יום ראשון, 21 בדצמבר 2014

לכבוד החנוכה: 10 דברים טובים שקרו השבוע בארץ ובעולם

מאת: מתן קנובלר

מה הבשורות הטובות שהתקבלו השבוע בשוק המזון? איך בשיקאגו הורידו את אחוז הפשיעה? מה ההפתעה שחיכתה לאישה שנתפסה גונבת ביצים ממכולת כדי להאכיל את ילדיה? לכבוד חנוכה, אתם מוזמנים לגרש את החושך ולהתמקד באור שהאיר השבוע עם שלל חדשות טובות שקרו בארץ ובעולם.


1. הפחתה משמעותית בחומרי ההדברה בפירות והירקות שלנו
משרד החקלאות עדכן השבוע את התקנות לגבי הדברת גידולים, לאחר מחקר ממושך שנערך בשנים האחרונות, וכך יוחלפו חומרים מסוכנים שהתגלו כמזיקים לא רק לנו, אלא גם לסביבה ולחיות. נראה שמעתה הפירות והירקות שנאכל בישראל יהיו בריאים יותר.


2. שיקאגו דאגה למאות בני נוער בסיכון-גבוה לעבודות לקיץ, והפשע צנח
בעשור האחרון בשיקאגו נאבקו בתופעת פשיעה שמקורה היה בעיקר בכמה מהשכונות הקשות והעניות בעיר. לפני כמה שנים ניסו בשיקאגו פרוייקט ייחודי בתקווה להפחית את הפשיעה – הם אפשרו לנערים מהשכונות הקשות לעבוד בעבודות קיץ ממשלתיות, וכך נתנו להם מסגרת למשך החופשה.  לאחר כמה שנים של השקעה כזו בנוער, השבוע התפרסמו תוצאות הניסוי החברתי הזה – ומסתבר ששיקאגו הצליחו, בזכות ההשקעה, להפחית את הפשיעה בעיר ב43% – מרשים מאוד.

3. ברוח חג המולד: שוטרים במישיגן מגשימים משאלות לנהגים
כבר ראיתם את סרטון חג המולד הויראלי הזה? אם לא, כדאי מאוד לראות לפחות דקה-שתיים, ולו רק בזכות הביצוע. שוטרים במישיגן ניהלו מבצע מקסים ומאורגן היטב כדי להצליח להגשים לאנשים שהם עצרו בצד הדרך את משאלת-חג-המולד שלהם.



4. אישה המציאה המצאה שיכולה לשדרג את חייהם של נכים
אישה נכה מטקסס שחוותה קושי ואי נוחות להכנס לרכבים המיועדים לנכים, המציאה המצאה שעשויה להקל מאוד את חיי הנכים:
מדובר ברכב נפתח שניתן להכנס אליו ישירות עם כיסא הגלגלים, ולהתחיל לנהוג. שמיים וארץ לעומת הרכבים-לנכים שהיו נפוצים עד כה.


5. שני מקרים של חיים שניצלו ע"י עוברי-אורח שסיכנו את חייהם
תמיד מרגש לקרוא על אנשים שסיכנו את חייהם והצליחו להציל חיים, והשבוע הגיעו לכותרות שני מקרים כאלו:
צעיר נורבגי שהבחין בברווז שנתקע מתחת לאגם קפוא, קפץ פנימה והצליח להציל את היצור המסכן, תוך שהוא מסתכן בקפיאה. סיפור נוסף ודרמטי לא פחות הוא על מבוגר בן 92 שאיבד שליטה על רכבו ושקע אל תוך אגם. שני עוברי אורח שאכלו צהריים בקרבת מקום עזבו הכל וזינקו למים. במאמץ רב הם חילצו את הנהג מרכבו ואפילו הנשימו אותו עד שהגיע האמבולנס.

6. בשורות טובות לבעלי החיים בקניה ובמלטה
ברחבי העולם מבינים בהדרגה שגם בעלי חיים יכולים לסבול, או, לחילופין, להכחד, ושיש לשמור עליהם. בשבטים בקניה היה נהוג, בתור מבחן גבריות, לשלוח את בוגרי השבט ללכת לצוד אריה, וכעת, כשהאריה הפך לחיה מוגנת, גם המסורת משתנה: השבוע, במקום צייד אריות, נפתחה יזמה אלתרנטיבית שהיא ה'אולימפיאדה' של בני השבטים, שם מתחרים הנערים ומפגינים את גבריותם מבלי לפגוע בסביבה. בנוסף, בעקבות מאבק של פעילי זכויות בע"ח, מלטה אסרה על קרקסי בע"ח בשטחה, ובכך צפויה להפחית את הניצול וההתעללות בבעלי החיים שנהוגים בתעשייה.

