יום ראשון, 17 בנובמבר 2013

כך מעוות השלטון את נתוני אינפלציה כדי לכפות על אזרחיו להכנס לחובות עתק

מאת: ערן הילדסהיים

ראשי המשק בממשלה ובבנק ישראל עושים הכל כדי להסתיר מאיתנו את נתוני האינפלציה האמיתיים. חשיפת הנתונים האלה תוביל את הכלכלה פה לכאוס . לנגידה ולממשלה יש אינטרס למשוך את הזמן ולדחות את הכאוס לעתיד. איך הם עושים את זה ומה ההשלכות החמורות של כל זה עלינו? קראו כאן

כולנו יודעים שאינפלציה הקיימת בישראל גבוהה בהרבה ממה שמדווחים לנו הרשויות. אף אחד לא באמת חושב ובטח לא מרגיש ,שהמחירים במדינה עלו בפחות מ-9% ב4 שנים האחרונות ,כפי שמצוין בנתונים הרשמיים. ב1999 שונתה שיטת המדידה בישראל ומאז "באופן פלאי" צנחה האינפלציה בישראל בלמעלה מ60 אחוזים לעומת השנים שקדמו לשינוי. פרופ ירון זליכה, שמבין דבר או שניים בחישוב האינפלציה מאז היה החשב הכללי במשרד האוצר, טוען שרק ב2011 לבדה היה שעור האינפלציה האמיתי בישראל גבוה מכל האינפלציה שדווחה בכל ארבעת השנים האחרונות. אפילו הסטטיסטיקן שאחראי על מדידת האינפלציה בישראל, פרופ יצחקי, אמר בשנה שעברה שדרך חישוב האינפלציה פה לא משקף את סל המוצרים של האזרח. הוא פוטר זמן קצר אחרי שאמר את זה.

הצגת אינפלציה נמוכה היא האינטרס הגדול ביותר של בנק ישראל ומשרד האוצר היום. ניתן רק לדמיין את הכאוס שהיה מתחולל במדינה אילו רק היו מפרסמים את המדד האמיתי. אינפלציה גבוהה כמו זו שתאר זליכה ביולי 2011 למשל, היתה מחיבת את בנק ישראל להעלות את הריבית באופן דרמטי כדי ליצב את רמות המחירים פה. עלית הריבית היתה מהווה את תחילתה של קטסטרופה פיננסית פה בישראל. זו לא הערכה שלי אלא מסקנת דו"ח מפורט של מחלקת המחקר של בנק ישראל שפורסם לאחרונה.

זה לא סוד שהנגידה פלוג רוצה להמשיך להוריד את הריבית גם בעתיד. כשהכסף הנכנס מהיצוא מתמעט, פלוג יודעת היטב שהריבית הנמוכה תהפוך את האזרחים פה למכונות לייצור כסף, שיבוא במקום הכסף שהכניס היצוא עד 2008. בכל פעם שאזרח לוקח הלוואה חדשה, הוא מכניס לשוק כסף חדש. וככל שהריבית תהיה נמוכה יותר, כך יהיה יותר כדאי ליותר אזרחים לקחת יותר הלוואות ובכך ליצר יותר כסף למשק (ניתן לראות את הקשר בין כמות הכסף במשק לגובה הריבית בגרף המצורף.) הבעיה היא שעליה בכמות הכסף גורמת לעליה בשעור האינפלציה ,אבל פה כאמור  יש כבר מי שדואג להציג אינפלציה נמוכה באופן מלאכותי ,כדי לאפשר את קיום המערכת.

כמות הכסף במשק (M1) באדום מול גובה הריבית במשק (בכחול) 2004-2013

לכן הנגידה תמשיך להוריד את הריבית לפחות כל עוד ההאטה ביצוא תמשך. ואם גם בשלב מסוים הריבית לא תעזור לעודד את יצור הכסף של המכונות האנושיות -היא תתחיל להפעיל מכונות אמיתיות -את מכונות הדפוס. בדיוק כמו שקרה ביפן, ארה"ב ואירופה.

והציבור -הוא לא יודע על מה מדובר. מערכות יחסי הציבור הגדולות עושות הכל בלהעסיק אותו בנושאים לא חשובים ובין השאר סביב השאלה הכי חשובה היום: האם הזמר המפורסם ,שמפורסם היום עוד יותר , בעל את הקטינה או לא. הציבור לא יודע בעצם שבכל הסיפור הזה המערכת הכלכלית היא הזמר והקטינה שנבעלת כבר כמעט 6 שנים זה הוא עצמו.

