יום חמישי, 4 בדצמבר 2014

בדקו היטב את החשבונות: "חברת חשמל מטמיעה מערכת במיליארדים שמנפחת את חשבונות החשמל"

תכנית הרדיו של הכלכלה האמיתית (קול ישראל)

חשד לקבלת שוחד, טעויות מביכות, אי כדאיות כלכלית ובעיות בטיחותיות קשות הן רק חלק מהטענות שמופנות לאחרונה כלפי מערכות חדשות שמטמיעה חברת חשמל. כבר בפיילוט שנערך בימים אלה באחת מהן באזור בנימינה ,הופתעו מאות אזרחים לגלות שקיבלו חשבונות חשמל מנופחים, לפחות חלקם ללא סיבה מוצדקת. בנוסף עולה החשש כי חלק מרכיבי המערכת פולטים קרינה מסוכנת בתוך הבתים ומהווים פגיעה בפרטיות. כל זה לא מונע מחברת חשמל להצהיר שעד סוף 2016 המערכת תותקן בכל הבתים בישראל. עלות המערכת הכוללת נאמד על פי הערכות בכ-7 מיליארד ש"ח. חברת חשמל מסרה בתגובה: הטענות נבדקו ונמצא כי המערכת עובדת בצורה תקינה.

עובד חברת חשמל לשעבר מורן גינוסר התארח יחד עם העיתונאית דרי דגני בתכנית הרדיו של הכלכלה האמיתית. השניים חשפו בעיות פיננסיות ובריאותיות במערכת חדשה שמטמיעה חברת חשמל.

בשנת 2002 רכשה חברת חשמל מחברת סימנס מערכת בשם DMS. חלק מבכירי החברה נחקרו השנה ברשות לנירות ערך בעקבות חשדות לקבלת שוחד בעסקה זו. המערכת עברה לפעילות מבצעית בשנת 2010. מטרתה לאפשר לחברה לנהל מעקב ממוחשב אחר זרימת החשמל בכל חלקי הארץ, לאתר הפרעות בקווי החשמל ברגע שהן מתרחשות ולהחזיר את זרימת החשמל באופן אוטומטי לבתים המופסקים, עוד לפני שתוקנה התקלה בשטח. העלות הכוללת של המערכת על פי הערכות תגיע ל-7 מיליארד ש"ח. אלא שמסתבר על פי גורמים בתוך החברה שהמערכת  גורמת לנזקים כלכליים קשים ומסכנת את בריאותם של אזרחים ועובדי החירום.

אחת המערכות המתממשקות למערכת הDMS , היא מערכת הרשת החכמה הכוללת את המונים החכמים. בחברת חשמל מתכננים להתקין בקרוב בכל בית בישראל מונה חכם כחלק מאותה רשת ,שיאפשר לה לאסוף את נתוני המונה מרחוק במקום לשלוח קורא מונים אנושי. לאזרחים המערכת אמורה לעזור בשליטה על הוצאות החשמל ומכאן גם אמורה לחסוך עבורם כסף רב. למרות זאת דרי דגני , שחקרה את הנושא במסגרת עבודתה ברדיו אמצע הדרך, מצאה שתוצאות הטמעת המערכת כפיילוט בבנימינה וגבעת עדה השיגו דווקא תוצאות הפוכות. אזרחים שבתוך ביתם הותקן המונה החכם קיבלו להפתעתם חשבונות חשמל המנופחים ב15 עד 60 אחוזים מהרגיל. בחברת חשמל טוענים שמדובר בכמה לקוחות בודדים , אך הקלטה של נציג חברת חשמל שהגיעה לידי דגני, חושפת כי מדובר במאות לקוחות המהווים בין  5 ל-10 אחוזים מהמשתתפים בפילוט. למרות הבטחות חברת חשמל שהנתונים שישדרו המונים יהיו מהימנים ,מצאה דגני שלפחות את חלק מחשבונות החשמל הפרטיים חישבה חח"י על פי הערכות בלבד. חלקן חושבו על פי ממוצע של חשבונות שנלקחו מהעבר ולא על פי הנתונים מהמונה. זה לא מונע מחברת חשמל להמשיך להצהיר כי כבר בקרוב תתחיל להתקין את המונים החכמים בכל הארץ. המשמעות על פי הפילוט היא שכ 5 עד 10 אחוזים מכלל אזרחי המדינה עלולים למצא עצמם עם חשבונות חשמל חריגים החל משנת 2016, וזאת אם לא תהיה דחייה בהטמעת המערכת.

