יום ראשון, 24 במרץ 2013

האזרח היחידי במדינה שלא ידע עד היום שהמצב בישראל קטסטרופה היה שר האוצר

יום אחרי הבחירות פרסמתי את המאמר "הממשלה הבאה תנסה לבטל את כוח המשיכה" בו הוסבר מדוע בכלכלה שלנו בה כסף מיוצר מחוב, האוברדראפט ויוקר המחיה הם חלק מובנה בשיטה וכל ממשלה שתנסה להתמודד עם הנושאים האלה תתקל בכוח גדול ממנה. זה היה רק עניין של זמן עד ששר האוצר החדש שלנו יכיר בעובדה זו,כמו קודמיו. לפיד אמנם לא אשם במצב אבל הוא יהפוך לעוד פוליטיקאי שלא יצליח לפתור אותו אלא אם ינער מעליו את התקשורת המחבקת ,את החברים האמידים שמקיפים אותו ויפעל לשינוי השיטה שמיטיבה בעיקר עימם. בדיוק כמו שעשה מקבילו באיטליה ,בפה גרילו.



לפני כחודש פרסמתי את המאמר "10 עובדות על "השיוויון בנטל" שביש עתיד לא ירצו שתדעו".במאמר הוצגו הוכחות מבוססות מחקרים ועובדות שהפריכו את ההנחה שהכסף הגדול נמצא אצל החרדים ושהם המקור לכל הבעיות הכלכליות שלנו. המאמר זכה לעשרות אלפי צפיות בכל רחבי הרשת וקיבל מאות תגובות באתרים, בלוגים ודפי פייסבוק שונים. רוב התגובות המבקרות היו אמוציונאליות ולא נגעו בעובדות. אבל חלקן היו ענייניות ואפילו מעניינות אך לא הפריכו את הטענה העיקרית שרוב הכסף לא נמצא אצל החרדים. בדרך כלל ההפרש בין מה שמצאו המגיבים לבין מה שהיה כתוב במאמר נע סביב סכום שהתקרב לסך כל הונו העצמי של יאיר לפיד (כפי שפורסם בתקשורת). לא משהו שיציל אותנו מהגרעון הגדול. הטענה העיקרית שחזרה על עצמה שוב ושוב היתה שכאשר החרדים יתחילו לעבוד זה יכניס כסף רב למדינה אולם גם את הנחה זו הפרכתי במאמר מפורט בקישור כאן.  למאמר הזה אגב כבר לא היו כמעט תגובות נגד.
סך הכל המאמר המדובר הכיל 1608 מילים מגובות בלמעלה מעשרה מחקרים ועובדות וגם כמה שעות עבודה של כתיבה (בהתנדבות). בהחלט מאמר שפתוח לביקורת אמיתית. אלא שבעולם של ה"כאן ועכשיו" שלנו שבו מספיקה ססמא אחת כדי לנצח בחירות, כנראה מספיקה גם תגובה של מילה אחת כדי להפריך אותו, כפי שניתן לראות בדף הפייסבוק של יאיר לפיד:


דף הפייסבוק הוירטואלי יכול לספוג הכל אבל עם המציאות ,מה לעשות, צריכים להתמודד. והנה קמה לה ממשלה ללא חרדים עם שר אוצר שהבטיח לנו שרק אם נקצץ מהמגזר החרדי את כל הכסף והתקציבים הדרושים, נוכל לקדם את מעמד הביניים שאמור עתה לפרוח.אלא שהמציאות קצת שונה ובה לפיד נשמע גם קצת אחרת: "התמונה גרועה ממה ששיערתי, האובר-דראפט שלנו מפלצתי. הגיע הזמן להתמודד עם האוברדראפט. זה מה שאני הולך לעשות. להיכנס בו בכל הכוח. נקצץ גם במקומות הכואבים" אמר היום. אבל רגע, זה בדיוק מה שכתבנו שהבעיה היא לא החרדים אלא השיטה שמייצרת חובות ואוברדראפט ,ובכלל לאיפה החרדים נעלמו פתאם מהמשוואה של לפיד?

