יום שלישי, 9 בדצמבר 2014

לכחלון חוקים משלו: החל להתאים את חוקי הכלכלה לתעמולת הבחירות שלו

מאת: ערן הילדסהיים

משה כחלון הודיע אתמול בועידת גלובס לעסקים כי "גם אם מחירי הדירות ייפלו ב25% לא יהיה משבר בבנקים". הנה כמה סיבות מדוע כחלון זורה חול בעיני הציבור, מה קרה לכלכלות מערביות שמחירי הנדלן בהן צנחו ומה דעתם של הפרופסורים זליכה ופישר על האפשרות הזו. 


אי אפשר לדבר על ירידה במחירי הדירות ומכאן גם בגובה המשכנתאות מבלי לציין מהו מקור הכסף לכל הר המשכנתאות שמנפח את בועת הנדלן.  רוב הכסף שלנו במשק מקורו באשראי בנקאי (34% מתוכו הוא אשראי לדיור- קרי משכנתאות) . בכל פעם שהבנק נותן הלוואה או משכנתא, הוא בעצם מייצר כסף חדש, שלא היה קודם לכן.  המשכנתאות האלה גם נושאות ריבית אותה צריך להחזיר עם הקרן. למעשה אנחנו חיים במערכת שמתנהגת כמו הונאת פרמידה קלאסית:
כדי שהמערכת תוכל להמשיך להתקיים, אנחנו צריכים לקחת הלוואות בקצב הולך וגובר. אם קצב ההלוואות ייעצר אפילו לרגע קצר, יתחיל גל של פשיטות רגל של גופים שלא יצליחו להחזיר את הריבית. בשביל להחזיר את הריבית אנחנו צריכים לעבוד יותר ולייצר יותר. מעל כל המערכת הזו מפקח בנק ישראל, שמעודד אותנו לצרוך כמה שיותר את מה שאנחנו מייצרים. בכל פעם שאנחנו מראים סימנים של " עיפות" בצריכה ובלקיחת ההלוואות, ודווקא כשאנחנו מתחילים לחסוך, הוא מוריד את שיעור הריבית כדי להפוך את אפיק החיסכון ללא אטרקטיבי. את כל התהליך הזה עוטפים במילה שנשמעת חיובית ואופטימית שנקראת 'צמיחה'.

תרמית פרמידה - הצמיחה הכלכלית תלויה בהגדלה אינסופית של האשראי הבנקאי

לראשי המשק יש אינטרס מובהק לא להוריד את מחירי הדירות, כי יכולת ההחזר של המשכנתאות שנלקחו בעבר תלויה במשכנתאות החדשות שילקחו בעתיד. אם מחירי הדירות יירדו, תהיה ירידה גם בהיקף לקיחת המשכנתאות (רוכשי הדירות יוכלו לקחת משכנתא נמוכה יותר כדי לממן את עלות הדירה) , ולממשלה ולבנק ישראל יש אינטרס למנוע את זה. חדלות פרעון של נוטלי משכנתאות תוביל למשבר פיננסי גדול. פישר העלה את החשש הזה בעבר, כשאמר ש'המערכת הפיננסית והמשק ייכנסו למשבר אפילו אם רק 0.5% בלבד מנוטלי המשכנתאות יהיו חדלי פירעון". 'גולדמן זאקס' פרסמו בשנה האחרונה טבלה שבה ניתן לראות שהמדינות שחוות כרגע משבר פיננסי גדול הן גם אותן המדינות שמחירי הנדל"ן בהן צנחו. המדינות 'המשגשגות' והצומחות הן דווקא אלה שמתפתחת אצלן בועת נדל"ן, כאשר ישראל לפי הטבלה נחשבת לבועת הנדל"ן הגדולה בעולם המערבי

מדינות עם בועת נדלן ומדינות אחרי הפיצוץ - השינוי במחירי הנדלן במדינות ה-OECD בין שנת 2009 ל2013

אינטרס נוסף של הממשלה בהשארת מחירי הדיור גבוהים, הוא מעצם העובדה שתעשיית הנדלן הפכה בשנים האחרונות למקור ההכנסה הכי חשוב שלה. תעשיה זו למעשה מהווה את הסיכוי האחרון של הממשלה לצמצם במעט את הגרעון המפלצתי שהולך וצומח לו בעוד אנחנו עסוקים בבחירות. מאין המדינה תכסה את הפסדיה בהכנסות מנדל"ן כתוצאה מהירידה הדרמטית במחירי הדירות? התשובות למשה כחלון.

והנה מה שחושבים על הרעיון להוריד את מחירי הדיור פרופ' ירון זליכה והנגיד לשעבר פרופ' סטנלי פישר:




41 תגובות:

  1. במילה אחת, הציבור מטומטם.
    שומעים את סטנלי פישר אומר את הדברים בברור, שומעים את המפקח על הבנקים (לא פחות ולא יותר) אומר השבוע זה שאלה של מתי ירדו המחירים וכמה הם ירדו, שומעים עוד אנשים אומרים את הדברים בברור.
    ועדיין התפיסה היא שבית קונים בכל מחיר.

