יום שלישי, 25 ביוני 2013

מועדון החברים הסגור של נגידי בנק ישראל

אלברט אינשטיין אמר בעבר שלא ניתן לפתור בעיות באותן הדרכים שיצרו אותן. לצערינו, בבחירת הנגיד האחרון אין בשורה: נשארנו עם אותם האנשים שתומכים באותן השיטות שגרמו לאותן הבעיות. כל זה מתחבר גם לשאלה המטרידה מדוע בחרו לפיד וביבי דווקא בפרנקל למרות היותו אחד המנהלים הכי כושלים שהיו לנו בשוק הפרטי. התשובה פותחת תיבת פנדורה של מה הקריטריונים למינוי נגיד.



אם תבדקו מי היו נגידי בנק ישראל במשך ה22 שנים האחרונות ,תגלו שהפלא ופלא כולם נוצרו כאילו מאותו מפעל על פי אותן המידות המתאימות אחת לאחת לשיטה הנוכחית בכלכלה שלנו. כולם היו בעלי תואר פרופ'  שעבדו בעברם בקרן המטבע הבינלאומית. מדובר בגוף שעל פי הגדרתו הוא אמור לפקח על המערכת הפיננסית בכל העולם ולדאוג שהוא עובד על פי סטנדרטים מסוימים שהוא מחליט עליהם.
למרות שמאז 1970 התרחשו על פי קרן המטבע ובהנהגת קרן המטבע  145 משברים בנקאיים, 208 משברים מוניטריים ו72 משברי חובות ממשלתיים (כולל בישראל), אף אחד מהנגידים בעשרות השנים האחרות לא היה נגיד בעל גישה אחרת לזו שהובילה לכל המשברים האלה. מדהים לראות שאפילו גם במצב שלא נותרו מועמדים לנגידות "תוצרת קרן המטבע" , עדיין הממשלה לא היססה להשתמש באותו נגיד פעמיים רק כדי לא לקחת מישהו מחוץ למפעל הנגידים.

הסיבה לכך שכולם הגיעו מאותה גוורדיה סגורה,היא פשוטה ודיבר עליה ברנארד ליטאר, האיש שייסד את מערכת היורו באיחוד האירופי. ליטאר אמר בראיון בשנה שעברה לthemarker: "תפקיד הבנקים המרכזיים [הפועלים לפי כללי קרן המטבע] הוא לשמר את המונופול הבנקאי - במקום לדאוג לעתיד האנושות". ליטאר אגב סיפר שהחליט לותר על תפקידו בבנק המרכזי של בלגיה ברגע שהבין שהוא שם רק כדי לשמור על הבנקים.  הנגיד היוצא שלנו למשל, סטנלי פישר, מעולם לא הכחיש את דבריו של ליטאר, אבל עטף את הנושא בעטיפה יפה.  הוא הציג את השמירה על מערכת הבנקאית ככזו השומרת בכלל על האזרחים. ליטאר כבר הגיב על טענתו של פישר בעבר:
"הבנקים יעדיפו את הסטטוס קוו והבנקים המרכזיים קיימים כדי לשמר את הסטטוס קוו. אבל הבחירה שעומדת בפנינו היא בין בניית עתיד לאנושות עם ביוספירה שעובדת ללא שינוי אקלים ואוכלוסייה שלא רעבה למוות, לבין שימור של המונופול הבנקאי."
למעשה להוציא את איסלנד כל נגידי הבנקים המרכזיים בעולם כולל אצלינו העדיפו את האופציה של שמירת המונופול הבנקאי על פני השינוי המיוחל.