השיטה שלפיד בחר להתמודד איתה עם המצב גם מעניינת. היא לא בדיוק מתווה דרך חדשה כפי שהבטיח:
1. לפיד מאשים במצב את הממשלה הקודמת במצב- אבל לא מסביר למה היא הגיעה למצב הזה או שכן נותן הסבר אבל די תמוה: הוא אומר שהיתה פה מסיבה. אם היתה מסיבה אז יש מצב שרק אותי לא הזמינו? הרי קצת מצחיק להגיד את זה על ממשלה ש400000 איש יצאו לרחובות והאשימו אותה בכך שהיא "קמצנית" ולא מוציאה מספיק לרווחת תושביה. אולי היא הוסיפה משהו פה ושם כמו למשל חינוך חינם מגיל 3 שגם אותו קיללתי כשראיתי את התנאים בהם הבן שלי והגננות שלו מצאו את עצמן כתוצאה מזה ,אבל מפה ועד מסיבה...במקום לחפש אשמים, חקירה קצרה של העניין היתה מובילה אותו לשיטה המוניטרית די מהר.
2. הוא "הופתע" מהמצב. המצב שמתאר לפיד בו "גיליתי רק עכשיו את המצב הכלכלי" תמוה גם כן ,כי הרי איך אפשר לתכנן מצע כלכלי ולענות על השאלה איפה ההכסף כאשר אתה האזרח האחרון במדינה שעדיין לא הפנים שהמצב פה קטסטרופה. איך יתכן שאנחנו בכלכלה האמיתית ידענו כבר לפני שנה שהולכת להיות מדיניות צנע ב2013 אבל אתה לא [קישור למאמר].
3. לפיד אומר: "ככל שהפעולות שלנו יהיו נחרצות יותר עכשיו, נוכל בשנה הבאה לעשות יותר – יותר בהורדת מחירי הדיור, בחינוך, ברווחה, בסיוע לעסקים קטנים, בשוויון בנטל". הרי מה  שלפיד הולך לעשות עכשיו היא מדיניות צנע. ומדיניות צנע הוכחה פעם אחרי פעם אחרי פעם אחרי פעם ככזו שרק מחמירה את המצב (מומלץ להכנס לקישורים).ככל שהמדיניות צנע היתה נחרצת יותר כך המצב היה חמור יותר אחר כך. אז מה ישתנה בשנה הבאה?  עסקים הקטנים? מישהו ראה איך נראים עסקים קטנים במדינה שעברה מדיניות צנע נחרצת?  הורדת מחירי דיור? מישהו בדק מה המשמעות של ירידת מחירי דירות בשוק שתלוי רק במחירי דירות עולים? (תשאלו את האירים והספרדים הם יסבירו לכם). רווחה? אבל רק הרגע סיכמנו שנסגור את המסיבה..לא?  רק לי זה נשמע כעוד ססמאות ?  המציאות הלא נעימה היא שכל מדינה בעולם היום נמצאת באוברדראפט שגדל. אין אף דוגמא אחת למדינה בעולם שהצליחה תחת השיטה הנוכחית לאורך זמן להתמודד עם אוברדראפט ההולך וגדל שלה מבלי שאו היא או המטבע שלה פשט רגל לפני ההתאוששות. ואם נחזור למאמר איתו פתחתי את הפוסט הנוכחי - הרי שאם לפיד ימשיך בקו הנוכחי, התקווה שהוא הפיח בעם תשאר בסוף רק ככותרת בהמנון.

אבל עדיין לא מאוחר. עדיין לא מאוחר לקחת כמה שעות מהמירוץ לבניית התקציב כדי ללמוד את הבסיס לבעיה ובשביל זה מר לפיד -תצטרך להחליף דיסק ולהניח לרגע למגזר הכי עני בארץ ולמעמד הביניים לטובת התמקדות בחזקים ביותר גם אם בינהם נמצאים חלק מהתומכים הגדולים שלך. זה נכון שאמנם תסתכן באיבוד התמיכה של מרביתם אבל בתמורה תקבל תמיכה ואהבה של העם שיוקיר לך תודה.
כדי להקל עליך ריכזנו לך את הבעיות והפתרונות האפשריים בקישור כאן.
חג שמח!




