יום שני, 3 ביוני 2013

כך הפכה שכונת עוני בלונדון למרכז כלכלי משגשג

בבריקסטון שכונת עוני ופשע בלונדון, החל לפני כמה שנים ניסוי בו הקהילה עצמה החליטה לייצר מערכת כסף משלה . מערכת שמשלימה את המערכת הכושלת הנוכחית ומשאירה את הכסף בקהילה במקום שיברח אל עבר גופים שלא תורמים במאומה לכלכלה האמיתית. זה הצליח מעבר למצופה: השכונה התחילה לעמוד על הרגליים, ופתאום לעירייה היה גם מטבע חדש בידיים שהיא הייתה יכולה להניע איתו תהליכים קהילתיים וחברתיים. מי שעמד בראש המערכת היה אדגר קמפרס שיגיע לארץ להנחות סדנת עבודה ולמידה מעשית על שימוש במטבעות אלטרנטיבים בבר קיימא ביום רביעי הקרוב.
ולכל מי שעדיין לא מכיר את הסיפור מאחורי הבריקסטון פאונד -הנה הוא כאן לפניכם.


הבריקסטון פאונד או בסימונו B£, הוא מטבע אלטרנטיבי שבא כמטבע משלים למטבע הראשי  באנגליה שהוא הפאונד (לירה סטרלינג) .במחקרים שפורסמו בארה"ב ובריטניה מצאו שרק 10% מרווחי העסקים המקומיים מושקעים בחזרה בתוך הקהילה. המטרה בייצור הB£ הוא ליצור נזילות בתוך הקהילה ולמנוע את בריחת הכסף אל מחוץ אליה לגופים שלא תורמים לה בכלום. הB£ מחזק ומצמיח עסקים מקומיים ומעודד רכישת מוצריהם ובכך מייצר גם מקומות עבודה. 
בנוסף המערכת מגבירה את קשרי הגומלין בין העסקים לצרכנים בתוך הקהילה : לצרכנים יש אינטרס לחזק את העסקים המקומיים ולעסקים המקומיים יש אינטרס לתת לתושבים המקומיים מוצרים במחיר נמוך יותר.

איך זה עובד? מה צריך בשביל להשתמש בריקסטון פאונד (B£)?
1. להמיר את הפאונד המוכר לכולנו לבריקסטון פאונד באחת מנקודות ההמרה בשכונה או דרך הרשת.
2. לסחור עם הB£ באחד העסקים שהצטרפו למערכת הסחר הזו
3. לקבל תשלום שנעשה בB£ אם אתה סוחר שהסכים להצטרף למערכת.
הנה סרטון קצר הנותן הסבר קצר על המערכת:



אפשרות נוספת:
לפתוח חשבון מקוון דרך הרשת -להעביר כסף אמיתי ולקבל בתמורה לחשבונך בריקסטון פאונד לפי יחס ההמרה. אחרי כן בעת ביצוע עסקה לשלוח SMS שיבקש שתתבצע העברה מאובטחת של סכום מסוים של B£ מחשבונך לחשבון הגוף המקבל. ברגע שההעברה מתבצעת גם המשלם וגם מקבל הכסף מקבלים אישור שההעברה בוצעה. בכך בעלי העסקים יכולים לבצע עסקאות מבלי להיות כבולים לתנאי חברות האשראי וללא צורך לרכוש ציוד מיוחד.
הציבור לעומת זאת יכול להיות חלק מהמערכת על ידי פתיחת חשבון פשוט ברשת ללא עיסוק במזומנים או כרטיסי אשראי.
הנה סרטון המדגים ביצוע עסקה כזו באמצעות SMS:



אז למה בעצם להיות חלק מהמערכת הזו של הבריקסטון פאונד?
אם אתם בעלי עסק מקומי:
1. העסק שלכם מפורסם באתרי האינטרנט העובדים עם ה
2. אתם נהנים מספקים מקומיים המספקים לכם מוצרים במחירים זולים יותר
3. אתם נהנים מתנועה גדולה של קונים שנהנים מההנחה שאתם נותנים בו בזמן שאינכם מפסידים דבר אם גם הספק מוכר לכם ב
4. אם אתה ספק אתה עוזר לעסקים מקומיים לצמוח ובכך עוזר לעצמך
5. אתם תורמים לחיזוק הקהילה שלכם ולמגוון הכלכלי בה

 אם אתם הצרכנים:
1. אתם מקבלים מחירים מיוחדים. יחס ההמרה בין הבריקסטון פאונד לפאונד הוא 1:1.1. כלומר על כל פאונד שיומר תוכלו לקבל 1.1 בריקסטון פאונד. זה אומר שמי שמשתמש בבריקסטון פאונד זוכה להנחה אוטומטית של 10% בכל החנויות ,בתי העסק או השירותים שעובדים עם מטבע זה.
2. אתם שומרים על הכסף שישאר בתוך הקהילה המקומית כך שלא יזלוג לטובת השקעות מפוקפקות בבורסה ,בטיקונים , בבתי השקעות או בקהילות מחוץ לשכונה או המדינה ,שאינן תורמות במאומה לכלכלה המקומית.
3. אתם מקלים על העסקים המקומיים בקרבתכם וגורמים לכלכלה שלכם להיות חסינה יותר מפני זעזועים ומשברים כלכליים או מהתחרות הבילתי אפשרית של אותם עסקים מול תאגידי ענק.
4. התמרוץ של העסקים המקומיים חוסכים גם את הוצאות הנסיעה למקומות רחוקים יותר ואת זיהום האויר בתוך הקהילה.