דגני מציינת עוד כי ההתראות על ההפסדים הכלכליים כתוצאה מהטמעת המונים החכמים מגיעות גם מגופים רשמיים. כך על פי דו"ח של משרד האנרגיה והמים שנכתב על ידי ד"ר יואל כהן נאמר: "רוב הצרכנים הפרטיים שאינם עסקים או חברות גדולות יפסידו מההסדר החדש של המונים , וזאת בניגוד לפרסומים של חברת חשמל שדיברו בשבחם של המונים."
גם בעולם יש ניסיון רע עם מערכת זו. חברת ארנסט אנד יונג הבינלאומית שמספקת שירותי אקטואריה לחברת החשמל, מגלה בבדיקה שערכה בגרמניה, שהמונים החכמים נמצאו כלא כלכליים ואף קראה לשקול פתרון אחר. כמו-כן, במדינת מיין בארה"ב הוקמה וועדת חקירה לאחר שהתקנת המונים החכמים יצרה הפסד של מאות מיליונים בניגוד להצהרות לפני ההתקנה שזה יחסוך כסף.

הבעיה עלולה להיות גם מעבר לכלכלית - ב2010 הועלה סרטון יו טיוב שזכה ללמעלה מ600 אלף צפיות [קישור]. רוב סטייטס מומחה לקרינה, מסביר בסרטון בפירוט מדוע המונים החכמים מהווים סכנה חמורה לבריאות וגם לפרטיות. בארץ הנושא ,אגב, טרם נבדק ברצינות.
********
מסתבר שהבעיות לא מתרכזות רק ברשת החכמה אלא גם בתוך מערכת ה-DMS עצמה.
מורן גינוסר היה אחד ממנתחי המערכות בחברת חשמל שמעורב בפרויקט. לאחר שחשף שהיא מסוכנת  פוטר וקיבל מספר איומים על חייו שלא יוציא את הדברים החוצה. גינוסר חושף בראיון מסמכים המעידים כי המיפוי של קווי הולכה וחלוקת חשמל במיקומים אסטרטגיים במערכת הDMS לא מעודכן. עובדה זו מעכבת את היכולת לנתק את קווי החשמל במהירות מתוך מערכת הבקרה והשליטה של חברת החשמל. הדבר מהווה סכנה בטיחותית חמורה לעובדי כוחות הבטחון ואזרחים ,שעלולים לבוא במגע עם קווי מתח קרועים או חשופים. למעשה יתכן כי הפקח של חברת חשמל בחדר הבקרה יקבל אינדיקציה שגויה שהוא ניתק זרם בקו מסוים ,בו בזמן שהוא בכלל ניתק קו אחר
כך למשל מפקח חדר בקרה שקיבל מידע מוטעה מהמערכת חיבר את הזרם בקו מקוצר וגרם לפיצוץ אדיר באלמנט בעמוד חשמל. הפיצוץ  היה כל כך עוצמתי. שכל אדם ברדיוס של עשרות מטרים ממנו היה עלול להפגע.
כך היו גם שני מקרים של נפילת קווי מתח גבוה בנתיבי איילון ואי-ניתוק מיידי של הזרם לאזור, שגרם לסגירת נתיבי איילון לכמה שעות. מקרה דומה התרחש לפני כשנתיים במנהרת תשתיות מתחת לאיילון, כאשר פרצה שריפה אולם הזרם לאזור לא נותק במהירות הנדרשת ונגרם נזק של עשרות מיליוני שקלים. אזורים גדולים נותקו אז מחשמל ועובדי החברה היו בסכנת התחשמלות.