7. מנהיגים רוחניים מהיהדות, הנצרות והאיסלאם נפגשו כדי למצוא פתרונות לאלימות
בועידה בינלאומית שנערכה באבו-דאבי, נפגשו מנהיגים רוחניים מהנצרות, היהדות והאיסלאם, ודנו בגורמים לאלימות בין הדתות השונות, מתוך הנחה שמנהיגי הדתות צריכים לקחת צעד קדימה, ולהוביל נסיון למתן את האלימות.
בתום הכנס, הכריזו המארגנים על המסקנות: 10 לקחים שיש ליישם בשלוש השנים הקרובות כדי להלחם במקרים בהם אנשים מפגינים אלימות בשם הדת.
סיבה לתקווה? נחכה ונראה.

8. טוב מקומי:
ברמת השרון מעודדים למידת שפת הסימנים, ואף משלבים את שפת הסימנים בפעילויות הערייה (למשל, טקס הדלקת נרות בשפת הסימנים) ;
בפרדס-חנה-כרכור מעודדים התנדבות באמצעות פרוייקט מקסים, שמעודד בני מצווה להתנדב ביחד עם הורים/סבים ;
ובפתח תקווה מלווים את הפריסה של פחי המחזור הכתומים (לאריזות) בתכני העשרה ייחודיים לילדי הגנים, שלומדים באמצעות משחק להפריד פסולת בין הפחים השונים, וכיצד לבצע שימוש חוזר באריזות במקום לזרוק אותן.




9. האישה נתפסה גונבת ביצים – השוטרים ארגנו לה שתי משאיות מלאות במצרכים
לסיום סיפור מהחדשות שמראה לנו גישה ייחודית ומדהימה
הסיפור הזה הוא על שוטר שתפס אישה שגונבת ביצים מחנות מכולת, ולאחר שהבין שמדובר באישה טובה שעושה זאת כי אין לה ברירה – כי אין לה כסף לקנות אוכל לילדים שלה – השוטר החליט לקנות עבורה את הביצים.
אך לא פה תם סיפורנו. למעשה הוא רק מתחיל –
אותו שוטר מקסים הפיץ את הסיפור באינטרנט, שקיבל תאוצה ונהייה ויראלי, ולפתע בתחנת המשטרה הוצפו באינספור פניות של אנשים שרצו לעזור לאותה אישה נזקקת.
שוטרי התחנה ניהלו את המבצע, ובסופו של דבר הפתיעו את האישה בביתה, כשברשותם לא פחות מ-2 משאיות (!!!) מלאות במצרכי מכולת והאישה לא ילכה למצוא מילים להודות להם.

10.כל הכבוד לעכו:
השבוע חילקו את "אות הקהילה המתנדבת" לשנת 2014, ומבין כל הרשויות הייתה זו עכו שזכתה במקום הראשון.
כיצד הם עשו זאת?
עכו עברה בשנים האחרונות מהפך ששם דגש על מעורבות התושבים בחיי הקהילה, פיתוח אחריות חברתית, קידום אוכלוסיות מוחלשות, וחיזוק הדו-קיום בין התושבים.
אני, באופן אישי, בכלל לא ידעתי שקיים תואר שכזה, על מעורבות קהילתית, ואני חושב שמעבר לדוגמא המופלאה שנתנו לנו בעכו השנה, זו בשורה טובה מאוד שהחליטו לשים בכנסת את המעורבות הקהילתית על המפה.



פורסם לראשונה במגזין WeShare

5 תגובות:

  1. מי יודע:
    האם ניתן לייבא את הרכב לנכים לארץ?
    האם מדובר בפרוטוטייפ או ברכב שמותר לנסוע בו בכבישים רגילים?

    השבמחק
  2. תבורך.
    כיף גדול. חג אורים שמח.

    השבמחק
  3. כי מר הילדסהיים לא יפרסם את זה , חשבתי שאני ..

    http://rotter.net/forum/scoops1/165548.shtml?utm_source=rotter.net&utm_medium=mivzakside

    חג שמח

    השבמחק
    תשובות
    1. למה שיפרסם את הקשקוש המחורטט הזה?

      מחק