יום שישי, 25 בינואר 2013

טענת הכלכלה האמיתית על מחירי הדיור נחשפת בגלובס

פעם אחר פעם בקישור כאן ,כאן, כאן וכאן הוכחנו כי הבעיה היא לא להוריד את יוקר המחיה ומחירי שוק הדיור אלא ההשלכות  הקשות שיהיו לכך על מצב המשק. למרות זאת התקשורת התעלמה מעובדה זו, הפוליטיקאים פיזרו הבטחות שלא יוכלו לקיים ,הממשלה עשתה ספינים והקימה ועדות סרק ועם ישראל האמין שאפשר והנה לראשונה עורך גלובס,אלי ציפורי, חושף את האמת:



"חבית נפץ: פישר, הקבלנים, הבנקים והאוצר מבוהלים מכוונותיו של יאיר לפיד להוריד את מחירי הדירות
עכשיו פישר מטפס על חומת הדאגה של הבנקים ומבוהל מהמחשבה על פיצוץ הבועה וירידה דרסטית במחירי הדיור, שתפגע ביציבותם. אחד הבנקאים הבכירים במדינה אמר בשיחות סגורות שירידה של כ-30% במחירי הדיור תיצור "בעיה" לבנקים. גם אם זו לא תהיה קטסטרופה, הבנקים ייאלצו לספוג אותה עם מכות קשות. נוצרה פה "קואליציה" חזקה מאוד נגד ירידה משמעותית במחירי הדיור, ששותפיה הטבעיים הם הריבית הנמוכה והכסף הזול שימשיך לתדלק עוד שנה לפחות, הנגיד פישר שלא מעוניין בפיצוץ הבועה, הקבלנים והבנקאים כמובן, והאוצר שלא מעוניין בירידה נוספות בהכנסות מסים בענף הנדל"ן.
ייתכן שנתניהו, יאיר לפיד ונפתלי בנט, נאמנים להצהרותיהם לבוחרים, יוכלו להתמודד עם הבנקאים, עם הקבלנים ועם אנשי האוצר בבואם להוריד את מחירי הדיור, אבל הם יתקשו להתמודד עם הפוליטיקאי המיומן מכולם: פישר."

לעורך גלובס נשאר עכשיו רק לעשות עוד צעד אחד קדימה כדי להסביר למה הורדת מחירי הדיור תגרום לכל כך הרבה בעיות ואז גם יחשוף לכולם את הבעיה האמיתית ולא רק את התסמינים. כתב אחר של גלובס כבר עשה את זה בדיוק לפני שבוע בקישור כאן.

מעבר לתגובה האינסטינקטיבית שלנו ש"מצוין הבנקים ידפקו",חשוב להבין- הכלכלה היום תלויה באופן מוחלט בבנקים כך שאם יציבות הבנקים תתערער כל הכלכלה שלנו תתערער -אנחנו נממן במקרה זה בעל כורחנו את חילוץ הבנקים. מאחר שהבנקים מממנים את כל המפלגות אני לא רואה אף פולטיקאי היום שינסה למנוע זאת. מה שלפיד מציע זה לבנות עוד כמה קומות על גג בניין רעוע כדי שיהיה לנו איפה לגור ... אבל מה עם חיזוק היסודות קודם ? זה נושא שכבר יאלץ את לפיד להתמודד עם כוחות חזקים מנתניהו והוא הודיע כבר בעבר שזה לא מעניינו. אולי התקווה שלו ושל אחרים היא שיסודות הבניין הרעוע יחזיקו את הבית לפחות בקדנציה הקרובה ועד אז אלהים גדול גם אם אולי הפעם הוא לא יהיה חלק מהממשלה.    
אפשרות אחרת היא שלפיד יתפקח אחרי שיבין מדוע נתניהו העדיף לאבד כמה מנדטים כתוצאה מתסכול העם מעליית מחירי הדירות מאשר שיאבד את השלטון כתוצאה ממשבר כלכלי גדול שהיה קורה אילו מחירי הדירות היו יורדים.


21 תגובות:

  1. הטיעונים הללו באים מהכלכלה הרציונאלית. עכשיו, אם אתה מסתכל על הכלכלה ההתנהגותית, יש מקום לעוד הרבה דאגות.

    כמו לדוגמא, תחשוב על זוג צעיר שזה עתה לקח משכנתא על סך 1,000,000 ש"ח. פתאום ערך הנכס שלו, ירד ל-700,000 ש"ח. אבל הוא עדיין משלם משכנתא על 1,000,000 ש"ח + ריביות.

    בשלב הזה, רבים יחליטו להפסיק לשלם את המשכנתא...

