יום שישי, 21 ביוני 2013

השוק החופשי של בן ברננקי

מי שעדיין היה צריך הוכחה לכך שמה שיש לנו היום זה הכל חוץ משוק חופשי , ימצא זאת בגרף הבא. הגרף מתאר את התנהגות הבורסה האמריקאית (מדד S&P 500) משנת 2009 ועד היום. החלקים האפורים בגרף הם תקופות הזמן היחידות בהן הפד לא התערב בנעשה בשווקים.



חדי הראיה (וגם אלו עם ליקוי בראיה) בודאי יוכלו לראות כי הפד ברצותו מתערב וגורם לעליות וברצותו מושך את ידו מהשוק וגורם לירידות או להפסקת העליות. הנפילות החדות בשווקי המניות והסחורות בכל מדינות העולם בימים האחרונים לא התרחשו בגלל שהיה איזה שינוי דרמטי בכלכלה האמיתית. הם נגרמו רק כי יו"ר הפד בן ברננקי רמז שהוא עלול להפחית את התערבותו בשווקים ולהאט את קצב הדפסת הכסף ב2014 .בן אדם אחד מסתבר קובע היום את כללי והתנהגות כל השוק העולמי... החופשי כמובן.

לחצו על הגרף להגדלה:

27 תגובות:

  1. אנחנו לא במצב טבעי, למרות שכבר התרגלנו למצב הלא רגיל. לפני 5 שנים העולם עבר מפולת כלכלית החמורה מאז 3 דורות קודם לכן, החמורה בימי חיי אדם, וב5 שנים האחרונות אנחנו חיים בסירת הצלה. אנשים לא גוועים מרעב בבתי תמחוי ומלחמת עולם לא פרצה, כך שבמידה מסויימת עדיף לאבד שוק חופשי על האופציות האחרות. כל חלק אפור בגרף זה זמן שבו הנגיד עזב את הילד שנקרא כלכלה ונתן לו לנסות לרכב על האופניים לבד. התקווה היא שבסופו של דבר הכלכלה תצליח לעשות את זה ולא תתרגל למבוגר שמחזיק.
    ההתרסקות של 2008-7 ארעה בזמן שהכלכלה היתה חופשית וגם ההונאות היו חופשיות

    השבמחק
    תשובות
    1. מה אתה מבלבל במוח תגיד לי אתה בסדר.
      המשל הוא אדם חולה שהפסיקו לו את האינפוזיה,ואחרי קבלת אינפוזיה מצבו משתפר.
      אבל זה לא סופני אפשר לרפות את האדם רק אומרים לנו שחייבים אינפוזיה ואין מרפא אחר.

      מחק
    2. אז לדעתך ההתערבות לא נחוצה יותר? מספיק להגיד לאדם אתה לא צריך אינפוזיה ובכוח האימון הוא כבר יחלים?

      מה קרה לחוב האמריקאי בשעון מימין שתיקן מ 16.9 ל 16.7?

      ומדוע הזהב ירד מתחת ל 1300 לאור ההודעות?

      מחק
    3. 1)הנס של וורגל - פתרון טוב,לא מדובר על החלמה רק בכוח הרצון ו/או חשיבה חיובית.
      2)שאל את בעל האתר על השעון. לדעתי השעון יותר גימיק כמו טבלת מחיר הזהב בצד,סתם דברים שבאים לחמם אותך ולא להתעמק.
      3) ברור שאם מפסיקים להדפיס כסף ערך הנכסים יורד כי הם נקובים בדולרים.
      בגדול ככל שהחשש לאינפלציה עולה מחיר הזהב עולה אבל כמובן יש ספקוצליה ומחיר הזהב יכול
      לעלות הרבה יותר ז"א לתמחר אינפלציה זמן מסוים קדימה ואז שהתרחיש לא קורה לרדת הרבה יותר.

      מחק
    4. שמיים
      אתה כל כך טועה ואתה כל כך תמים
      מעולם לא היה שוק חופשי
      עורב

      מחק
  2. הגדר שוק חופשי ?

    מי אמר שהשוק אינו חופשי ?

