יום רביעי, 27 במרץ 2013

אחרי ההסכם עם קפריסין: הפקדונות שלכם בבנקים כבר לא בטוחים

קפריסין החליטה למסות את הפקדונות הלא מבוטחים שלה במעל 100 אלף יורו ב40%. בניו זילנד חשפנו פה שיש כבר תוכנית לחילוץ בנקים מכספי פקדונות ללא הגבלה. בן ברננקי בארה"ב לא מכחיש שלא יהיה מס כזה בארה"ב. עכשיו גם באיחוד האירופי מגבשים חוק שבו חלק מבעלי הפקדונות מעל 100 אלף אירו יצטרכו להפרד מחלק ניכר מכספם. וזאת לטובת חילוץ הבנקים והפעם זה יהיה תקף בכל מדינה החברה באיחוד. האם הפקדונות שלנו לפיכך בטוחים?


הנציבות האירופית מנסה לעגן בחוק חדש שנידון בימים האלה בפרלמנט האירופי הטלת מס על פקדונות מעל ל-100 אלף אירו בחשבונות לא מבוטחים בבנקים שצריכים חילוץ, במטרה לעזור למאמצי החילוץ.  בנציבות האירופאית בכל אופן מרגיעים: "בשום שלב לא ניתן יהיה לשלב בעלי פקדונות מתחת ל-100 אלף אירו במאמצי הסיוע, לא עכשיו ולא בעתיד", אמר דובר של מיכאל ברנייר, הרגולטור הפיננסי בנציבות האירופית.

הסיבה שאנחנו מאמינים לברנייר היא בגלל שהוא עונד עניבה ונושא תפקיד בכיר בארגון מכובד.למעשה הסיכוי שדבריו אמינים אינם גבוהים יותר מהסיכוי שאינם אמינים. להזכירכם בעבר אותם סוגי האנשים הבטיחו לנו שהריבית לעולם לא תגיע לרמות נמוכות כי זה יערער את היציבות של הכלכלה. אחרי שהריבית הגיעה לרמה הכי נמוכה בהיסטוריה הם הבטיחו שזה זמני (רק לא ציינו שזמני יכול להיות גם שנים רבות).  וכשהריבית הנמוכה גרמה לבועה בנדל"ן הם אמרו שאין בועה ואם יש אז אין מה לדאוג ליציבות של הכלכלה. ואחרי שבועת הנדל"ן ערערה את היציבות הכלכלית הם אמרו שחייבים מדיניות צנע והבטיחו שיהיה רע עכשיו רק בשביל שיהיה לנו טוב אחר כך. אחת ההבטחות הגדולות יותר  היתה שהבנקים המרכזיים לא ידפיסו כסף כדי לא לגרום לאינפלציה גבוהה ,אלא שגם הבטחה הזו הופרה, נחשו מתי? כשמדיניות הצנע לא גרמה  ל"טוב אחר כך". והכי חשוב שהם הבטיחו שהפקדונות שלנו בבנקים הם קודש הקודשים- ההבטחה הזו החזיקה מעמד עד שכל ההבטחות שהפרו קודם לכן כבר לא עזרו. 


מה שברור האנשים האלה יעשו כל מה שצריך כדי להציל את המערכת הבנקאית, וכשאני כותב הכל אני מתכוון להכל כולל להרגיע אתכם בזמן שמאחורי הקלעים כבר יש תוכנית מגירה אחרת שמוכנה לביצוע בהנתן פקודה (פקודה ממי?). הם הוכיחו זאת פעם אחרי פעם לאורך ההיסטוריה.

אז אין מה להכנס לפאניקה עכשיו בישראל, אין מה ללכת לרוץ להוציא את הפקדונות מחר.אנחנו רק בשלב ההתחלתי של יישום מדיניות הצנע כאן. אבל ברגע האמת בו המערכת הבנקאית שלנו תהיה בצרה ומס על פקדונות כבר יהפוך לשגרה בעולם (בדיוק כמו שאר הדברים שהבטיחו "שלעולם לא יקרו" והיום קורים בכל מקום), תזכרו שני דברים: אם יוחלט להטיל מיסוי על פקדונות אתם תדעו על כך רק אחרי שזה יבוצע- אל תצפו לסימנים מוקדמים. ואם זה יקרה זה יהיה במהלך הסופ"ש כשהבנקים מושבתים... וגם אתם.






