יום שני, 18 במרץ 2013

מבוכה בקפריסין:הבנקים יסגרו עד יום רביעי, סיוע חרום הועבר מיוון ובגרמניה פוזלים כבר אל עבר פקדונות האיטלקים

לא ברור מה גרם לראשי האיחוד וקרן המטבע להגיע להחלטה כל כך תמוהה לקנוס את פקדונות האזרחים בקפריסין ועוד לרמוז כי זו לא המדינה האחרונה. מהלך שרק מערער את יציבות המערכת הבנקאית לא רק בקפריסין אלא בכל אירופה. לא פלא לפיכך שהרשת רועשת וגועשת לגבי האפשרות שאולי יש פה כוונה ליצור משבר יזום.אפשרות נוספת מדברת על קפריסין כניסוי ב"קטן" להחלת מס על פקדונות ובכך לקבוע נורמה חדשה בעוד מדינות. הבעיה היא שוב :מה יקרה אם הניסוי יכשל? אנחנו בכל מקרה נמשיך להיצמד לעובדות- לפניכם התפתחויות האחרונות במשבר בקפריסין.



ההצבעה על ההסכם למיסוי הפקדונות של האזרחים בקפריסין נדחתה להיום. הממשלה הקפריסאית הכריזה כי הבנקים יהיו לפיכך "בחופשה" גם ביום שלישי וזאת כדי למנוע בריחת הון מהמדינה. לא מן הנמנע כי החופשה תורחב גם ליום רביעי.  בינתיים הבנק המרכזי של יוון ,פושטת רגל בעצמה, הזרים  בין 4 ל5 מיליארד יורו לבנקים בקפריסין כדי שיוכלו להענות לבקשות המשיכה הגדולות הצפויות בהמשך השבוע עם פתיחת הבנקים מחדש.
נשיא קפריסין ,שעושה הכל על מנת להעביר את ההסכם ,הזהיר כי אם ההסכם לא יאושר ,כל המערכת הבנקאית בקפריסין עלולה לקרוס. הגדיל לומר הנגיד לשעבר של קפריסין שאיים כי אם המס על הפקדונות לא יעבור, צפוי כאוס בקפריסין וכי "קפריסין תהפוך ללוב". בכל אופן את הציבור הקפריסאי האיומים האלה לא מרשימים, שכן באחד הסקרים שפורסמו ביממה האחרונה 73% מהציבור התנגדו להסכם.
הבנק המרכזי של האיחוד האירופי לעומת זאת מפעיל לחצים אדירים על ממשלת קפריסין להעביר מהר את ההסכם מחשש לאפקט דומינו בו תהיה השפעה קשה על השווקים כבר היום.

בינתיים בגרמניה החלו כבר לסמן את המדינה הבאה שצריכה לעבור לדעתם תספורת בכספי הפקדונות של אזרחיה.קומרזבנק, הבנק השני בגודלו בגרמניה הודיע כי "מס של 15% על נכסים פיננסים של האיטלקים יהיה מספיק בשביל למנוע מהחוב האיטלקי להגיע ל100% מהתוצר".על פי הבנק מס כזה על האיטלקים הוא מתבקש ואף "הגיוני".

נקודה מעניינת בכל הפרשה היא התיחסות התקשורת העולמית והמקומית אליה  עד כה, שמצניעים אירוע כה דרמטי שיש לו פוטנציאל להפוך ממשבר קטן ללהמן ברדרס של אירופה. מה הסיבה להתעלמות? כל אחד יכול רק לנחש.

ומה נותר לנו לסיום אם לא לחייך קצת מכל הפרשה העצובה הזו-   סאות' פארק מסתבר הבינו כבר מזמן את מה שמבינים רק היום אזרחי אירופה על המשמעות של הפקדות הכסף בבנק:

11 תגובות:

  1. יתכן והכוונה היא לזעזע את המערכת, לגרום לאזרחים להסכים לפשרות והסכמים אחרת ישלחו יד ישירות לכיסים שלהם.
    באיטליה כעת לאחר הבחירות המצב לא ברור ויש התנגדות לדרישות שיש לשוק המשותף לצעדי צנע. אולי המהלך בקפריסין הוא נסיון להפחיד את האיטלקים.