    שוק חופשי הוא שוק שהמידע זורם בו לכולם ובאותו זמן וכולם יש יכות תגובה שווה למתרחש (כלומר כולם נמצאים במצב שווה, לאף אחד אין יתרון על האחר)

    נה הקשר בין זה לבין **השפעה** של גורם כזה או אחר על השוק

    לפי הטיעון האומלל בכתבה - אם יש מלמה במקום כלשהו וזה משפיע על מחירי סחורות זו התערבות בשוק

    חפש לך עיתו באיזה בית ספר יסודי לפרסם ת'שטויות שלך

    זהו שוק חופשי לחלוטין

    השבמחק
    תשובות
    1. לאנונימי: אני תוהה על מה מבוססת היהירות הרבה בתגובתך הרדודה. סגנונך לא ראוי לתגובה.

      מחק
    2. מעניין ..

      הכתבה שלך אינה יהירה - היא פשוט מטופשת

      בנבדל ממך - נימקתי והסברתי - אם זו רדידות בהקשר של כתבה עיתונאית - אז כנראה שטיפשות היא קרדומך. כך נראית גם הכתבה שלך.

      מה שאתה מזהה בתגובתי - אינה יהירות - זה זלזול עמוק במה שכתבת.
      אתה אינך יודע מהו שוק חופשי

      עד שתדע הימנע מלכתוב שטויות בכיכר העיר. לא כולם צריכים לדעת שכבודך אינו מבין על מה הוא כותב

      מחק
    3. "לאף אחד אין יתרון על האחר"
      תגיד לי, אתה נורמלי? שמעת על דבר שנקרא בנק מרכזי שיכול להדפיס כסף מהאויר? זה לא נותן לו שום יתרון?
      אם הייתי יכול להדפיס כסף, תאמין לי, יהיר קטן שלי, היה לי יתרון על כולם.

      מחק
    4. אנונימי , אתעלם מהחלק המתלהם בתגובתך וברשותך אגיב לעניין:
      שוק חופשי לא יכול להתקיים כאשר יש אדם אחד או קבוצת אנשים שמחליטה עבור כולם מהם כללי השוק, קרי למשל כמה כסף יודפס או מה יהיה גובה הריבית? בשוק חופשי מי שאמור לקבוע את גובה הריבית זה הביקוש וההיצע של השוק ולא מישהו ספציפי שלא נבחר על ידי הציבור.

      שוק חופשי לא יכול לכפות עליך (על ידי תשלום מיסים) להשתמש רק בסוג אחד של כסף שמיוצר על ידי מונופול של תאגידים פרטיים (בנקים) שמוכנים לתת לך אותו רק אם תשלם להם עליו ריבית.

      שוק חופשי לא יכול להתקיים כאשר הגוף העיקרי שמיצר לך את הכסף הוא גם מחליט מי יקבל אותו - זה הרי מבטל לגמרי את המושג "שיוויון הזדמנויות" .הרי אם אתה מקורב לבעל הבנק תוכל להפגש איתו על כוס קפה ולקבל עדיפות בהלוואות או מחיקת חובות על פני איזה היי טקיסט צעיר שרוצה להקים עסק עם סיכויי הצלחה גדולים משלך.

      שוק חופשי לא יכול להתקיים אם כל מי שכושל בעסקיו נופל אבל אם קוראים לו בנק הוא מחולץ.

      וזה רק על קצה המזלג..

      ערן

      מחק
    5. או כמו שסיכם זאת מקס קייזר מאוד יפה:
      "כיום יש לנו תעמולת מחירים ולא גילוי מחירים"
      "אנו חיים באפרטההיד של ריבית אם אתה מצד אחד של הגדר אתה לווה ב 1% ריבית אם אתה מהצד השני אתה לווה ב 13% (ריאלית) ריבית"

      תעמולת מחירים (כלומר מחירים הנקבעים ע"י מניפולציות כגון מחיר הזהב) וריבית למקורבים לצלחת זה הכל חוץ משוק חופשי....

      מחק
  3. למרות שאנונימי קצת כסחן (גם לי אין סבלנות לכותבים שלא בדיוק מבינים על מה הם כותבים) - הוא צודק.

    האם כשבנק ישראל מעלה/מוריד ריבית זה אומר שהשוק בישראל אינו חופשי ?
    זו תהיה בדיחה לענות "כן"

    יש מספיק סיבות לקבוע שהשוק הישראלי אינו חופשי - כי השוק קטן ורכוזיות בו עצומה (מי שמבין מה קורה בשוק ההון במועדי םקיעת אופציות - מבין מצוין מדוע השוק הישראלי אינו שוק חופשי)

    לכתוב זאת על השוק האמריקאי בהקשר המצוין בכתבה - גם אני חושב שזו הלצה רצינית

    שבת שלום לכולם.