16 תגובות:

  1. ואני שוב שואל...עד מתי?!?! עד מתי נמשיך לטמון את ראשינו בחול?מתי באמת נגיד "די!לא יותר!"?
    הרי לא יאיר ולא ביבי ולא שטייניץ ולא בנט יצילו אותנו או ילכו נגד "השיטה" ואני לא מדבר רק על הכלכלה המוניטרית,אלא על "השיטה" עצמה.
    "השיטה" שנועדה לטמטם את הצי-בור ולכן הציבור ממטומטם ולכן הוא ישלם כמילות השיר.
    לא מספיק 400000 איש ברחובות אלא צריכים לצאת כל האזרחים לרחובות ופשוט לזעזע את המדינה הזו שכבר מדרדרת עמוק לתהום,תהום שאף פולטיקאי לא יציל אותנו ממנה אלא רק אנחנו עצמנו!!
    אז תתעוררו כבר אנשים!!תתעוררו!!
    אל תגידו מאוחר מידי וזה מה יש ואין מה לעשות כי מעורבים פה כוחות גדולים מאיתנו.
    ההיסטוריה מוכיחה פעם אחר פעם איך נפלו "אימפריות" "אליטות" "טייקונים" "גנרלים" "רודנים רשעים" וכו' וכו' כשהעם עצמו החליט באמת להתאחד ולעשות מעשה!
    עד שלא נעשה מעשה כלל האזרחים,כלל האוכלוסיה,כלל המגזרים והשכבות כולם כאגרוף אחד שיתנגד לכל אוכלי הנבלות שחגים מעלינו ומסביבנו יום יום שעה שעה נוגסים ונוגסים עד שלא ישאר כלום בסוף.
    בהזדמנות זו אני רוצה מאוד להודות לך ערן הילדסהיים על האתר המופלא ועל הכתיבה והמסירות הנפלאה שלך להביא עד אלינו את האמת שלא מספרים לנו במדיה הרגילה ובטח ובטח לא במסדרונות השילטון.
    יישר כח:)

    השבמחק
    תשובות
    1. ההיסטוריה גם הראתה שוב ושוב
      שגם אחרי הכאילו "מהפכות"
      שאגב אורגנו והונהגו על ידי האליטה האינטלקטואלית מקרב האוכלוסיה ולא על ידי האספסוף הבור הממוצע
      לא עבר זמן רב ואת הוואקום בעמדות הכוח מילאו פסיכופטים לא פחות מושחתים מאלו שהיו שם לפניהם.

      האם יש לך הסבר מדוע זה קורה כך?
      כיצד הפעם זה יהיה שונה?

      מחק
    2. ערן המאמרים שלך מרתקים ועמוקים.אבל האם לא הגיע הזמן לעבור מתיאוריה לשפת המעשה?בוא ונצא יחד למחאה רצינית שאולי תוביל לשינוי.מוכן להרים את הכפפה?

      מחק
    3. נראה שהוא כבר עושה לא מעט.

      מה אתה מציע שהוא עוד יעשה?

      מחק
    4. ערן,
      מגיע לך פרס ישראל על ההשקעה והמסירות.
      חג שמח
      טל

      מחק
  2. אכן מילים חדות כתער ערן !

    שוב כל הכבוד לך על המאמר המקיף - המציג את הבעיה והפתרונות.

    מסתבר שעדיין הרבה אנשים חושבים ש: החרדים, השמאלנים, המתנחלים, ה..., וה.... אשמים וצריך להוציא אותם מחוץ לחוק.

    עדיין לא מבינים שישנן כאן בארצנו הקטנטונת כ 16 משפחות אדונים וכל השאר עבדים... ובעולם כ 300 משפחות אדונים ו - 7 מיליארד עבדים.

    לקראת הפסח והרבה בזכות המאמרים האמיצים והעמוקים שלך ערן כולי תקווה שנצא סוף כל סוף מעבדות לחירות כמו שמגיע לכולנו !

    חג שמח לכלולנו
    נעם

    השבמחק
  3. בעתיד יעשו הרבה מחקרים אנתרופולוגיים על הפטנט הזה של קריסה כלכלית.
    בסך הכל כסף הומצא כדי לעשות לנו חיים קלים יותר במסחר, ואיכשהו הגענו למצב שבו הכסף הפך לגרפים ולמדדים ואם יש איזה בעיה במדד כולם בבת אחת מפסיקים לעבוד, מאבדים את הבתים וגוועים ברעב. לא כי היה איזה אסון טבע, כי ה"כלכלה" קרסה.