    לזה בוודאי קוראים בועת נדלן.
    התהליך החל, טוב שמעמ אפס נפל.
    הבועה צריכה להשתחרר שהשוק ממשיך להתנהג כרגיל ולא בהמתנה.
    זה טוב שאנשים יחזרו לרכוש דירות בקצב נורמלי, רק כך התהליך ימשיך ויפתיע את כולנו.
    כן, הוא יפתיע גם את אלה שמחכים לירידת מחירים, בעוצמה ובעיקר בתזמון.

    השבמחק
    תשובות
    1. שתי הערות

      האם הדפסת הכסף של הפד היא לא פתרון לבעיה שאתה מעלה ?

      נניח שהיה נמצא למדינה מקור הכנסה משמעותי,כמו למשל מינרל נדיר
      שיניב הכנסות עתק,האם זה כן היה מאפשר להוריד את מחירי הנדלן
      בצורה משמעותית ?
      למה המדינה צריכה תקציב כלכך גדול.נניח שבמקום 250 מליארד
      התקציב יהיה 150 מליארד - האם זו רק שאלה של גרעון תקציבי ?

      מחק
  2. הטרגדיה הנוראית היא שהמושלים (ממשלה ובנקים) ישלחו יד לכיסי האזרחים כדי להציל את הבנקים מקריסה. כלומר, מי שעבד וחסך אבל לא לקח משכנתא יהיה היחיד שיש לו כסף ולכן הממשלה תשדוד אותו בכדי להציל את הבנקים.

    נראה לכם מופרך? הזכרו ב 2009 בארה"ב. הממשלה הצילה את הבנקים ע"י הדפסת כסף (כלומר, אינפלציה. שזה בגדול זיוף שתוצאותיו שקולות לחלוטין לנטילת כסף בכוח). ארה"ב רחוק? מה בנוגע ליוון?

    מה שיקרה עם בעלי הדירות שלא יעמדו במשכנתא תלוי במצב הפוליטי. יתכן והם ישאו בתוצאות מעשייהם (קרי, יפונו מביתיהם), לחילופין יתכן שאחרים יאלצו לשאת בהשלכות השליליות (קרי, מי שהיה מחושב כלכלית ישדד ע"י מי שלקח סיכון). בכל אופן זה רנדומלי לחלוטין, ותלוי באינטרסים של חלק מחבורת המושלים החמושה.

    נראה לכם מופרך שיזרקו אנשים מהדירות? שוב, קרה בארה"ב. אבל גם קרה בישראל בשנות השמונים שהבורסה קרסה ("הציבור מטומטם ולכן הציבור משלם")

    נראה לכם מופרך שאנשים שלא עשו כלום יאולצו לשאת בתוצאות של מעשיהם של אחרים (כלומר, לממן השארת נוטלי משכנתא בביתיהם)? גם זה קורה כל הזמן! החל מתספורות ועד כל תקציב הרווחה. למעשה "ממשלה" היא גוף שנוטל כסף מאנשים ומעבירו כשוחד לאנשים אחרים.

    ומי לא ישא בתוצאות? אלו שאחראים למצב.

    השבמחק
    תשובות
    1. תגובה נכונה לחלוטין!

      מה לדעתך דרך הפעולה הנכונה עבור אותם אנשים שחסכו ולא קנו דירה? יש אופציות טובות יותר לשמור על הכסף מאשר לקפוץ על רכבת הדירות? ביטקויון? זהב פיזי?

      זה הזוי, אבל בהתחשב ברקורד של הממשלות האחרונות, ברקורד של התקשורת ובכך שלשדוד את אלה שחסכו יהיה הפתרון הקל ביותר, מסתמן שדווקא קניית דירה היא המהלך הנכון כדי לשמור על הכסף מפני שוד אינפלציוני (אני מאמין ומקווה שלא נגיע למצב של שוד פיזי).

      בכלל, השלטון בארץ פוגע אנושות במי שמנסה לחסוך ולא משאיר אלטרנטיבות לאדם צעיר בתחילת דרכו - פרט לקניית דירה.

      מחק
    2. איך שאני רואה את זה ישנן שתי בעיות: מסוכן להחזיק שקלים ומסוכן לקחת הלוואה\משכנתא.

      הבעיה היא שהחזקת שקלים (בבנק או מתחת לבלטה) היא מסוכנת מכמה סיבות: הממשלה עלולה להחליט פשוט לבוא ולקחת חלק מהכסף (מס ), הבנק שאתה מחזיק "יקרוס" ואז פשוט יעלימו לך חלק מהכסף בחשבון כדי להציל את הבנק או אינפלציה.

      מסוכן לקחת משכנתא\הלוואה כי יש סיכוי שהריבית תעלה ואתה תפוטר (פעם הריבית הייתה 7% ואפילו יותר, אין סיבה להאמין שזה לעולם לא יקרה שוב). אני הייתי לוקח משכנתא רק אם היתי יודע שאני יכול להחזיר אותה בלי עבודה ועם ריבית של 10% - אבל זה רק אני, צורת חיים שונאת סיכון.