37 תגובות:

  1. ואחר כך המרצים שלי במכללה שחיים להם באיזה יקום אחר אומרים לי שהאינפלציה בארץ אפסית והמצב מצוין. פשוט מגוחך שאני צריך להסביר להם דברים כאלה...

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה בטח מרגיש ממש חכם כשאתה מתווכח עם המרצים שלך במכללה.

      מחק
  2. יש כאן סרטון שמסביר את הדרכים להראות שיש אינפציה נמוכה.
    http://www.youtube.com/watch?v=eB5jycRDZwM&list=PLNK_isA40yp0xLHexyyXO52ZATPBYmaPj

    השבמחק
  3. אני באמת מתרגש כאני מדבר עם חברים שלי על זה, לפני שלוש שנים חשבו שאני הזוי

    היום שואלים אותי למה לא דיברתי איתם על זה לפני

    כולנו שגרירים של הפצת המידע

    ישר כוח!

    השבמחק
  4. תמציתי ולעינין - יפה!

    השבמחק
  5. פרט לזה שהקטינה עשתה את זה בהכרה מלאה ומרצונה ונהנתה מזה ולשניהם היה כף עד שהממשלה דחפה את האף שלה לענינים לא לה. הרי באמת כל הכוונה של המשטרה להראות שהיא עושה את העבודה שלה, אם לא יכולה לתפוס פושעים אז לפחות שתתפוס מי שנהנה מהחיים יותר ממנה. הרי ידוע שבמשטרה כולם בוגדים עם כולם.

    אבל בענין הריבית, הרי אין פשוט שום ברירה אחרת, כשבכל העולם הריבית נמוכה הרי השקל והכלכלה יתפרקו אם הריבית תעלה. ואנחנו כבר במצב שהרבה אנשים וחברות לקחו הלוואות כך שאם הריבית תעלה בארץ ובכל העולם הכלכלה תתפרק. ולדבי הדפסת דולרים, מה עושה הנגיד כשהוא קונה דולרים בלי הכרה? ובכל מקרה מצבו טוב יותר, מה שאני לא מבין זה למה הוא לא קונה זהב בדולרים

    השבמחק
    תשובות
    1. נבואות זעם בדרך כלל נולדות אצל אנשים עם אינטרסים ולא עם ידע - אל תבהל מהן

      אם הריבית תעלה הכלכלה לא תתפרק. אנשים שלקחו משכנתאות יהיו בבעיה. אבל הם אנשים בוגרים והם בחרו במשכנתא מרצונם החופשי. ועל אחת כמה וכמה אלו שלא לקחו משכנתא לא צריכים לסבול בגללם.

      בנוסף, אם אתה רוצה לעזור לאנשים עם חובות, בבקשה! אתה אדם טוב! פתח את ארנקך ותן להם כסף, אבל עזוב את כספי במנוחה. אם מספיק אנשים יחשבו שזה חשוב, אז יהיה מספיק כסף לעזור לאותם אנשים.

      מחק
    2. "השמיים יפלו", אני מאחל לך שבתך תשכב עם שלל גברים בגיל 15 תמורת ג'ינסים. ובינתיים, אשמח ערן אם תקפיד להתעלם מתגובותיו, ואולי אף לא לפרסם יותר את תגובותיו של מי שתומך באונס בפה מלא.

      מחק
    3. אתה כל כך נעול בדעותיך ומחשבותיך שאתה מסונוור ולא קורא נכון, או לא מבין, הבנת הנקרא זו בעיה רצינית. אני לעומת זו מודה שאני לא מבין את הביטוי " ב.. אונס בפה מלא. " אתה מתכוון למין אוראלי הוא אוכל תוך כדי או היא אוכלת, זה לא בסדר בשני המקרים. בכל מקרה הוא לא דיבר על אונס אלא על שיתוף פעולה והנאה הדדית מהמעשה הלא חוקי. אגב זה לא המקרה החמור ביותר להנות מאי חוקיות המעשה בפרט בכלכלה ומה שנלווה לזה. ואחרון חביב אל תסתום פיות גם אם זה לא לרוחך כי זו הדרך לפאשיזים.

