יום רביעי, 22 בינואר 2014

בנק ישראל איבד שליטה על חובותיו -נאלץ להמר בסכומי עתק על נכסים מסוכנים

מאת: ערן הילדסהיים

בלי פיקוח, בלי דיון ציבורי, מבלי לשאת בתוצאות הפסד שכבר הגיע כמעט עד לגובה הגרעון הלאומי,בנק ישראל הפך עכשיו רשמית גם לספקולנט הגדול ביותר בישראל. בקרוב הוא יתחיל להשקיע עשרות רבות של מיליארדי ש"ח מכספי הציבור במניות ,אג"ח מגובה משכנתאות ואג"חים בסיכון גבוה. 


בנק ישראל איבד שליטה על מאזניו. על מנת לכסות חלק מהפסדי הענק שלו החל הבנק לנהוג כאחרון המהמרים והגדיל משמעותית את השקעותיו בנכסים מסוכנים. בשביל להבין כיצד הגיע הבנק לאותה תהום ללא מוצא, הנה סקירה היסטורית קצרה:
על מנת להחליש את השקל המתחזק שפגע בסקטור היצוא, החל בנק ישראל לרכוש מילארדי דולרים החל משנת 2008 . תהליך רכישת הדולרים התבצע בכמה שלבים. בשלב הראשון מחזיקי הדולרים  בשוק מכרו את הדולרים לבנק ישראל בתמורה לשקלים שקיבלו ממנו. בשלב השני ,על מנת למנוע אינפלציה בשל הזרמת מליארדי שקלים לשוק (ששימשו לרכישת הדולרים) ,ספג בנק ישראל חלק מהשקלים האלה.הוא עשה את זה על ידי כך שהוא לווה את השקלים מהשוק (על ידי מכירת מק"מ) או על ידי כך שאפשר לבנקים מסחריים להפקיד אצלו את השקלים שברשותם. בשני המקרים הוא התחיב לשלם ריבית למלווים או לבנקים המפקידים.

בשורה התחתונה בנק ישראל רכש ומחזיק כיום כ-82 מיליארד דולרים שכנגדם הוא צריך לשלם ריבית על סכום דומה בשקלים (סביב 300 מיליארד ש"ח). הבעיה שעמדה מול בנק ישראל היא  מאיפה ישיג את הכסף לצורך תשלום הריבית על הר השקלים שהוא חייב?  על מנת לפתור את הבעיה החליט בנק ישראל להשקיע את כל ה82 מיליארד דולרים בשווקים בחו"ל בתקווה שהתשואה שיקבל על ההשקעה תשמש אותו לתשלום הריבית הזו. אחרת הוא יכנס להפסד וגרעון אדיר.

בנק ישראל התחיל אכן להשקיע את הדולרים בנכסים בטוחים כמו אג"חים של מדינות בעלות דירוג אשראי גבוה. אבל פה הוא נתקל בבעיה נוספת: התשואות שקיבל על ההשקעות האלה היו נמוכות מהתשואה שהתחייב לשלם על התחיבויותיו בשקלים. כך הבנק רשם מאז שנת 2010 בלבד הפסדי  עתק של קרוב ל-25 מיליארד ש"ח. סך הכל כבר הפסיד הבנק סכום דימיוני של 44.5 מיליארד ש"ח. לכן הבנק החליט להמר ולהשקיע את הכספים בנכסים מסוכנים יותר ,קרי מניות, שבהן התשואה גבוהה יותר וכך גם הסיכון הכרוך בהן. אבל פה נתקל בנק ישראל בבעיה חוקתית.

על מנת למנוע מבנק ישראל להפוך להיות כאחרון הספקולנטים בשוק אסר עליו החוק להשקיע את הכסף במניות. זה כמובן לא היווה מכשול בפני הנגיד דאז סטנלי פישר. בחוק שכתב פישר ב2010  הידוע גם כ"חוק בנק ישראל החדש" הוסף סעיף המאפשר לבנק ישראל להשקיע במניות. אבל אז הוחלט שההשקעה במניות תוגבל רק עד 3% מכלל יתרות המט"ח שמחזיק הבנק. אחרי הכל מדובר בכספי ציבור והרי כספים אלה הם לא כספים שאפשר להמר בהם. אבל רכישות הדולרים נמשכו והפסדי הבנק רק גדלו וכמו כל אדם המכור להימורים החליט בנק ישראל ב12 למרץ 2013  להגדיל את שיעור ההשקעה במניות ל6%. 6% וזהו הבטיחו החברים בבנק.אבל המציאות שוב הכתה את הבנק והפסדיו המשיכו לגדול. שוב בנק ישראל ששקע עמוק בתוך שוק ההימורים החליט ב17 לדצמבר 2013 להגדיל את שיעור ההשקעה שלו במניות בפעם השלישית והפעם ל-7%. אבל רק באופן זמני, הבטיחו בבנק. זה אכן היה מאד זמני כי אתמול התבשרנו שהועדה המוניטרית החליטה כבר כמעט להכפיל את כמות הכסף המושקעת במניות ל12%!