אין בתוכן באתר זה משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן באתר זה אינו מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף ו/או עדכני, והשימוש בתכנים המופיעים באתר זה הינו על אחריותו הבלעדית של הקורא. המסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד ואין הנהלת האתר אחראית במישרין ו/או בעקיפין לתוצאות העלולות להיגרם כתוצאה מהסתמכות על תכנים אלו, שאינם באים במקומן של חוות-דעת ו/או עזרה מקצועית. כמו-כן, אין הנהלת האתר אחראית, בשום צורה שהיא, על מהימנותו ושלמותו של המידע המפורסם כאן.הכותבים כותבים בהתנדבות מלאה, ואין לראות בתכנים משום המלצה, אמת מוחלטת או אמת כלשהי, או ראייה למצב - אלא דעתו הפרטית והבלתי מחייבת של הכותב 

30 תגובות:

  1. מה ימנע מכל בעלי פקדונות של מעל 100 אלף דולר לפצל אותם למספר בנקים או להעביר אותם לבנקים במדינות בטוחות כלכלית כמו הונג קונג או סינגפור?
    זה נראה לי שוב מקרה של פגיעה בבן המעמד הבינוני שחסך כספים לקניית דירה ולא בטאיקונים. האם חברות ישלמו את המס מחשבון חברות? כל אחד יכול לרשום חברה בהונג קונג ולהפקיד את הכסף על שמה.
    הדבר יצור חוסר אמון ביורו ויחזק את הדולר, אנשים יעבירו את הכספים לדולרים בארה"ב.
    הוא גם יצור חוסר אמון בבנקים הקטנים.
    אני מציע לכל אחד להתחיל להכין מקלט לכסף שלו למקרה שהמצב יחמיר מהר. יש עדיין מקומות בטוחים בעולם שבהם הבנקים לא גובים שום עמלות בשום צורה.

    השבמחק
    תשובות
    1. כל העניין הוא שאתה לא יודע שהפיקדון שלך בסכנה עד שמאוחר מדי. השאלה היא מה דינו של מישהו שיש לו עשרה פקדונות של עשרת אלפים שקל כל אחד לעומת מי שיש לו פיקדון אחד של מאה אלף

      מחק
    2. אין בעיה לפצל אבל ככל שהפקדון גבוה יותר התשואה עליו גבוהה יותר

      מחק
  2. מה זה בדיוק חשבון בנק לא מבוטח? חשבתי שכולם מבוטחים על ידי המדינה.
    יש בישראל כאלה?

    תודה

    השבמחק
    תשובות
    1. לדעתי, ביטוח או לא ביטוח הוא מונח טכני ולא רלוונטי
      נפרץ מחסום פסיכולוגי, המדינות עלולות להתחיל למסות פקדונות בכל מיני תירוצים (אחד מהם הצלת בנקים לא מבוטחים)

      מחק
    2. גם אני אשמח לדעת מהם פקדונות מבוטחים לעומת לא מבוטחים, ויותר חשוב - האם המסה של הכסף השחור הרוסי בקפריסין הוא מבוטח (להבנתי=לא יגבה מס)?

      מחק
  3. שלום,

    האם ישנם מספר דוגמאות שתוכל לתת להדיוטות, בנוגע לאותם מקומות בטוחים שהזכרת?

    תודה רבה

    השבמחק
    תשובות
    1. אין מקומות בטוחים.
      יריב

      מחק
    2. יש מקומות בטוחים. יש מדינות שנמצאות במזרח הרחוק והמצב הכלכלי של המדינות האלו טוב. בהונג קונג וסינגפור לדוגמא אתה יכול לפתוח חשבון בנק, הוא מבוטח ולא יהיה שם מצב שיקחו ממך מעשר. המצב הכלכלי של המדינות האלו טוב, הן מדינות סוציאליות ומערביות מספיק להיות בטוחות.

      מחק
  4. הייתי גם מוסיף שהחזקת כספות בבנק היא בעייתית. בכלל לא ברור אם ישנה גישה לכספת במקרה שהבנק נסגר. מענין מה קרה/יקרה בקפריסין במצבים כאלו.

