יום ראשון, 10 בנובמבר 2013

יש עתיד חושפת את הבלופים של יש עתיד בנוגע להוזלת מחירי הדיור

מאת: ערן הילדסהיים

יש עתיד מיהרה לפרסם תגובה למאמר שפורסם פה בשבוע שעבר  "5 הדרכים של לפיד להראות עשיה ולא לעשות כלום". היא כינתה אותו "כאוסף של שטויות". הפעם מדובר בתגובה מעניינת במיוחד. התגובה התחילה באי דיוקים רבים ובססמאות לעתיד טוב יותר. אבל לתגובות מהסוג הזה כבר התרגלנו בפוליטיקה שלנו. ההמשך היה כבר מעניין הרבה יותר - ביש עתיד ניסו לענות על השאלה שלנו מה מקור הכסף לתוכנית להוזלת מחירי הדיור. פה התגובה הלכה והסתבכה וחשפה למעשה את העובדה ,שגם ב'יש עתיד' לא יודעים איך אפשר ליישם את התוכנית. קראו את התגובה ואת ההערות שלנו בעקבותיה.


[יש עתיד]
"מדובר כמובן באוסף של שטויות לא נכונות. הנה כמה דוגמאות:
1. ישיבת קבינט הדיור לא הייתה סגורה [הישיבה בה נכח בנו של לפיד]."
[ה"ה (הכלכלה האמיתית)]  מי שחשף את הופעתו של הבן לפיד בישיבת קבינט הדיור,היה העיתונאי אמנון אברמוביץ' בחדשות ערוץ 2. אברמוביץ' חזר והדגיש שוב ושוב בדיווח שלו ,שהיה זה מדובר בישיבת קבינט סגורה. יאיר לפיד לא הכחיש את הדיווח בתגובתו.  צפו בעצמכם בקטע המדובר בקישור כאן



[יש עתיד] 
"2. אף אחד לא מושך זמן. קבינט הדיור התחיל להזיז דברים מהיום הראשון רק שבדיוק החלטה שמחליטים היום תשפיע על מחירי הדיור רק בעוד שנתיים כשבעקבות ההחלטה תסתיים בניית הדירות."
[ה"ה] זו בדיוק השיטה שנחשפה פה בה פועל לפיד (ולא רק הוא) - להשאיר תקווה לאזרחים שהמחירים ירדו בעוד X שנים. זו אמנם טענה שניתן לאמת אותה רק בעוד X שנים ,אבל הבעיה שהX הזה הולך ומתרחק עם הזמן ואף פעם לא מגיע. כך למשל לפני כחצי שנה, הX הזה הוגדר על ידי לפיד בשנה וחצי ,ועכשיו מסתבר בתגובה הנוכחית שהX הזה כבר "עודכן" לשנתיים מהיום.
בכלל כל היעדים האלה שנזרקים לאויר מתרוקנים מתוכן ,כשמעמידים אותם מול  העובדות. כך למשל לכל המוקדם רק במרץ 2014 תעלה התוכנית של לפיד להוזלת שוק הדיור לאישור הממשלה. זה יותיר לו חצי שנה (או שנה וחצי לפי "העדכון האחרון") כדי להפקיע שטחים, להכשיר קרקעות, לפתח תשתיות בניה, לסלול תשתיות תחבורה, להתגבר על בירוקרטיות, לנהל דיונים משפטיים ,להגיע לפשרות ,לבנות את הדירות ולאכלס אותם. הכל כאמור בתקופה של עד שנה וחצי. לא בטוח שאפילו הסינים היו מצליחים לעמוד בזה.