חושבים שפה זה נגמר? הועדה המוניטרית החליטה עוד באותה ישיבה כי מעתה יוכל הבנק להשקיע את כספי המט"ח  באג"ח בדירוג BBB של חברות ושל מדינות. לשם הדוגמא זה דירוג האשראי שנתנה סוכנות הדירוג S&P למדינה כמו איטליה שנמצאת על סף פשיטת רגל. בנוסף , מעתה בנק ישראל יוכל להרחיב את השקעתו באג"ח מגובה משכנתאות. אותם אג"חים שהיו הגורם העיקרי למשבר הסאב פריים האחרון. גם בנגזרים הידועים בסיכון הרב הודיע הבנק כי ישקיע.

ומה הלאה?
בשנת 2014 צפוי בנק ישראל להרחיב את היקף הרכישות של המט"ח בגלל המשך הנסיונות להחליש את השקל ורווחי הגז. בעקבות כך גם צפויים לגדול הפסדי הבנק. הדבר מבטיח שבנק ישראל ימשיך להגדיל את השקעותיו במניות ובנכסים מסוכנים גם בעתיד. הדבר מבטיח גם שהגרעון של הבנק ימשיך לגדול. מי שישלם את מחיר כיסוי הגרעון זה כמובן האזרח דרך תשלום מיסים. כך או כך נראה שמהמשבר שיבוא עלינו לרעה בעתיד כבר לא נצא טוב.

60 תגובות:

  1. אם זה כך אז גם האג"ח שמנפיק בנק ישראל יקבל דירוג של bbb ואז ספקולנטים לא יקנו שקלים ובא לציון גואל.

    השבמחק
  2. כרגיל. קבוצת הבריונים החמושים משרתת את עצמה וחבריה על חשבון הציבור.
    אם מישהו רצה לקנות דולרים כדי להחליש את השקל הוא היה יכול לארגן התרמה. ככה כל מי שרצה לעזור יכל לתת כסף. אבל הפתרון הקל הוא לשדוד אותנו (מיסוי + אינפלציה) כדי לשרת יבואנים וכל מיני אינטרסנטים

    השבמחק
  3. היום בישראל הכל למכירה אפילו הכבוד העצמי של הכנסת

    השבמחק
  4. מוצטפא שמטרלינג22 בינואר 2014 בשעה 8:45

    אפשר לשאול מאיפה אתה יודע את זה? זה כתוב באתר של בנק ישראל?

    השבמחק
    תשובות
    1. לכל טענה יש קישור באדום למקור ממנה נלקחה

      מחק
    2. תכנס ללינק שהוא שם במאמר (היכן שרשום באדום "באותה ישיבה")...

      מחק
    3. ערן, השאלה היא האם בנק ישראל רוכש דולרים מכספי המסים המועברים אליו? לפי מיטב הבנתי בנק ישראל מפיק שקלים יש מאיין דבר שהוא מורשה על פי חוק ואיתם הוא רוכש את הדולרים. אנא בדוק הנושא הזה. בעצם הפקת השקלים הזאת כדי לקנות דולרים בנק ישראל מגדיל מאוד את היצע הכסף במשק כמובן מבלי להגדיל את התוצר ובכך הוא תורם מאוד להיווצרות האינפלציה. אשמח לתגובתך כי כאן סוגיה עקרונית לגבי המקור של השקלים שבהם משתמש בנק ישראל לצורך הספקולוציות הללו.

      מחק
    4. הוא לוקח ריבית של 1 אחוז על כל המשכנתאות בארץ מזה יש לו כסף

      מחק
    5. דוד, עד כמה שאני מבין את המערכת לבנק ישראל אסור להפיק שקלים ולקנות איתם נכסים. הוא חייב להלוות כסף כדי להכניס אותו למחזור.
      אם בנק ישראל היה רשאי להפיק שקלים ולקנות איתם סחורות ישראל היתה יכולה לקנות סחורות ולייצא כסף מבלי לתת את החשבון (חוב).
      המערכת לא עובדת כך, גם לא מופיעה סמכות כזו בידי הבנק בחוק בנק ישראל החדש או הישן.
      מעבר לזה על הבנק להעביר את רווחיו לממשלה , כך שגם ערוץ זה לא יכול לשמש לקניית דולרים.

      עמית ה.