      עדיף גם לא להחזיק במשהו שהממשלה יכולה למסות (למשל: מס רכוש על דירות). כי הממשלה עשוייה לגזול חלק מהכסף שלך בצורה הזאת. מה תעשה אם יש לך דירה (נגיד בלי משכנתא) אבל אין לך חסכונות משמעותיים ופוטרת מהעבודה - ואז הממשלה מגיעה ודורשת מס רכוש בגובה 10% משויי הדירה?

      איך מתגוננים מפניהבעיות האלו? אני מומחה מאוד קטן.

      אני הייתי רוכש משהו עם המאפיינים הבאים: בעל ערך ולא ניתן לזיוף ע"י הממשלה (כלומר: לא שקלים), ניתן לאחסן אותו במקום בו יהיה קשה למסות אותו (כלומר לגנוב אותו).

      ביטקוין זה דוגמא אחת (אני מניח שיש עוד אפשרויות). הוא לא חשוף לאינפלציה וניתן להדפיס אותו ולהניח אותו בכספת בלי שהממשלה תדע עליו ותנסה לשדוד אותך.

      אני לא ממליץ או לא ממליץ לרכוש ביטקוין. אני ממליץ להבין את המצב, להבין את הסיכונים, לקבל החלטה ולדעת שאתה תשא באחריות להחלטות שלך

      מחק
    3. תודה!

      זה בערך בקוים שחשבתי לעצמי, אבל בכל זאת מאכזב שאין איזה פתרון קסם :)

      מחק
  3. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
    תשובות
    1. חברים יקרים,
      אכן המצב קשה ואולי לא מספיק קשה.

      אני חושב שאסון אמיתי מעיר אנשים, אם הכלכלה לא תתרסק אנשים לא יבינו שהם צריכים לעשות משהו בנידון ויעדיפו להשאיר את זה לממשלה, שבתורה תשאיר את זה לעם.

      אנשים באמת מאמינים שהממשלה דואגת להם!!
      וזה לא משנה אם הם בגיל 60 או 30 - זו אמונה עיוורת ללא משוב מרסן מהמציאות הקיימת.

      לפני "המשיח" ( השינוי הרצוי) יבואו בעיות קשות כדי לגרום לאנשים באמת לרצות בשינוי.
      וככל שנפרסם יותר את הנתונים שערן מעלה כאן, ככל שאנשים יספרו לחברים שלהם מה מלמדים וטוענים כאן - השינוי שיבוא יהיה שינוי טוב יותר.

      הציבור משלם כי הציבור בוחר במנהיג שלו - ואין כיום אופציות טובות, יש אופציות פחות רעות ('אולמרט סטייל' קיים אצלינו בשפע)
      רק מתוך כבוד לערן אני לא משמיץ כאן את ביבי והרשימה עוד ארוכה אבל שימו לב במי העם בוחר בכל פעם מחדש - אין כאן התפכחות.

      אני חושב שרוע הוא טימטום מרוכז - וכשיש הרבה מטומטמים במדינה קטנה ולחוצה - לא מקבלים גן-עדן.
      אני מקווה שההתפכחות תגיע בשנים הקרובות.
      אני חושב שלזה כולם מחכים, אולי יחזקאל התכוון לתודעה של אנשים ולא לגוף הפיזי שלהם? - אם כן נקבל את "חזון התודעות היבשות"
      ולפי מה שמשדרים בטלוויזיה - לומר תודעות ריקות או יבשות זה כמעט קומפלימנט!!!!

      בנתיים ערן ועוד כמה אנשים סביבו הם צדיקים האמתיים, אולי יום אחד נזכה לבחור בהם בקלפי.
      אמן.

      מחק
    2. Amir M.9 - אכן, התנבאת, וכוונתי למשפט "ערן ועוד כמה אנשים סביבו הם הצדיקים האמתיים, אולי יום אחד נזכה לבחור בהם בקלפי. אמן." אני איתך. זאת המטרה.

      מחק
  4. שאלת תם: אני לא מבין למה ירידת מחירי נדל"ן תגרום לפגיעה ביכולת ההחזר של מי שכבר לקח משכנתא ?

    השבמחק
    תשובות
    1. הגדלת כמות המשכנתאות משמעותה עוד כסף במשק - זה פועל גם הפוך הקטנת כמות המשכנתאות המשמעות של זה פחות כסף במשק. אם יהיה פחות כסף במשק המשק יכנס למיתון פחות יקנו פחות יצרכו - גופים ממונפים עד ראשם (כמו הקבלנים) יפשטו רגל ובעלי משכנתאות רבים ישארו ללא כסף להחזיר את חובותיהם. הנה הסבר שיטחי אך ממצה של הבעיה:
      https://www.youtube.com/watch?v=nCQS9LfCDy8

      מחק
    2. תודה ערן, האמת שאני מכיר סרטיונים מהסגנון הזה ונראה לי שאני מבין את הנקודה הזו. מה שאני לא מבין זה איך זה ייתרגם לרמת המיקרו, לצורך העניין יש איזה ישראל ישראלי שלקח משכנתא נגיד לפני שנתיים שהוא צפוי לסיים להחזיק עוד 30 שנה. לישראל ישראלי יש עבודה קבועה ששהוא מרוויח בה 15,000 ש"ח בחודש. יש לו גם שני ילדים ואישה והוא עומד בכל חודש בתשלומים השונים. עכשיו הממשלה מחליטה על איזשהי תוכנית שמורידה מחירי דירות חדשות ב 20%, מדוע יכולת ההחזר של ישראל ישראלי תפחת כתוצאה מכך ?