[יש עתיד]
"3. אין שום עודף של כסף אבל לפיד הצהיר מיום קום מפלגת יש עתיד שהורדת הדיור היא משימה לאומית בעלת חשיבות עליונה ולכן יקצה את המשאבים הנדרשים לכך. בכל מקרה חלק גדול מההשקעה תעשה על ידי גופים מוסדיים והמדינה רק תיתן להם את הקרקעות ללא עלות."
[ה"ה] "..והמדינה רק תיתן להם את הקרקעות ללא עלות" -כמה זה נשמע פשוט ונהדר, במיוחד לאדם שאין לו זמן לעמת את המשפט מול העובדות. אז בואו נעמת בין השניים.  אם כאמור אין שום עודף של כסף ,כיצד לפיד יכול לוותר על הכנסה כה משמעותית לממשלה? שימו לב לנתון הבא שביש עתיד לא רוצים שתדעו עליו:
הכנסות המדינה משיווק קרקעות בשנת 2012 היו  4.67 מיליארד ש"ח  (ב2011 זה עמד על 7.36 מיליארד). העלאה של אחוז אחד במע"מ מגדילה את הכנסות המדינה ב- 4.6 מיליארד ש"ח . בינגו!  כלומר בשביל לכסות את הפסדי המדינה משיווק קרקעות בחינם במשך שנה, יצטרך לפיד לעלות באותה שנה את המע"מ בעוד-1%. אפשרות שניה היא לעלות מיסים אחרים באותו סדר גודל. מישהו יכול לראות תרחיש בו לפיד מעלה שוב מיסים שיפגעו שוב במעמד הביניים,אחרי שהבטיח שבעוד שנה יהיה פה טוב יותר?

[יש עתיד]
"4. אני עושה פה עבירת ביטחון שדה חמורה כשאני חושף את מקור הכסף "הסודי" שישמש למתן פיצוי לקרקעות הקיבוצים - ההכנסות ממכירת הקרקע. לא צריך להיות סוכן חשאי כדי לחשוב על זה לבד, צריך רק לא להתעקש להמציא בכוח תירוצים לנגח את לפיד"
[ה"ה] אז מה שטוענת יש עתיד ,שהמדינה תפקיע קרקעות, תמכור אותן וההכנסה ממכירתן תשמש לתשלום הפיצויים לבעלי הקרקע המופקעת. אבל רגע אחד, רק שלוש שורות קודם לכן אומר אותו הדובר של אותה יש עתיד משפט הפוך: שתנאי עיקרי ליישום התוכנית היא שהמדינה לא תמכור את הקרקעות אלא תתן אותן בחינם. אז אם הקרקע תנתן בחינם איך יממנו את הפיצויים ואם היא תמכר לא תהיה עסקה עם המוסדיים ומכאן שלא יבנו דירות. בכל מקרה בשני המיקרים לא ברור כיצד יכסה לפיד את החור בתקציב בהעדר הכנסות ממכירת קרקעות. אז אולי בכל זאת צריך סוכן חשאי כדי שיפענח איך תיושם תוכניתו של לפיד?  אבל גם כך , מתתעלם הדובר מהשאלה שהועלתה: מדוע מתעקש לפיד על תהליך כל כך מסובך של הפקעות ופיצויים אם כבר קיימים למדינה 20 אלף דונמים חופשיים (וזמינים לבנייה), שהקיבוצים העבירו לה לפני שני עשורים?

[יש עתיד] "כל מה שצריך לעשות זה לחכות ולראות מה קורה למחירי הנדל"ן. מוזר שמתנגדי לפיד קופצים לעשות סיכומים ומסקנות אחרי חצי שנה. לשר כחלון למשל לקח 3 שנים להוריד את מחירי הסלולאר."
[ה"ה] שוב יש עתיד סותרים את עצמם - אם לשר כחלון שלא היה צריך להפקיע קרקעות,  לבנות תשתיות , למצא אלטרנטיבה לכסף שיאבד ממיסים ,להתקל בבירוקרטיות כל כך מתישות וגם לא היה צריך להניח אפילו לבנה אחת ,לקח 3 שנים לעשות מהפיכה בסלולר - אז איך בדיוק יש עתיד מבטיחה מהפיכה בנדל"ן בעוד שנתיים כשאפילו התכנון של "המהפכה" עדיין לא אושר בממשלה?