לפיכך קברניטי הכלכלה שלנו בבעיה: מצד אחד השיטה לא תוכל להתקיים ללא אמון אזרחיה אבל מנגד גם מדובר בשיטה שיוצאת בעקביות נגד אותם אזרחים. הפתרון הוא פשוט: הדרך לשמור על האמון היא לשים בראש המערכת דמות המזוהה כאוביקטיבית ,מקצועית ובעלת שם עולמי. במצב כזה חשוב באיזה ראש ארגון עמד המועמד ולא איך תפקד בו ,למרות שעם פרנקל יש סיכוי שלקחו את זה הפעם אולי צעד אחד רחוק מידי .   במצב כזה בעצם משחקים על המכנה המשותף  הגדול ביותר של האזרחים שהוא חוסר הזמן ומכאן החוסר ברירה שלהם להאמין באנשים ,שהמדיה שיווקה אותם ככאלה שהם אמורים להאמין להם.   ההגיון של האזרח הממוצע,שמעורה בעיקר ברשימת הדירים בבית האח הגדול, אומר כי לא יתכן שהפרופ' (השם מתחלף כל כמה שנים) בעל רזומה כל כך מפואר שהיה בתפקיד בכיר בבנק (שם בנק גדול כלשהוא) ובקרן המטבע, ינהל כלכלה שפועלת נגדו. ואם יש מישהו שחושב חלילה אחרת הרי הוא מיד יוצג על ידי הגוורדיה כ"פופוליסט" או "אנרכיסט".

אם תבואו למשל ותגידו לאותו אזרח , שאותה קרן המטבע שהנגידים שלנו מאמצים את עקרונותיה, זה גם אותו הגוף שמוביל אזרחי מדינות אחרות תחת מדיניותו עד לחרפת רעב , מיד תקבלו תשובה של "נו באמת...". אפילו אם תראו לאותו אזרח קישור כמו הקישור הזה ,שבו קרן המטבע מודה בעצמה שהיא אכן מובילה מדינות לחרפת רעב -אתם מקסימום תזכו לראות איך נראית גבה שמתרוממת גבוה מעל הפוני. ואם תרצו להעמיק עוד יותר בנושא תוכלו להראות גם מסמך מפורט ומעמיק בן 71 עמודים של חוקריה הכי בכירים של קרן המטבע עצמה, שמוכיח שכל המערכת הנוכחית שהנגידים דוגלים בה היא סוג של הונאה. ובנוסף מוכיח שהבעיה היא מערכתית וללא שינוי השיטה הזו ,לא משנה מי יעמוד בראשה ,איש לא יוכל למנוע עוד ועוד משברים בעתיד. לעומת זאת הנגיד והממשלה בונים על כך שאותו אזרח ,שאין לו זמן לחקור ושמעדיף לגלגל את האחריות על הנגיד, ישמע מכם באותו הרגע משהו כזה :


למערכת בכל אופן יש תמיד אותו תירוץ מוכן לכשלון. אותו תירוץ שמריץ את האזרח כמו פינג פונג בין השמאל הפוליטי לימין הפוליטי ,בין הקפיטליזם לסוציאליזם. התירוץ הזה עולה בכל כמה שנים: "מדובר בסך הכל בחוסר האחריות של הממשלה הקודמת". הבעיה היא שתמיד הממשלה הנוכחית הופכת בסוף לאותה "ממשלה קודמת" כעבור ארבע שנים.

אם נהיה ראלים מדיניותה של קרן המטבע לא תשתנה בקרוב והבנקים המרכזיים לא ינטשו את האג'נדה שלהם כל כך מהר ,אך הדרך לשינוי עוברת קודם כל דרך הבנת הבעיה. למזלינו, המציאות היא מערכת יחסי הציבור הגדולה ביותר של האמת והיא עושה עבודה טובה יותר ויותר ככל שחולף הזמן. מדובר במערכת יחסי ציבור יעילה אפילו יותר ממשרדו של רני רהב. ככל שהאזרח נחשף יותר למציאות הוא גם מתחיל להתפכח. די שתראו את ההתעוררות העצומה של האזרחים בכלכלה רק בשנים האחרונות,  ועל זה נאמר:
"אפשר לשקר לחלק מהאנשים כל הזמן , אפשר לשקר לכל האנשים חלק מהזמן , אבל אי אפשר לשקר לכולם כל הזמן..."