      מחק
    6. אבל מאיפה הטענה שבנק ישראל מופסד ב-44 מיליארד שקל? בנק ישראל חושב אחרת. (הוא מחשב את הרווח ביחס לדולר כי אלו יתרות מט"ח)

      מחק
    7. אחד שיודע - אתה מוזמן לחפש את מאזן בנק ישראל - או לחפש בגוגל או להיכנס לאתר של בנק ישראל עצמו. זה המאזן נכון לשנת 2013 והוא כולל את יתרות המט"ח שברשותו.

      מחק
  5. אם החוק מתיר, אז מה הבעיה ? כנראה זה תנאי \כללי המשחק בשיטה הקיימת. הרי הוויכוח שלנו מול השיטה היא לא על כללי המשחק שהם מדעית והוכיחו את עצמם. הוויכוח שלנו היא על המשחק עצמה שהיא משחק לא צודק וכו'

    השבמחק
    תשובות
    1. ל Max היקר,
      התשובה שלך בעצם אומרת: "הם הסמכות והם לא עושים טעויות"
      זו קבלה מלאה של מרות - רוכשים את זה ב 12 שנות לימוד + בצבא.
      אין בעיה עם קבלה של מרות בתנאי שאדם מבין מדוע זה נכון או לפחות רואה תוצאות מרשימות או כאשר אין דרך אחרת יותר הגיונית, מנגד - על אי ההצלחה ההסבר כאן די מפורט - בנק ישראל בהפסדי ענק, הוא הפסיד את הכסף שלך (ובו בזמן העלה לחבריו את השכר), כעט הוא מנסה "לסדר" את הטעות עם הימור מסוכן.
      לגבי הדרך יש כאן התנהלות מסוכנת וכמו כן, כל הרעיון של הבלוג הוא כלכלה שעובדת אחרת.

      כמו כן ההתנהלות נראית קצת פלילית, לא בגלל עשיית הטעות אלא בגלל שזה בנק פרטי אשר מתנהל בצורה לא דמוקרטית ולא גלויה, עם החלטות אשר לא רק שאין להם אחראי אשר יקבל את הדין אלא החלטות שמתקבלות ללא כל דיון מתועד.

      ברור לך שסטנלי ברח ולא ניתן לעשות לו כלום - כן!?

      ולמרות הכישלון שלו הוא קיבל תפקיד לא רע! כלומר הבחור מקושר ממש טוב, ואני לא רוצה להיכנס ליותר מזה כרגע.

      מקס היקר
      ברוך הבא לאתר
      ובוקר טוב
      אמיר

      מחק
    2. מקסמן פה שנים..
      והוא צודק, הם משחקים במגרש שלהם במשחק שלהם עם החוקים של אותו משחק.
      אנחנו רוצים לשנות את המשחק לגמרי.
      יענו במקום לשחק כדורגל (עם הציבור), אנחנו רוצים קפיצה לגובה (של הציבור).
      זה שהם מלוכלכים ומשחדים את השופט זה טענה אחרת.

      מקס,
      להביא את הדברים האלה אל האור זה נכון לדעתי, זה מראה עוד את תחלואי השיטה המוניטרית הקיימת ולמה יש להחליפה.
      לגעת בנושא דרך: הומור, ציניות, עובדתית או כל זווית אחרת זה מבורך.
      כולנו שונים ולהגיע לכל אדם זו אומנות, אני למשל אהבתי מאוד את אותה כתבה בכלכליסט על צורות מחאה מקוריות, לאדם אחר זה יכול להיראות שטותי.. :)

      מחק
    3. תודה לשניכם: אני חושב שמה שההמונים צריכים להבין היא, שאין מדעי כלכלה, יש משחק\שיטה שבהם יש כללי\חוקי משחק. בכל משחק\שיטה אפשר להגדיר חוקי מדע אייך הכי כדאי לשחק. במשחק הקפיטליסטית שולטים חוקי המדע האלה שעל פיהם אנשי המקצוע משחקים והם חוקיים לגמרי.

      מה שקרה במדינתינו היא שביבי כימני ומנצל את בורות הציבור הימיני וכופה עליהם (בלי שידעו כלל) את הקפיטליזם הגלותית של מילטון פרידמן. פרידמן כיהודי גלותי וכאזרח אמריקאי כדאי לו המשחק הקפיטליסטית ודיי בצדק. אבל בחברה יהודית בארצו שכל פרט ממש מקריב את חייו למען החברה בצבא ובטרור ועוד ועוד ?! אז הימני חייב לעצור את עצמו ולשאול למען מי הוא נלחם ולמען מי הוא שולח את בנו\בתו היחיד\ה להקריב את חייהם ? הרי חוקי המשחק הקפיטליסטית דורשת שלילת הטבע\הארץ מהפרטים מראש שייוצר ביקוש למים לדיור וכו' (=המקל שתגרום לצמיחה\לעבדות), אם כך, ארץ ישראל לא שייך לך כלל וכלל ועדיף לך כקפיטליסט לחפש דיור איפה שיותר זול ובלי צבא ואת זה יש לך בכל ארץ קפיטליסטית אחרת. קפיטליזם מראש לא מכירה בארץ ישראל כשייכת לעם היהודי כי על פי המשחק הקפיטליסטית הקניין וחוקי הקניין שולטים.