      מחק
  6. אז למה שלא תקח יוזמה, תרכיב סל מוצרים שמייצג לטעמך סל מוצרים גנרי אמיתי ותמדוד את האינפלציה. זה יכול להיות מעניין מאוד.

    השבמחק
    תשובות
    1. המדידה האמיתית היא כמות הכסף במשק כמו שמומלץ בתגובה השניה.

      מחק
    2. הלוואי שזה היה כל כך פשוט.

      מחק
    3. תוכל להסביר את המורכבות של העניין?

      מחק
  7. מה עשו ב-99 ששינה את הנתונים? האם הנתונים האלה הם תוצאה של שיטת חישוב לגיטימית שניתן לערער עליה, או שמדובר במניפולציות ושקרים של ממש?

    השבמחק
  8. כיף לקרוא ערן,
    בעניין ההדפסות, או כמו שקוראים להן - הרחבה כמותית, אני לא חושב שבנק ישראל יכול להשתמש באותו כלי כמו הפד, את הדולרים המודפסים רוצים בכל העולם, גם האויבים והשונאים של ארה"ב מתנהלים בדולרים. בניגוד לשקלים שגם האוהבים הגדולים שלנו לא רוצים . . .
    את האינפלציה שתהיה במקרה של הרחבות גם אצלנו, אילו הלמ"ס לא יוכל להסתיר :-)

    השבמחק
    תשובות
    1. תתפלא כשאין ברירה עושים. "הרחבה כמותית כחול לבן" כבר נעשתה על ידי פישר ב2009
      http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000426710

      מחק
  9. ל 09:46,
    כמדומני הוציאו את מרכיב עליית מחירי הדירות, מה שקיים היום במדד זה רק מכירי השכירויות.
    תאר לך מה היה המדד היום לו עליית מחירי הדירות היו נכללים בו.

    משה.

    השבמחק
    תשובות
    1. צודק. מרכיב הדיור הוצא אז מהמדד

      מחק
    2. עם כל הכבוד למחירי הדיור, גם מי שאין לו דירה (אני לדוגמא) מרגיש את עליות המחיר החדות בכל תחום. הוצאת מרכיב הדירה בבעלות עדיין לא מסביר את הפער העצום בין המדד הרשמי לבין ההתייקרויות בפועל.

      מחק
  10. ברור שעובדים עלינו בעניין המדד. השאלה הבנאלית - לפחות באתר זה - מה הפיתרון? והתשובה: שהמדינה והיא לבדה תיצר את ההילך החוקי (מטבעות משלימים יתקבלו בברכה על ידי הקהילות שמקבלות אותן עליהן) ובמקביל תאסור על הבנקים את בנקאות הרזרבה החלקית ובאה לציון גאולה כלכלית וזה ללא הגזמה. דוד איש שלום - רופא כלכלי.

    השבמחק
    תשובות
    1. צודק
      רק ביטול אישור ייצור הכסף ע"י הבנקים יצליח לצמצם את החובות הלאומיים (שלנו ושל מדינות אחרות). אולם, לא נראה לי שבנקאי העולם יסכימו לכך. בינתיים כולם משחקים את המשחק. מדידה לא אמיתי של האינפלציה, הדפסת כסף מטורפת שרק תגדל עם הזמן (כי אין ברירה) ועולם כמנהגו נוהג פרט לכמה מדינות שהחלו לסחור ביניהם ללא תלות בדולר מה שמקשה על האמריקאים עוד יותר.
      מתי זה יפסק ? האמריקאים מקווים שגוש האירו יקרוס. כך כולם ירוצו לדולר.
      בכל מקרה בקצב הזה של עליית החובות בצורה אקספוננציאלית של כולם, נראה שהחגיגה הזו לא תמשך עוד זמן רב..
      חיים