26 תגובות:

  1. פרנקל
    לפיד - דביל ונתניהו שקרניהו:
    נתניהו - ממשיך להפליא במעשיו....
    מינה את יעקב פרנקל...
    תזכורת :בקדנציה הראשונה כנגיד חנק את המשק, צפו לחניקת המשק.
    נהנתן שידו קלה בקופה הציבורית כאשר זה לעצמו....
    ולא לשכוח - היה סגן נשיא AIG. כן החברה שהתפוצצה וגררה את העולם כמעט למערבולת עולמית, כך שממשל ארה"ב היה חייב לחת לה שתשרוד 180 מילארד דולר....
    זו החברה עם הנגזרים שריסקו את העולם 2008. היה סגן נשיא אמרנו?
    ומה אמר עם הנפילה? זה כלום. לא צפוי משבר.
    עוד טיפוס בחליפה, מהסוג שמקבל פרסים ממועדון סגור שמחלק פרסים בלי קשר למציאות..... כלכלן צמרת שהיה ב AIG אתם קולטים? פרנקל חתום על אסון של שני טריליון דולר (שזה אלפיים מיליארד דולר או שני מיליון מיליוני דולרים, בסה"כ).
    זה הנגיד "המצויין" שהולך להיות לנו.
    נגיד מקושר לטייקונים. נגיד שלא רואה את העם מסנטימטר. וזה כעת הנגיד. לפיד -נתניהו זה אסון.

    השבמחק
  2. בקבוצה המייעצת הבינלאומית של ה-CFR נמצאים, בין היתר,יעקב פרנקל וגם השגריר המיוחד של ביבי (עוקף ליברמן, שגם הוא לא מל"ו הצדיקים) זלמן שובל.
    כל מה שביבי וחבורת הפושעים שלו עושים הוא בהשראת ה-CFR. מה כבר ניתן לצפות מחבר ב-CFR שהוא הארגון ליחסי חוץ של ארה"ב, בו חברים בין היתר הנרי קיסינג'ר וזביגנייב בז'יז'ינסקי, שקרא לנשיא ארה"ב להפיל את מטוסי צה"ל בדרכם להפצצה באירן?

    השבמחק
  3. אגב איסלנד, מנ נוךף איתה מאז שהיא ביטלה את ההפרדה בין הבנק המרכזי למדינה?

    השבמחק
  4. רגע רגע רגע...
    אתה יכול לפרסם כתבה שמתארת את פועלו הפרטי של פרופ' פרנקל?
    תקן אותי אם אני טועה, לפי מה שהבנתי הוא היה בכיר או מנהל בשתים מהחברות שאחראיות למשבר הסאב פריים באמריקה (AIG, Merylll Lynch,) - והוא היה שם בדיוק לפני המשבר... ואחרי זה הוא קיבל תפקיד מנהל בחברה השלישית שגרמה למשבר JP Morgan...

    אז בעצם זה טוב לבחור משהו שניהל את החברות שגרמו למשבר עולמי מהגדולים שנראו? משהו שאחראי להלוואות הלא מבוססות שלקחו מאמריקאים את הבית שלהם וריסקו את כלכלת העולם (שלא לדבר על הבייל אאוט מכספי מיסים)?
    אז מה צריך כלכלן בכיר לעשות כדי שיחשב בעייתי? לגרום למשבר אינטרגלקטי? משהו פה לא מובן לי... מבקש הסבר.