    השבמחק
    תשובות
    1. כשהנגיד קובע מה גובה הריבית הוא גם קובע עבור השוק (החופשי?) האם כדאי לו עכשיו לרכוש נדל"ן, מניות או סתם לחסוך כסף בפקדון בבנק.

      בשוק חופשי אמיתי הריבית נקבעת על פי ביקוש והיצע של כלל השוק ולא על ידי אדם אחד.

      מחק
    2. כשקרטל בנקים בבעלות פרטית מדפיס את הכסף שכולם משתמשים בו השוק אינו יכול להיות חופשי.

      ע'

      מחק
  4. אנונימי 9:30 אינו "קצת כסחן". הוא פשוט לא יודע כלום על כלום.
    בדיקה בויקיפדיה מראה
    A free market is a market structure in which the distribution and costs of goods and services, along with the structure and hierarchy between capital and consumer goods, are coordinated by supply and demand unhindered by external regulation or control by government or monopolies.
    (אבל אנונימי 9:30 בטח מכיר הגדרה סותרת לשוק חופשי..)
    הבנק המרכזי מייצר לפי רצונו כסף מאוויר. הכסף שווה ערך לסחורה שמייוצרת בעבודה. זו התערבות ורגולציה ע"י גורם מונופוליסטי. לכן לא מדובר בשוק חופשי. תגובה ריקה כמו זו של מגיב 9:30 לא ראוייה לפרסום.

    השבמחק
  5. אני גם הייתי מצפה שכשאחד מהשחקנים יכול להדפיס כסף ברצונו מהאוויר אז יש לו "יתרון לא הוגן" על שאר השחקנים ולכן השוק לא יכול להחשב חופשי.
    כשאחד השחקנים יכול להחליט באיזה ריבית שאר השחקנים לווים כסף...
    ל10:04 - זאת לא תהיה בדיחה בכלל. אל תבלבל בין שוק ההון שבו קונים מניות ושאר נירות טואלט והוא כביכול חופשי (למרות שהוא לא באמת), ושוק הכסף שבו קונים כסף והוא ריכוזי לחלוטין ונשלט בידי הוד רוממותו ס. פישר.
    מאחר והשני משפיע על הראשון בצורה אגרסיבית, אז גם הראשון אינו חופשי.

    השבמחק
  6. האם לכולם יש גישה לאותו מידע באותו זמן?
    http://www.zerohedge.com/news/2013-04-10/fed-releasing-minutes-early-due-early-release-congressional-staffers

    השבמחק
  7. האם לכולם יש יכולת תגובה שווה?
    http://www.zerohedge.com/news/2012-12-15/high-frequency-trading-broken-market-primer-two-parts

    השבמחק
  8. לא מבין מה הקריזה של האנונימיים כאן באתר.
    אם אתה בטוח שהשוק חופשי - אין לחץ.
    אם אתה מושקע ומפחד להפסיד יש קצת יותר לחץ.

    לא יודע איפה שמעתי את זה אבל הנתון היה ש"קצב התנודות השוק בעולם ילך ויגדל" - או משהו בסגנון.
    קודם כל זה נראה כנתון אמת.
    שנית כדי לייצר תנודות צריך - כח בסדר גודל מתאים ואני לא נכנס כאן לפיזיקה.
    כלומר בשוק החופשי הזה יש למישהו יותר כח מהשאר והוא גם משתמש בו - כן! או שכולם חושבים אותו הדבר - בזמן כזה קצר... בעיה סטטיסטית.
    לפי ההיסטוריה של המין האנושי - סטטיסטיקה די ארוכה - החזק שולט בחלש.
    עכשיו מה ההגדרה של חופשי?
    חופשי כל עוד הוא בגזרות שמתאים לשולט?
    אך בדיוק השוק חופשי - שאני יכול לקנות ולמכור?
    שמחיר הזהב יורד בנייר ואי אפשר לקנות את המתכת במחיר הזה?

    אנחנו נמצאים בעולם של עבדים חברימוס, ועבדים לא אוהבים שני דברים:
    שיגידו להם שהם עבדים
    ולראות אנשים חופשיים או כאלה שמדברים על חופש.

