יום חמישי, 14 במרץ 2013

נחשו איזה מדינה תצמח הכי הרבה ב2016 על פי דו"ח קרן המטבע?

לקרן המטבע העולמית היסטוריה ארוכה באספקת תחזיות לטווח ארוך שבדרך כלל אם תסתכלו עליהן הפוכות הם יהיו יותר קרובות למציאות. טוב, אין להם הרבה ברירות בכלכלה קורסת מלבד לשדר אופטימיות שבדרך כלל לא תתרחש כדי להצדיק פעולות שהיא נוקטת כמו מדיניות צנע,שכבר ברור שרק מחמירה את המצב.  כעת היא פרסמה את תחזית הצמיחה ל2016 בגוש היורו ותאמינו או לא אבל יוון על פי התחזית תהיה הכלכלה המובילה בגוש באותה שנה. אחת האפשרויות היא שקרן המטבע מצפה שכלכלת היוונים תמחק כל כך חזק כך ש2016 כבר כל מפעל קטן שיקום שם יקפיץ את הצמיחה. מעניין אם זה יעודד את ה60% המובטלים בקרב הצעירים ביוון היום?



11 תגובות:

  1. And the outlook (sort of) for Isreal?
    Insight @ 01:02:47

    http://www.iba.org.il/bet/bet.aspx?type=aod

    13.03.13
    סדר יום עם קרן נויבך
    - Eran

    השבמחק
  2. אולי מישהו יסביר לי מדוע מדיניות צנע מחמירה את המצב? ברור לי שזה לא נעים אבל לפחות זה מאפשר לשלב את החוב כך שלעתיד המצב ישתפר.
    אם המדינה תשקיע כספים שאין לה בצמיחה החוב רק יגדל.

    השבמחק
    תשובות
    1. בגדול,
      כשהמשק כבר נמצא או בדרך למיתון,
      קיצוץ בתקציבי הממשלה תגרום להאטה נוספת.
      החלקים במשק שמתפרנסים או תלויים בהוצאות ממשלתיות יפגעו,
      הצריכה תקטן, עסקים יקטינו פעילות,
      יהיו פיטורים, פחות הכנסות ממיסים,
      והצריכה שוב תקטן ושוב הכנסות ממיסים יפחתו.
      כמו כן העלאת נטל המיסים גם פוגעת בצריכה כי יש פחות כסף פנוי לקנות,
      מה ששוב יפגע בצמיחה ושוב הכנסות ממיסים יפחתו.

      תאורטית אם המשק בצמיחה בריאה,
      ולא כזאת שנשענת על עלייה במחירי הנדל"ן או ניפוח בורסה עם כספי חוסכים או שאר תרגילים חשבונאים של הפיננסיירים,
      אלא צמיחה שמבוססת בעיקר על ייצור ושרותים ממשיים,
      אז תאורטית הממשלה יכולה לנסות לנתב את האקסטרה שנוצרת מהצמיחה לכיוון מיסוי נוסף מבלי לגרום נזק כלכלי למשק במיידי.
      כמו כן האקסטרה צמיחה גם מתבטאת ביותר חסכון,
      ואת החסכון הזה המשק יכול לנצל אם הממשלה גם תקצץ תקציבים וזאת מבלי לפגוע יותר מידי בצריכה.

      בטוח שכחתי עוד מעגלים
      זה ככה על רגל אחד על הבוקר.

      מחק
    2. שכחתי גם לציין,
      ביוון המצב מסובך במיוחד היות ולממשלה אין יכולת אפקטיבית להפעיל מדיניות מוניטרית (להדפיס יותר כסף, לייצר אינפליה ולשחוק את החוב) כי היא חלק מהיורו,
      כך שנשאר לה רק מדיניות פיסקאלית (מיסויי וקיצוצים)

      עכשיו את כל מה שכתבתי פה ומקודם זה נראה לי חומר די בסיסי בכלכלה
      וקשה לי להאמין שהמנהיגים הדגולים של אירופה לא צפו שזה בדיוק מה שיקרה,
      במיוחד שניתן היה לראות דבר דומה קורה ביפן לפני איזה עשור או שניים.

