יום שבת, 16 במרץ 2013

דרמה בקפריסין: האזרחים התעוררו וגילו שעד 10% מכל פקדונותיהם הוחרמו לכיסוי החוב הלאומי

סופ"ש לא טוב לאזרחי קפריסין שהתעוררו הבוקר עם הבשורה שאיבדו עד 10% מכל חסכונותיהם בזמן שהלכו לישון. בהחלטה משותפת של קרן המטבע ,האיחוד האירופי וממשלת קפריסין הוחלט להחרים (סליחה למסות)    כ7-10% מכל הפקדונות של האזרחים המופקדים בבנקים. הכספים שיועברו לצורך תשלום החוב של קפריסין, יקוזזו מידית מהפקדונות כבר במהלך הסופ"ש וזאת כדי למנוע מבעלי החסכונות להעביר אותם לחשבונות אל מחוץ למדינה. בינתיים פעולות הבנקים הושבתו עבור האזרחים וליד הכספומטים הצטברו תורי ענק. המסר של נציג האיחוד בעקבות ההסכם לא היה מעודד במיוחד: "לא שולל שמסים דומים יוטלו על בעלי פיקדונות במדינות נוספות בעתיד".


כשאדם פשוט דורש לקבל חלק מכספי פקדונות של לקוחות סניף של בנק מסוים זה מוגדר כשוד. כשמספר אנשים עשירים עם חליפות ועניבות דורשים לקבל כ7-10% מסך כל הפקדונות של אזרחי כל המדינה זה נקרא: "מס חד פעמי". המנגנון ברור: השיטה היום מחייבת מדינות ללוות כסף שהבנקים הפרטיים מייצרים,וזאת כדי לממן את עצמן. כשהן לא מצליחות להחזיר את ההלוואה הן מעלות מיסים. כשהמיסים כבר לא מספיקים הן יכולות להתחיל  ללוות מהבנק המרכזי שלהם ולגרום לאינפלציה (שהרי גם אינפלציה הוא סוג של מס סמוי) או לבקש חילוץ מקרן המטבע או גם וגם. קרן המטבע בתמורה לחילוץ דורשת שהמדינה תמכור את נכסיה לחברות פרטיות כדי להחזיר את החובות. עכשיו מסתבר שקרן המטבע לא מסתפקת רק בנכסי המדינה אלא ממש בכספי החסכונות של אותם אזרחי המדינה.

בשבת לפנות בוקר, לאחר עשר שעות של דיונים, הגיעו שרי האוצר של גוש היורו, הבנק המרכזי של אירופה וקרן המטבע להסכם לגבי תנאי חבילת החילוץ, אשר תכלול מס חד פעמי של 9.9% על פיקדונות של יותר מ-100 אלף יורו בבנקים בקפריסין, ומס של 6.75% על פיקדונות קטנים יותר. המהלך צפוי להניב הכנסות של כ6 מיליארד יורו לקפריסין, אשר יסייעו להפחית את צרכי המימון שלה.


ירון דיסלבלום, ראש פורום שרי האוצר של גוש היורו סירב לשלול אפשרות כי מסים דומים יוטלו על בעלי פיקדונות במדינות נוספות בעתיד.


דיווחים אחרונים שהתקבלו מלרנקה מדברים על תורי ענק בבנקים של לקוחות המבקשים  בניסיון נואש למשוך את כספם ברגע האחרון. כל ההעברות הבינבנקאיות הוקפאו עד גביית המס על  הפקדונות.





22 תגובות:

  1. אין קשר ל"שיטה". האירופאים שמים המון כסף כדי להציל את הבנקים הקפריסאים מפשיטת רגל. אם הבנקים יפשטו, האזרחים יאבדו הרבה יותר מ-10% מפיקדונותיהם. בקיצור, שיגידו תודה וישתקו.

    השבמחק
    תשובות
    1. מדוע האירופאים משקיעים כל כך הרבה כסף בהצלת הבנקים אם הם יכולים לשנות את השיטה בהרבה פחות כסף ככה שגורל האזרחים לא יהיה תלוי בבנקים לא אחראיים?