    אני מסתכל על העם שלי שרץ לכבול את עצמו בשרשראות של משכנתא שאי אפשר לצאת ממנה ואני לא מבין מה דוחף אותם לחשוב לא בהיגיון.
    אנשים אוהבים להיות משועבדים כי ככה הם לפחות "יודעים" מה רוע הגזרה.
    אני הפסקתי להקשיב למתלהמים למיניהם - אדם שטוב לו משרה רגיעה ולא אווירת מלחמה.
    ואדם כועס תמיד משקר.
    אז למה שבכלל נקשיב ונדבר עם כאלה טיפוסים - מה אנחנו פופוליטיקה? לדעתי צריך להיות כאן נימוס מינימלי - לדוגמה: אני לא מסכים עם העורב - סבבה זכותי. מה אני יתחיל עכשיו לקלל אותו?
    אני יכול לומר לו על מה ומדוע אני לא מסכים.

    דרך אגב עורב - עניתי לך על השאלה ושאלתי שאלה בסוף - בבקשה ממך תתיחס.

    שבת שלום לכולם
    ובואו נתעל את האנרגיה למקומות טובים, מה שנקרא סובלימציה.
    באהבה
    אמיר

    השבמחק
  9. http://www.youtube.com/watch?v=4rTDEdqOqZ4

    השבמחק
  10. האם מישהו שם לב למלחמה על מחיר הזהב שמתנהלת בערך כחודש?

    מישהו\הם סוחר בנייר זהב או באיזה שוק סחורות שאף אחד לא מכיר ומשטה בכל העולם ובמיוחד באיראנים, בסינים וברוסים.

    לאמיר היתה לך הברקה:
    "אנחנו נמצאים בעולם של עבדים חברימוס, ועבדים לא אוהבים שני דברים:
    שיגידו להם שהם עבדים ולראות אנשים חופשיים או כאלה שמדברים על חופש."

    מה שכתבת מסביר הרבה מאוד דברים.
    במיוחד את הדבר שתמיד "מפתיע", שהצעות שיכולות לפתור את כל בעיותיהם הכלכליות של העבדים, בלא לשלם כל מחיר מלבד שינוי מערך אמונותיהם ותפיסת עולמם, נדחות בלעג ובבוז.

    השבמחק
  11. איך לחיות בלי בנק. בנק בסמארטפון
    http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3605520,00.html

    השבמחק
  12. עולם על הקצה
    עורב

    השבמחק
  13. ערן שלום רב לך
    כאילו במטה קסם הבחנתי במאמר הגאוני הבא שמדבר אחד לאחד אודות אותם הטיעונים שאתה מעלה בעניין הקשר בין השיטה המוניטרית,האידיאולוגיה התאגידית וקריאת הזאב הפרדוכסלית בעניין אוצרות הטבע ו(האנטי)הלוגיקה המכורה מראש של "נעביר את הפעילות לשווקים רווחיים" (חחח) שאינה יכולה להתממש לוגית -פרקטית ואידיאית במקרה הגז דנן.
    תהנה:-)
    http://hamasger.com/?p=690

    השבמחק
  14. הייתי רוצה הסבר איך הפד מתערב בשוק?
    מדפיס כסף? קונה מניות?

    השבמחק
  15. יש לי שאלה לגבי איפנלציה. התרגלנו לכך שכל שנה יש אינפלציה. אך למעשה זה כלי שמשרת בעיקר את העשירים לא?

    האם אינפלציה משרתת גם שכבות אחרות באוכלוסיה?

    השבמחק
  16. אינפלציה משרתת בעיקר ממשלות. זו הדרך של מדינה להשתמט מכיסוי חובות. עשירים אמנם יודעים לחמוק מאינפלציה באמצעות השקעה בסחורות, נדל"ן, תאגידים וכו אבל אין להם עניין מיוחד באינפלציה כי גם עבורם היא כאב ראש. וכמובן, מי שנדפק הכי הרבה הוא האזרח הקטן שאין לו הכלים והידע הכלכלי כדי לחמוק מנזקי האינפלציה מד גיסא, ואין לו אפשרות לשמר רמת חיים מסויימת מכיוון שכל הסחורות והשירותים שהוא צורך מתייקרים בעוד ההכנסה שלו נשחקת.
    אינפלציה היא כנראה הפטנט הכי יעיל להמשך קיום הונאת הפירמידה שממשלות מבצעות (בכל עולם הפיאט) כבר למעלה מ-40 שנה.

    השבמחק