      מחק
    3. המיתון יכול להשפיע על אותה "עבודה קבועה" של מר ישראלי...

      מחק
    4. מלבד העובדה שהוא ו\או אישתו עלולים להפסיד את מקום עבודתם, הריבית גם עשוייה לעלות ולהקשות עליו להחזיר את המשכנתא. בנוסף, גם הממשלה יכולה ליצר יותר אינפלציה ומיסים מה שישאיר בידיו עוד פחות כסף.

      הבעיה שלו היא לא העובדה שמחירי הדירות ירדו, אלא מה נגרם כתוצאה מכך

      מחק
    5. ערן, זה שמחירי הדירות ירדו, לא אומר שכמות הכסף תרד, היות ויותר אנשים יוכלו לקחת משכנתא, כאלו שכיום לא יכולים להרשות לעצמם. ובכלל, כמו שאתה בטח יודע, הבנקים יכולים ליצר כסף (כמעט) כאוות נפשם, לא רק ממשכנתאות...

      מחק
    6. יותר מזה, אם מחירי הדירות ירדו, והוא רכש את הדירה במחיר יקר יותר, אז למעשה הכסף שלו שווה פחות. הוא לעולם לא יצליח לקבל את מה שנתן במקרה שירצה למכור, חו"ח, אבל עדיין יצטרך להחזיר פי כמה וכמה מהערך הנוכחי של הנכס שבידיו - זה חד וחלק רכישה במחיר מופקע. לאורך 30 שנה אף אחד לא מבטיח לו כלום - לא הכנסה בטוחה, לא רמת ריבית זהה (בואו ניזכר בתקופה של שנות השמונים עם האינפלציה הדוהרת), ובנוסף על כך, גם לא שמירה על ערך הנכס שבידו.

      מחק
  5. גם אני מצטרף לתם אני לא בדיוק מבין למה ירידת מחירי ההנדל"ן תגרום לפגיעה ביכולת ההחזר של מי שכבר לקח משכנתא אשמח אם תוכלו להשיב על זה ואולי להכניס את זה למאמר כי זה שאלה מתבקשת
    תודה.

    השבמחק
  6. גם אם מחירי הנדל"ן יפלו ב25% הם עדיין יהיו גבוהים מהמחיר הראלי שלהם.
    לא מכיר אף אחד שהכפיל את שכרו בששת השנים האחרונות כמו מחירי הנדל"ן.

    השבמחק
    תשובות
    1. זה הכל יחסי. כלומר ברגע שהרכבת יוצאת לדרך היא לא יכולה לחזור לאחור. זה בעצם מה שגם זליכה טוען בסרטון.

      מחק
  7. "אנשים באמת מאמינים שהממשלה דואגת להם" - כן ה מ ד י נ ה דואגת לאזרחים. לא רוצה להיכנס לקלישאות אבל תחשוב על ביטחון, בריאות, שרותים חברתיים ועוד. כנראה שאתה לוקח את כל זה כמובן מאליו ובודאי לא גרת בשום מדינה אחרת.

    השבמחק
    תשובות
    1. ל 9:29,
      אני מאחל לך רק טוב.
      במקרה אני כן גרתי בכמה מדינות מערביות באירופה וארה"ב.

      כמובן שבייחס לאפריקה והודו אנחנו לא במקום רע - אבל זה לא ממש מנחם אותי.

      אני ממש לא הולך להיתנצח איתך - תחייה באמת שלך ואני מאחל לך ולכולנו לחיות ולחפש את או אחר האמת.
      כל עוד אנחנו תמיד דואגים להסתכל ולוודא שזו האמת מבחינתיינו - אנחנו לומדים. כשאנחנו מפסיקים להסתכל או מתחילים להאמין בלי להבין אנחנו לא לומדים.

      כל עוד אנחנו לומדים אנחנו חיים.

      אני מאחל לך חיים ארוכים.
      יום טוב,
      אמיר

      מחק
    2. אנונימי,

      שאל את עצמך:

      * מה זה ממשלה?
      * איך הממשלה "דואגת" לאזרחים?
      * איך לממשלה יש כסף, הרי חבורת האנשים הזאת אינה מיצרת דבר?
      * האם נטילת רכוש של אנשים בכח והעברתו לאנשים אחרים הוא מוסרי בעינך?
      * מהו מוסר לדעתך?