מערכת הDMS נועדה גם לשפר את הטיפול בהפסקות החשמל.זה אומר שאנחנו האזרחים היינו צריכים להרגיש שזמן המענה לכל הפסקת חשמל ירד דרמטית, אבל על פי דוחות של החברה זמן ההמתנה אחרי התקנת המערכת רק הכפיל עצמו. בזמן הסופה הגדולה בדצמבר שנה שעברה ישראל היום דיווח למשל כי המערכת הממוחשבת קרסה וחברת חשמל עברו למפות נייר.

האזינו לשידור:

תגובת חברת חשמל לטענות:
מערכת ה DMS  מופעלת במלואה כשבמקביל חברת החשמל ממשיכה להתקין בשטח כ - כ- 2000 יחידות פיקוד מרחוק נוספות, הנשלטות ע"י המערכת ברחבי הארץ עד לסוף שנת 2016 , ע"פ התכנית המקורית . טענות לגבי תפקוד המערכת ובטיחותה נבדקו ונדחו על ידי רשות החשמל, ומכתבה המצורף מדבר בעד עצמו. גם לפיו, המערכת, לא רק שאינה מהווה כל סכנה בטיחותית, אלא היא "קפיצה מדרגה טכנולוגית" בהיבטים של שליטה ובקרה יעילה על רשת החלוקה, אינטגרציה של מערכות מידע המגיע לפיקוח ממקורות שונים, יכולות משופרות לפיקוח המחוזי בתפעול, שיפור השירות ללקוח כתוצאה מקיצור משכי הפרעות ברשת ומעבר מידע מהיר ואמין למוקדי השירות.


להאזנה לתכנית המלאה לחצו כאן

22 תגובות:

  1. דוגמא קלאסית למונופול מוגן ממשלה. אם חשמל היה שוק תחרותי, חברת החשמל מזמן היתה נעלמת (או נראית אחרת). לא מונים "חכמים", לא ועד ולא איומים על חיים של אנשים. מישהו מדמיין שקורה דבר דומה נגיד ב Apple (או בכל חברה פרטית אחרת)? מישהו יכול לעלות על דעתו ועד עובדים באפל, קביעות, מכשירים גרועים ושירות עלוב?

    כמו בכל תחום. גם פה צריכה להיות תחרות, למרות ואפילו בגלל שזה "תשתית קריטית".

    השבמחק
    תשובות
    1. לא בכל תחום צריך תחרות. תחרות היא רעה אם למשל (1) לצרכן אין יכולת בחירה או ידע כדי לבחור (2) תחרות תגרום לעושק עובדים וצרכנים (3) תחרות תגרום להרס סביבתי.

      מחק
    2. לדוגמא התחרות בשוק האינטרנט ,הבנקים והטלויזיה יש לך בחירה חופשית בין רמאי א' לבין רמאי ב' בין שרות גרוע א' ושרות גרוע ב' העיקר שיש תחרות ....

      מחק
    3. ל moddyfire. תראה לי תחום בו יש עושק עובדים וצרכנים והרס סיבבתי ואני אראה לך כיצד התחום הזה הוא למעשה ממשלתי לחלוטין. תחרות פשוט אומר שיש לאנשים אפשרות אחרת חוץ ממך. לכן, אם יש לך עסק פרטי בשוק תחרותי, אתה צריך את העובדים והצרכנים שלך. אם תרמה אותם הם יעברו למתחרה ואתה תסגור את הבסטה (כי יש להם אפשרות אחרת). אם תפגע בסביבה, אתה תשא באחריות למעשיך.

      הבנקים והטלויזה הם תחומים הנשלטים ע"י הממשלה. האינטרנט גם נשלט חזק ע"י הממשלה, אבל עדיין תחרותי וזול משמעותית יחסית להרבה מקומות בעולם (למשל: ארה"ב). התחומים האלו אולי הם נקראים "פרטיים" אבל הם ממשלתיים לכל דבר ועיניין. אתה לא יכול לפתוח ספק אינטרנט, בנקים או טלויזיה בלי לקבל אישור. אם תעשה את זה, יופיעו ביריונים בפתח ביתך.

