יום שבת, 23 במרץ 2013

נקודת שפל בתולדות האיחוד: לראשונה ממשלה אישרה חוק שמאפשר לה לשלוט על תנועות ההון במדינה

כמו שציינתי הבעיה הגדולה של קפריסין כבר מזמן היא לא קבלת הסיוע מאירופה אלא אי האמון המוחלט של אזרחיה והמשקיעים בבנקים בקפריסין. בין אם ההצעה למסות את פקדונות האזרחים תעבור בצורה כזו או אחרת בהצבעה החוזרת היום בפרלמנט ובין אם לא , היום כבר ברור: ברגע שהבנקים בקפריסין יפתחו באמצע שבוע הבא תהיה נהירה המונית של אזרחים ומשקיעי חוץ במטרה למשוך את כספם מהמערכת ובכך יביאו לקריסתה. החוק להשתלטות על תנועות ההון שעבר הלילה ,יאפשר למממשלה הקפריסאית להגביל בחוק את הסכום המקסימלי שיהיה מותר לאזרח או חברה למשוך או להעביר מהבנקים ביום אחד. החוק יאפשר בנוסף להגביל פעולות אשראי ,לאסור על משיכה מוקדמת של פקדונות חיסכון ולמעשה מוציא מידי האזרחים את שיקול הדעת והיכולת למשוך את כמות הכסף הדרושה להם. החלק המעניין בחוק אומר שנגיד הבנק המרכזי של קפריסין וגם שר האוצר יוכלו לנקוט בכל צעד שדרוש לצורך שמירת הסדר הציבורי והביטחון. לא פלא לפיכך שאפילו ראש ממשלת רוסיה,דימטרי מדבייב,  השווה אתמול את האיחוד האירופי לברית המועצות .

הנה דיווח של בלומברג על תגובת אזרחי קפריסיןמהיום  להחלטות הממשלה:

13 תגובות:

  1. כולם הולכים לחיות על קצבה של 260 יורו ביום? כמה זמן נראה להם שזה יחזיק?
    יהיו בטח מהומות הרבה יותר דרמטיות ממה שראינו עד עכשיו, ובטח גם מקומות אחרים בעולם יגיבו למהלך בבריחה מהבנקים..
    ברוך הבא למהפכה

    השבמחק
    תשובות
    1. 260 יורו מזומן.. אני בספק אם הם הגבילו את האשראי(וצ'קים) באיזושהי דרך

      מחק
  2. משהו מוכן לארגן הפגנה מול שגרירות קפריסין? אולי עורך הבלוג? היום זה הם, מחר זה אנחנו

    השבמחק
  3. ממשלות מטילות מיסים, הן מגייסות חיילים, ומפעילות כוח על אזרחים לשמירת הסדר הציבורי. לא ברורה לי מה הבעיה העקרונית בכך שממשלות מטילות מגבלות על תנועות הון. במשך כשלושים שנה אחרי מלחמת העולם השנייה רוב הממשלות הטילו מגבלות על תנועות הון והתוצאה לא הייתה מאוד גרועה. באותה מידה, הטלות מגבלות על משיכת פקדונות אינה מהלך מופרך במצב של "בהלת בנקים". העולם עובר בהדרגה לעידן שבו מערכות פיננסיות יהיו נתונות תחת פיקוח ורגולציה הדוקים יותר מבעבר, והמקרה המתואר ברשימה הוא חלק מתהליך זה.

    השבמחק
  4. רגולציה? מצויין, אבל לא רטרואקטיבית, זה חיסול אמון הציבור במערכת הפיננסית. כל המערכת הזו מבוססת על אמון=קרדיט. במשך שנות השלושים ההיפר אינפלציוניות ממשלת גרמניה הטילה "גזירות" על ההון והתוצאה ...

    השבמחק
  5. ונשאלת השאלה: אם זה המצב בקפריסין, כלומר חזרה לימי בריה"מ, למה בדיוק בדיוק הם צריכים את האיחוד האירופי? כדי להיות חלק מאירופה המתקדמת, החופשית והנאורה?
    מוטב היה לחזור ללירה הקפריסאית, להדפיס כמה מיליארדים ולכסות חובות, ואולי גם לתת לכמה בנקים שעסקו בהונאת פירדמידה לכל דבר -- לקרוס.
    מה שחשוב להפנים מהפיאסקו הזה הוא שמיסוי פקדנות הפך לתקדים שעכשיו יתפשט כאש בשדה קוצים. כך היה עם הלאמת בנקים (שנקראה בשמות שונים ומשונים אבל מאז קריסת נורת'רן רוק הבריטי הפכה לנורמה בכל העולם), עם הדפסת כסף מטורפת מטעם בנקים מרכזיים, עם תוכניות חילוץ אינסופיות, וכעת -- עם מיסוי רטרואקטיבי ולמעשה הפקעה של כספי ציבור.
    ולמי שחושב שהפתרון הוא לשמור את הכסף מתחת לבלטה במזומן יש לי חדשות: בישראל ב-1952 מיסו גם כסף מזומן באמצעות החלפת כל השטרות במחזור בשטרות חדשים ביחס המרה של 9:10. זה יכול לקרות גם לירות שטרלינג, יורו או דולר.

    השבמחק
  6. כל מה שכתבת בפוסט נכון, עם הסתייגות קלה. הקריסה של הבנקים בלתי נמנעת, אבל ההגבלות על העברות הכספים ידחו את הקץ, כך שהקריסה לא תקרה מייד אלא לאחר זמן מה. ברור גם שאף אחד לא פקיד כספים חדשים בבנקים של קפריסין, וכנראה שהם לא יזכו למשקיעים חדשים במדינה.
    אני מציע לבחון את הקריסה הפיננסית באירופה כחלק מהתהליך של "שיא תפוקת הנפט" והמשבר הכלכלי שנלווה אליו. ממליץ לקרוא את the end of growth של ריצ'רד היינברג

    השבמחק
    תשובות
    1. שיא תפוקת הנפט נשמע מעניין, אולי תתן לנו הסבר?

      מחק
    2. הקורס בהתרסקות
      http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/p/blog-page_18.html
      פרק 17 : "שיא תפוקת הנפט"

      מחק
    3. כל הקורס הזה מומלץ ביותר. מדובר בכ-22 סרטונים של כרבע שעה פחות או יותר כל אחד, מוסברים היטב ולפרטים, פשוטים להבנה - מתארים את הכלכלה מכמה אספקטים חשובים לאין ערוך. פשוט לכתוב בגוגל "הקורס בהתרסקות"
      צפייה מהנה

      מחק
  7. עכשיו אחרי ששמענו, נחרדנו, והתרגלנו, זה כנראה דבר שיקרה בכל מדינה. אם יתחיל משבר כלכלי עולמי שיפגע בארץ תחשבו על פיתרון לכסף בבנק

    השבמחק
    תשובות
    1. הפיתרון הוא ביטקוין

      מחק
    2. הביטקוין הוא רעיון נהדר ובהחלט שמיש אבל לא הייתי אומר הפתרון. בטח לא לכולם.

      מחק