יום ראשון, 27 ביולי 2014

כך מכרו חכ"ים את עקרונותיהם כדי לאשר חוק מפוקפק

מאת: ערן הילדסהיים

חוק הותמ"ל שאושר בשבוע שעבר הוא דוגמא נהדרת לדרך שמאפשרת להפוך בתוך זמן קצר חברי כנסת בעלי עקרונות לעושי דברם של כוחות אינטרסנטים. דרך שמצליחה למחוק אצל אותם חברי הכנסת כל שבב של אידאולוגיה או עקרון בדרך לאישור חוקים שהם בניגוד לדעתם.


חוק הותמ"ל [הוועדה הארצית לתכנון ולבניה של מתחמים מועדפים לדיור]  הוא חוק מיותר אך יותר מכך מסוכן. מטרתו המוצהרת של החוק הזה ,שנחשב ל"בייבי" של השר לפיד,היא לגרום לירידת מחירי הדירות על ידי הגדלת ההיצע בהליך אישור מהיר. אלא שאם באמת רצה לפיד להוריד מחירים על ידי הגדלת ההיצע,הרי שכבר היום קיים מלאי תכנוני גדול בישראל שכבר אושר במוסדות התכנון, לרבות במרכז הארץ.  אחד הגורמים שמונעים הסרת חסמים שיאפשרו בניה באותם שטחים שאושרו הוא אותו יאיר לפיד שלא מקצה לכך תקציב. אבל משמעות החוק עוד גרועה מכך- עם אישור החוק תוכל וועדה ממשלתית לחסל בהינף יד את מעט השטחים הפתוחים והיקרים שעוד נותרו לנו לטובת פרויקטי בניה שתחליט עליהם. החוק יאפשר לוועדה לעקוף את מערכות התכנון הקיימות, תוך התעלמות מצרכי תכנון בסיסיים כמו תשתיות של מים וביוב, כבישים, מערכות חינוך ורווחה עירוניות ותכניות מתאר . ואם כבר מאפשרים חוק כזה- מי ערב לכך שהוא לא ישרת בניית פרויקטים מהירים באזורים יוקרתיים עבור מועדון החברים של האלפיון העליון או גרוע מכך עבור חבריה של אותה וועדה?
החשש הזה לא חמק גם מעיניה של ח"כ מירי רגב,שגם משמשת כיו"ר ועדת הפנים שדנה באישור החוק. כך הזהירה את השר לפיד באחת הישיבות שניהלה:
"החוק שנמצא מולנו מדבר בעצם על הלאמה של קרקע לטובת היבטים ציבוריים, וזה מקובל עלי, אבל אם כבר, צריך להגדיר מהם אותם יעדים שלטובתם אנחנו מלאימים קרקע. האם זה לטובת דירות קרקע או האם זה לטובת שיכונים? האם זה לטובת תמהיל נכון של מעמד ביניים ומעמד חלשים ומעמד גבוה? אם לא יהיה התמהיל הזה בחוק הזה, יאיר, עם כל הכבוד שיש לי אליך – ויש לי כבוד גדול – החוק הזה לא יוכל לעבור בוועדה."
חכ"ים נוספים זיהו גם הם את הבעיתיות בחוק וניסו למנוע את הקומבינה- אבל כוחות גדולים מהם פשוט מחקו את ההתנגדויות שלהם כאילו היו אויר.  להלן ההתרחשויות שהיו מרגע העלאת החוק לדיון ועד לאישורו בוועדת הפנים. שימו לב להתגלגלות האירועים - זה הולך ונהיה גרוע יותר מפסקה לפסקה:

