יום חמישי, 14 בנובמבר 2013

תספורת חברתית: פעילים בארה"ב שחררו אלפי לווים פרטיים מחובות בשווי 15 מיליון דולר

מאת: ערן הילדסהיים

קבוצת פעילים חברתית הצליחה לשחרר מאות לווים פרטיים מחובות עתק לבנקים,חובות שעמדו בסך הכל על 15 מיליון דולר. הכל רגע לפני שהלווים החסרי אונים הוכרו כפושטי רגל על ידי הבנק. הפעילים בליווי בכירים באקדמיה ניצלו פרצה לא מוסרית אך חוקית במערכת החוב כדי לבצע את הפעולה. קראו איך הם עשו זאת.



הגארדין פרסם השבוע כי  קבוצה של פעילים מארגון 'אוקיופי וול סטריט' רכשה 14,734,569.87 מיליון דולרים של חובות אישיים של אמריקאים בשנה האחרונה. הכל כחלק מפרויקט גדול העוזר לאנשים לשלם את יתרת האשראי שלהם. הפרויקט,שהושק ב -15 בנובמבר 2012, הוקם  בעקבות הפגנות הרחוב ששטפו את העולם בשנת 2011 . הרעיון היה לנצל עיוות במערכת גביית החובות כדי לרכוש חוב של אנשים פרטיים בזול ולשחרר את אותם לווים בקשיים ל"חופשי".

"חשבנו שהיחס יהיה כ -1 ל 20 " אמר אנדרו רוס , חבר בקבוצה ופרופסור לניתוח חברתי ותרבותי באוניברסיטת ניו יורק . לדבריו,התכנון הראשוני היה  גיוס של 50,000 $ , שיאפשרו לרכוש מיליון דולרים של חובות."למעשה אנחנו כבר יכולים לקנות חוב בהרבה יותר זול מזה". אמר אנדרו. בקבוצה הצליחו לגייס בסוף סכום הגבוה בהרבה מהצפי. סה"כ גויסו כ-400,000 $ איתם נרכש רוב החוב.

הסיבה שהקבוצה הצליחה לקנות את החובות במחירים זולים כל כך ,נובעת בעיקר מניצול אופן התנהלות המערכת. בארה"ב אם אנשים לא מצליחים באופן עקבי לשלם חשבונות מכרטיסי אשראי ,מהלוואות או את הביטוח הרפואי שלהם, הבנק או המלווה שהנפיק את כספי החוב מעדיף לחתוך בשלב מסוים את הפסדיו. לכן הוא עושה הכל כדי להפטר מהחובות האלה ומוכר אותם לצד שלישי במחיר נמוך בהרבה מגובה החוב המקורי. בדרך כלל החוב נמכר בכ-5% מערכו האמיתי. החברות שרוכשות את החוב במחירי רצפה בעצם משמשות כחברות גבייה ,שבו הן מנסות לגבות מן הלווה סכום כמה שיותר גבוה. ההפרש בין מה שהן מצליחות לגבות מהלווה לבין עלות רכישת החוב מהבנק הוא הרווח שלהן.

הפרויקט בעיקר נתפס כ" פרויקט חינוך ציבורי " , אמר רוס . "אנחנו מבינים ש15 מיליון דולרים הם רק טיפה קטנה בשוק החוב המשני. המטרה שלנו במהלך , חוץ מלעזור לאנשים מסוימים  ,שאחרי כן אסירי תודה שהחובות שלהם בוטלו , היא להפיץ מידע על פעילותו של שוק החוב המשני הזה "

הקבוצה מתמקדת ברכישת חוב רפואי ,ורכשה את 14.7 מיליון הדולרים בשלוש רכישות נפרדות .  13.5 מיליון דולרים מזה נפדו עבור חוב רפואי של 2693 אנשים על פני 45 מדינות ופורטו ריקו . " אף אחד לא צריך להיכנס לחובות או פשיטת רגל  רק כי הוא נעשה חולה " אמרה לורה חנה, מראשי הקבוצה. חנה ציינה עוד ש-62%  מכל פשיטות רגל האישיות מושפעות בעיקר מחוב רפואי .

רוס  טוען שהנצחון האמיתי הוא בהפצת ידע על תעשיית החוב. " מעט מאוד אנשים יודעים שהחובות שלהם נרכשו בזול על ידי אספנים. זה משנה את הפסיכולוגיה של החייב  עם הידיעה זו. לכן, כאשר אתה מקבל התרעה מאספן חובות , ואתה מתבקש לשלם את מלוא סכום החוב שלך , עכשיו אתה יודע שהוא רכש את החוב שלך מאוד, מאוד בזול.  וזה נותן לך תחמושת מוסרית כדי לנהל איתו מו"מ מנקודה שונה על גובה החוב שתצטרך להחזיר לו".