    השבמחק
  5. הי,
    אני קורא הדוק, אפילו ניתן לומר מכור לאתר, אך עדיין לא הצלחתי להבין:
    1. מה הקשר בין הבנק המרכזי לבנקים המסחריים?
    2. מדוע הקשר שלילי?
    3. ואיך הוא מתקשר לשיטה ולכלכלת החוב?
    אשמח לתשובתכם.
    בברכה,

    השבמחק
    תשובות
    1. בכמה מילים: הבנק המרכזי מלווה את הכסף הראשון לבנקים המסחריים, הבנקים המסחריים מכפילים אותו ע"י הלוואתו. הבנק המרכזי שולט על כמות הכסף במשק ורמת הסיכון של הבנקים המסחריים במגוון כלים כגון גובה הריבית, אחוזי הרזרבה והלימות ההון, ופיקוח על פעילות הבנקים.

      הבנק המרכזי יוצר כסף אחיד במשק שמאפשר פעולת הבנקאות ברזרבה חלקית. הבנקים המסחריים הם הגופים שמייצרים את רוב הכסף בשיטה זו ע"י ההלוואות.

      הקשר לכלכלת חוב - בשיטת הבנקאות ברזרבה חלקית כל הכסף נוצר ע"י לקיחת חוב. כלומר לעולם לא ניתן לשלם את החוב והוא הולך וגדל בגלל השיטה ולא בגלל חוסר האחריות של הממשלה או האזרחים.

      עמית.

      מחק
    2. בוא נסביר את זה בדרך מצחיקה
      יש לך ספק של חומר נרקוטי שנקרא בנק ישראל - רק הוא מארגן את החומר
      אבל הוא לא רוצה להפיץ אותו לבד כדי לא להתעסק עם הנרקומנים אז יש לו מפיצי משנה
      הבנקים הפרטיים שמקבלים ממנו את החומר ומפיצים אותו ללקוחות - כמובן בדרך הם עושים מניפולציות נוספות כמו לדלל את החומר

      אם אתה תנסה להפיץ חומר בצורה עצמאית אז זה יחשב שנכנסת לטריטוריה שלהם ותחטוף כדור

      אורי

      מחק
    3. תודה על תשובתכם. אני חושש שלא ניסחתי שאלתי נכון ולכן התשובות בהתאם. הבעיתיות עם הרזרבה החלקית ברורה.

      השאלה מכוונת יותר לחוב הלאומי, הכוונה היא מדוע אנחנו, האנשים שנגד השיטה, מכוונים את הזרקורים לבנק המרכזי?
      הממשלה היא זאת הנותנת לו לגיטימציה והיא זאת שיכולה לצור דהלגיטימציה.
      הממשלה מחליטה אם לקחת מלווה מהציבור בריבית או לממן הוצאותיה בדרך אחרת.
      לאור האמור מדוע ההתמקדות במתווך ולא מי שקובע המדיניות- הממשלה (ואנחנו שבחרנו אותה)?

      מחק
    4. לא ברור מי נשוא השאלה. אם מדובר על ערן הרי הוא מכוון את הטורים גם לבנק המרכזי וגם לממשלה.

      מחק
    5. אנונימי אתה צודק לחלוטין.
      הממשלה אחראית ולא בנק מרכזי וכל החרטא הזה.
      הסיבה שמפנים את הזרקור לבנק המרכזי זה פופוליזם.
      כמו כן ממשלה יש לה דיעה פוליטית ואז מי שבשלטון מוגן ע"י אלא שהצביעו לו ומבחינה פסיכולוגית
      אלה שהצביעו למי שבשלטון יתמכו בממשלה "כי זה הקבוצה שלהם".
      כמו כן הם רוצים להצדיק את עצמם ולא להיתפס כטיפשים וגם מנסים לסחוט את המקסימום מזה שהם
      בשלטון ולקחת לעצמם על חשבון אחרים.

      מחק
    6. לא הממשלה אשמה ולא הבנק המרכזי
      הם פועלים לפי החוק והממשלה נבחרה בבחירות דמוקרטיות על ידי הציבור.
      לכן הבעיה היה היא לא הממשלה לא הבנק המרכזי ולא הבנקים הפרטיים.