      ערן

      מחק
    2. אני כאזרח הייתי מעדיף לאבד את חסכונותיי בבנק שפשט רגל, לתלות בכיכר העיר את ראשי הבנק, ופעם הבאה לא לשים את הכסף שלי אצל נוכלים.
      בטוח שלא הייתי מעדיף שיגזזו לי את החסכונות טיפין טיפין..

      מחק
  2. הם לא משנים "שיטה", הם כן מטילים מגבלות נוספות, כגון הפרדה בין עסקי ההשקעות של הבנקים לבין פיקדונות הלקוחות, כך שקריסת בנק בפעם הבאה כתוצאה מהשקעות חסרות אחריות לא תסכן את פיקדונות האזרחים. מעבר לכך, חקיקה גם באירופה וגם בארה"ב הולכת למנוע מבנקים מלהתעסק בכל דבר שהוא לא קמעונאי נטו. הפוליטיקאים האירופאיים והאמריקאיים דווקא עובדים קשה, ולא מחפשים פתרונות קסם כמו "החלפת שיטה".

    השבמחק
  3. 20:24 היקר, אין שום היגיון במה שאתה אומר. תקרא קצת על כסף וחוב ואז תחזור לקרוא את המאמר ותבין את האבסורד.
    קרן המטבע/איחוד אירופאי נותנים הלוואה לקפריסין (יוון, ספרד, וכו'..) כדי שתוכל להחזיר את הריבית על ההלואה הקודמת?
    הפרדת עסקי ההשקעות מהקמעונאות לא קשורה לעובדה הפשוטה שכל ההשתוללות הזאת עם חובות עתק של האזרחים (פרטי + ציבורי), ובעיקר תשלומי הריבית עלין, סה"כ מעבירים הון לחבורה של אנשים שכל מה שהם עושים בשביל שתהיה חייב להם כסף זה ללחוץ על כפתור במחשב. הם אפילו לא צריכים לקנות טונר למדפסת.
    אז עכשיו המיסים לא מספיקים, הפגיעה בשירותים הציבוריים שאתה מקבל לא מספיקה, הם שמים את היד בכיס שלך ולוקחים בחסות החוק שהם כתבו את הקניין הפרטי שלך??!??!?!

    מה תגיד אם הממשלה תפקיע חדר שינה אצלך בבית? שזה בסדר כי הם בדיוק עוסקים בהפרדת האשפה האורגנית והלא אורגנית בפח???

    עובדים עליך, גונבים ממך, דופקים אותך. תתעורר.

    השבמחק
    תשובות
    1. 20:50 היקר. קראתי על קצת על הכסף בתואר הראשון שלי בכלכלה וגם במהלך התואר השני. תודה על ההתנשאות. מעבר לכך, התגובה שלך לא עושה שום היגיון. תתעורר.

      מחק
    2. למדת מה זה יחס רזרבה במאקרו ב אצל ליידרמן? אז אתה בטח יודע הכל.

      מחק
  4. ..If you're a Greek/Spaniard/Italian (ISRAELI..) etc. and you hear this what are you going to do ASAP?
    Result... run on the banks and the quickest way to eonomoic
    Armageddon
    I wonder if this is by design, as out of ruin they can build up whatever it is they have in mind - no way they could succeed when countries are prospereous..
    They've been doing similar thing in the U.S. with some "adjustments"
    - Eran

    השבמחק
  5. אני לא מבין דבר אחד אם יאיר לפיד יבוא ויגיד שפתאום 10% מהפיקדון שלי מתאדה, מהפיקדון ולא מהרווח אני יוצא עם פח נפט ושורף כל דבר בדרך איך בקפריסין לא עושים דבר כזה??? יש לי חיסכון קטן שירקתי דם עליו והדרך היחידה לגעת בו היא על גופתי המתה.
    שאלה רצינית לערן, מכיוון שאין סיכוי שמחר יאיר יגיד שאין יותר בנק מרכזי והבנקים מחוייבים להחזיק 100% מהכסף שהם מלווים/נותנים פיקדון ומכיוון שאני טיפוס שמרן ואני לא ילך להשקעות בחו"ל או משהו כזה כרגע נראה לי שהכי בטוח זה לקנות טרוול צ'יק כי יש על זה ביטוח ישנם עוד דברים חוץ מהבלטות להגן על הכסף שלי???