הנה סרטון המסביר את יתרונות המערכת:



יציבות המערכת:
המערכת שמנהלת את ה B£  עובדת ביחס רזרבה של אחד לאחד- כלומר על כל  B£ אחד שהיא מנפיקה יהיה ברשותה פאונד אמיתי שהיא תקבל בתמורה. כך שבניגוד לבנק מסחרי העובד ברזרבה חלקית גם אם כל לקוחותיה יגיעו בבת אחת לפדות את הכסף -המערכת כאן תמשיך לתפקד.כך לעולם היא גם לא תוכל לפשוט רגל.
במצב של משבר גדול עלול להווצר מצב של מחסור בכסף. אלא שמאחר שהB£ חסין מפשיטות רגל ,הוא נשאר בתוך הקהילה ולא בורח משם לצורך תשלום על הפסדים בהרפתקאות פיננסיות ,לפיכך אותה קהילה תוכל לשרוד טוב יותר את אותו משבר בהשוואה לקהילות אחרות.
החסרון של המערכת היא שלמרות הכל היא עדיין תלויה במטבע הלאומי ולכן היא גם עדיין תסבול מתחלואי המערכת הבנקאית בעולם.

אבטחה
הB£ מאובטח ברמה הגבוהה ביותר. המערכת שאיתה עובדים נבדקה על מערכות דומות ברחבי העולם. השטרות מסומנים בסימן מים על ידי מומחים לאבטחה בתחום, המכיל הולגרמות , תבליטים, ספרור ורכיבי אבטחה נוספים.בנוסף המעבר לשימוש בטלפונים סלולריים לצורכי מסחר יכול בעצם  לשמש כאלטרנטיבה לניירות ולבעיות הזיוף. 

תפוצה
כיום יש כבר 200 עסקים ומאות אזרחים בבריקסטון שסוחרים עם הבריקסטון פאונד . ראו את המפה העדכנית של מיקום העסקים:


חוקיות ותשלום מיסים
המטבע אינו מוכר כמטבע חוקי על ידי המדינה וככזה אי אפשר לשלם עימו מיסים אלא להשתמש בו רק כשובר. כל העסקאות במטבע זה מחויבות בתשלום מס כאילו התבצעו במטבע הלאומי או במטבע מוכר אחר (למשל:דולר או פרנק). לצורך זה בעלי עסקים יכולים להמיר את הB£ בנקודות ההמרה בחזרה לפאונד הרישמי. בדיוק כמו שהיו עושים בנקודות ההמרה המסורתיות לו קיבלו כסף זר אחר.

חזון
מעבר לטיפוח הכלכלה המקומית , אחד מהחזונות שאני רואה בהם חשיבות גדולה היא הגברת המודעות בקרב הקהילה למשמעות שהכסף ,שמנוהל היום על ידי הבנקים, בעצם ברובו זורם בכלל אל עבר אפיקים שלא תורמים כלל לכלכלה האמיתית ולקהילה.

ולסיום הנה סרטון מעניין המתאר את חניכת המטבע החדש:


לפרטים נוספים  תוכלו לעיין באתר הרישמי של הבריקסטון פאונד :http://brixtonpound.org/

11 תגובות:

  1. ערן, חבל שאתה מעלה כתבה ישנה(?) ולא נותן מספיק זמן מסך לקודמת להבשיל קצת...

    השבמחק
    תשובות
    1. זו אכן כתבה ישנה בגלל בואו של אדגר לארץ.

      מחק
  2. אבל איפה בדיוק כתוב שבריקסטון הפכה לקהילה משגשגת?

    השבמחק
  3. באמת חבל על המיחזור
    הודעה קצרה על בואו של אדגר קמפרס היתה מספיקה

    השבמחק
  4. אלו שמתלוננים על המיחזור כנראה לא מבינים את כמות ההשקעה של ערן בהשגת חומר, ניתוח ועריכה. אנא כבדו את ההשקעה המכובדת המתבצעת בתחזוק אתר זה במידע שלא ניתן למצוא אותו במקום אחר ואף עיזרו לערן בהפניות.
    חזק ואמץ.

    השבמחק
    תשובות
    1. אף אחד לא מזלזל בעבודה של ערן
      הבעיה היא שהפוסט הזה פוגע בנראות של הפוסט החשוב הקודם

      מחק
    2. מצטרף לחזק ואמץ

      מחק
  5. בתור קורא חדש של הבלוג אני שמח על "מחזור" הכתבה!
    ככה נחשפתי למידע שלא היה ברשותי לפני
    אז תודה ערן

    השבמחק
  6. איך יש להם יחס של 1:1 ברזרבה אם מקבלים יחס של 1:1.1 בקניית B£?

    השבמחק
    תשובות
    1. היחס של 1:1.1 הוא יחס המרה - ה-B£ אינו שווה ל-£ בערכו. הכוונה ביחס רזרבה של 1:1 הוא שאת הפאונדים הרגילים שמוחלפים בעבור הבריקסטון, אין מלווים מחדש ללא כיסוי, כמו שקורה במערכת הבנקאית כיום. משמע, לכל בריקסטון שיש לך ביד יש כיסוי מלא בפאונדים, אך אחד לא מנצל את הכסף שהשקעת במערכת לצרכי מינוף וצמיחה.

      מחק