הראשונה כאמור שניסתה להלחם בחוק היתה מירי רגב. רגב ניסתה לכלול בחוק הקצאה של דירות עבור דיור ציבורי באותם פרויקטים שיקומו במסגרת הותמ"ל. כך הבטיחה בנחישות באחד הדיונים בועדה שניהלה בתגובה לשאלה האם יהיה בחוק דיור ציבורי:
"חכי, זה יהיה. יהיה פה דיור ציבורי. תאמיני לי, החוק הזה לא יצא בלי דיור ציבורי.".
נראה כי ח"כ רגב נלחמה באמת כדי למנוע חוק דורסני על חשבון הציבור. אלא שעם הגשת  טיוטת החוק ציפתה הפתעה.לא דיור ציבורי ולא נעליים. היפוך של 180 מעלות- מסתבר שמישהו גרם לח"כ רגב לרדת מהעניין. אבל היא לא ויתרה - מאוחר יותר התפארה רגב כי הצליחה להשיג תוספת של כ400 מיליון ש"ח לדיור ציבורי ללא קשר לחוק. זה הספיק כדי להשקיט את מצפונה ולפעול במרץ להעברת החוק. מיד נחזור לעניין הכסף הזה שהועבר לכאורה לדיור הציבורי.

בעקבות השמטת הסעיף של הדיור הציבורי מהחוק נכנסה בזעם לתמונה ח"כ אורלי לוי אבקסיס [ישראל ביתנו]. בנאום אמיץ, מרגש ולא שגרתי חשפה לוי בוועדה את הסיבה המדהימה שבגינה הוצא סעיף הדיור הציבורי מהחוק. בכיר מאד באוצר (רענן דינור)  העלה בפניה את החשש שאותם דיירים שיגורו באותו דיור ציבורי עלולים להוריד את ערך הדירות בפרויקטים שיקומו במסגרת החוק. הטיעון של הבכיר באוצר הוא טעון מקומם ולא ראוי אבל גם כך הוא בבחינת על " ראש הגנב בוער הכובע" - האם אכן החוק נועד כדי להקים פרויקטים לעשירים בלבד כמו שכולם חושדים?
נראה לרגע שתגובת האוצר חשפה את מטרת החוק ובצעד יוצא דופן הצטרף גם ח"כ זבולון כלפה מהבית היהודי אל חברת הכנסת לוי  ובשילוב כוחות נדיר יחד עם החכ"ים מהאופוזיציה גרמו לכך שהתקבלו הסתייגויות לחוק שחייבו הקצאת חלק מהדירות בכל פרויקט עבור הדיור הציבורי. נראה היה שסוף סוף חברי כנסת מתחילים לפעול על פי מצפונם ודרכם ולא על פי הכתבות ולחצים מלמעלה.
אז זהו שלא.
כל מה שקראתם עד עכשיו היה בסך הכל הצגה לקהל הצופים, קרי אתם האזרחים.

כעבור כמה שעות התקיימה ההצבעה הסופית לאישור חוק הותמ"ל ו"הבוסים" ניצלו היטב את הזמן מאחורי הקלעים. חברת הכנסת רגב התעלמה מהבטחתה והצביע בעד החוק רק לאחר שבהצבעה חוזרת הוסרו ממנו כל ההסתייגויות שדרשו להוסיף את הסעיף של הדיור הציבור. גם טענתה כאילו גרמה לתוספת תקציב לדיור הציבורי שלא במסגרת החוק התבררה לבסוף כבלוף אחד גדול .

ח"כ לוי שנראה שהנושא הזה בוער בעצמותיה לא הופיעה כלל להצבעה המכריעה. חבר הכנסת ממפלגתה, חמד עמאר, שהופיע במקומה הצביע בעד החוק (כמובן ללא הדיור הציבורי). מסתבר שזמן קצר לפני ההצבעה  החליט השר לפיד להסיר "פתאם" את התנגדותו להצעת חוק אחרת שמקדמת חברת הכנסת לוי.

חבר הכנסת כליפה -הוא החליט פתאם להצביע נגד עצמו והצטרף לתומכי החוק תוך התנגדות להסתייגויות שהוא עצמו תמך בהן זמן קצר קודם לכן. מסתבר שבמקביל מפלגתו קיבלה ככל הנראה הבטחה ממשרד האוצר לקבל עוד תקציבים להתנחלויות.