      מחק
  11. כמו שכתבו מקודם, למה שלא תרים את הכפפה ותרכיב סל מוצרים שקוף משלך. אם יש אינפלציה כה דרמטית, יש להניח שהיא מתגלמת במחירים של מוצרים יחסית פשוטים - כמו מלפפונים, עגבניות, חבילות תקשורת, אי אלו גאדג'טים, טיסות לחו"ל ליעדים ספציפיים, או שכר דירה בכמה מיקומים ספציפיים.
    אלא שאם היית מרים את הכפפה, היית מגלה להפתעתך שהתוצאות היו זהות לאלו של הלמ"ס פלוס מינוס, ועובדה היא שבארה"ב יש מי שהרים את הכפפה ועשה מדד על בסיס מחירים גלויים, והתברר שהתוצאות חופפות לחלוטין לאלו שמצביעה עליהם הסטטיסטיקה האמריקנית הרשמית. (http://bpp.mit.edu/) אם בארה"ב הסטטיסטיקה לא משקרת, והאינפלציה אפסית, ברור שגם פה האינפלציה אפסית, אחרת השקל היה נחלש דרמטית לעומת הדולר.
    אתה עושה עוול גדול לחלק מהרעיונות שלך, שיש בהן אמת רבה, בכך שאתה עוטף אותן בכל שטויות והזיות הקונספירציה.

    השבמחק
    תשובות
    1. "תמריץ" קראת בכלל את הנאמר בכתבה?
      כתוב שכך אמרו פרופ זליכה ופרופ יצחקי, אז תאשים אותם בקונספירציה ולא את ערן

      מחק
    2. ידידי תמריץ
      בוא תדיק: שיטת מדידת האינפלציה בארה"ב שונתה כבר 3 פעמים בעשרות השנים האחרונות. בכל פעם משום מה היתה ירידה דרמטית באינפלציה אחרי השינוי. אם היום מדידת האינפלציה היתה כמו בימי קרטר היא היתה היום בארה"ב בסביבות 10%.
      אפרופו קונספירציות: אם אתה כבר מביא אתרים למה להביא כדוגמא אתרים שממומנים על ידי הממסד? מה ציפית מהם לתוצאות שונות? יש אתר עצמאי שמראה את האינפלציה בארה"ב אילו היתה נמדדת לפי השיטות הקודמות:

      http://www.shadowstats.com/alternate_data/inflation-charts

      ערן

      מחק
    3. תמריץ הנכבד, למה שלא תשקיע פחות מ- 7 דקות מזמנך היקר ותצפה בסרטון החשוב הזה?
      http://www.youtube.com/watch?v=PTUY16CkS-k

      מחק
    4. באתר shadowstats לא עושים שום מדידה שיטתית של מחירים. הבחור שכותב באתר פשוט לוקח את המדד שמפרסמת הלשכה הסטטיסטית האמריקנית ומוסיף לו קבוע שרירותי, כמו שמתחשק לו - ואז טוען שהאינפלציה האמיתית דומה למספר שבדה מראשו.
      כל אחד מאיתנו יכול באותו מידה להוסיף או להוריד מספרים מכל מדד רשמי, איך שבא לנו.

      הטענה שבתקופת קרטר הייתה מדידת אינפלציה שהייתה נותנת היום 10% היא סתם אגדה אורבנית, עוד הזיה שמישהו המציא וקשה להפריך, מסוג הרעיונות שפול קרוגמן קורא להם "רעיונות זומביים". אם הטענה הזו נכונה, אז אנחנו מצויים בעיצומה של צמיחה שלילית כמו בשפל הגדול, ואדם צריך להיות מנותק לחלוטין מהמציאות כדי לטעון שרמות העוני והאבטלה בעולם (פרט לספרד ויוון) הן ברמה של השפל הגדול משנות השלושים.

      מחק
    5. 'תמריץ', אני לא צריך מדדים ואתרים שיראו לי את גובה האינפלציה. במקום אני מסתכל על תלוש המשכורת שלי ואז הולך למכולת.
      שמתי לב שהמשכורת נשארה אותו דבר והמחירים עלו.
      תשמע קטע, לא רק במכולת המחירים עלו.

