יום חמישי, 11 בדצמבר 2014

ראש הרשות למלחמה בסמים: "מניח שמדיניות הפללת צרכני קנאביס תשתנה"

תכנית הרדיו של הכלכלה האמיתית (קול ישראל)

האם בקרוב יוכלו האזרחים בישראל לעשן קנאביס ללא חשש מרישום פלילי? ח"כ תמר זנדברג [מרצ], חיים מסינג, ראש הרשות למלחמה בסמים לשעבר וראש הרשות הנוכחי יאיר גלר התראיינו לתכנית הרדיו של הכלכלה האמיתית. שלושתם העבירו ביקורת על מדיניות הפללת צרכני הקנאביס הקיימת במדינת ישראל והניחו שהיא תשתנה אולי כבר במהלך כהונת הכנסת הבאה.


הצעת חוק של ח"כ זנדברג הקוראת להוציא את האכיפה נגד צרכני הקנאביס מהתחום הפלילי היתה אמורה לעלות החודש להצבעה ,אלא שככל הנראה תדחה לכנסת הבאה. זנדברג מספרת בראיון ל"הכלכלה האמיתית" כי על פי ההצעה צרכן קנאביס שיתפס מעשן בשעות הפנאי, לא יפתח נגדו תיק פלילי או רישום פלילי. כיום כ-20 אלף צרכני קנאביס נתפסים בכל שנה וגם אם רובם אינם מורשעים, עדיין הם צריכים להמשיך בחייהם עם רישום פלילי שסוגר עבורם דלתות רבות. על פי זנדברג ברוב העולם אין הפללה, רדיפה או אכיפה נגד מעשנים קלים. ישנן מדינות שאפילו הגיעו לכדי הסדרה המאפשרת לגליזציה כמעט מלאה הכוללת סחר חוקי בקנאביס. החוק ,טוענת זנדברג, יכניס למדינה כ-1.6 מיליארד ש"ח. חצי מהסכום יגיע מהחסכון בעלויות של פעולות הפללה  ועוד חצי הוא כסף שלא נגבה כמיסים על הסחר בסם. 

קנאביס - בקרוב קנס כספי בלבד על מעשנים?
חיים מסינג ,ראש הרשות למלחמה בסמים לשעבר, הצדיק בשידור את ח"כ זנדברג. לטענתו "קרה משהו בשנים האחרונות בכל העולם ואנחנו לא יכולים לעמוד מנגד ולומר שכולם טועים ואנחנו צודקים. אי אפשר להתעלם מעשרות מדינות כמו ארה"ב, איטליה, צרפת ושוויץ, מדינות נאורות ששינו מדיניות". לדעתו מדיניות ההפללה היא מדיניות שגויה - "המדינה לא יכולה להתמיד גם במאבק מול ההיצע [סוחרי הקאנביס] וגם במאבק מול הביקוש [צרכני הקנאביס]. צריך להשקיע פחות בלחפש את החבר'ה האלה שלא מפריעים לאף אחד ולהתעסק עם אלה שעוסקים בסחר בסמים" התעקש מסינג.
מסינג גם הגיב לטענה הרווחת שהקנאביס הוא סם מסוכן. לדבריו "על פי כל המחקרים הקנאביס הוא סם שהסיכוי להפגע ממנו קטן עד לא קיים עבור מבוגרים מעל גיל 24 ואפילו קצת פחות מכך". לדבריו, הטענה שמשתמשים בקנאביס הם בעלי סיכוי גדול לעבור לשימוש בסמים קשים היא קלישאה שלא עומדת במבחן המציאות. גם את הטענה שאי הפללה עלולה ליצור בעיה לצבא הוא מבטל. לדבריו כבר היום צה"ל שינה את מדיניותו ומתייחס לחיילים שצרכו קנאביס בעברם כחיילים נורמטיבים לכל דבר.
מסינג, שהתווה קו נוקשה כנגד צרכני הקנאביס בהיותו ראש הרשות למלחמה בסמים, מסביר גם מדוע עמדתו השתנתה. "צריך לבחון את הדברים לגופו של עניין" הוא אומר. "בזמן שאני הייתי בתפקיד ברשות למלחמה בסמים ראיתי דברים בצורה מאד צרה ומסוימת. מאז השתנו דברים." 

