יום שישי, 29 בנובמבר 2013

הקריקטורה השבועית של רועי פרידלר





עוד קריקטורות משעשעות בנושאי כלכלה ובכלל תוכלו למצא בבלוג של רועי בקישור כאן

13 תגובות:

  1. ראש העיר לונדון: אי שוויון כלכלי הוא חיובי; יש אנשים טיפשים מכדי להצליח
    בוריס ג'ונסון: "אי שוויון כלכלי חיוני לעידוד קנאה שמהווה תמריץ לפעילות הכלכלית"
    ראש עיריית לונדון, בוריס ג'ונסון, אמר כי התרחבות הפערים בין עשירים לעניים בבריטניה היא בלתי נמנעת מכיוון שמיליוני אנשים טיפשים מדי מכדי להצליח בחיים.

    "בין אם אתם אוהבים זאת ובין אם לא, כלכלת השוק החופשי היא ההופעה היחידה בעיר. בריטניה מתחרה בכלכלה עולמית יותר ויותר חסרת סבלנות וגלובלית, שבה התחרות הולכת והופכת ליותר קשה", אמר ג'ונסון בנאום שנשא ביום רביעי בערב במרכז לחקר מדיניות בלונדון, שכותרתו היתה "מה מגי (מרגרט תאצ'ר) היתה עושה כיום?".

    "אי אפשר להתעלם מהאכזריות של תחרות זו, או מחוסר השוויון שהיא מדגישה באופן בלתי נמנע; ואני חושש שהצנטריפוגה הכלכלית האלימה הזו פועלת על אנשים שעוד קודם לכן היו רחוקים מלהיות שווים ביכולותיהם הבסיסיות", המשיך ג'ונסון.

    "תהא אשר תהא דעתכם על ערכם של מבחני איי-קיו, העובדה שעד 16% מבני מיננו הם בעלי מנת משכל של פחות מ-85, ואילו 2% הם בעלי איי-קיו של יותר מ-130, בהחלט קשורה לדיון על שוויון", הוסיף ג'ונסון. "ככל שמנערים יותר את החבילה, כך קל יותר לחלק מפתיתי התירס לעלות למעלה".
    ומסיבה זו או אחרת - רדיפת בצע בדירקטוריונים, או כפי שאני רואה זאת, הכישרון הטבעי ומתת האל של חברי הדירקטוריונים - הפער בין פתיתי התירס בחלק העליון של החבילה לבין אלו שבתחתיתה הולך ומתרחב יותר מאי פעם. אני רוצה להדגיש שאני לא מאמין ששוויון כלכלי הוא אפשרי; למעשה מידה מסוימת של אי-שוויון חיונית לעידוד רוח הקנאה והחשק, אשר בדומה לתאוות בצע, מהווה תמריץ רב ערך לפעילות כלכלית", אמר ג'ונסון בנאום.

    בהתייחסו להשלכות המשבר הכלכלי העולמי של שלהי העשור הקודם, אמר ג'ונסון: "הדבר הבולט באמת בחמש או שש השנים האחרונות הוא שאף אחד בשמאל - החל מפול קרוגמן, דרך ג'ו שטיגליץ וכלה בוויל האטון, שלא לדבר על אד מיליבנד - לא הצליח למצוא דרך אחרת כלשהי להפעלת הכלכלה מלבד קפיטליזם".

    השבמחק
    תשובות
    1. ניקולה טסלה, גאון אמיתי, ממציא זרם החילופין. סיים את חייו שבור ודי מרושש. פרנסוורת - ממציא הטלויזיה מת בחוסר כל אחרי שנושל מהזכויות על ההמצאה שלו. לעומת זאת פאריס הילטון הסתומה היא מיליונרית.

      מחק
    2. המשותף לכל הדוברים הוא שהם פוליטיקאים או סמוכים על שולחן השילטון.
      כאשר אתה בצד הנכון של אקדח המדינה קל מאוד לבלבל כישרון אמיתי עם שחיתות ולקרוא לכל השאר עצלנים, טפשים או לא ראויים ולהצדיק את זה עם מבחן זה או אחר (כמו IQ או אורך האף).

      דרך אגב, לא צריך להרחיק לחו"ל יש פעם בכמה שבועות דוגמה מצויינת בארץ.

      למשל 1: ממנהל קרן פנסייה שקורא לאנשים לעבוד יותר שנים אבל שוכח שללא המדינה שאוכפת את חובת הפרשת פנסייה אין לו שום זכות קיום.