והחכים מיש עתיד מלכתחילה לא חשבו אפילו לעשות הצגה והיו בעד החוק כמות שהוא מתחילתו -אחרי הכל מי רוצה להיות עדי קול 2?
כך בשורה התחתונה אחרי כל הרעש והצלצולים של נציגי הליכוד, ישראל ביתנו והבית היהודי הועבר חוק הותמ"ל ברוב של קול אחד ללא סיבה שתצדיק את קיומו ותוך חשש גדול שהוא הולך להיות "חוק בשירות העשירים". אפילו לסעיף שמחייב את הותמ"ל לייעד לפחות 30% מהיחידות להשכרה לטווח ארוך  הוכנסה הערה שהקצאה זו לא תהיה מחייבת.

אינני מתיימר לקבוע במאמר זה אם דיור ציבורי זה טוב או רע או האם החכ"ים המוזכרים פה פעלו בתום לב או שהיו חלק מהצגה.עצם העובדה שהם תמכו או סייעו בהעברת חוק שהם מתנגדים  לו-אומר דרשני. כך או כך למדנו שוב כי בכנסת יושבים מריונטות שבסך הכל משרתים כוחות הרבה יותר גדולים מהם והכוחות האלה הם כנראה לא אנחנו.

11 תגובות:

  1. הממשלה היא בסה"כ חבורה של בריונים חמושים, נפנים את זה ונפסיק לצפות, להתאכזב ולהתעצבן כל פעם מחדש. יש להם את האג'נדה שלהם והיא לא כוללת את רוב העם בתוכה.

    האמת שלדעתי הם היו לפחות מעלים הצגה והעמדת פנים ראוייה - אבל אפילו מראית עין כבר לא מעניינת אותם.

    ואנקדוטה לסיום: מירי רגב אמרה "הלאמה של קרקע לטובת היבטים ציבוריים, וזה מקובל עלי,". מה שהיא אומרת שזה בסדר מבחינת לגזול בכח רכוש של אדם (שהוא לא היא או מישהו ממכריה כמובן), ולהעביר אותו לאדם אחר. ואליהם אתם נושאים את עינכם...

    השבמחק
  2. רק אל תוציא כתבה שתסביר לישראלים מה המשמעות האמיתית של להיות פטריוט...
    פה רבים חיים בסרט של ימין ושמאל שוכחים שמה שמעניק ביטחון למדינה הוא לא רק ההיבט הצבאי שלה, אלא בעיקר הכסף והכלכלה.

    השבמחק
  3. אפשר לחשוב למי שייכת הקרקע כיום ש"החוק שנמצא מולנו מדבר בעצם על הלאמה של קרקע".
    מעבירים קרקע מלאום א' ללאום ב'.
    ומה כל הדיבור הזה על הדיור הציבורי?! מה שצריך זה למעמד הביינים שהוא רובו המכריע של הכף אנשים שמוכנים לשלם מחיר סביר ולא מופקע על דירות.
    הדיור הציבורי, למי שמעוניין לדעת, זה חלוקה של דירות לציבור מאוד מסויים על חשבון הקופה הציבורית. מי בדיוק אתם חושבים יממן את אותה הנחה? הכסף ירד מהשמיים?
    את זה ידידי - יש ברוסיה, ויש את האנשים שבמסווה של מחאה ציבורית מנסים לדחוף גם בארץ.

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה אכן צודק. כל הקישקוש הזה של הדיור הציבורי וחוק ההותמ"ל הם בסה"כ תירוץ להעברת כספים ורכוש לידיהם של מעטים.

      במקרה הדיור (כמו בכל מקרה אחר), הממשלה יצרה את הבעיה ואז נכנסה כדי "לפתור" אותה (למעשה לשמר אותה). המדינה היא זאת שהורידה את הריבית וגרמה לכסף להיות חסר ערך, מה שדחף אנשים לקנות דירות.