      מחק
  8. מהר מהר לפני שיגמר..
    רוצו לאתר גלובס -דף הבית:
    "הסאב פריים הישראלי מרים ראש"

    השבמחק
  9. בגדול מסכימה עם אמיר.
    בכל מקרה נדפקנו-
    או שבאופן טבעי אנשים לא יוכלו להחזיר את המשכנתא (מה שכבר קורה) ואז יהיה משבר, או שנוריד מחירי דירות בצורה יזומה (והכי אלגנטית) ואז יהיה משבר.
    אני אישית מעדיפה את הדרך השניה. גם כי עדיף להקדים את המאוחר ולהפסיק את הניפוח, וגם כי נמאס לי מהלהלהלנד הזה של הבנקים, הממשלה והמוכרים.
    דבר שני- לא ראיתי בגרף את איסלנד ומעניין אותי איפה היא ממוקמת מאחר ושם אשכרה הפילו בנקים ואמנם היתה אחר כך צמיחה איטית אבל לפחות קיימת ויציבה (לא שאפשר להשוות את המנטליות שלנו ושל איסלנד אבל בכל זאת).
    תקן אותי אם אני טועה.

    השבמחק
  10. ערן, אתה טוען ש"המדינות 'המשגשגות' והצומחות הן דווקא אלה שמתפתחת אצלן בועת נדל"ן, כאשר ישראל לפי הטבלה נחשבת לבועת הנדל"ן הגדולה בעולם המערבי".
    יש פה עניין של ביצה ותרנגולת, כי הרי ברור שלמחירי הנדלן יש חלק לא מבוטל ב"צמיחה", אז אם אותה "צמיחה" מושגת על ידי ניפוח בועה שנגרמת על ידי תיירים עמידים מצרפת וארה"ב, בשילוב עם משכנתאות מנופחות, אז אין פה "צמיחה" אמיתית, אלא עבודה בעיניים. בטח שלא צמיחה שמעידה על מצבו של המשק הישראלי. ומעבר לכך, אם צמיחה משמעותה בועת נדלן, אולי עדיף למתן אותה, גם אם זה לא פופולרי.
    אשמח להתייחסות.
    תודה

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה לגמרי צודק. הכלכלן וזוכה פרס הנובל ,סיימון סמית' קוזנץ, שהמציא את דרך חישוב הצמיחה . צוטט בדוח שהוצג לקונגרס ב1934, כמי שאומר:
      "המדידה של ההכנסה הלאומית יכולה בקושי רב לתת רמז לגבי שגשוגה הכלכלי של המדינה"
      בציטוט אחר מ1962 הוא רומז שמדידת צמיחה כפי שהיא היום שלא מבדילה בין כמות לאיכות, בין עלות מול תועלת ובלי שתצוין מטרתה , עלולה לגרום לנזק בטווח הארוך.
      כבר היום יש קולות שהולכים וגוברים לשנות את דרך מדידת הצמיחה כך שתקח בחשבון את מצב הרווחה של האזרח ובעיות של זיהום כדור הארת אפילו בקרב הOECD כבר רוצים להנהיג סוג של מדד צמיחה אלטרנטיבי.

      מחק
    2. ערן צודק, בצמיחה הכלכלית יש לשקלל גם את איכות הסביבה והרווחה של הפרט. הולכים ומתרבים הקולות ביחס לכך, אך עדיין השיטה הקיימת מודדת כל צמיחה שהיא והדבר מביא לפרדוכסים קשים. כך למשל הצונאמי ביפן גרם לצמיחה גדולה, מהצורך להשקיע בתיקון הנזקים, כך רעידת אדמה גורמת לצמיחה ותופעות הרס אחרות. כך ההרס המופקר של קצ"א בערבה גורם לצמיחה, כי יש השקעות לתיקון הנזק. גם זיהום האוויר והרס כדור הארץ לפי השיטה הקיימת גורמים לצמיחה. לגבי השאלה שנשאלה למה ירידת מחירי ההנדל"ן תגרום לפגיעה ביכולת ההחזר של מי שכבר לקח משכנתא: התשובה - ירידת מחירי הנדל"ן באופן משמעותי, תגרום למיתון קשה במשק, מיתון קשה ייגרום לירידות השכר במשק, לירידת השכר של אותו ישראל ישראלי, ירידת השכר המשמעותית תקשה מאוד על ישראל לעמוד בנטל המשכנתא. דבר גורר דבר.

      מחק
  11. לאחר הפירסומים האחרונים של ריווחי הבנקים (שנמדדים במילארדים של שקלים) אפשר להבין את ההנחה האינטואיטיבית שאף בנק לא אמור ליפול אם מחירי הדירות יחזרו בסך הכל לרמה של 2010, שכן הם לא היו זולים אז כלל וכלל. כמו כן אני מבין גם שבניגוד לארה"ב למשל, הלוואות משכנתא בארץ הן לא הלוואות "נון ריקורס", מה שמבטיח שבמקרה של ירידת מחיר הבית ומימוז הנכס על ידי הבנק, לוקח ההלוואה עדיין יכול להישאר עם חוב לא קטן.... וההבנק ימשיך לסחוט אותו.....
    אבל מעבר לכך, ישראל כבר נמצאת במיתון (גם אם יצליחו להנדס צמיחה מזערית בריבעון הבא), ועוד לפני "צוק איתן" כמו שכתבתם פה הכלכלה הישראלית "ניתקעה בקיר", כל הסימנים מורים שהלימון הזה של הלוואות נסחט עד תומו, הלוואות המשכנתא (והלוואות המשלימות) כבר מחייבות אנשים לעבוד בשביל הבנק כמעט כל חייהם המיקצועיים. האם הם ייעשו כמו בהודו ויתחיל להעביר חובות של חייבי משכנתא לילדיהם שעדיין לא נולדו?
    אף מפלגה היום פה לא מתייחסת לעניין הזה, כמו שאף מפלגה לא מעזה היום לומר מה בדעתה לעשות עם תקציב 2016, שכבר היום, על פי בנק ישראל נידמה לי, עוד לפני 2015 חסרת התקציב, נמצא בגירעון של כ 30 מיליארד שקל.
    כמו שהסינים אומרים, אנו חיים בתקופה מעניינת...