      מחק
  12. נקודת מבט נוספת
    כשמסתכלים על הציבור שחי בחוב, כנראה רוב הציבור, עדיפה אינפלציה נמוכה.
    אם המשכורת תעלה אז הציבור יוכל לקנות יותר בכספו אך החובות יגדלו בהתאם והשיעבוד להחזרת החובות יהיה בסדרי גודל גדול מהעליה בשכר.
    בגלל זה עדיף לציבור שהמדד יכיל מוצרי צריכה בסיסיים, כולל שכר דירה, ובהכרח ללא דיור שלדעתי הפך ספקולנטי בדיוק כפי שלא תכניס את הבורסה, יהלומים וזהב למדד.
    רון

    השבמחק
    תשובות
    1. אינפלציה = מס.
      זו תהייה שטות להסכים להטיל מס על הציבור.
      העניין הוא שהמחירים עולים (אינפלציה) ובגלל שיטת המדידה ה"מתוקנת" לא באים בא לידי ביטוי העליות במחירים. כך יוצא שהתל"ג לכאורה גבוה ואילו המדד או יוקר המחייה נשאר נמוך והסכמי השכר לא מפצים על מדדים נמוכים ולכן משכורת הציבור וחסכונותיו נשחקים כל חודש.
      זה בעצם שאיבת כסף מהציבור בלי לשאול אותו.
      מיכאן שחשוב מאוד למדוד נכון מצד אחד את המחירים בשוק ולשמור על סביבה לא אינפלציונית מיצד שני.
      אולם, בשיטה הנוכחית לא ניתן לבצע זאת כי ישנו כסף עם ריבית שלא מיוצר ולכן באה הממשלה וגורמת לאינפלציה.
      ולכן חשוב לשנות את שיטת ייצור הכסף. ובטח לא לגרום לאינפלציה !
      חיים

      מחק
    2. עדיין אני לא רואה את הבעיה
      כתבת " ולכן משכורת הציבור וחסכונותיו נשחקים כל חודש." , מצויין, אם החסכון של החוסכים מצטמק והחוב של החייבים לא מתנפח משמע מעבירים מהעשירים לענייים.
      להערכתי המדידה היא הכי קרובה שאפשר לסל ממוצע ובודאי שלא צריך להכניס אצ מחירי הדירות, מספיק שכר דירה.
      רון

      מחק
  13. לא יודע למה אף אחד לא שם לב אבל נכון לעכשיו לפי
    mt.gox Last price :$505.80000
    High:$507.00000
    Low:$453.50000
    Volume:18091 BTC
    Weighted Avg:$480.20318

    480 דולר למטבע, אני זוכר שרק קראתי עליו, לפני שנה וקצת וזה נסחר סביב ה23 דולר למטבע... אני על סף בכי שפחדתי לקנות.. אם ההיתי שם 1000 ש''ח לפי שער 4 זה בערך 10.8 מטבעות לפי המחיר שלו היום ושער 3.5 זה יוצא 18,200 ש"ח....

    אם רק היו לי הביצים

    השבמחק
    תשובות
    1. תמשיך להקשיב לאורי ודוד ולהיות תרנגולת, יהיו לך מלא ביצים.

      מחק
    2. אין כזה דבר כסף קל

      מחק
  14. צריך להדפיס כסף פיזי (מזומן) ולחלק לאזרחים, ובמקביל להרים את הריבית. כך יורחב בסיס הכסף (M0) ובמקביל יקטין את ההלוואות (M1) וכך את ייצור הכסף מחוב. אם יעשו את זה בזהירות אפילו האינפלציה לא תרים את הראש יותר מדי.

    אם יפתחו פה את הסכרים ויתנו לייבא חופשי אז גם הדולר יתחזק (צריך לקנות דולרים כדי לייבא).

    השבמחק
  15. ערן
    תודה על הכתבה המצוינת
    חנן

    השבמחק
  16. הי ערן,
    אני אולי מפספס משהו, אבל לפי הלמ"ס (ואני מודע לדעתך עליהם..) הייצוא אכן הצטמצם ב-2009 לאחר המשבר אבל היה שיפור עקבי והיום אנחנו עומדים על רמה גבוהה יותר מכפי שעמדנו ב-2008 (למרות שהיתה ירידה בין 2011 ל-2012, ועדיין אין נתונים מלאים על 2013). אם אני לא טועה, גם בקרוב היצוא יגדל משמעותית עם תחילת ייצוא הגז (על אף כל ההשלכות הבעייתיות שיש לכך ואני מודע היטב לבעייתיות), כך שאני כנראה מפספס טיעון או נתון קודם שפרסמת על נתוני הייצוא מאז 2008.
    זה מה שאני מצאתי באתר הלמ"ס:
    http://www.cbs.gov.il/shnaton64/diag/16_01.pdf


    האם יש נתונים אחרים שאני מפספס?

    השבמחק