יום ראשון, 3 בנובמבר 2013

זוכי פרס נובל לכלכלה לא מפסיקים להפתיע:"צעירים בעלי מוסר צריכים לעבוד בגולדמן סאקס, לא בגוגל"

בשבוע שעבר צוטט פה זוכה פרס נובל , יוג'ן פאמה, כמי שאומר שלהדפסות הכסף של הפד אין משמעות. עתה מודיע הזוכה השני בפרס השנה,רוברט שילר כי בוגרי תואר טריים עם "מטרה מוסרית" בחיים ועניין בעולם הפיננסי צריכים ללכת לעבוד בגולדמן סאקס, ולא בגוגל. הנה הדברים ,שקשה להאמין שנאמרו מפיו של זוכה פרס נובל, בהקשר להבדל בין גולדמן זאקס לגוגל:


"כשלומדים פיננסים, לומדים איך לגרום לדברים לקרות, בקנה מידה גדול ובר קיימא. יש לזה חשיבות גדולה יותר מאשר להיות בגוגל ולתכנת איזה גימיק קטן"
 כן ,שילר מדבר על אותם הבנקים שמייצרים את הכסף שלנו ומעבירים אותו לצורך ניפוח בועות בתמורה לרווחי ענק. אחרי שהבועה פוקעת הם זוכים לתמיכה ממשלמי המיסים ,שגם כך סובלים מהמשבר הגדול שהותיר הפיצוץ שגרמו לו הבנקים. כל זה מוביל אותנו לשאלה כיצד פעם אחר פעם נבחרים כלכלנים בועדת הפרס , למרות שטענותיהם מנותקות לגמרי ממה שמתרחש במציאות. לשאלה הזו התיחס כבר לפני כ-3 שנים אחד מהמשקיעים והפילוסופים המוערכים בעולם ,נאסים טאלב. לטענתו הבנק המרכזי של שבדיה,מממן הפרס, מעודד תאוריות כלכליות שמעודדות סיכון שבסופו של דבר משרתות את המערכת הבנקאית. כך אמר אז:
"משקיעים שהפסידו כסף במשבר הפיננסי צריכים לתבוע את הבנק המרכזי של שבדיה על שהעניק את פרס נובל לכלכלנים שהתיאוריות שלהם הביאו לקריסת הכלכלה העולמית. אני רוצה שמעניקי פרס נובל יתנו דין וחשבון. האזרחים צריכים להגיש תביעה משפטית אם הם איבדו את מקום עבודתם או את העסק שלהם בגלל קריסת המערכת הפיננסית.פרס נובל לכלכלה העניק לגיטימציה למודלי סיכון שגרמו הפסדים למשקיעים ואילצו ממשלות להעניק למוסדות פיננסיים סיוע חירום מכספי משלם המסים."

8 תגובות:

  1. אז הפוסט שלך אומר "אל תקשיבו לאיש החשוב שילר, כן תקשיבו לאיש החשוב טאלב".
    החלפת Appeal to Authority אחד במשנהו.

    השבמחק
    תשובות
    1. הפוסט אומר תקשיב והפעל שיקול דעת מבלי להשליך על מי הדובר ומה המעמד שלו.

      מחק
    2. כל מה שהפוסט אומר זה שעצם העובדה שאתה פרופסור זוכה פרס נובל לא אומרת שאתה צודק או שיש לך סמכות מוסרית כלשהי. זה רק אומר שאתה מצאת דרכך בנבכי הבירוקרטיה של אוניברסיטה וקבוצת אנשים החליטה שאתה ראוי לפרס נובל - זהו

      מחק
    3. מצטער, ערן, אבל אתה לא פונה פה להפעלת שיקול דעת. אתה לא מציג את הדעות של שילר ושל טאלב כשקולות. אתה מגחיך את שילר ומעלה את קרנו של טאלב, מבלי לתת טיעונים לחזק או לשלול את טענת אף אחד מהם. אתה לא יכול לאחר מכן להתכסות בשמיכת הניטראליות שלך.

      מחק
    4. אני חושב שהסברתי במאמר מדוע לדעתי טענתו של שילר מגוחכת. את הטענה של טאלב הצגתי כמו שהיא. לא התכסתי בשום שמיכת ניטראליות ,דעתי פה בהירה וכתובה -זה עדיין לא אומר שאתה לא יכול להפעיל שיקול דעת אחר ולחשוב שאני טועה. זה יותר מלגיטימי.

      מחק
  2. באותה מידה אפשר לומר שאובמה קיבל פרס נובל לשלום על מנת שבעתיד הפוליטי שלו לא יפתח במלחמות.
    וזה עדיף על עראפאת שקיבל פרס נובל לשלום והמשיך לרצוח אלפי ישראל בשם השלום כפי שהגדיר זאת זוכה פרס נובל אחר שסיים את חייו על ידי מי שנקרא רוצח מתועב שעה שרוצחי קורבנות השלום של רבין ועראפאת כבר מזמן בבית כגבורים.

    השבמחק
  3. הוא צודק, הבעיה היא שבגולדמן סאקס לא רוצים אנשים מוסריים, הם רוצים אנשים שמחפשים את הרווח, שנזקקו יוקמו את הלקוחות והממשלה כדי לייצר לגולדמן סאקס יותר כסף. אם יש לך עיניים בעולם הפיננסי ומוסר ואתה הולך לעבוד בגוגל, הדבר היחיד שיש לך לעשות שם זה לגרום לה לשלם פחות מס, אם אתה תעבוד בגולדמן סאקס תוכל לנצל את הכישורים שלך לטובה, למרות שהדרך היחידה שאני רואה איך זה על ידי התראה על העוולות שם

    השבמחק
  4. תקראו את "פוקר שקרנים" של מייקל לואיס, הוא מתאר את תהליך ההכשרה בסולומון ברדרז (ז"ל) - גם אם יגיעו אנשים מוסריים הם לא יישארו כאלה.

    השבמחק