    אנחנו צריכים מטבע כלשהו כדי לעשות עיסקאות, אבל כל כך התרגלנו למערכת הזאת שאנחנו לא יודעים איך לחיות, לעבוד ולהתייחס אחד לשני בלי זה.

    בסוף האנושות תבין את ההבדל, השאלה היא מתי ובזכות אתרים כמו זה אולי זה יהיה במאה הקרובה

    השבמחק
  4. מוצטפא שמטרלינג24 במרץ 2013 בשעה 23:49

    ערן, אתה רק משתפר והולך.

    ישר כוח!

    השבמחק
  5. ערן, כל הכבוד על המסירות והשקעה!

    אני מקווה שבזכות הבלוג הזה עם ישראל יצא מעבדות לחופש
    משיטת הכסף האכזרית שאנו חיים בה כרגע.

    פסח שמח

    השבמחק
  6. ערן, אני כל כך שמח שאתה קיים ושאתה לוקח על עצמך להוביל לשינוי אמיתי פה במדינה.
    הרחק מאור הזרקורים וללא מיליונים מחסויות ופרסומות (ראה לפיד), אתה עושה את מה שכולנו צריכים לעשות - לפעול לתקן את העולם שלנו שקורס תחת המערכת המוניטרית הנוכחית.

    אני מקווה שמשהו יעביר את הפוסט הזה גם לשר האוצר, למרות שתשובתו למאמר שלך גורמים לי לחשוב שהוא לא יהיה קשוב לדברים (הלואי ואתבדה).

    הפסוקים האלו מתהלים קז מזכירים לי משום מה את המאבק לשינוי השיטה המוניטרית:

    "שפך בוז על נדבים ויתעם בתהו לא דרך:
    וישגב אביון מעוני וישם כצאן משפחות:
    יראו ישרים וישמחו וכל עולה קפצה פיה:
    מי חכם וישמר אלה ויתבוננו חסדי ה'"

    בברכת חירות ושמחה לכולם!

    השבמחק
  7. מה שלא ברור הוא איך מאות אלפי בוחרי המשיח החדש עדיין מאמינים שבכוח המניפולציה התקשורתית אפשר לשנות את המציאות הכלכלית.
    כמה תמימים אנשים יכולים להיות או מה צריך להתרחש כדי שיפקחו את עיניהם למציאות האמיתית.
    יאיר בשיטת חרושצ׳וב האשים מיד את השלטון הקודם כאילו השלטון באמת התחלף.
    וBb שלמעשה הואשם על ידי שר האוצר החדש בהפקרות כלכלית שותק . גם הוא יודע מה הולך להיות כל עוד נשארים בגבולות הגזרה של השיטה הקיימת.

    השבמחק
  8. פירסמתי בעמוד הפייסבוק של יאיר לפיד קישור לכתבה הזאת, וביקשתי ממנו התייחסות לזה.
    אם תעשו לייק לפוסט שלי זה אולי יקדם את הישועה.
    חפשו פוסט על שם lior simon בעמוד של יאיר לפיד.

    תודה רבה לך ערן על הבלוג המשובח הזה!

    השבמחק
  9. ערן, איך אתה "קורא" את יאיר לפיד? האם יש לו כוונות טובות? ואם כן, איך זה יכול להיות שהוא לא מבין דבר כל כל פשוט? או שהוא כן מבין אך לא מוכן להילחם בחזקים ביותר ולהקריב את עצמו למען המטרה?

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום אורן,
      לצערי לא התברכתי ביכולת לקרא אנשים אלא לקרא מעשים.. הכיוון של לפיד כרגע לא מבשר טובות. אבל כמו שידידי אורי ירון אומר: רק חמור לא משנה את דעתו אז אולי יש תקווה.

      ערן

      מחק
  10. בא נאמר שחרדים ירצו להשתלב בשוק העבודה, האם יש מספיק מקומות עבודה?
    אני מכיר לא מעט אנשים שנפלטו משוק העבודה ולא מצליחים למצא עבודה

    השבמחק
  11. חייב להוקיר תודה ענקית לערן על ההשקעה הרבה באתר. השקעה שנועדה לפתח מודעות כלכלית בריאה ולא להיות מובל כצאן לטבח. שינוי השיטה לדעתי הוא משהו שנהייה חייבים לעשות, וכמה שיותר מוקדם כן יטב - שאפו ערן כל הכבוד.

    השבמחק