יאיר גלר, ראש הרשות למלחמה בסמים הנוכחי, הפתיע בשידור כשהביע גם הוא ביקורת נגד מדיניות ההפללה הקיימת - "אני אגיד בזהירות שדעתי אינה נוחה, וזו אולי המילה העדינה ביותר שאני יכול למצוא, לגבי 20 אלף ויותר של משתמשי קנאביס שמדי שנה נפתח להם תיק במשטרת ישראל ורישום פלילי". גלר מאמין שאין מנוס מלעדכן את מדיניות ההפללה. "אני מניח שהמדיניות הזו של אי הפללה תעודכן. אני גם רוצה להסביר שאותה מדיניות נקבעה על ידי היועץ המשפטי לממשלה לפני כ-17 שנים ואין ספק שכמו כל מדינה מערבית שמכבדת את עצמה הנושא הזה צריך להבחן".
גלר מגלה שכבר עכשיו מתכוננים ברשות למלחמה בסמים ל"יום שאחרי" - "אנחנו בוחנים את העניין של אי ההפללה מול התוצאות במדינות בעולם שהחליטו להנהיג מדיניות כזו. באותן מדינות לא ראינו שינויים דרמטים בשימוש בסמים, אולם צריך לבדוק את ההשפעה של זה על ישראל שהיא קצת שונה במספר נקודות– כמו למשל בנושא בטחון."
גלר גם מסביר מדוע מדיניות ההפללה הופכת להיות לא רלוונטית בשאר העולם. לדבריו "הנושא הזה של רישום פלילי שמשמש כגורם הרתעה במדינת ישראל, באותן במדינות [שבהן יש מדיניות אי הפללה] הופך להיות שולי יותר. הופך להיות בדיחה במידה מסוימת, כשהאיש עצמו חוזר פעם שלישית רביעית וחמישית לצרוך סמים" .
                 
יאיר גלר, ראש הרשות למלחמה בסמים
הכנסת הבאה אמורה לחדש את דיוניה בנושא שינוי המדיניות וההקלה בחקיקה בנוגע לצרכני קנאביס. "הנושא הזה כרגע נמצא בדיון בכנסת ישראל והוא התחיל השנה, בשנת 2014, וחבל שהוא לא המשיך להתקדם" אומר גלר ומוסיף - "ייתכן והכנסת באמת תחליט ללכת לכיוון שונה ולשנות במידה כזו או אחרת את ההתייחסות שלה. יכול להיות שהמתכונות הטיפוליות באירופה ישכנעו את חברי הכנסת ללכת קצת לכיוון הזה של להשאיר את אותה הרתעה ואת אותה אכיפה לאנשים מסוימים [לא במסגרת פלילית] לגבי עבירות מסוימות. הנושא הזה בהחלט על סדר היום."

האזינו לראיון עם ח"כ זנדברג,חיים מסינג ויאיר גלר

להאזנה לתכנית המלאה לחצו כאן [מתוך תכנית הרדיו של הכלכלה האמיתית ברשת א' של קול ישראל]

12 תגובות:

  1. תכנית מעולה. יש תכניות לדבר על המאגר הביומטרי?
    בתור משהו שעוקב אחרי הבלוג הרבה זמן, מדהים לראות לאן הגעת...

    השבמחק
  2. תכנית מצויינת! מעניין מאוד הטענה של יאיר גלר, ראש הרשות למלחמה בסמים, שבו הוא טוען שחלה עלייה פי 2 במקרי האשפוז בילדים כתוצאה מצריכת קנאביס בקולורדו (25:40). מעניין מאוד עד כמה מדוייק הנתון הזה והאם הוא באמת מתקשר לקאנביס או האם מדובר בסוג מסויים או צריכה באיכות מסויימת.