      למשל 2: מנכלית של תאגיד מזון שקוראת ל"תחרות חופשית" כל עוד המדינה ממשיכה להטיל מכסים על חלב, דבש וכו' ומקפידה לאכוף השמדת מזון כדי לשמור על מחירים גבוהיים

      מחק
  2. מכיוון שמשעמם לי ואין פה שום דבר מעניין היום הנה כמה תחזיות רציניות על העתיד העולמי ביחוד בתחום הכלכלי כפי שליקטתי:
    על פי פירסומי המחלקה לכלכלה ולאירועים חברתיים של האום: אוכלוסיית העולם תגיע ל9.22 בליון בשנת 2075 עליה קטנה מ 8.92 משנת 2050 לאחר מכן תחול ירידה ואחריה העלייה תמשך באיטיות עד ל 8.97 בשנת 2300. באירופה תהיה ירדה בצמיחת האוכלוסין לקראת 2050 ובאפריקה רק כ 80 שנה לאחר מכן מה שיגרום לאוכלוסיית אירופה לרדת יחסית למחצית מגודלה באוכלוסיה העולמית תחת ל% 6 אחוז כשכיום חלקה באוכלוסיה העולמית כ 12% ואוכלוסית אפריקה תעלה בהדרגה מ 13% לכ 25% מאוכלוסיית העולם. אורך החיים הצפוי במדינות המערב בשנת 2300 יהיה 106 שנים. צפיפות האוכלוסין בשנת 2100 תהיה 3.6 בני אדם לק"מ אחד באוסטרליה ו 2000 בני אדם לקמ"ר בבנגלדש. בשנת 2300 שליש מהאוכלוסייה העולמית יהיה מעל 65 ומשך זמן החיים הממוצע במערב לאחר היציאה לפנסיה יהיה 39-31 שנים.
    עתידה של אמריקה בזמן הנראה לעיין: הפער בין היצוא ליבוא בין ארה"ב לאמריקה הגיע השנה לשיא של כ שליש טריליון דולר לחובת ארה"ב. לאלו שספדו לארה"ב וצפו לירידתה מעמדת מעצמה מספר אחת בעולם תחזית קצת שונה. לאחרונה בפעם הראשונה מזה עשרים שנה יש גידול ביצור הנפט בארה"ב וגידול דרמטי, כיום ארה"ב מייצרת נפט כמעט באותה מידה כערב הסעודית ותוך שנים ספורות תהפוך להיות יצואנית נפט, מחירי האנרגיה בארה"ב הם מהנמוכים בעולם וירדו. אנרגיה נמוכה פרושה יצור זול. כבר כיום יש נטייה לחברות להעביר ולהחזיר את היצור לארה"ב והיצור יגדל. הפער בין עלות היצור בסין לארה"ב קטן בשנים האחרונות באופן דרמטי, ואם נוסיף את מחירי השינוע לעלות היצור כבר מתחיל להיות כלכלי ליצר בארה"ב מאשר לייבא. ביקוש עולמי לסחורות אמריקאיות פרושו גידול בשוק העבודה ובתלמ"ג.
    תהליך המעבר לערים הגדולות במדינות מתפתחות מגדיל את הביקוש לדגנים האמריקאים, יצור התירס והחיטה האמריקאי צפוי לעלות ב28% ב7 השנים הקרובות, על פי משרד החקלאות האמריקאי. אגב עליית הטמפרטורות בעולם פוגעת ומקטינה את כמות היצור של חיטה ותירס העולמי שעה שהביקוש העולמי עולה.
    ירידה ביבוא של נפט משפיעה גם על המדיניות האמריקאית. במשך שנים לאמריקה היה אינטרס במזרח התיכון, היא הגנה על ערב הסעודית והאמירויות וסייעה כלכלית למדינות הסוניות באזור, מאחר והמדינות הסוניות הפכו להיות מוסלמיות קיצוניות חל לאחרונה שינוי בגישה האמריקאית והיא מעדיפה לנסות לשפר יחסים עם אירן. עדיף לה לסייע למשטר באירן שתלויה בה או פשוט להתרחק מהמזרח התיכון. יש הערכות שאת החלל שנוצר תתפוס סין שעדיין צומחת וזקוקה לנפט מיובא. הנטייה ההיסטוריות של סין היא להתרחק מקולוניאליזם ומעורבות פוליטית ממדינות הרחוקות ממנה פיזית.
    ולבסוף נושא שערן חוזר ומעלה פה, צמיחה כפי שהתרגלנו אליה לא מחוייבת. הצמיחה של ה50 שנים האחרונות מתבססת על מספר תחומים שהגיעו לרוויה: התפתחות המסחר הבין גושי, בשנות החמישים והשישים של המאה העשרים בין אירופה לארה"ב בשנות השמונים והתשעים עם המזרח הרחוק. אין כמעט שווקים חדשים. סיבה נוספת: כניסת נשים לשוק העבודה, עברנו משוק בו היה מספר קטן של נשים עובדות בייצור למצב של רוויה. סיבה שלישית: חינוך, בשנות החמישים והשישים למעטים היו תארים אקדמאים וקל היה להם למצוא עבודה, כעת לכולם יש תארים אקדמאים וכבר אין להם ביקוש והחינוך כבר אינו גורם משמעותי בשיפור והתקדמות, ולבסוף הגורם הפיננסי, התפתחות האשראי, כרטיסי אשראי והלוואות בנקאיות, גם הוא תחום חדש שהגיע לרוויה. בניטרול כל הגורמים האלו אנחנו נחזור לגידול כלכלי של המאה ה19, איטי בהרבה ממה שהתרגלנו אליו בימי חיינו.