    השבמחק
  5. ערן, אז מה עושים? חסכתי משך שנים לקניית דירה. אני לא מוכן לקנות במחירי בועה. אבל לאור המצב עושה רושם שמי שקונה דירה עושה את הצעד הנכון ולא חשוב המחיר. אים ימסו לי את החסכונות ב25% כבר הדירה עולה לי יותר ב 25%. אז איך שזה ניראה עדיף להיות חייב כסף לבנקים מאשר הבנקים יהיו חייבים לי.
    משה

    השבמחק
  6. בארץ, למיטב ידיעתי, אין ביטוח פיקדונות, אלא יש כוונה של המדינה להגן על החוסכים כמו שהיה בבנק למסחר.
    הכסף של הפיקדונות הלא מבוטחים בקפריסין ייעלם ב 100% אם הבנק שם ייפול והוא ייפול אם קפריסין לא תקבל סיוע עכשיו ומיד, כך שמדובר בתספורת של 40% לעומת 100% - וזה בטח נורא משמח את האוליגרכים :)
    דבר נוסף, הבנקים מנפיקים כסף כתוצאה ממתן ההלוואות -> השוק בשפל נוראי מאז 2008 לאחר שכל ההלוואות ניתנו לנדל"ן שקרס -> העסקים הקטנים נעלמו בתקופת בועת הנדל"ן -> אבטלה מטורפת -> לבנקים אין יותר למי להלוות -> אין אפשרות ליצור כסף מהאוויר -> מחסור חמור בכסף -> תספורת לכסף.

    הנה לכם הדגמה של השפעת הבנקים והקצנתם את השוק, בעליות ובנפילות.

    מועדים לשמחה,
    מיכל

    השבמחק
  7. מה פירוש "פיקדונות" לעניין הכתבה ?
    האם מדובר במקבילה הקפריסאית לפק"מים שלנו ? לתוכניות חיסכון ? למק"מים ?
    ומי שיש לו את ה- K 100 לא בפיקדונות אלא באג"ח או מניות - האם גם הוא
    חשוף לגניבה ? (סליחה..."תספורת").
    אני שואל מסקרנות גרידא, בלי ציניות.
    תשובות ללא עקיצות ושגיאות כתיב תתקבלנה בברכה.
    יום טוב.

    השבמחק
  8. נו, ואם יש לי חוב של יותר מ100 אלף יורו יקצצו לי אותו גם ב40%?

    השבמחק
  9. האם קרנות פנסיה , השתלמות , נאמנות , תעודות סל וכו גם ממוסים ?

    בבקשה תשובה

    שמעון חש

    השבמחק
  10. תשובה: כל ממשלה וכל מדינה תחליט על דעת עצמה. זה לא שחור ולבן, זה עוד לא הוחלט ולכן אתה צריך להפעיל הגיון. סביר מאד שכמעט אף אחד לא מחזיק במזומן 100 אלף יורו, לכן המסוי יחול על כל חשבון שכולל סכום ששוה ל 100 אלף, אפילו אם אלו מניות או כל צורה אחרת של משהו נזיל. אתה מנסה להתחמק והכוונה של הממשלה כמובן לא לתת לך ולסגור את כל החורים. גם הם יודעים שאתה יכול להחזיק את הכסף ב 10 חשבונות שונים והם יגיעו אליהם.

    השבמחק
  11. אם קפריסין לא הייתה בגוש היורו, אז הם פשוט היו עושים פיחות של עשרות אחוזים בשער המטבע שלהם, כמו שעשו בישראל כמה וכמה פעמים בשנות השמונים, ואין הבדל בפועל, אם ממסים לך את הפיקדון ב-40% או שעושים פיחות של המטבע ב-40%.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מניח שאתה מתכוון לאינפלציה (כלומר הדפסת כסף) ולא פיחות מול מטבע חוץ כלשהו.

      בישראל ובהרבה מדינות מערביות (אם לא ברובן) זה מתבצע הלכה למעשה. ישנה אינפלציה שמורידה את ערך הכסף. אין הבדל עקרוני בין אינפלציה של 10% ל-10% מס שנתי על פקדונות.

      אינפלציה זה להשתין בבריכה ומס זה כבר מהמקפצה.

      מחק
  12. בקיצר, לפתוח חשבונות ע"ש הילדים ולחלק שם את הכסף.
    עדיף לא בבנק אלא בבתי השקעות

    שמעון חש

    השבמחק
  13. ערן כניראה יצא היום לטיול עם הילדים שלו
    בדרך כלל הוא עונה לשאלות מהר

    השבמחק
  14. Currency crisis = flight to quality = U.S. Dollar (NOT Gold)
    The trick is to do so BEFORE everyone else, i.e. now(?)
    If you can get to the States put your money in "too big to jail = too big to fail " bank in 3,6,9 and 12mos. CDs reinvesting at maturity - your finds are insured by FDIC - if the bank is in trouble, because of its size, the U.S. taxpayer will subsidize your losses.
    If you can't get to the States try and park the money in U.S. Money Market Fund - you're not concerned with return on capital but with preservation thereof.
    If the U.S. implodes and the Dollar crushes, your situation, wherever you may be in the world may be such, that your savings are the least of your concerns.
    Now you can't say "I didn't know"
    - Eran.