    השבמחק
    תשובות
    1. ל 10:59,
      "אני מאחל לך לחיות בתקופה מעניינת"
      זו קללה סינית!
      ולגבי הגרעון -לדעתי אם תגיד 50 מיליארד תהיה יותר קרוב לאמת.

      שאלת השאלות היא - איזה שקר יכסה את השקר הקיים?
      כמובן שצריך כל פעם שקר גדול יותר - אבל שים לב שאנשים החלו לחשוד - וכבר היום קשה להסביר את הסיבה לפירוק הממשלה!

      לגבי המיתון - אני כלכך מסכים איתך אבל אנשים לא רוצים להסתכל בכיוון הזה עדיין!!! - עד לרמה של הסתמכות על נתוני הלמ"ס - ואני מדבר על כאלה שיודעים שהלמ"ס מפברק נתונים!!!!

      בהערכה
      אמיר

      מחק
  12. הנזק כבר נעשה. ההלוואות חולקו, המינוף נעשה. הבועה נוצרה וכל התפוצצות היא כואבת.
    גם אם תחליט לייצר את הכסף בעצמך, החובות לבנקים עדין קיימים.
    כמו שחברות הסלולר ברפורמה שלו נפגעו. היו פיטורין. היו הטייקונים בעיקר שהפסידו.
    ככה גם פה.

    השבמחק
  13. פוחדים להוריד את מחירי הנדל"ן כי הצמיחה תרד?
    אז למה לא לצרף את הירידה במחירי הנדל"ן עם מס על ירושות?
    מס ירושות יהווה מקור הכנסה נוסף למדינה ויפצה אותה על הירידה מהכנסות נדל"ן.
    מס ירושות יגדיל את הצריכה (ולכן את הצמיחה) על חשבון החסכון.
    מס ירושות גם עשוי להגדיל את היצע הדירות הפנויות משום שהירושים יצטרכו לממש את הירושה בכדי לשלם את המס.

    השבמחק
    תשובות
    1. אנשי מעמד הביניים והעניים הם אלו שדרשו את מס ההכנסה מתוך הנחה שהעשירים הם אלו שישלמו אותו. כלום לא השתנה ושוב מעמד הביניים דורש עוד מס מתוך הנחה שלא הוא זה שישלם אותו

      אורי

      מחק
  14. "אם מחירי הדירות יירדו, תהיה ירידה גם בהיקף לקיחת המשכנתאות (רוכשי הדירות יוכלו לקחת משכנתא נמוכה יותר כדי לממן את עלות הדירה)"

    לא בטוח שזה נכון... למרבית האנשים יש נטיה לקנות דירה במחיר הגבוה ביותר שהם יכולים (בהתאם להון עצמי ורמת הכנסה) ולכן אם המחיר יירד (ובהנחה שהורדת המחירים לא תעשה באמצעות הגבלת המשכנתאות או העלאת ריבית) , לא בטוח שאנשים יקנו דירות בפחות כסף, אלא ייקנו דירה טובה יותר באותו כסף, אז למשל זוג שבמצב הנוכחי היו קונים דירות 3 חדרים, ייקנו דירת 4 חדרים...


    השבמחק
  15. ערן, יש לך טעות בסיסית בחישוב. אתה מסתכל על משוואה רבת משתנים ומניח שכל המשתנים קבועים מלבד המשתנה שנוח לך. הדוגמא הכי טריוויאלית (ולא היחידה) היא שהגדלת כמות הדירות המשווקות יכולה ל"חפות" על הירידה במחירים (במונחים של היקפי משכנתאות). אם אני לא טועה, זה בדיוק מה שכחלון מציע - הגדלת ההיצע!

    מה שהכי נורא, זה שאתה מצליח להטעות את כולם ולהסיט אותם נגד כחלון מבלי להיצמד לעובדות. כל יום הבלוג שלך מאבד יותר ויותר מהאמינות שלו. אתה פשוט בחרת מטרה ואתה לא מרפה.

    אגב, לגבי החוב הצפוי של מפלגת כחלון לבנקים, אני רוצה להזכיר לך ש"יש עתיד", ברגע שנכנסה לכנסת עם 19 מנדטים, החזירה את כל החוב שלה באמצעות מימון מפלגות. יש להניח שכחלון יעשה את אותו הדבר. כל ההבדל, זה שברור שהוא, בניגוד ליהיר לפיד, יעשה עם זה משהו.