ולסיום- הנה לשם שינוי תומך מפתיע בטענותינו וגם כזה שלא פוחד להגיד את זה בגלוי (מתוך חדשות סוף השבוע,ערוץ 2, 9.11.2013):
http://www.youtube.com/watch?v=PDDC2SIufhw


18 תגובות:

  1. אני מציע לעשות שעון עצר ״מתי יהיה פה יותר טוב״

    יאיר הבטיח מייד לאחר הבחירות שנתיים

    בוא נעמיד אותו במבחן הזמן

    השבמחק
  2. הבלוג "הכלכלה האמיתית" תרם רבות לשיח הכלכלי. אך הגיע הזמן לחשוף בעיה נוספת בכלכלה הישראלית - האליטה הצבאית. אליטה שבוזזת את הכלכלה הישראלית. מתי יקום הבלוגר הזה?

    השבמחק
    תשובות
    1. אשתי במקרה קצינה בצבא קבע. היא עובדת כ-13 שעות ביום בממוצע (עם נסיעות זה יוצא יותר מ-14 מחוץ לבית. כל יום). המשכורת שהיא מביאה הבייתה הייתה מצחיקה אם זה לא היה עצוב, והיא לא בדרגה זוטרה.

      אני מבין את הכעס, אולם לדעתי עיקר הבעייה היא הפנסייה התקציבית. לרוב בעלי הפנסייה התקציבית קיצצו את הפנסייה בזמנו, אולם לאנשי הקבע לא. נוצר מצב אבסורדי במידת מה בו אנו מממנים את הגירעון האקטוארי של פנסיית אנשי הקבע, מערכת הבטחון ועוד. אם ברצונך לנבוח על עץ, לפחות תנבח על העץ הנכון.

      מחק
  3. מוצטפא שמטרלינג10 בנובמבר 2013 בשעה 8:56

    יפה מאוד שהגעתם לסטטוס שמחייב מפלגות לענות לכתבותשלכם.
    אחת מהטענות הקבועות של הבלוג בעבר היתה שכלכלנים ומקבלי החלטות לא מכירים את הנושא של ייצור הכסף. אני מרגיש שכל העיתונאים בארץ קוראים את הבלוג ובוודאי כבר טרחו להשכיל יותר בנושא. האם זה לא משנה את הסטטוס שלהם ממשתפי פעולה מתוך בורות לנוכלים שמרמים ביודעין?

    השבמחק
    תשובות
    1. אני לא חושב שיש פה איזשהיא "נוכלות".
      להכיר את הנושא זה דבר אחד. להפנים את המשמעויות שלו זה דבר אחר ומאחר שהנושא הוא בניגוד לכל אינטואיציה ,סביר להניח שהשלב השני עוד לא קרה. אבל החיים הם הבית ספר הכי טוב במקרה הזה והטענות שלי עומדות ויעמדו למבחן יומיומי גם בעתיד. אי אפשר לבלף פה.
      צריך בכל אופן לכבד גם דעתם של עיתונאים שהכירו, הפנימו וחושבים אחרת.

      ערן

      מחק
  4. אני חושב ששענוי שמה העיתןנאי של "יש עתיד" ל "עתיד ביש" יסביר היטב את הפלופ

    מפלגה שאין צורך להוסיף מילה על מי שמנהל אותה ועל פעלוליה והקשר להבטחותיה. לא רק טיפשות מהלכת אלא גם חוסר יושרה מהמעחה הראשונה. טיפש פוליטי שנכשל בכל צעד שעה ביחס להבטחותיו אבל גם אין לו את היושרה להגיד איני מסוגל לממש הבטחותי ואולי אף לפורש. זהו שיא שלילי נוסף בפוליטיקה הישראלית

    השבמחק
  5. ערן,

    יש צורך לשים בפוקוס (אם לא על המוקד) את קיומה של חונטת הבנקים בישראל

    חונטה שחונקת כנסית מתחרים לשוק הישראלי ומאפשרת לבנקים בארץ לייצר רווחים של מיליארדים בשנה

    אין בכלל ספק (ואיני כותב זאת מידיעה אלא מהבנת החיים) שיש פקידים שמקבלים הרבה כסף ממישהו כדי למנוע הקמת בנקים נוספים בישראל אשר יורידו את הרווחים לבנקים עקב תחרות.

