יום רביעי, 17 בדצמבר 2014

ארה"ב מול רוסיה - האם משחקי הכוחות על סף איבוד שליטה?

מאת: משה שלום

התבשרנו היום על כך שנשיא ארה"ב רואה את הירידה בנפט כברכה לעם האמריקאי ושהוא שוקל לדחוף לסנקציות נוספות על רוסיה. זאת בזמן שהנזק לכלכלה הרוסית מן הירידה שקרתה עד כה במשאב האנרגטי החשוב חתכה לגזרים הרבה מאוד מן התוכניות התקציביות הרוסיות יחד עם המטבע הרוסי הנמצא בסכנה. האם אנחנו נמצאים בשלהי משחק כוחות בין מעצמות שעלול לאבד שליטה ולהוביל את כל הכלכלה העולמית לסחרור מסוכן?



למעשה, אותו מטבע, הרובל, התנהג בתנודתיות כה גדולה (מילה יפה לציון של משהו הדומה לקריסה) שכל פלטפורמות המסחר וחלק גדול מספקי הנזילות במטבע הזה, הודיעו אתמול על כוונתם להפסיק לתת את היכולת לסחור בו. לא רק זאת, אלא שגולדמן סאקס ובנקים אחרים הפסיקו לתת אפשרויות מימון גלגולי ברובל.

האם לפנינו סוג של שיא במלחמת הצללים בין ממשל ארה"ב לפוטין וחבורתו? ספרי ההיסטוריה עוד יאמרו לנו זאת. בכל אופן, ההשלכות יכולות להיות חמורות ביותר. התחלנו לראות את ה-CDS [ניירות ערך המספקים לרוכשי אג"ח הגנה מפני האפשרות שמנפיק האג"ח יפשוט רגל] על האג"ח הרוסי קופץ לגבהים חדשים, וזה "ה"סימן שהרבה מאוד שחקנים מוסדיים (רק להם יש נגישות לשוק הזה) רואים יותר ויותר ברצינות את האפשרות שרוסיה תיכנס למצב של חדלות פירעון.
לדעתי, זהו עוד מקרה של כוונה שמביאה להרבה מאוד תוצאות לא מתוכננות מראש. אפילו אם תוכנן בוושינגטון להשתמש בכלי מחיר הנפט שוב, כמו שעשה זאת בזמנו הנשיא רייגן, אין ספק שלא נלקחו כל ההשלכות בחשבון ובמיוחד אלו עבור ה"עולם" שמחוץ לגבולות אמריקה. כמה בנקים אירופיים, ובמיוחד גרמנים, מחזיקים כבטוחות נייר רוסי? כמה נגזרים נכתבו כנגד נפט סביב, או מעל, ה-90 דולר (חוזה ברנט), עקב העובדה שזו הייתה רמת התמיכה הקשה הרב שנתית?


יש האומרים שהשלכות קריסתו של מחיר הנפט, בצורה שעברה לגמרי את השלב של השתקפות הפרשי היצע וביקוש עקב צמיחה גלובלית חלשה, ועברה למשהו הרבה יותר קונספירטיבי ופוליטי, אותן השלכות יכולות לדמות לשוק הסאב-פריים של 2006.  גם אז, ראו בסקטור קטן יחסית זה של הנדל"ן האמריקאי כמשהו שניתן להכיל. כך אמר ולדעתי האמין בן ברננקי, ראש הפד דאז, כאשר הוא נשאל על כך בעדותו לפני הקונגרס. הקישוריות הפיננסית מנעה זאת. המחלה עברה והתפשטה, בנקים וחברות ביטוח נפלו. למעשה, יש האומרים שהעולם עדיין לא ממש שוקם מאז למרות טריליוני הדולרים הרבים שהושקעו למטרה זו ממש. כמו כן, אנו זוכרים את משבר ה"באט" של 1994, המשבר הרוסי של 1998 ועוד כהנה אפיזודות שהחלו בקטן והסתיימו בהרבה נזק. המזל אז היה שכל אלו קרו כאשר היינו במחזור של התרחבות לכלכלית גלובלית. זה לא המצב עכשיו. משחק באש מוניטארי בנפט, ברובל, והבאת מדינה כמו רוסיה לכריעה על ברכיה יכולים להוות טריגר לא קטן למשהו חמור סטייל ליהמן.

היום, אנו רואים קצת התייצבות במחירים. האם זה נובע מן הרצון של חלק מן השורטים לממש רווחים? אולי. הבה נקווה שלפחות בנושא הזה הראייה הכוללת תתגבר על רגשי האנטגוניזם בין המנהיגים הפוליטיים.

משה שלום הוא ראש מחלקת המחקר של FXCM ישראל

3 תגובות:

  1. "משהו חמור סטייל ליהמן"?
    תנסה את
    משהו חמור סטייל מלחמה

    תסתכל על הרובל בגוש, ראה את ההתטאותיות של מנהיגים אחרים (כולל מה שאמר איסלם קרימוב מאוזבקיסטאן) ותבין שהכיוון יכול להיות פיזי לגמרי, ולא רק מוניטרי

    השבמחק
  2. על הרבה פחות התחילו מלחמות לאורך ההיסטוריה, פה יש משחקי אגו מצד אחד, מנהיג אמריקאי עם רקורד מושלם של לעשות את הדבר הכי לא נכון בדיוק כשלא צריך, בצד השני הדיקטטור פוטין פירומן עם דיפלומה והסמכה מהkgb בקיצור משחק מסוכן שיכול להוות פתיח למערבולת שתסחף אחריה את העולם כולו

    השבמחק
  3. אני חושב שכרגע סין בולמת את רוסיה אבל ברגע שסין תחליט להעיף את הדולר... בהחלט עלולה להיפתח מלחמת עולם שלישית

    השבמחק