      הבעיה היא האזרחים שלא מבינים את השיטה ונותנים לזה להימשך.
      ברגע שהציבור יבין ויהיה מודע לבעיה (הונאה), אז הוא יבחר נציגים בהתאם שיפעלו לשינוי השיטה.
      ואני חושב שלשם גם מכוון האתר המדהים הזה, הוא מכוון לשינוי תודעתי בציבור.

      מחק
  6. ושכחתם לציין עוד פרט שאמר לפיד במסיבת העיתונאים:
    פרנקל הוא שכן שלו.

    השבמחק
    תשובות
    1. ד"ר פרנקל שיצא עם אחותו
      אני מכיר אותו

      מחק
  7. יוצא תיזמון מצויין.
    כנגד כל הסיכויים...
    מה שקורה שלנגיד פרנקל יש מין מזל כזה, שאיפה שהוא נמצא, מתפוצצת בועה,
    וזה הולך לקרות גם הפעם.
    מרוב שרוצים לשמור על המועדון הסגור, הכל מתפורר.
    חשוב שכמה שיותר אנשים יידעו ויבינו את השיטה וגם את המצב הקשה בו אנחנו נמצאים.
    זו התקופה להולדת קהילות, מטבעות משלימים, ותמיכה הדדית של האנשים והעסקים הקטנים.
    אין לנו ברירה אחרת.
    מיכל

    השבמחק
  8. ערן שלום,
    אני מסכים אתך בזה: "ככל שהאזרח נחשף יותר למציאות הוא גם מתחיל להתפכח."
    אבל זו התקווה שלי: "די שתראו את ההתעוררות העצומה של האזרחים בכלכלה רק בשנים האחרונות."
    עכשיו אני שואל אותך: האם באמת יש התעוררות של אזרחים?
    אתה יכול לתת לי דוגמאות? פשוט בא לי קצת מצב רוח טוב על הבוקר..
    ואני לא מדבר על הסטטיסטיקות של הבלוג, אותם קראתי ושמחתי.

    השבמחק
    תשובות
    1. אנונימי תראה כמה הפגנות יש, כמה סיקור תקשורתי, קואופרטיבים שצצים בכל מקום וראש מועצה לכלכלה אחד קנדל שמתלונן שיש שיח ציבורי "רועש מדי" לטעמו.
      יש התעוררות
      בוקר טוב!

      אחלה פוסט ערן,
      אני שנים חשבתי שתפקיד הנגיד מקצועי עד שהבנתי שהוא יותר פוליטי ממקצועי. אכן אין לנו מה לצפות שפרנקל יהיה נגיד שידאג לציבור.

      אהוד

      מחק
    2. שלום אהוד,
      מה שאני רואה זה בליל של צעקות לא ממוקדות על כל מני נושאים שלא קשורים לעניין שלנו או ל"מקור" של בעיותינו..
      הסיקור התקשורתי הוא אפסי לדעתי ( יכול להיות שאני טועה..).
      ויוג'ין טמבל? נראה הוא רמז על הגז..