    איך יתכן שלשוק כל כך רווחי לא נכנסים שחקנים חדשים במשך עשרות שנים ? יש לכך רק תשובה אחת והיא מרוחה על הקיר באותיות ענק - בירוקרטיה נמכוונת של ממשלת ישראל (משרד האוצר ו/או בנק ישראל)

    האם מישהו בדק את הנזק לכלכלה הישראלית עקב בעמלות המטורפות שהבנקים בישראל גובים מלקוחותיהם ?

    היה לי ידיד בכיר מאוד שפרש מדיסקונט אשר הופקדו בידיו מיליארדי דולרים כדי שיפתח בנק בישראל. :"מרחו" אותו במשך כ- 4.5 שנים עד שהרים ידיים (וזה אחד שבא מתוך המערכת)

    נושא נוסף הוא המפקח על הבנקים - בחחור שאמור ליצג את האינטרס הצבורי מול הבנקים אך חמי שנה לפני פרישתו מחכה לו תפקיד מאוד בכיר בבנקים עליהם הוא מפקח בשמנו

    נו ... ויש מי שמצפה שנאמין שהפקוח זהוא מקיים שווה משהו כשהוא יודע שמקום העבודה הבא שלו הוא באחד הבנקים ?

    אגב משר האוצר הנוכחי אין כל ציפיות - לא רק בגלל העדר רמת אינטילגנציה הפוליטית שלו, לא רק בגלל העדר יושרה פוליטית שלו (מפלגת אין-עתיד) אלא גם בגלל שהיה פרזנטור של בנק והוא שומר אמונים לחברים שלו ... הצבור מעניין את הטחט שלו.

    על כל אלה הגיע הזמן לדבר כדי לייצר תהליך פויטי שישנה את כללי המשחק בתחום הבנקאות המקומי

    השבמחק
  6. ערן היקר,

    לדעתי ההתנצחויות עם אנהשי השלטון לא תביא לכלום. אולי לדה-לגיטימציה של הבלוג שלך.
    אני חושב שכדאי להמשיך להתרכז בחשיפת הקשרים בין ההון לשלטון מבלי להיכנס באנשים ספציפיים, דוגמת לפיד ואחרים.

    השבמחק
    תשובות
    1. ובכל מקרה הפעילות שלך מבורכת! :)

      מחק
  7. ערן,

    תודה רבה על הזמן שהקדשת לכתיבת פוסט זה על בסיס הפנייה שלי לאנשי יש עתיד בפייסבוק.
    אני חייב לציין שהreferences שהבאת משכנעים הרבה יותר מכל סיסמא.

    רועי

    השבמחק
  8. ערן,

    כל הכבוד. לדעתי זו עליית מדרגה שמפלגת שלטון רואה לנכון להגיב לדבריך כאן (גם, ובעיקר, כאשר היא עושה זאת בצורה כל כך גרועה - כמו את שאר הדברים שעושה).
    הדבר הזה יוצר חשיפה גבוהה יותר בקרב הציבור וזו המטרה. אולי זה יוריד את רמת הדיון, אבל כאן הדבר החשוב זה ליצור הד ציבורי לאורך שנים.

    בכל אופן,

    המשך בדרך הזו!

    א.ב.