    השבמחק
  3. צריך להיות: הפער בין היצוא ליבוא בין ארה"ב לסין הגיע לשיא של שליש טרליון דולר.

    השבמחק
  4. רק אני חושב שזו קריקטורה גיזענית? מה קורה פה?
    ידוע לך שהשיר המצוטט של אייל גולן הוא למעשה שיר על מישהו שאין לו כסף? שאייל גולן בחר לשיר את השיר הזה בהפגנה של המחאה החברתית כי זה הנושא של השיר?

    מותו של אריק איינשטיין הוא אכן אבידה גדולה למוזיקה האשכנזית. יש הרבה שירים שלו שאני מחבב (וגם כמה שלא, כמו כל זמר). ברור לחלוטין איזו קבוצת אוכלוסייה עושה ממנו אל, או לפחות לנין (הצבת הארון בככר רבין וכו') ולמי הוא פשוט מוסיקאי מוצלח, וגם חשוב, אבל לא יותר מזה. נהיה מין סימן כזה של לובן ויעני תרבות גבוהה להיות באבל קיצוני על אריק אינשטיין.

    קצת מוזר שבבלוג הזה יריצו דאחקות-קריקטורות על חשבון מעמד העובדים בשם הערצה לזמר שיותר מכל דבר ייצג את האליטה הכלכלית-אשכנזית.

    השבמחק
    תשובות
    1. לא בטוח שמי שהחלום שלו (אשכנזי או מזרחי) זה לקנות יהלום, הוא סמל הצניעות...

      מחק
    2. bligeula מי שיוצא גזען וחסר דעת זה אתה, אריק מייצג את הקונצנזוס במדינה, שמאל ימין למעלה למטה, אשכנזים מזרחיים כולם אוהבים אותו. תהי נשמתו צרורה בצרור החיים ושיריו ינעימו לנו את חיינו.

      מחק
  5. זה ערן, מראה לך מה רמת הקהל שמופיע פה.
    מר בלי געולה 29, גם בעל האתר הזה הוא לבנון כזה כמו שאתה קורא להם, וגם נגידת הבנק, שלנו של ארה"ב. ואם מדברים על תרבות גבוהה, המילים של השירים שלאריק אינשטיין לא היו על רמה גבוהה יותר משל הזמרים שלכם הביטונים שמעדיפים לקרוא לעצמם בשמות מעוברתים ומעניין למה? ראינו מה קרה לנשיא הלא לבנון הראשון של מדינת ישראל שנבחר בחסות ש"ס, כעת הוא יוצא לחופשות מהכלא. גם שושנה דמארי היתה אבדה למוזיקה האשכנזית?
    הסיבה שאף אחד לא אמר כלום היא כנראה מכיוון שאף אחד לא מכיר את השיר. בזכותך רק עכשיו הבנתי את הקריקטורה וכל הכבוד לצייר שגם הוא אשכנזי.

    השבמחק
  6. כוס אומו המדינה הזאת

    השבמחק
  7. לא מצחיק ולא במקום. אנחנו חיים במדינה שבה נותנים לבית המשפט לשפוט אנשים, לא לתקשורת - לפחות כך חשבתי. לראות את האתר הזה לוקח חלק בפסטיבל סביב הזמר הזה מצער אותי - ולא משנה מה תהיה התוצאה בעניינו. כל כך חבל שנכנסים לדברים כאלו פה.

    מתומך ותיק ונלהב של הבלוג.

    השבמחק
  8. פחחחח. יעני בלוג ביקורתי לקוראים ביקורתיים... ממש דיון מושכל התפתח פה. אל דאגה, לא נראה לי שאחזור להפריע לקונצנזוס שמתבטא כאן, שהוא אותו קונצנזוס כלכלי-מעמדי-גזעי וגזעני שיש בכל מקום אחר. תהנו לכם.

    השבמחק