      לא באתי להוציא אוויר מהמפרשים של אף אחד, אבל לדעתי רוב הציבור עדיין מטומטם, רדום או כל תיאור של לא ראיתי לא שמעתי לא הרחתי שתרצה ולכן נראה לי שנמשיך לשלם..
      אנחנו אפילו לא בתחילת הדרך יש עוד עבודה!
      לדעתי צריך לעשות תכנית וזה מה שהצעתי לשינוי מוניטרי (במייל):
      האם אי פעם יצא לכם לבדוק מי הם האנשים שמגיעים לכנסים שלכם? שמשתפים סטטוסים?
      ובכלל פעילים יותר בתחום הזה? מאיזה חתך אוכלוסייה? סטודנטים, הייטקיסטים, שכירים, עצמאים?
      אני שואל מכיוון שכך יהיה אפשר להבין היכן אפשר להפיץ ואיזה מסר להפיץ כולל איך לגשת לאותה אוכלוסייה.
      למשל: אני עצמאי כבר 13 שנה, אני יכול לומר לכם שהקריסה ב2008 הביאה לשינוי עצום ביחס הבנק לעצמאים, ידם הפכה קפוצה יותר ויחסם חששני, אפילו חברות האשראי התחילו לבקש יותר אישורי עסקאות מבעבר.
      עסקים קטנים ובינוניים מרגישים את הלחץ חזק מאוד! לפי דעתי יש שם ״שוק״ אדיר לנושא ייצור הכסף..
      לעצמאי יהיה הרבה יותר קל לקבל ולהבין את הנושא מהזווית הצרה שלו, הוא מרגיש את זה אבל לא מבין מה קורה.. תשאל כל עצמאי כמעט והוא יגיד לך: ״לא יודע מה קורה אני מרוויח יפה אבל לא נשאר לי כסף, אפילו הרואה חשבון שלי אומר לי איפה הכסף..״ זה נכון לגביי (חנות) זה נכון לאמא שלי (גן ילדים) וזה נכון לבן זוגה (צלם אירועים).
      להסביר לעצמאי את שיטת ייצור כסף מחוב זה כמו שחרור בשבילו, זה כמו חמצן!
      לאדם כמוני הייתי מתחיל להסביר קודם כל איך השיטה דופקת אותו אישית ואת כל הסובבים לו.
      ששולחים אותו להלחם על רבית שלא קיימת כי לא יוצרה, שהמערכת המוניטרית שלנו נותנת לו לריב על פירורים בעוד כיסים פרטיים מתמלאים, שברצונם תהיה תקופת שפע או תקופת מחסור הייתי מסביר לו שהחלום שלו לפרנס את משפחתו בכבוד, לחסוך לילדיו ולקבל איכות חיים (בשבילי זה להיות עם אשתי והילדה יותר זמן) לא יתגשם וזה שהוא חוסך לפנסיה שווה לת***ת כי הכסף שלו יהיה שווה כלום אם בכלל ישאר..
      אחרי שהוא הבין את זה מסביר לו את זה ברמת המדינה.
      וכך אפשר להבין לגבי חתכים אחרים באוכלוסייה ולנסות לגעת בהם..
      צריך למקד את המסר לפי מה שתופס אנשים, ולהתחיל להגיע לאותם קבוצות ספציפיות עם מסר (סלוגן אם תרצו) ייעודי לאותה קבוצה.
      ולנסות לדוג אותם דרך הרשתות החברתיות או כל רעיון אחר, תמיד טוב לשלב..
      אני כותב את זה כי אני נתקל בקושי מסויים להעביר את המסרים, במעגלים שלי אנשים די מתעלמים מהנושא ואלו שנוצרת שיחה אתם תמיד יגידו: ״טוב אין מה לעשות אי אפשר להלחם בהם״ או ״ הנושא הזה מדכא אותי״.
      הייתי רוצה שיהיה לי ארסנל כזה שאני יכול לשלוף לאנשים, שבמשפט אחד אוכל להוציא אותם רגע מהאני ש׳להם ולתת למוח שלהם דילמה..
      נראה לי שסקר קצר בין האוכלוסיה הרוצה לשנות מוניטרית יקרב אותנו קצת יותר אל אותו ארסנל מיוחל.

      וכמובן שאני לא מקטין מחשיבות העבודה של ערן מבחינתי הוא אלוף!
      הוא מצליח לעורר לא מעט אנשים אבל אנחנו מחפשים קצת מעבר למה שמוכרים לנו, צריך לראות איך מביאים את הבשורה לעוד אלפי אזרחים רדומים.

      תמיד כיף לקרוא את התגובות פה אתם אנשים טובים!