      אם רוצים לפתור את זה צריך פחות אלימות ממשלתית ולא יותר. הממשלה לא צריכה להמשיך לגזול קרקעות וכספים (הוכח שזה לא עבד). מה שצריך לעשות הוא לסגור את בנק ישראל ולתת לשוק לקבוע את הריבית

      מחק
  4. חברים יקרים, לא שלא ידעתי איך הדברים מתנהלים, אבל הפירוט מעלה הרגשת קבס. ( בחילה, קיא, למי שלא מבין...) ובהיותי אדם פרקטי, השאלה העולה היא - מה אני, כאדם פרטי יכולה לעשות ( חוץ מלהקיא, ואולי לשלוח לכל רשימת התפוצה שלי את הכתבה הזו, בידיעה שרובם יראו יותר משתי שורות ולא יקראו?
    יש רעיונות?
    בעל מקרה אף אחד מהמוזכרים בכתבה הזאת לא יקבל את הקול שלי בהמשך ( לא שאני יודעת מי כן יקבל אותו) -, אז יאיר לפיד - הפסדת קול! בינתיים - רק אחד, אבל כנראה שזה ילך ויגדל אם היושר האישי שלך לא יעבור "שיקום מהיר". חתיך ואינטלגנטי לא מספיק!!!!וגם תחמן כבר לא ( ראה מקרה אולמרט, חבר של אבא שלך ז"ל , לא? אז אתה מכיר את המקרה....)

    השבמחק
    תשובות
    1. אינטליגנטי?!

      מחק
    2. צריך לדרוש שבחירות הבאות תהיה אפשרות נוספת: opt-out.
      אם בחרת בזה אתה מפסיק לקבל שירותים מהמדינה, מפסיק לשלם מיסים והמדינה לא מתימרת ליצג אותך יותר.

      אם דמוקרטיה, אז עד הסוף

      מחק
  5. אומרים שהחמאס לא מייצג את הפלסטינאים בעזה.
    וממשלת ישראל - מייצגת את הישראלים?
    כמובן שהמצב שלנו הרבה פחות גרוע ואף אדם שפוי לה היה מחליף את השלטון הדמוקרטי הרקוב שלנו בשלטון הדיקטטורי והאכזרי של ארגון טרור איסלאמי - אבל העקרון נכון - ממשלות לא מייצגות את העם בכל מקרה. רק מידת אי-היצוג היא שמשתנה.

    השבמחק
    תשובות
    1. כל ה"דמוקרטיה" הזאת מזכירה עבודת אלילים.
      כמו שיש לך את כהן הבעל והאשרה שממציא חוקים בשם האלילים וכולם חייבים למלא אותם
      ככה יש לך את ח"כ שממציאים חוקים בשם ה"דמוקרטיה" וכולם חייבים למלא אותם.

      מיותר לציין שרוב החוקים במילא נועדו להעשיר את כיסי המחוקק. פשוט תמלא אחר ההוראות, בלי שאלות. לשאול שאלות זה חילול הקודש, לסרב כי חוק הוא לא מוסרי או הגיוני יוביל לחורבן העולם. אם זה לא הפחיד אותך נמסמר אותך לקיר או נזרוק אותך לכלא

      מחק
  6. רק הערה: אורלי לוי אבוקסיס אינה חברת ועדת הפנים והגנת הסביבה ולכן אין לה זכות הצבעה בועדה. חמאד עמאר הוא כן חבר ויש לו זכות הצבעה. כך שלא ניתן לזקוף את העובדה שאורלי לוי לא התייצבה להצבעה המכריעה כנגדה, ונדמה לי שהמלחמה שלה בנושא הזה הייתה אמיתית וראויה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אורלי לוי אמנם לא חברת הועדה אבל דאגה להיות שם ,לצאת בנאום זועף ואף להצביע במקום חאמד עמאר נגד החוק בשלב ההסייגויות. מדוע לא ביקשה אם כך להיות גם בשלב ההצבעה של החוק? ומדוע שתקה לפתע כשראתה את הקומבינה שנעשתה סביבה

      מחק