    השבמחק

  9. כל הכבוד על התגובה שנתת ליש עתיד.
    יש דבר אחד שחסר בפוסט הזה וגם בקודם - התייחסות לריבית הנמוכה ולבנק ישראל:

    1. סטנלי פישר, שזוכה למחמאות מיאיר לפיד ומהממשלה בכלל, ביקש משר השיכון הקודם אריאל אטיאס לא לשווק יותר מידי קרקעות כדי שהמחירים לא יירדו:
    http://www.themarker.com/realestate/1.1572033

    איך זה שיאיר לפיד והממשלה רוצים לשווק קרקעות ולהוריד את מחירי הדירות בניגוד לעמדת האדם שאותו הם מאוד מעריכים ?
    ובנוסף לזה יאיר לפיד ונתניהו מינו את קרנית פלוג לנגידה שהיא ה"מומלצת" של אותו סטנלי פישר שמתנגד לשווק גדול מידי של קרקעות.

    2. קרנית פלוג, הנגידה החדשה שיאיר לפיד מאוד מעריך, חושבת שאין בכלל בעיה עם עליית מחירי הדירות:
    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000846306

    אמנם היא גם טוענת שממשלה צריכה להגדיל את היקף הקרקע לבנייה אבל שכחה לציין שסטנלי פישר ניסה לעצור שיווקי קרקעות בזמן שהיא היתה הסגנית שלו...

    3. ידוע לכולנו שהורדת ריבית גורמת לעליית מחירי הדירות. קרנית פלוג הורידה במפתיע את הריבית לחודש אוקטובר וזמן קצר אחרי פעולה זאת היא נבחרה (גם במפתיע) לנגידת בנק ישראל.

    אם יאיר לפיד כל-כך מעוניין בהורדת מחירי הדירות, איך זה שהוא בוחר דווקא בנגידה שביצעה מהלך המעלה את מחירי הדירות ?

    ונזכיר גם ששניים מחברי הועדה המוניטרית התנגדו להורדת הריבית בגלל שהיא מעלה את מחירי הדירות:
    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000883712

    השבמחק
    תשובות
    1. מי הם אותם שניים? אף מילה

      מחק
  10. לערן, אתה באמת כל כך מתאמץ כדי להוכיח שפוליטיקאים משקרים? למה? אין לך סיכוי אתה מפסיד מראש. אני יסביר- מי שרוצה או חונך להאמין, מאמין. לא משנה כמה עובדות וכמה הוכחות תיתן. להוכיח לאנשים שפוליטיקאים משקרים, זה כמו להוכיח לאדם דתי שהמשיח לא יגיע. זה לא יקרה. אלא אם כן הוא יחזור בשאלה. וזה עצוב, אבל הרוב לא רוצים את השאלה, הם רוצים את התשובה. גם אם היא שקר.

    השבמחק
  11. "לשר כחלון למשל לקח 3 שנים להוריד את מחירי הסלולאר"- גם צריך לבדוק את המשפט הזה,למיטב ידיעתי תוך פחות משנה במשרד התקשורת כחלון ביצע את הרפורמה שלו

    השבמחק
  12. שלום ערן
    מה התכנית שלך להורדת מחירי הדיור ? מלבד מעבר לכסף שאינו מבוסס חוב.

    השבמחק
    תשובות
    1. היום יוקר המחיה הוא חלק בילתי נפרד מהשיטה. הוא מחוקק בחוק בנק ישראל ובנק ישראל מחויב ליצר אינפלציה בכל שנה אחרת יהיו פה פשיטות רגל רבות. לכן לשאול מה התוכנית שלי להורדת יוקר המחיה מבלי לשנות את השיטה כמוהו לשאול אותי איך אני פותר את הבעיה שנרטבים בזמן הרחצה.

      מחק
  13. ערן - כל הכבוד על הגישה העניינית. המאמר מחולק לסעיפים, עם הפניות למקורות שאפשר באמת לבדוק. פשוט תענוג לקרוא. אנחנו רגילים לכתבות הפוליטיות/כלכליות שבעיקר זורקות סיסמאות לאוויר או מעלות טיעונים שאפשר לבדוק רק אם יש לך קשרים במקומות הנכונים. תמשיך כך!

    השבמחק