      מחק
  3. כל מה שאמרת הוא חומר בסיסי והיה לי חשש שמישהו יענה לי כך ולא על השאלה ששאלתי. אולי לא שאלתי בצורה ברורה: האם לא עדיף צנע על הגדלת החוב? איך ניתן ליצר צמיחה בלי הגדלת החוב? צמיחה זה לא דבר שאפשר ליצר, אפשר לעודד אבל לא יצר יש מאיין. אני לא יכול לקחת מליון דולר ולפתוח בית קפה אם אין ביקוש.

    השבמחק
    תשובות
    1. ההבדל הוא מאד פשוט:
      מדיניות צנע = סבל גדול היום.
      הגדלת החוב = סבל נוראי בעתיד על חשבון "החיים הטובים" היום.

      תבחר מה נוח לך יותר.

      ערן

      מחק
    2. קצת מדהים שגם באתר זה (כלכלה אחרת, לא?) אתם מתעלמים מהאפשרות של מיסוי עשירים.
      מיסוי העשירים ימנע את הצורך בקיצוץ תקציבי, ובנוסף לא יקטין את הביקושים במשק מכיוון שפגיע בהכנסות העשירים תקטין אולי את קצב החסכון שלהם, אבל תיפגע בהוצאותיהם השוטפות באופן מינורי ביותר (אם בכלל).
      הבעיה בצנע היא שהפגיע העיקרית היא במעמד בינוני ומטה (כולל גם עסקים קטנים) וזה מוביל להקטנת הוצאותיהם (כל הכנסותיהם הם הוצאות שוטפות) ולכן תהיה צמיחה אפסית או שלילית שמביאה להכנסות ממשלתיות נמוכות יותר ואז תהיה בעיית גרעון יותר חריפה.
      בקיצור - וואחד ספירלה מפחידה.

      רון

      מחק
    3. רון לא התעלמנו מההצעה למסות עשירים ואף בדקנו מה היעילות של אופציה כזו:
      http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/2012/05/blog-post_29.html

      מחק
  4. אנונימי שהסביר לי את התהליך הכלכלי פה למעלה, מבין בכלכלה וחושב כמוני.
    תודה לאנונימי על התשובה.

    אני חי בהווה, בכשרוני נהיתי פוליטיקאי בכיר עם שכר טוב, או איש מקצוע שהחברה שלו מיצרת מוצרי צריכה ויפטרו אותי אם לא יהיה ביקוש, או מושך שכר ברשות הנמלים, או בנקאי או עובד מדינה. איזה אינטרס יש לי לדאוג מה יהיה בעתיד כל זמן שאני עושה משכורת טובה כיום? ובכלל אם הגעתי להיות חבר כנסת סוף סוף ואני אדרוש צנע, העם יסבול ולא יבחר בי שוב ואני רוצה להיות ח"כ ולחגוג עד כמה שאפשר-האם מצפים ממני שאירה לעצמי ברגל? אם העם חושב כמוני למה אני תריך לחשוב אחרת? אתן לו מה שהוא רוצה.
    כיום אני רוצה לאכול במסעדות טובות ולסוע לחו"ל ולסוע ב4X4, לא מגיע לי? בשביל העתיד יש אלוהים, תתפללו.

    השבמחק
  5. שתי השיטות, לעניות דעתי, לא עובדות מהסיבות שלמעלה. מדיניות צנע היא לא רק "סבל גדול היום", אלא חוסר תקווה מחר. מדיניות חוב היא כמובן אסון עתידי.
    חשוב לזכור איך מדינות מגיעות למצב שהן צריכות לבחור בין 2 האופציות. כמעט תמיד זאת תוצאה של בועה - נדל"ן, בנקאים לא אחראים, בורסה מנופחת, או אפילו צבעונים הולנדיים של פעם. הדרך הנכונה, לדעתי, באמת לפתור את הבעיה, היא לתת למנפחי הבועה ליפול. דוגמה טובה לכך היא איסלנד עם שלשת הבנקים הכושלים שלה. דוגמה רעה לכך היא יפן עם בנקי הזומבי, או ארה"ב ואירופה כיום עם הזרמה מסיבית לנושאים שהיו צריכים ליפול - בנקים נטולי ממון, אגחי"ם מגובי נדל"ן או סתם אגחי"ם של מדינות.
    פעולת ה-Default היא הדרך הנכונה להעניש את הגורם ששגה / מעל בתפקידו ולא לסייע לו על חשבון כספי ציבור.

    השבמחק