    השבמחק
  2. בידיעות הבוקר כתוב שקפריסין זה מקלט מס להון. הרבה כסף של רוסים שוכב שם לפי העיתון.
    זה נראה כמו ניסוי שהתחילו בו עם כלכלה קטנה כמו קפריסין

    השבמחק
  3. לא משנה מה הסיבה הכלכלית אבל שליחת יד בוטה כזו ישירות לכיסם של אזרחים היא שבירה של כללי המשחק, שבירה של טאבו ממש ! לא "מלווה מחובה" או "מלווה מרצון" או "מלווה לששון" או כל שם יצירתי אחר למס - אין לנו זמן ואנחנו לוקחים לבד, תודה על שימת הלב ...
    מבחינה פסיכולוגית כל האמון במערכת הבנקאית רוסק, שלא לומר במערכת הפוליטית. אין דין ואין דיין.
    חלק ניכר אם לא מכריע מ"כלכלת השוק" הוא פסיכולוגיית ההמונים וציפיות הן הרוח הנושבת מאחורי ביקושים והיצעים. החכמולוגים הכלכליים חסרי הדעת גורמים במו ידיהם לאפקט דומינו של משיכת כספים מן המערכת הבנקאית. זו כמובן אינה מחזיקה בכל הכסף הרשום בה אלא עפ"י כללי הלימות ההון...
    יהיו קטעים ...

    השבמחק
  4. והשאלה המתבקשת : המהלך הזה חוקי בכלל? אם יעתרו לבית המדפט הקפריסאי זה לאעלול ליצור בעיה משפטית?

    השבמחק
  5. בקפריסין יגבו את המס רק מפקדונות בנקאיים או גם מקרנות נאמנות, תעודות סל, קרנות פנסיה, חשבון בבית השקעות פרטי ??

    השבמחק
    תשובות
    1. מצטרף לשאלה.
      מה עם בעלי הנכסים שיש להם מינוס בבנק?

      מחק
  6. הדבר כנראה ישפיע בצורה רצינית על השוק המוניטארי, בזה אין ספק. בכל אופן, בקפריסין זה יהיה על חשבונות שיש בהם מעל 100K יורו. ז"א הם לכאורה נלחמים בשוק השחור ובעשירים. הבעיה היא שבעתיד מי ימנע מהם לקחת גם לאלו שיש רק 10K יורו בחשבון ?
    ימים יגידו..

    השבמחק
  7. מי שיש לו פחות מ 100 אלף ישלם 6.75% כך שזה ממש לא רק לעשירים. גם מי שיש לו 150 אלף יורו רחוק מלהיות עשיר אם אלה כל נכסיו

    השבמחק
  8. בקיץ שעבר ביקרתי בפראג, ושוחחתי עם המארח על המצב באירופה.
    שלוש תובנות עלו מאותה השיחה:
    1) לנו כישראלים אין ממש מושג מה קורה באמת באירופה, כנראה שבגלל שהתקשורת מעדיפה לעסוק בסיכסוך בין ציונים לערבים (לא בין ישראלים ל'פלשתינאים', או בין יהודים למוסלמים), ואולי גם כדי לסמא את עיני הציבור כדי שלא יבין מה קורה בעולם עד שיתגשם הבלתי נמנע.
    מי שביקר בבית אנה פרנק באמסטרדם וראה את המצגת האינטראקטיבית, יכול להבין שמצגת זו היא חלק ממסע ארוך להנדסת מחשבות לכיוון ליברליזם ואוניברסליזם, לטובת דתות / עמים / השקפות מסוימות על חשבון דתות / עמים / השקפות שלא מתאימות למפיצי המצגת. דבר דומה קורה גם בישראל.

    2)המארח הצ'כי גאה מאד שששת ילדיו מהוים משקל נגד לגידול הדמוגרפי של המוסלמים באירופה. לטענתו, הוא הביא שישה ילדים לעולם כדי שהיחס העתידי בין נוצרים ומוסלמים יהיה קצת יותר חיובי.

    3) הגרמנים לא כבשו את אירופה, למרות שהם השולטים בגוש האירו. כשביקשנו להמיר את האירו לקרונות צ'כיות, הוא אמר לנו (בצחוק) שכסף גרמני לא רצוי בצ'כיה.
    המלחמה על השליטה באירופה היא בין קתולים לפרוטסטנטים.
    למעט הולנד (להזכירכם, האיחוד האירופי החל מ'בנלוקס' - בלגיה, הולנד, לוקסמבורג) שהיא פרוטסטנטית בעיקרה, ויוון וקפריסין שהן אורתודוקסיות, מדינות גוש האירו הן קתוליות. מדינות האיחוד האירופי שאינן בגוש האירו הן בעיקרן פרוטסטנטיות. המלחמה בין קתולים ופרוטסטנטים היא כמו המלחמה בין סונים ושיעים, רק שכיום בלי מתאבדים. עדיין.