    השבמחק
    תשובות
    1. כבר היה כאן פעם "מלווה תוספת יוקר", ו"מלווה שלום הגליל".
      אז הורידו את הכסף מהמשכורת

      מחק
    2. אבל לפחות את המלווים האלה החזירו.

      מחק
    3. החזירו בערכן הנומינלי, לא הצמוד.

      מחק
    4. גם אם וכאשר תהייה זה שנוגע בחיסכון שלך, ייתכן והכסף הזה כבר יאבד מערכו..
      תשקיע בחוויות..

      מחק
  6. מטורף,
    אבל בבנקים הגדולים אי אפשר לגעת כי "הם גדולים מדי".
    אנשים ישנים חזק, הם לא מבינים שמי שמנהל את הכלכלה,
    גם מנהל את המדינות.
    שהכל זה דלת מסתובבת אחת גדולה.

    זו הסיבה שאני קונה זהב וסילבר,
    אין מצב שאני שם חיסכון בבנק.

    השבמחק
    תשובות
    1. בהצחלה עם הזהב.

      עד כמה שידוע לי זהב אי אפשר לאכול והוא לא מייצר חשמל.

      באשר לנראה טוב, אין ספק. מנצנץ יופי!

      גם זהב לא שווה כלום ברגע האמת.

      מחק
  7. משום מה נוצר הדימוי לפיו אם אתה "ניאו-ליברל" ו"קפיטליסט" אז אתה מסכים לפעולות שקרן המטבע העולמית עושה כדי "לקדם" את השוק החופשי.

    השוק החופשי לא צריך שיקדמו אותו. קרן המטבע העולמית היא עוד התערבות ממשלתית מסוכנת לכלכלות שלנו. אני לא פוסל על הסף את האפשרות שהארגון יביא לתוצאות טובות או הביא לתוצאות טובות בעבר.

    אך היא בריונית לא פחות מכל ממשלה בדרך בה היא פועלת. וזו דוגמה נהדרת לכך.

    השבמחק
  8. אני דווקא התמקדתי בשורות האחרונות שמהלך כזה יכול לחזור על עצמו במדינות אחרות המשמעות היא ש"פסיכולוגית ההמונים" בחשש הבא תגרום למשיכה היסטרית של חסכונות וקרנות על ידי אזרחים וקריסה מיידית של בנקים או מוסדות פיננסים בקיצור הולך להיות מעניין

    השבמחק
    תשובות
    1. כבר עכשיו מעניין. אל תפתח ציפיות

      מחק
  9. המדינה, כל מדינה, כשהיא בצרות, היא ממסה/גונבת/לוקחת כל דבר שהוא מתויק. למה - כי זה קל מהיר ובעיקר נוח. לכן הדלק והרכב, הנדל"ן, חשבונות הבנק וכו' הם יעד מסוכן לאזרח.
    יותר ויותר אנשים מבינים או יבינו את החשיבות של השקעה במערכות חיצוניות - מחוץ לידי יכולות הגביה הקלה של המדינה. דוגמה לכך הוא השוק העולמי הפורח בשנה האחרונה של האומנות היותר יקרה (גם בחו"ל וגם בארץ) וכמובן ההשקעה במתכות יקרות בעשור האחרון (פיזית, לא ניירות ערך).

    השבמחק
  10. ערן,דומני שהיית הראשון בארצנו הקטנטונת שפרסם
    את החדשה הנל.מדהים לראות כמה כולם עדיין"ישנים"
    תודה

    השבמחק
    תשובות
    1. מדהים כמה אלו שחושבים שהם ערים בעצם ישנים

      מחק
  11. לא תיארת וגם אף כתב אחר לא תיאר לאן הולכים ה5 מליארד יורו שהמדינה גנבה...הם הרי נותנעים 5 ומקבלים 8?
    האם יוצר האשראי צריך "פיקדון" כדי למנף רזרבה?
    מה עושים פה?

    השבמחק