      מחק
    4. Privatization and competition are the way to go..just ask England...or Google California Rolling Blackouts..even better, study the work of Greg Palast.

      - Eran
      PS
      Fly to Asia and go work for Apple (or The Gap, Nike Reebok..your choice) - Come back and report what wonderful time you had (provided of course you didn't commit suicide).

      מחק
    5. יש הבדל בין "הפרטה" לשוק חופשי. אני מבין את הבלבול, הוא נובע מכך שהמילים נשמעות דומות.

      מה שאתה מתאר זה "הפרטה" שזה חלוקת נכסי המדינה למקורבים + חסימת מתחרים ע"י הממשלה. אומנם זה נשמע "פרטי" אבל זה בשליטת המושלים וחבריהם וקיים בזכות הרובה הממשלתי.

      הייתי בסין ובמקומות אחרים באסיה. אני מזמין אותך לנסוע לשם גם כן ולנסות לעשות שם עסקים (רמז: זה קצת שונה ממה שכתוב בויקיפדיה). כל המפעלים שתארת קיימים בגלל מעורבות ממשלתית חזקה. למעשה, אתה לא יכול לקיים שום עסק בסין ללא שותף מקומי. אחת כמה וכמהאם באלקטרוניקה או ביגוד עסקינן. שם הממשלה היא שותף ובכל מפעל יש מפקח מטעם הממשלה.

      מחק
    6. There is no such thing as free market, because it cannot exist.

      מחק
    7. פעם חשבו שהעולם שטוח ושהשמש מסתובבת מסביב לכדור הארץ

      חוץ מזה, יש קירובים טובים לשוק חופשי ויש דוגמאות לקיום של שוק חופשי או מספיק חופשי.

      מחק
  2. מוני החשמל החכמים והאלחוטיים אינם ירוקים, אינם בטוחים, אינם אמינים והם פולטים קרינת רדיו, חלקם באופן קבוע וחלקם מאות פעמים על פני היממה.
    ההתקנות של מונים אלו בארה"ב וקנדה נעשות בכפייה, רצופות תקלות, חיובים גבוהים, שרפות, ואלפי אנשים שהפכו רגישים לקרינה מהקרינה הנפלטת מהמונים.
    http://www.norad4u.co.il/knowledge-h/smart-meters-h

    השבמחק
  3. גם אצלי הותקן מתקן שכזה וקיבלתי חשבון חשמל הזוי של 1900 שקל !
    אני גר לבד ורוב היום לא בבית .
    מה עושים בנידון ,או יותר נכון ,האם בכלל יש מה לעשות בנידון ?

    השבמחק
    תשובות
    1. לדרוש החלפת מונה ושליחת המונה למכון בדיקה

      מחק
  4. יש פה כנראה המון כדאיות כלכלית... השאלה היא למי(רמז: חברת תוכנה כלשהי ופקידים כלשהם בחברת החשמל)

    השבמחק
  5. אמת! גם לי הוחלף המונה לפני כשנתיים.
    יום אחד דופק לי בדלת טכנאי חברת החשמל ומוסר לי שמונה האנלוגי שלי לא קורא נכון את צריכת החשמל והוא מודיע לי שהוא מחליף את המונה לדיגיטלי... ללא עלות! מה יכולתי להגיד לו? אל תחליף??!
    איזו טעות!
    מאז חשבון החשמל עלה בכ- 30%!
    היתה לי הרגשה שיש פה עוקץ, התקשרתי והתלוננתי בפני המוקד, הם טענו שזה המונה ואי אפשר להתווכח איתו. הם טענו ששלחו טכנאי לבדוק את תקינות המונה והוא נמצא תקין...

    מה אפשר לעשות??

    כלום!

    לשלם כמו אזרח טוב...

    מקומם!

    השבמחק
    תשובות
    1. אולי המונה האנלוגי שהטכנאי טען שלא קורא נכון באמת לא קרא נכון ואתה קיבלת חשבונות נמוכים מכפי שצרכת? אולי במשך תקופה קיבלת בעצם חשמל בחינם?