    השבמחק
  3. כמה צביעות... ״אי הפללה של צרכני קנאביס״ - משמע שקנאביס זה לא פשע!
    אבל יעברו לרדוף את הסוחרים והמגדלים ואז לצרכני הקנאביס לא יהיה מה לעשן.

    איפה שיש ביקוש יהיה היצע, רק לגליזציה מלאה!

    השבמחק
    תשובות
    1. מסכים.
      אולם הכל עניין של כסף - אם המדינה תשמיד את הסוחרים והמגדלים ...
      אבל תגדל ותסחור בעצמה? תחשוב כמה כסף היא תרוויח!
      אתה חושב שזה לא קורה?
      הימורים זה דבר ממכר ואסור לפי החוק! אלא אם אתה צרכן של מפעל הפיס...

      מחק
    2. היי אנונימי. שכחת את הבורסה - הקאזינו האולטימטיבי. מה, ה"סוחרים" שם לא מכורים להימורים? אלא שהם גם מתפרנסים ב"כבוד גדול" גם כמנכ"לים של כל מיני גופים פיננסיים גדולים.

      מחק
    3. לסמים יש ביקוש ויש היצע. ה"מלחמה" בסמים, היא למעשה מלחמה באזרחים ועל כיסם.

      המדינה גורמת לכך שמחירי הסמים יהיו גבוהים ע"י כך שהיא אוסרת סמים. מחירי גבוהים ורווח גבוה הם הגורם שאפשר קיום של קרטלי סמים, משפחות פשע ובאופן חלקי אירגוני טרור. וזה בתורו "מצדיק" תקציבים אדירים ל"מלחמה" בסמים. כרגיל, כולם מרווחים, חוץ מהאזרח שמשלם את המחיר

      תחשבו על כמות המשאבים שדרושה כדי לממן קרטל סמים מקסיקני, על אנשיו, כלי הנשק שלו והלוגיסטיקה שדרושה כדי לגדל ולשנע סמים לארה"ב. אם כל אחד היה יכול לגדל\ליצור\לצרוך סמים המחיר היה חוזר למה שהיה לפני ה"מלחמה" בסמים ואנשי הקרטל היו הולכים לעבוד בטאקו בל. ד"א זה גם נכון לגבי מגדל הסמים הלבנוני והבדואים בסיני.

      מחק
  4. סמים קשים ורעילים חוקיים:אלכוהול,טבק. תרופות ללא מרשם, שגורמות למוות במנות יתר חוקיות. יש בעייה עם הקנבוס. זו תרופה אמיתית. מורידה לחץ דם, מעלימה לחלוטין פסוריאזיס, משפרת את התיאבון, עוזרת לכאבים כרוניים, מרפאה סרטן[גגלו ריק סימפסון],מחלת הנפילה,משפרת את השינה ועוד ועוד ועוד הרבה. אי אפשר למות ממנת יתר. אי אפשר לרשום פטנטים על הצמח. המנוסים יכולים להגיע לריכוז שיא תחת צריכת קנבוס[ נהיגה, ירי, סימולטורים ועוד]. מצמח ההמפ מייצרים בד איכותי, חזק ועמיד, נייר, רהיטים, מכוניות ובניינים. בעייה רצינית לתעשיית כריתת העצים, לחברות התרופות[שלא מייצרות תרופות אלא רק 'מנהלות את המחלות'] ולכל התעשיות הישנות.

    הקנבוס מספק תעסוקה אדירה למשטרות,שחלילה והקנבוס חוקי הן תצטרכנה להילחם בתופעות כמו גניבות , אלימות, שוחד ועוד הרבה. למה להם להסתכן עם פושעים אמיתיים? נמלא את הסטטיסטיקה בסטלנים נחמדים. נתקדם ונשאב תקציבים אדירים מהיישות,שמכונה מדינה. דמיינו עולם שבו הסמים[כולם] חוקיים. מה תעשה המשטרה?תחזיר מכוניות גנובות?תפטרל ברגל בין האזרחים?תבטיח ביטחון? צחקנו מלא. אנחנו עובדים בשבילם ומשרתים אותם.הם האדון ואנחנו נלך למות במלחמות. ונשלם מיסים על אפו ועל חמתו של שיחרורון.

