יום ראשון, 17 בנובמבר 2013

קטנה על ההאטה בצמיחה בישראל ומה אתם יכולים לעשות?

מאת: ערן הילדסהיים

בשורות לא טובות לשר לפיד ולאזרחי המדינה:
היום הלמ"ס פרסם נתון מדאיג שהצמיחה של המשק הישראלי  בהאטה. אז מה אנחנו האזרחים יכולים לעשות בשביל לעזור לשר לפיד ולמדינה כדי להגביר את את הצמיחה?
קודם כל קחו יותר הלוואות, תעבדו יותר, תצרכו יותר (גם תרופות זה בסדר גמור) ובאותה הזדמנות זרקו את כל מכשירי הסלולר שלכם שמלאו להם מעל שנה- הגיע הזמן כבר שתרכשו חדשים.

אגב, זאת לא בדיחה שלנו. מספרים אותה בכל חוג לכלכלה באוניברסיטאות ואפילו מיישמים אותה בממשלה.

12 תגובות:

  1. ערן יש צורך להשקיע בנכסים מניבים כגון מפעלים/תשתיות/מבנים/מכונות/והשכלה רלוונטית
    כולם יודעים שהגדלה של צריכה פרטית או ציבורית תביא לצמיחה בטווח הקצר במקסימום...
    הבעיה זה היעדר השקעה בגורמים שיוצרים צמיחה ארוכת טווח..
    מי שמקבל החלטה הם דמגוגים לא כלכלים בהכרח.

    השבמחק
    תשובות
    1. השאלה מיכאל היא הרבה יותר גדולה מזו:
      למה אנחנו צריכים לייצר צמיחה כל הזמן או ליתר דיוק: למה אנחנו צריכים שיטה שמחיבת אותנו לייצר צמיחה ללא סוף? את מי משרתת הצמיחה הזו? בהערכה גסה אתה יכול היום להוריד בעשרות אחוזים את שעות העבודה של כלל העובדים במשק ועדיין תחיה ברמת חיים גבוהה.
      הכלכלה הגיעה למצב היום שהיא מייצרת צרכים במקום שתשמש כעונה על צרכים והכל רק כדי לקיים צמיחה.

      מחק
    2. מה עוזרים לנו כל הנכסים המניבים האלו?
      משקיעים במפעלים: כדי שהמפעלים יצליחו הם צריכים לייצר וכדי שהם ייצרו צריך מישהו לקנות את המוצרים כלומר צריך להגדיל את הצריכה. משקיעים במכונות: זה בדיוק אותו דבר. משקיעים במבנים: למה אתה מתכוון? מישהו צריך לעשות שימוש במבנים אלו.
      ובכלל ערן צודק. למה אנחנו צריכים צמיחה בכלל? מה רע אם הצמיחה לנפש (הצמיחה האמיתית) תהיה אפס למשך 50 השנים הבאות? במקרה כזה אנחנו נישאר באותה רמת החיים לאורך 50 שנה, אז מה?

      מחק
    3. ערן,
      איך בהערכה גסה ניתן להוריד שעות עבודה כשהמשכורות ברצפה (ממוצע 9000 חציוני 6500 שכיח 4000-5000 שכמובן חס וחלילה שמישהו יציין את השכיח הלא מחמיא) והמחירים רק עולים ועולים ?

      מחק
    4. התכוונתי במעבר לשיטה אחרת. בשיטה הנוכחית ברור שהצורך לעבוד רק ילך ויגבר -לא כי צריך כל כך הרבה ידיים עובדות אלא כי צריך להחזיר חובות ולשם כך צריך לייצר צרכים

      מחק
    5. בשביל הגדלת צריכה פרטית צריך שיישאר לנו משהו מהמשכורת אחרי ההוצאות שאי אפשר לפסוח עליהם (דיור בשכירות ובמרחק גדול מדי מהעבודה כי זה מה שהצלחנו לשלם, כרטיסיה לאוטובוס כי אין כסף לרכב, מונית בשישי כי המדינה היא בשליטת הדתיים ופוליטיקאים שממילא יש להם רכב עם נהג בשבת אז מה אכפת להם, אוכל וכו'). עם כל המסים שדפקו לנו, המשכורת שעומדת במקום 6 שנים ויוקר המחייה, איך זה בדיוק יקרה?

      מחק
  2. אהבתי, בזמן האחרון אתה מצליח להציג את האבסורד בצורה טובה.
    רק,
    קח בחשבון שבכל שיטה שלא תמציא יצליחו חסרי הערכים, בעלי הסררה, למצוא את הדרך לשעבד אחרים … שנים מנסים למצוא מנעול נגד גנבים, גם באינטרנט, ותראה - את כולם פרצו. אני יכול להראות לך בכל פוסט שתשלח אך גם בשיטה המוניטרית שאתה מטיף, אותו דבר יקרה.
    הדיון צריך להיות על ערכים, על נורמות שאיבדנו. מי זוכר את רבין מתפטר בגלל חשבון בנק? ולנו יש נשיא שאנס, שרים שמעלו באמון הציבור, שרים שהורשעו….אל תבלבל אותנו בחלומות כאילו השיטה המוניטרית היא שתתקן את החולי.

    השבמחק
  3. אני ממליץ בחום לייצר עוגיות בזמן הזה:
    http://orteil.dashnet.org/cookieclicker/

    המטרה היא ללחוץ על העוגיה ולקנות שדרוגים כדי לייצר כמה שיותר עוגיות.
    תחשבו על העוגיות בתור כסף ותראו כמה המשחק הזה ממכר. צריך להשקיע במפעלים בחוכמה, ולקנות סבתות שיכינו עוד עוגיות.
    שימו לב גם איך החוק של תפוקה שולית פוחתת נכנס לעניין ככל שקונים יותר מאותו שדרוג.... ממש ממכר.. וטעים :)

    השבמחק
    תשובות
    1. אם אני משלם לך בלבבות אתה מוכן להקליק בשבילי כמה שעות?

      מחק
  4. הכלכלה העולמית צמחה וצמחה (עם האטות פה ושם) ב250 שנה האחרונות, כנראה שהכלכלה תפסיק לצמוח בזמן הקרוב והגענו למקסימום, מכאן אפשר או לרדת או לדרוך במקום, אני אישית מסכים עם ערן שלא יקרה כלום אם לא נצמח בשנים הקרובות, אבל מבחינת החבר'ה ששולטים בנו זה לא מתקבל על הדעת ובצורה וירטואלית נמשיך לצמוח באחוזים מזעריים, אבל כולנו לא נרגיש את הצמיחה הזו, כי הרוב הולך לבעלי ההון (בנקים, ביטוחים, פנסיות ושאר מיני גנבים) והפער רק הולך וגדל. כל עוד רוב העולם עסוק בלסגור את החודש ולא בלשפר את רמת החיים שלו שום דבר לא ישתנה, אבל אם כולנו נמצא את הדרך להתאחד נגד השיטה הזו, כי לרוב אמור להיות יותר כוח, ולחיות את החיים שלנו ברמה טובה ככה שלכל אחד יהיה מספיק בשביל דירה ואוכל בלי להיות בחובות ולרדוף אחרי הזנב של עצמנו.

    השבמחק
    תשובות
    1. "ולחיות את החיים שלנו ברמה טובה ככה שלכל אחד יהיה מספיק בשביל דירה ואוכל" צריך לזכור שזה חלק מהענין, שהיום דירה ואוכל זה לא נחשב "רמת חיים טובה".

      מחק