      מחק
    2. אתה זכאי ע"פ החוק לדרוש החלפת מונה ומשלוח המונה לבדיקה חיצונית (במקרה והמונה תקין תחויב בעלות הבדיקה)

      מחק
  6. http://www.iba.org.il/bet/player.aspx#!/style/popAudio/ar/1706559/audio/yes

    :1:21:00~

    סדר יום עם קרן נויבך
    Failed to ask the really important questions, but decent.





    השבמחק
  7. As of today, per the IMF, China has the largest economy in the world.

    השבמחק
  8. הבעיה היסודית שהיא מעבר לסוגיית הנוכלות של חברת החשמל היא סוגיית השחיתות המערכתית במדינה. ואלה ערוצי השחיתות המערכתית לפי סדר חשיבות יורד: א. יצירת כסף ע"י התאגידים הבנקאיים המונופולים ב. החברות המונופוליות העושקות כמו חברת החשמל, הנמלים, ג. המונופולים הצרכנים הגדולים כמו אוסם, תנובה, שטראוס ושות' המתאמים מחירים ועושקים את כוח הקניה של הצרכן. ד. הרשויות המקומיות ה. הוועדים החזקים במשק - קשור לסעיף ב. ו. קשרי הון שלטון ושיחוד פוליטיקאים ופקידים בכירים - ראה אולמרט, רשות המסים ועוד. ז. מערכת המשפט, המשטרה ושות' לוקחי שוחד על נקי ומשתפ"ים של הפשע המאורגן. השחיתות המערכתית נוגסת בכוח הקניה של הצרכנים, משחיתה כל חלקה טובה בחברה הישראלית ופוגעת קשות הן ברמת החיים, הן באיכות החיים, הן באפשרות לצמיחה ברת קיימא.

    השבמחק
    תשובות
    1. תגובה מצוינת.

      נ.ב: שכחת את התקשורת המגוייסת לטובת ההון-שלטון ולסתימת פיות.
      -
      עכשיו רואים את מקור הבעיה.
      העם הוא הבעיה.
      האם מיליוני העובדים בכל המוסדות והארגונים שנזכרים למעלה יסכימו מרצונם "הטוב" לוותר על כל העושר והכוח והשררה שהופקדו בידם?
      לוותר משמעו להאמין בערך השוויון, בטובת כולם בלא הפליות וסילופים, בצדק אמיתי.
      הכרה בערך השוויון באה מפנים, מתודעת חרות, מאמת. אין כפייה באמת. האמת היא חרות.
      הכפייה באה מהשקר שמכוון לשלילת האמת.
      שמתנגדים לשוויון משועבדים לשקר. השקר שלהם הוא שתענוגות והנאות פרטיים מבטלים את טובת הכלל. שכוח ושררה נועדו לשלילת חרות הזולת.

      בהודו קיימת הפלייה מזעזעת שנקראת מעמד הטמאים המונה מאות מיליונים שנמשכת אלפי שנים.
      ההפלייה הגדולה ביותר בהיסטוריה. לא התבטלה במשך אלפי שנים ומכאן שאי צדק יכול להתמשך זמן רב מאוד .

      יש להחליף את מין האדם, את תודעת האדם, אבל לשם כך דרושה התערבות אלהית.
      בינתיים האדם לומד ומתפתח באמצעות מוריו המסורתיים הסבל והכאב, הייגון והייסורים .

      מחק
  9. תביעה ייצוגית של כל נפגעי המונה תפתור את הבעיה.

    השבמחק
  10. ...כמו שנולדו תאגידי המיים שמנפחים חשבונות ואנו משלמים על המיים הרבה יותר מפעם , כך כל מי שיש לו נגיעה לכסף שלנו גונב אותנו במסגרת בחוק. מסקנה חוקים נוצרו למושחתים שיוכלו להכניס יד לכיס שלנו ....

    השבמחק
  11. פשוט עצוב, הציונות וטובת המדינה נזרקים עבור ערכי הכסף והאני.

    השבמחק