    ואם כבר, נתייחס גם למתקפה קודמת שלך לגבי כחלון, שבה דאגת לציין שהוא לא מיהר לסניף הקרוב של משטרת ישראל להלשין על חבר מפלגה שלו שסידר לאנשים ג'ובים. למה אתה מצפה? שהבנאדם יתאבד על מזבח הצדק? במה זה יעזור לך ולנו? אנחנו צריכים אותו בפנים ועם יכולת השפעה. אני מציע לך לראות את הסרט "לינקולן" כדי שאולי תתחיל להפנים שמבלי להפלש בבוץ הפוליטי, אין לאף אחד סיכוי לעשות שינוי כלשהו. בפוליטיקה, כמעט כל האמצעים כשרים. אנחנו רק צריכים שהמטרה (והרצון) תהיה נכונה.

    אין לי בעיה שתתקוף את כחלון וכל אחד אחר על מה שצריך, אבל תתחיל לבדוק את הדעות שלך. תפסיק להיות צודק, ותתחיל להיות חכם. היום יש לך הרבה השפעה דרך הבלוג, אבל אתה מסייע ליצור אצל אנשים דעות שלא יובילו אותנו לשום מקום טוב.

    אני מבין שאתה רוצה לפרק את כל המערכת. גם אני הצבעתי ל"ארץ חדשה" בבחירות הקודמות, אבל כל עוד זוהי המערכת, מה עוד אפשר לבקש מהפוליטיקאים שלנו? כחלון הוא היחידי שאני מכיר, שעשה שינוי ואחר כך התחיל לדבר עליו. בוא תיתן לו הזדמנות להחליש את כוחם של הבנקים לפני שהוא שולף את השטיח מתחת לרגליים שלהם.

    חוסר האמונה שיכול להיות פה יותר טוב עוד לפני שמשנים את השיטה המוניטרית, שם אותך במקום מאד עצוב לדעתי. יש אינספור מדינות בעולם שחיות בדיוק באותה שיטה והמצב שם לא רע בכלל. תשאל את עצמך איך זה יתכן, כי נראה לי שאתה באופן עקבי מתעלם מהשאלה הזאת.

    השבמחק
    תשובות
    1. הי קובי
      אנסה לענות לטענותך:
      1. אין שום הוכחה באף מקום בעולם שירידה במחירי הדירות הובילה לעליה בכמות העסקאות בנדלן. ההפך הוא הנכון ודי אם נסתכל על ארה"ב ואירלנד שם למרות צניחה של עשרות אחוזים במחירי הדירות יש שכונות שלמות נטושות.
      2. במה הטעתי את הקוראים? תהיה ספציפי
      3. אני לא כתבתי באף מקום שכחלון לא יחזיר את החוב שלו אלא שהוא תלוי באותו המקור שהוא תוקף אותו בשביל להכנס לכנסת (כנראה). אם לך זה נראה בסדר -זו זכותך לחשוב כך.
      4. כחלון טוען שהוא גילה שחיתות שלהערכתו מסתכמת בעשרות מיליוני שקלים . אחרי כן חזר בו. אם לדעתך טוב עשה שלא פוצץ את זה כי "ככה זה בפוליטיקה ואין מה לעשות" ואחר כך יהיה בסדר - אשרי המאמין
      5. אני לא בטוח שאני תמיד צודק וגם יש סיכוי מעצם היותי בן אדם שאני גם טועה וגם אשמח לטעות במקרה הזה -אבל את הטענה הזו שאתה מעלה שאני מוביל את האנשים לשום מקום טוב כתבו לי להזכירך גם כשביקרתי את לפיד לפני היבחרו.
      6. לגבי טענתך "כל עוד זוהי המערכת, מה עוד אפשר לבקש מהפוליטיקאים שלנו?" - אז אגיד לך אחרת: כל עוד זו המערכת אנחנו בכלל לא בעמדה של לבקש מהפוליטיקאים שלנו משהו.
      7. אני דווקא מלא אמונה אבל לא באותה אמונה שפוליטיקאים מנסים להעביר לנו בלי שום בסיס ובלי שום יכולת אמיתית לעשות שינוי אמיתי .
      8. יש מדינות במצב טוב משלנו? בוודאי שיש ויש גם מדינות שבמצב גרוע מאיתנו. המשותף לכולן שהן סובלות מאותן בעיות חלק יותר משלנו וחלק פחות. אם נבודד למשל את בעית היוקר מחיה הרי כל עוד יש יעד חיובי לאינפלציה לא יעזור לך כמה המילקי זול בברלין, היעד של הממשלה יהיה תמיד תחת שמאל ,ימין, כחלון או לפיד להעלות את המחירים בכל שנה או כמו שזליכה אמר: הדרך היחידה לשפר את מצב האזרחים הוא רק להעלות את המשכורות . את שכר המינימום בעשרה שקלים הממשלה לא הצליחה להעביר אז להעלות את השכר יותר מהאינפלציה?