    השבמחק
    תשובות
    1. בישראל כמו בהרבה מקומות בעולם שהם לא ארה"ב המשכנתא היא הלוואה אישית ולא ניתן להפסיק לשלם אותה ולהגיד לבנק שייקחו את הנכס

      מחק
    2. יגאל שלום .

      זאת בדיוק הדילמה שאני עומד בפניה כשאני מנסה להסביר לחבריי הרבים שרק קונים דירות שזה טוב לכולם שמחירי הדירות ירדו מכמה סיבות . הראשונה היא שאם הם ירצו לשדרג דירה בעתיד , ההפרש של ההשלמה שהם יצטרכו לשלם יהיה קטן יותר וכך גם סכום ההלוואה ( הפרש+ריבית ). הסיבה השנייה היא כמובן הילדים . אם לנו קשה אז מה יהיה להם ?
      התשובה הכי מעניינת שניתקלתי בה היא הדוגמה שנתת . אם היה לי הון עצמי של 500000 ש"ח . וקניתי דירה במיליון ש"ח . דהיינו לקחתי משכנתא של 500000 ש"ח שתתורגם בערך ל-750000 ש"ח ( 1 שקל במשכנתא = בערך ל1.5 ש"ח החזר ) . אם פתאום ערך הדירה ירד ל-700000 ש"ח , ערך ההחזר שלי יהיה יותר גבוה מערך הדירה ( 750000 החזר מול 700000 ערך דירה ) .... אז למה זה עדיין משתלם למי שיש בבעלותו דירה , למעט 2 הסיבות שפירטתי בהתחלה , שמחירי הדירות ירדו ? בדוגמה הזאת הוא נשאר ( אם החליט לשדרג לבית גדול יותר ! )גם עם המשכנתא על הדירה הראשונה וגם עם עוד הלוואה שיצטרך לקחת .

      יגאל , ערן , תעזרו לי עם השאלות הקשות .
      חבר מהדרום

      מחק
    3. אתה צריך לגור איפה שהוא, גם עם ערך הדירה שלך ירד מתחת למחיר ההלואה, אתה עדיין משלם שכר דירה ומקווה שהמחירים יעלו

      מחק
  2. לא יעזור לאף אחד שום דבר כגודל הבועה כך יהיה גודל הפיצוץ .30 אחוז ירידה לא תמוט ט אף בנק זה שטויות במיץ היא רק תמחוק את ההון העצמי של הממושכני ם

    השבמחק
  3. חוץ מזה חלק המשכנתאות נועדו לממן דירות להשקעה ואת המשקיעים ערך הדירה ברגע נתון פחות מעניין מתשואה לכיסוי המשכנתא

    השבמחק
  4. מצד שני ישנו נזק אדיר לכלכלה כתוצאה ממחירי הדיור ההזויים ומהמינוף ההולך וגובר של מישקי הבית. עכשיו מה עדיף : שמשפחה תפסיק לשלם משכנתא ותאבד את כל ההון העצמי שהשקיע , או פשיטת רגל כתוצאה העליה ברבית/ אבטלה/ משבר כלכלי . בשני המקרים הם יאבדו את הבית רק שבאופציה הראשונה זה יהיה מתוך בחירה.

    השבמחק
  5. דרך אגב התפיסה שממשלת הימין היוצאת לא השקיעה בדיור היא שגוייה. היא השקיעה ומשקיעה רבות בדיור אבל רק במקרה רוב ההשקעה היא מעבר לקו הירוק ובישובים חרדיים.  אם מחירי הדיורהיו לא הגיוניים לכל המגזרים אז הבעיה היתה נפתרת מזמן...

    השבמחק
  6. That's what happens when we elect politicians instead of leaders.
    The former reacts while the latter acts.
    For this reason nothing was done until protests started regarding the socio-economic situation.
    Ditto regarding the flow of infiltrators from Africa.
    Ditto with housing:
    A leader would have increased the supply with the lowering of rates, to mitigate the inevitable market adjustment in value.
    A corrupt politician will simply do nothing - DOING ALWAYS INVOVLVES RISK - now, they're forced to act as the issue of housing is at the forefront.
    Of course, it's probably too late.
    Ultimately we have only OURSELVES to blame.
    Gargabe in, garbage out.
    Have w wonderful weekend, and a bright future ahead with someone like Lapid as your Foreign Minister and likely the second in commande behind PM.
    Tiny vibrant madhouse.
    -Eran

    השבמחק
  7. Cont. ..
    So now, as politician you're finally living the high life - the objective is to prolong this as much as possible, which means take as little risks as possible (= doing as little as you can). To us this takes the form of PRIVATIZATION.
    Sometimes though, you have to deal with "black sheeps" - situations where the "voters" are waking up and demanding action - you want to put them back to sleep ASAP. @ other times you can't - reality forces events upon you, such as the current RE situation. There seems to be no way out - what are you to do?
    SHIFT THE BLAME!
    How?
    Either passively sit and wait for a miracle to do this for you - too risky.
    Or:
    Create a big enough diversion, that will buy you more time, or better yet, solve the problem as well.
    You're not clever/corrupt enough to be politicians - just dumb enough to vote them in - so let me give you one solution:
    Start a war.
    Now back to watching "The Voice" and reading Ynet, eh?
    - Eran.