11 תגובות:

  1. לגבי חובות רפואיים. חלק לא קטן של החובות הרפואיים בארה"ב הם כתוצאה של הונאה של חברת הביטוח, סרוב שלה לשלם חוב כחלק מהתמקחות מול אדם שלא מסוגל להלחם בה.
    השאר ברובו אנשים שהשתמשו בשרותי חרום ללא ביטוח, על פי החוק האמבולנס חייב לקחת אותך לבית החולים הקרוב ורק משם לבית חולים ממשלתי אם אין לך ביטוח, באמריקה מקובל לומר שאם אין לך ביטוח והיית מעורב בתאונה כדאי שתרבד את תעודת הזהות שלך לפני שהאמבולנס מגיע כי כל זמן שלא ברור שאינך מבוטח הם חייבים לתת לך שרות.

    השבמחק
  2. בושה! נותנים חסות לאנשים לא לשלם. הם עצלנים. לא יכולים לשלם על הטיפול בבית חולים, תתרמו איבר כתמורה, אני בטוח שהם ישמחו לקחת.

    השבמחק
    תשובות
    1. לפעמים, אדם הופך לחולה לא עוול בכפו! זה שבארץ יש חוק בריאות חובה, לא אומר שיש כזה בכל מדינה בעולם.
      ואני כמובן לא תומך נלהב למי שהפך להיות חולה בגלל טיפשותו!

      מחק
    2. ל - "אנונימי14 בנובמבר 2013 10:46"

      זדון הוא מחלת נפש. נקווה שתתרפא במהרה, לפני שקניבלים כמוך יטפלו בך ע"פ עצתך.

      מחק
  3. אני כבר שנים חי כמו זבל, בלי בית משלי, חי בשכירות בבית מתפרק, חוסך גרושים על חשבון חיים נורמליים. לא רוכש שום דבר שאני לא יכול לשלם עליו. אני בן 31 נשוי כבר 4 שנים ואפילו ילדים עדיין אין לי כי אני לא רוצה שהם יהיו מסכנים. אני לא יכול לממן להם חיים נורמליים. אישתי יתומה מילדות, והורי לא השאירו ירושה. למה זה מגיע לי לא חטאתי מעולם.

    השבמחק
    תשובות
    1. מאחל לך הרבה הצלחה, אל יאוש, במקרה ואתה לא רואה את האור בקצה הנהרה ברח מהמדינה המשוגעת הזאת ויהייה לך יותר קל.

      מחק
  4. אפשר לאגד חייבים בארץ ולעשות את אותו הדבר בדיוק. להציל אנשים מהוצלפ וכל מיני רשעים זדים שקרנים בעניבות

    השבמחק
  5. נתקלתי בצעירים אמריקאים שחייבים כספים רבים על הלוואות סטודנטים, יש כבר הגירה של סטודנטים כאלו לחו"ל בשל חובות, זה לא מפריע להם לאכול במסעדות יקרות ולסוע במוניות ולקנות טלפונים יקרים ןללות כספים מחברים ולבכות שאין להם גרוש ומישהו אשם בזאת

    השבמחק
  6. תעשיית החובות הוא דוגמא קלאסית עד כמה בני אדם טיפשים ופחדנים.
    והפחד הוא החסם להתאגדות.
    וכשלא מאוגדים הופכים עבדים
    merry christmas!!

    השבמחק
  7. מעשה אצילי של אנשים טובים והגונים הלואי ואצלינו תקום תנוע דומה.. מערכת המשפט בישראל בעבר היותר רחוק נתנה חסות והגנה לגורמים אלימים אשר ניצלו את מעמדם הכלכלי לגבות חובות ממוכי גורל בכוח הזרוע ובאלימות.. עובדה שבעקבות תופעות אלו מאות אלפי ישראלים טובים ברחו מכאן ובעיקר לארצות הברית.. אני מדבר בעיקר על עצמאים אשר שרתו במילואים חודשים על גבי חודשים עסקיהם נהרסו ואיש לא בא לעזרתם ההפך בנקים דאגו לכבול אותם בכל מיני צווי הוצאה לפועל מבלי שיהיה להם תקווה לקום שנית על הרגליים..גם היום מצבם של עצמאים לא טוב יותר למרות שיש כבר שינוים לטובה במערכת המשפט אבל את אותם בני הארץ אשר ברחו או גרשו מכאן לא ניתן להחזיר וחלקם הגדול אפילו לא מעז לבקר בישראל זה הגורל..

    השבמחק