      מחק
    2. קובי,

      כתבת הרבה דברים אבל לא הבאת שום טיעון או טענה לוגית לכך שערן טעה:

      הנה כמה דברים שכתבת שהם *לא* טיעונים לכך שערן טעה - למעשה הם לא טיעונים לכלום:
      "זה מה שכחלון מציע", אתה מצליח להטעות ולהסיט...", "הבלוג שלך מאבד יותר ויותר מהאמינות", "תתחיל לבדוק את הדעות שלך", "מסייע ליצור אצל אנשים דעות שלא יובילו אותנו לשום מקום טוב", "מה עוד אפשר לבקש מהפוליטיקאים שלנו?" (אפשר לבקש מהם להפסיק לקחת מאיתנו כסף באיומי רובה), "בוא תיתן לו הזדמנות" (למה?), חוסר האמונה ש...מקום עצוב, יש אינספור מדינות...

      והדובדבן "תפסיק להיות צודק ותהיה חכם" - שזה אומר אל תתן לעובדות לבלבל אותך. אל תבקש שאנשים יגבו את הדברים שלהם בעובדות אמיתיות, שב בשקט ותתפלל לישות הדמיונית האהובה עליך

      אני גם לא מסכים לחלוטין עם ערן, אבל הוא מנסה לגבות את הדעות שלו בעובדות וטיעונים (כלומר, לפתוח את הנושא לדיון)

      מחק
  16. לערן:

    1. לא טענתי שירידה במחירים תוביל לעלייה במספר העסקאות. טענתי שעלייה במספר השיווקים, תוביל לעלייה במספר העסקאות. לא ראיתי יותר מדי דירות שקבלנים בנו ונשארו ריקות, ואני לא רואה סיבה שזה יתחיל לקרות עכשיו
    2. אתה מטעה בכך שאתה טוען שמחירי הדירות לא יכולים לרדת. הם יכולים לרדת והכלכלה לא בהכרח תתרסק (תלוי בגורמים ובקצב הירידה).
    3. לי יש חוב היום לבנק (משכנתא), ולא נראה לי שהבנק יכול להורות לי מה ומתי לעשות (כל עוד אני מחזיר את חובי). ברגע שכחלון יחזיר את החוב, התלות בבנק תתבטל.
    4. לא, בטח עדיף לו להשתמש ברפי רותם כמודל. הבנאדם קדוש, אבל לא שיפר כלום במדינה והרס לעצמו את החיים
    5. לגבי יאיר לפיד הסכמתי איתך. אחרים כתבו לך מה שכתבו, לא אני
    6. ב"פוליטיקאים שלנו" התכוונתי לכחלון ולכחלון בלבד. מהאחרים אני מצפה שיהיו כמו כחלון
    7. בינתיים כולנו קיבלנו דוגמא אחת טובה שהם כן יכולים. אני מעדיף ללכת עם זה ולקוות שיהיה עוד 2-3 דוגמאות כאלה בשנים הקרובות.
    8. מה שבאמת חשוב זה לא אם יש או אין אינפלציה. כולנו מבינים שמה שחשוב זה היחס בין גובה המשכורות לבין רמת המחירים (אז אולי כדאי שתפסיק לטעון שיעד האינפלציה סותר את האג'נדה להורדת מחירים). את האפקט הזה אגב, ניתן להשיג רק עם מהלכים ששוברים את הריכוזיות בכל ענף וענף במשק. הכמות של הכסף (שהיא הגורם לאינפלציה) פחות חשובה. מה שחשוב, זה חלוקה יותר הוגנת של אותו כסף.

    השבמחק
    תשובות
    1. קובי
      אני חושב שנימקתי בפוסט והבאתי מספיק דוגמאות שמגבים את טענותיי. אם אתה טוען אחרת נמק והבא דוגמאות שיפריכו את הטענות. להגיד "אתה מטעה" מבלי להסביר זה סתם מייצר ויכוח עקר.
      אני שם את הדברים והעובדות מול עיניך.גם אלו שפחות נעים לשמוע גם אם זה מישהו שאתה מאמין לו. אם יש לי טעות בעובדות הצף אותן (וגם נמק). אם תסכים איתי שזה נכון אתה יכול לקבל את הטענות , אתה יכול גם להגיד ש"אין מה לעשות" ו"ככה זה" ולהתעלם. אני בכל אופן בדעה שחשוב שהכל יהיה מונח מולך על השולחן ולא חבוי מתחת לבלטה.

      מחק
    2. יפה שאתה מאמין כי כחלון הוא שונה במשהו. אין פוליטיקה חדשה וגם לא תיהיה במערכת הקיימת. תתעורר. מערכת בחירות אחרי מערכת האזרחים יוצאים מאוכזבים ושוכחים זאת בבחירות הבאות.
      יעד האינפלציה אכן סותר, זה פירוש מילה אינפלציה. יתכן שיש גורמים נוספים אך יעד האינפלציה הוא בהחלט חלק חשוב מזה. ואף חלק שורשי, כי זה חלק מדת הכלכלה כיום, זה נראה כדבר מובן מאליו שצריך אותו.

      מחק
  17. בכל מקרה כחלון עדיף מהמפלגות המכהנות.
    גם אחרי שהוא יקח הלוואה מהבנק הוא יכול לירוק לבאר ממנה שתה,להחזיר את ההלוואה ולקחת כסף
    למימון המפלגה רק מהמיסים.

    השבמחק