    נשבר הז*ו מכל הלשעברים. כשהיית בתפקיד מה עשית? עכשיו תשתוק. כנל אריה עמית וכל הלשעברים. גם אם אדון שבעים אלף שקל בחודש ילך הביתה ויתחיל להלל את הקנבוס זה יהיה מאוחר מדי. שמענו באתר קנבוס קום מה הוא מספר על הצמח, מי הוא ומה הוא. לא יודע מה הייתי עושה אם היו מציעים לי 70000 שקל בחודש בשביל לשקר.יודע מה הייתי רוצה לעשות, אבל אף פעם לא הייתי בנעליו[למזלי].

    ילדים ימשיכו למות ולהיפגע מהנייס גאי.

    כולם עושים את זה. שופטים, עורכי דין, שוטרים, טייסי קרב, לוחמי קומנדו, חברי פארלמנט וזונות.

    כמו שפילוביץ אומר זה שחמט לגדולים.

    דש לשבכ, שמחבב תגובות אנונימיות מאיי פי קבוע במחשב קבוע מכתובת קבועה.

    גילוי נאות: שתיתי היום כוסית אחת בלבד של הסם וודקה איכותית והקאתי מייד.

    השבמחק
    תשובות
    1. סליחה מר אריה עמית,ניצב בדימוס. לא מכיר אותך אישית ולא קראתי עליך מעולם בהקשר שלילי. קראתי על תמיכתך בקנאביס[קנבוס], ועלית לי בראש בתגובה שהגבתי מהבטן ללא קשר לכלום. סליחה. [וסליחה מכל ה'לשעברים'].

      לא טוב להגיב מהר בלי לחשוב. פזיזות. לא הקשבתי לתוכנית.

      וסליחה מכולם.במיוחד מהחפים מעוון. בעלי המקצועות החשובים, כוחות הבטחון, וממי שהאשמתי, בפזיזותי. בשקרים . סליחה. הגבתי בטיפשות.

      המגיב האנונימי מיום 11.12 בשעה 19:55.

      ערן, אודה לך אם תוכל להסיר, בבקשה, את התגובה הנמהרת שלי הנ"ל מהבלוג האמיץ שלך. תודה

      מחק
  5. בכל הדיון כאן משום מה לא הוזכר חבר הכנסת פייגלין שהעלה את נושא הלגליזציה או המדיקליזציה של הקנאביס על סדר היום הציבורי. נא לתת קרדיט. נכון תמר זנדברג הצטרפה אליו בהתלהבות, אך פייגלין היה הראשון. אציין שעבדכם עודד את פייגלין להציף את הנושא ציבורית.

    השבמחק
    תשובות
    1. למשה פייגלין מגיע הרבה קרדיט. הוא מצטייר כאדם שפיו וליבו שווים[דעה אחת]. לבני הבליעל שתי דעות. זו שהם מציגים וזו שהם מבצעים.

      מחק
  6. איזה "צירוף מקרים" ! הוא רק פתח את הפה תוך כדי שהיה בתפקיד ופתאום הוא עצור!
    כאילו שזה חדש שהעמותה שלו מושחתת מהיסוד... פתאום נזכרו בזה אחרי שהוא התחיל לדבר ככה?

    השבמחק
    תשובות
    1. קשקוש קונספירציה....יאיר גלר בעד הפללה....הוא נעצר כי הוא קיבל את המנוי שלו בצורה מושחתת ופסולה ולכן עכשיו הוא נעצר בחשד למתן שוחד, קשירת קשר, מרמה והפרת אמונים, וקבל דבר במרמה בנסיבות מחמירות...

      מחק