    לא סתם הבנק האירופי (שנשלט ע"י גרמניה) דורש מקפריסין למסות פקדונות. לא מיסוי על רוח מפיקדון, אלא מיסוי הקרן.
    זהו ניסוי כלים בקטן לקראת צעדים נוספים שיאפשרו לגרמניה להשתלט סופית על אירופה.
    2 נקודות למחשבה:
    1) היטלר גרם להרג של כחמישים וחמישה מליוני בני אדם בכדי להשתלט על רוב אירופה. מרקל עושה זאת מבלי להקיז טיפת דם, ומצליחה לשלוט על שטח וכמות בני אדם ומשאבים הרבה יותר גדולים.
    2) ככל שידוע לי, בקפריסין נמצאים כספים רבים של המאפיה הרוסית. כידוע, חוקי המס בקפריסין שהינם ליברליים מאד, הבנקאות נוחה, והקשר עם אירופה מאפשרים להלבין סכומים גדולים די בקלות. מה יקרה אם בכירי המאפיה הרוסית לא יאהבו את הרעיון שבנקאים מעונבים מברלין שמים את ידיהם על כספים של המאפיה? כמה זמן יקח עד שיתחילו החיסולים? או עד שהבנק האירופי ייסוג מהרעיון הזה?

    השבמחק
    תשובות
    1. גלובס העלה כתבה המדברת על הסכנה בקפריסין מצד המאפיה הרוסית:
      http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000830920

      מחק
  9. כמה תשובות לשאלות שהועלו פה:
    האם זה חוקי? סביר להניח שכן, אבל יש בעיה עם החוקתיות של זה. אסביר: זה חוקי מרגע שהפרלמנט הקפריסאי יאשר את זה והנשיא יחתום על הצו (וסביר שכך יקרה). אבל האמנה האירופית שעליה גם קפריסין חתומה מגנה על רכוש פרטי (בערך כמו חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו אצלנו) ומתנגדת לפגיעה ברכוש פרטי. אבל העניין לא פשוט כ"כ כי לכל מדינה יש סמכות להטיל מסים חדשים ולקבוע את שיעורם. נשאלת השאלה אם מדובר במס או בפגיעה ברכוש פרטי. ועל זה כנראה רק בית הדין לזכויות האדם בשטרסבורג ייתן את התשובה (הימור שלי: הוא יאשרר רטרואקטיבית את ההחלטה לגבות מסים מפקדונות).
    למי שיש מינוס בבנק: ברור לא שיוטל עליו מס. המס מוטל על פקדונות: תוכניות חסכונות, פק"מים או יתרה חיובית בעו"ש וכנראה גם על מניות וקרנות נאמנות. בקיצור, המס יוטל על מי שיש לו כסף. זה כל הרעיון.
    ולמי שלא הבין: מס בשיעור 10% מערך הפקדונות בבנקים הוא בדיוק יחס הרזרבה שבנקים חייבם לקיים כדי להמשיך לפעול. נראה שבקפריסין הבנקים כבר מזמן מתחת למים -- הם קבורים בחובות ובנכסים רעילים והדרך היחידה למנוע קריסה מוחלטת שלהם היא פשוט לגזול את הכסף החסר במאזנים שלהם ממי שיש לו: ציבור המפקידים.
    ולפני שאתם מצקצקים בלשון, כדאי לדעת שגם בישראל בשנות ה-50 נעשו תרגילים דומים בעת החלפת שטרות כסף במחזור בשטרות חדשי, כשיחס ההמרה היה 9:10 כלומר האזרח הפקיד בבנק 10 לירות בשטרות ישנים (שהוצאן בין לילה מהמחזור) וקיבל 9 לירות בשטרות חדשים. נדמה לי שזה קרה ב-1952. גם ברוסיה הקומוניסטית היו מספר פעמים תרגילי עוקץ דומים מטעם השלטון המרכזי ולאחרונה בצפון קוריאה נעשה ניסוי דומה שהביא לקריסה טוטאלית של הכלכלה שלה, שגם ככה לא הייתה בדיוק במצב מזהיר.

    השבמחק