    השבמחק
    תשובות
    1. שתוק כבר
      אי אפשר לשמוע אותך יותר
      קשקשן

      מחק
  15. אני ממליצה על קריאת הספר: " The SHOCK Doctrine" by Naomi Kline
    מסביר למה לא גומרים את הסכסוך הישראלי- פלסטיני ולא פותרים את בעיית הטרור מהגדה, רמז- אין בזה כסף (פרק 7, עמוד 423)ואיך המציאות שכולנו חיים בבה היום היא פרי מאמצים שנטעו כבר לפני 30 שנה ( פרק 3: " Surviving Democracy".
    התוצאות מבהילות, ומספקות הצצה בנוגע למה שיקרה בקרוב בישראל. עם שר אוצר חדש שטוען "שצריך להיות כואב יותר בטווח הקרוב כדי שיהיה טוב בעתיד הקרוב".. זה נוסה כבר בעבר והתוצאות לא היו יפות (עמוד 143). נקווה שזה לא יקרה בישראל..

    אני לא מהוצאה לאור ואין לי אינטרס כלכלי שאנשים יקנו את הספר אבל הוא שופך אור על כמה דברים שעוזרים להבין את המציאות שאנו חוווים.

    אני עצמי קניתי את הספר יד שניה.

    השבמחק
  16. לאנונימית מ 21:07,
    כמובן שאני מאמין לך שאין לך אינטרס שיקנו את הספר (ללא ציניות!)

    אבל, זה עדיין לא אומר שהספר אומר דברים נכונים/הגיוניים..
    המלחמה מפסידה לישראל הרבה מאוד כסף. גם באופן ישיר וגם באופן עקיף.
    לכן הטעון שאין בזה כסף הוא תלוש מהמציאות.

    המלחמה ממשיכה מסיבות אחרות לגמרה- אדאולוגיה וחוסר ביטחון בצד השני. אין כאן שום אלמנט כלכלי האמיני לי (או יותר נכון האמיני להגיון).

    השבמחק
    תשובות
    1. זה לא בהכרח שהמלחמה מפסידה או מכניסה כסף למדינת ישראל. העיניין הוא לא בזה. כדאי שתקרא כדי לראות במה מדובר. אני לא יכולה להכנס לתקצירים, כי יש לי גם חיים וילדים :) אבל כן יש אינטרס כלכלי. בעיקר בהמשך העימות. אני בדעותי ימנית, למען הסר ספק ותמיד תהיתי למה לא נותנים להם בראש אחת ולתמיד. במקום זה, כל כמה שנים יש איזו "התקוממות" חדשה. למי שתהה, כמוני איך מדינת ישראל, שהיא בעלת עליונות צבאית וזכות להגן על עצמה לא מסיימת עם רשות טרור שצמחה לידה, ההסבר בפנים. אנחנו עוד מעבירים להם כספים. הבעיה נעוצה לא בפוליטיקאים אלה בשיטה. והיא אותה שיטה כלכלית שנפוצה בכל העולם.

      מחק
  17. היה כלכלן זוכה פרס נובל מילטון פרידמן שטען שהמלחמה מכניס כסף לישראל, הוא טען שהיצוא הגדול ביותר של ישראל זה המלחמה. בכל זאת גם אני מאמין להגיון שאין אלמנט כלכלי מאחוריה.


    השבמחק
    תשובות
    1. Wars are one of the most important profit generators - First a country must spend all it can on armaments lest it faces extinction - second, wars are the single most devastating economic event since huge expenditure is involved on one hand with little productivity on the other. Therefor, countries often fall into the bankders dream situation: Huge debt with fat interest payments.
      War is bad? Depends who you ask.
      - Eran.

      מחק
  18. לבעלי אינטרסים ברור שהמלחמה רצויה. הם מרוויחים מזה הרבה מאוד כסף. סרט: שר המלחמה.
    בנוסף המלחמה זה כלי להסחת דעת העם.
    בדיוק כמו ששרה צועקת כל הזמן אירן אירן..

    שמעון חש

    השבמחק
    תשובות
    1. ליצרני נשק יש לובים חזקים מאוד כדי להפעיל מדינות לטובת האינטרסים שלהם.
      יש גם שאר כיבודים ושחיתויות

      מחק