      מחק
    3. מסכים איתך שיש קושי להעביר את המסרים על השיטה.
      גם אני נכשלתי במספר מקרים ולא משום שאני מסביר רע אלא משום שאנשים פשוט לא רוצים לשמוע. המסקנה שלי שבאמת צריך להיות לאנשים רע יותר לפני שיואילו להקשיב ברצינות.
      לא סתם הסברה, יחסי ציבור ןפרסום זה עסק למקצוענים.
      אולי צריך לחפש משרד פרסום בקשיים כלכליים שיפיק קמפיין :)

      אהוד

      מחק
    4. יש לנו את אותה בעיה שיש להרבה תנועות

      יש לנו את פילוסוף הבית שהוא ערן

      אבל אין לנו איזה דמגוג- מה עוד שרובנו סולדים משיטות כאלו

      ערן לדעתי יש מקום להוסיף מודול פורום כדי שהדיונים לא יתרחשו רק בתור תגובות ואז ילכו לאיבוד

      אם אתה צריך עזרה טכנית אולי אוכל לעזור אני מהנדס

      אורי

      מחק
    5. התעוררות יש. הבעיה שהיא מבולבלת ומכוונת לכיונים לא נכונים במקרה הטוב והרסניים במקרה הרע.

      רוב השיח הציבורי וההפגנות דורשות הגברת התערבות ממשלתית (דיור ציבורי, חינוך חינם מגיל 3, העלאת שכר של מגזר זה או אחר). השלטון רק יתחזק וישלוט ביותר משאבים ומי ישלם על כל זה? אנחנו כמובן!

      ראיתי מעט מאוד דיונים מפוקחים ועיניניים (מחוץ ל"דפי" האתר הזה) שמבינים את שורש הבעיה ודורשים פיתרון אמיתי

      מחק
  9. ערן, הטעות שלך היא שאתה חושב שביבי בחר בנגיד. קרן המטבע והבנק העולמי שמנהלים את היצע הכסף בעולם הכתיבו לביבי בדיוק מי יהיה הנגיד הבא. תפקידו לשמר את מוסד הבנקאות לרווחת חבריו, ולדאוג שישראל תתיישר בהתאם למדיניות הרצויה.

    יותר מזה, הם הכניסו את ישראל למלכוד של בועת הנדל״ן ומחזיקים את פיצוץ הבועה כמו חרב מעל הראש של ביבי ולפיד. לא חסיד גדול של זה ובטח לא של האחר, אבל יש פה בלבול בין הכלב לבין הזנב.

    הכח להרוס משהו הוא הכח המוחלט עליו -פ. הרברט, חולית.

    ומי שיכול להרוס את כלכלת ישראל במחי החלטה אחת על הריבית (כמות הכסף בכלכלה), שולט במדינה. טיפ קטן - זה לא ביבי ולא לפיד.

    השבמחק
    תשובות
    1. גם אם אתה צודק ב 100% עדיין האזרחים צריכים ללחוץ על ראש הממשלה לעשות מה שהם רוצים.
      ראש ממשלה לא צריך להיות יותר מפקיד משוכלל עכשיו הוא יותר כמו דיקטטור שמקבל הוראות מדיקטטורים גדולים יותר.

      מחק
  10. ומערכת המשפט,זו שמחוקקת את החוקים בעזרת תקדימים ו"פרשנות לחוק" וגם מבטלת חוקים וגם קובעת לנו כיצד לחיות - זה לא עובד ככה ?

    למה כל חברי הכנסת הם אקדמאים מעשירונים 2-4 ? האם ככה נראית האוכלוסיה ?

    והתקשורת לא בנויה ככה ?

    והאקדמיה ?

    וראשי השב"כ כמו שראינו כולנו בסדרת הטלויזיה,מת מתחלף שם חוץ מהשם ?

    כולם נראים כמו שיבוטים מכל בחינה אחרת

    השבמחק
  11. http://www.boi.org.il/he/NewsAndPublications/PressReleases/Pages/25-06-2013-S.aspx

    השבמחק