    השבמחק
  8. אחד מתפקידיו של ב"י זה יציבות מחירים, התפקיד שונה קצת : יציבות על מחירים גבוהים! יאיר לפיד לא מבין בכלכלה, בביטחון, וחוץ, במה הוא מבין??? מישהו יכול להסביר לי???????????????

    השבמחק
    תשובות
    1. הוא מבין ב-להקים מפלגה ולשכנע עדר של כבשים פתיות להצביע לו.
      הוא מבין ב-להיות חבר של בעלי ההון...
      זה לא מספיק?

      מחק
    2. ללכלך זה הכי קל,

      אני מאמין בו.

      אפשר להגיד עלי הרבה דברים אבל ללכת בעדריות זה אחד הדברים שאני לא עושה.

      מאמינים בך יאיר!

      מחק
  9. ערן לתשומת ליבך, שחזור של מאמר שלך:
    http://www.themarker.com/markets/1.1914587

    השבמחק
  10. כל זמן שהריבית נמוכה מחירי הדיור יהיו גבוהים. הדרך היחידה להתמודד עם זה היא להטיל מגבלות של מס על קנית דירות ע"י זרים,על דירות להשקעה,על דירות ריקות. בעצם יש אפשרות אחרת, להכריז מלחמה על אמריקה לכבוש אותה והתישב שם ויום אחד זה עוד עשוי לקרות

    השבמחק
  11. רצוי לציין תמריץ נוסף של הממשלה לא להוריד את מחירי הדירות - גידול בהכנסות כתוצאה ממיסוי "נדל"ני" .
    אולם זה הסתכלות לטווח קצר , בפועל עם גודל המשכנתאות שעם ישראל לוקח , ההכנסה הפנויה שלו מצמצמת , ותוביל לירידה בהכנסות המדינה ממיסוי עקיף . כלומר , לא רק האדם ממשכן את עתידו , אלא גם המדינה מישכנה עצמה לדעת ...

    השבמחק
  12. יש שתי אפשרויות בתוך הקבעון המחשבתי

    1 להוריד את מחירי הדירות ולפגוד במי שקנה בשנים האחרונות דירות ומי שהתפרע עם משכנתאות מנופחות

    2. להשאיר את המחירים על כנם ולפגוע במי שעוד לא קנה דירה שמרגיש שאין לו פה עתיד ובעתיד הנראה לעין הוא לא יקנה פה דירה ולכן יחפש מקומות אחרים בעולם לעבור אליהם.

    יש גם פתרונות יצירתיים

    1. להפשיר קרקעות בפריפריה. שכל חייל משוחרר יקבל חצי דונם בערבה או בשטחים הפתוחים שבגולן.

    2. שכונות חדשות של דיור בר השגה בירוחם ומגדל העמק.

    3. זכויות בניה יוצאות דופן בשכונות. את מגדל הצעירים יש לבנות בשכונת התקווה ולא בכיכר המדינה.

    תשאירו את הדירות הקיימות איך שהן ותטפלו בביקושים הנוספים. יצירת איזונים חדשים בין הביקוש להיצע יאפשר הורדה הדרגתית ובטוחה יותר של מחירי הדירות.

    שחר

    השבמחק
  13. והנה זה ממשיך בפיצוץ בועת התמימות של הציבור
    כתבה בYNET
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4336747,00.html

    השבמחק
  14. ומה הממשלה חושבת שהדור הצעיר ישאר בישראל אם יצטרך לעבוד עוד 10 שנים מהחיים שלו בשביל לחיות בישראל לעומת לחיות בחו"ל.

    הראש שלי עובד ככה:

    אם בחודש אני מוציא 30 שקל על סבון פנים אז:

    בשנה אני מוציא 360 שקל וב50 שנה אני מוציא 18000.בהנחה שאני מרוויח 6000 נטו יוצא ששלושה חודשים מחיי עבדתי אך ורק בשביל הסבון המחורבן והבלתי נחוץ הזה.

    השבמחק