יום שלישי, 23 בדצמבר 2014

חשש מהיפראינפלציה בבלארוס: אזרחים פשטו על חנויות, הממשל הטיל מגבלות על מט"ח וחסם אתרי אינטרנט

מאת: ערן הילדסהיים 

מדפים ריקים בחנויות, חסימת אתרי חדשות ואתרי מכירות ,הגבלות דרמטיות על סחר במט"ח ובעיקר בלבול ובהלה. כך נראית בלארוס בגלל חשש כבד להתפרצות היפראינפלציה במדינה. צפו בתמונות.



גלי ההדף מהמשבר ברוסיה מתחילים להגיע גם למדינות השכנות לה. הרובל הבלארוסי איבד מאז תחילת השנה כ50% מערכו מול הדולר על פי נתונים רשמיים של הבנק המרכזי. אולם באתרי מסחר לא רשמיים ,ערכו של הרובל כפי שנרשם לאחרונה, היה נמוך בעוד כמה עשרות אחוזים בהשוואה לנתונים הרשמיים. הסיבה לצניחה בערכו של המטבע היא התלות הגדולה של הבלארוסים בכלכלת רוסיה. 92% מהעסקות בין חברות מרוסיה וחברות מבלארוסיה מתבצעות ברובל רוסי, מה שפגע קשה גם ברובל הבלארוסי.

גם בממשל הבלארוסי ערים לצניחה העצומה בערכו של המטבע ,הרבה מעבר לנתון הרשמי שפרסמו, ולכן החליטו כמעט באופן חסר תקדים להטיל מס זמני של 30% על כל רכישות המט"ח במדינה. היצואניות הן חויבו להמיר מחצית מהכנסותיהן הזרות למטבע המקומי. החשש מעליה דרמטית במחירים ומפאניקה גרמו לממשל הבלארוסי לנקוט בעוד כמה צעדים חריגים בלשון המעטה:
נאסר על העלאת מחירי מוצרי צריכה. יצרניות מוצרי חשמל קיבלו הוראה להאיץ את קצב הייצור וכן לשמור על המחירים כפי שהם. העונש למנהלים שלא ימלאו את ההוראות - פיטורין. נוסף על כך לא פחות מ13 אתרי אינטרנט של חנויות שהעלו מחירים או הציגו אותם בדולרים נחסמו.
לא רק אתרי מסחר נחסמו אלא גם אתרי חדשות באינטרנט "נעלמו" מהרשת ללא אזהרה מוקדמת. מאחר שלממשלה בבלארוס מונופול על אספקת כתובות ה-IP של האתרים -היא היחידה שיכלה לבצע חסימה כזו.

צעדים אלה רק הגבירו עוד יותר את הפאניקה בקרב הציבור. ברחבי בלארוס נרשמו מול הבנקים תורי ענק של אזרחים  שביקשו למשוך את כל חסכונותיהם. כל זה מהחשש שתתקבל בקרוב החלטה להגביל או לאסור על משיכת פקדונות כפי שהיה בקפריסין. במספר מקומות התרוקנו הכספומטים ממזומנים.
עם הכסף שמשכו מיהרו אזרחי בלארוס לפשוט על מדפי החנויות רגע לפני שערך כספם ירד עוד יותר ומתוך תקווה שמוצרים מתוצרת חוץ ישמרו על ערכם. בשבוע האחרון נראו ברחבי בלארוס חנויות רבות עם מדפים מיותמים, לאחר שאזרחים מבוהלים רכשו שם מכל הבא ליד - מטלוויזיות ועד סטים למזון.

צפו בתמונות המדפים הריקים:


רגע לפני הקניות - מושכים את החסכונות
מקור התמונות: ZeroHedge

3 תגובות:

  1. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  2. אם היינו מניחים שמדינת בלרוס תבצע רפורמה מוניטארית בהתאם לתוכנית שיקאגו, האם במקרה כזה הייתה יכולה להחלץ מהמפולת? עניין זה לא ברור לי כל צרכו, כי אם התלות הכלכלית של בלרוס ברוסיה מוחלטת, והעסקאות מבוצעות ברובל רוסי, האם יש אפשרות ולו גם תיאורטית למנוע את המפולת? אשמח אם מישהו יבהיר סוגיה תיאורטית זאת.

    השבמחק
  3. דוד התשובה לשאלתך היא לא, אין כל קשר בין התלות התהומית של בלרוס(או כל מדינה אחרת של ברה"מ לשעבר) ברוסיה אל מול המדיניות המוניטרית שלהם. גם אם הכל היה מגובה זהב, גם אם לכולם היה ביטקוין, זה לא משנה. אם רוסיה צוללת כל המדינות לווין שלה צוללות יחד איתה. כשהיא תתאושש יתאוששו גם הם, ההערכה היא שזה יקח כמה שנים.

    השבמחק