      השיח הציבורי בארץ היא שיח חרשים ותפקיד כל אדם משכיל ומוסרי ללמד את ההמונים בינה ודעת. הציבור חייב להבין את הסתירה הבסיסית בין קפיטליזם לבין המלחמה הנצחית על הארץ.

      ארץ ישראל רלוונטית אך ורק עם השיטה הכלכלית היהודית, שמראש מחלקת לכל נולד נחלה (= דיור ומקור פרנסה) חינם. בשיטה היהודית אין הכסף יכול לשלוט על הפרט כי מבטלים את הכסף כל שבע שנים. והנחלות חוזרות לבעליהם כל חמישים שנה כך שאפי' מכרנו את הנחלה ? היא חוזרת ליורשים כך שאף אחד לא ייוולד בלי הטבע. לעומק הקפיטליסט לא מכיר בירושה כנ"ל כי חייבים שתיוולד בלי הטבע ליצור צמיחה\עבדות.

      ולכן אני טוען שהקפיטליסט הארץ ישראלי הוא מנוול ורשע מרושע. כי הוא מראש יודע שכל מתגייס לצבא הוא פראייר, הוא מקריב את חייו ולא מקבל כלום כנ"ל. גם החינוך הממלכתית מראש מחנכת את עמלינו להיות זאב לזולת "אדם לאדם זאב" כי זה מחוקי היסוד של הקפיטל. שוב: ההמונים לא מרגישים בסתירה בין הקפיטליזם ליהדות ולמוסר ולערכים.

      לא רק ההמון החופשי לא מרגיש בסתירה, רק גם היהדות הדתית והחרדית לא יודעים את הסתירה. אני חושב שדווקא האתר הנפלאה הזה מעורר את ההמונים (מכל סוגי המגזרים) להתעורר, ולכן כדאי לדעתי לשים את הדגש על הבסיס החשיבתית של השיטה הקפיטליסטית של מילטון פרידמן שביבי וחבר מרעיו (נערי האוצר) כורעים ברך והולכים אחריו כעיוורים בחשיכה.

      בברכה

      Max maxmen

      מחק
    4. אני רק ארחיב טיפה על סמנטיקה כי יש פה קצת עירבוב של מושגים

      קפיטליזם - בארץ לא מתקיימת השיטה הקפיטליסטית (זאת עם השוק החופשי). אחד מהתנאים ההכרחים (ולא מספיקים) לקיום שוק חופשי הוא מטבע חופשי. כל עוד יש מטבע אחד שנשלט ע"י מועצה סטייל הסובייט העליון (בנק ישראל), לא מתקיים שוק חופשי.

      להאשים את השיטה הקפיטליסטית במצב בארץ זה כמו להגיד שאלביס גרם למלחמת העולם השנייה.

      למעשה השיטה בארץ (וברוב העולם) יותר נופלת להגדרה של corporatism

      מחק
    5. מקסמן,

      לפעמים כשאני קורא דמגוגיות סוציאל-קומוניסטיות בגנות הקפיטליזם,
      אני חושב לעצמי - הבן אדם הגיע לתחתית. יותר מזה אי אפשר לרדת.
      ואז אני נתקל בתגובה כמו שלך...

      תגיד, מה הקשר בין קפיטליזם שהיא שיטה כלכלית להתנהלות יומיומיות
      לבין האידיאולגיה / היסטוריה / ארכיאולגיה / אמונה של שיבת ציון
      וחזרת העם היהודי אל אדמתו?

      "הקפיטליסט הארץ ישראלי הוא מנוול ורשע מרושע"...
      אני סולח לך על הקללות האלו, כי אני חושב שאתה פשוט אידיוט.

      רפואה שלמה.

      מחק
    6. אנונימי היקר: אפי' שאני אסכים להגדרה הטהורה של הקפיטליזם = שוק חופשי בכל. גם כאן לא רלוונטי ארץ ישראל וחבל להקריב עליה את החיים. אני התייחסתי לאייך מילטון פרידמן רואה את הליברליזם הקפיטליזם וחירות, כי הוא רלוונטי מאוד להבין את ראש ממשלתינו וחבר מרעיו (נערי האוצר) ואת פישר. שאנו שומעים מאבי שמחון (נער אוצר) שיש ברירה טבעית בשוק החופשי (כך הוא רוצה להצדיק את האבטלה והפסד ורווח בקפיטליזם) אז מיד הוא צריך להתקן את הפראיירים בעניין ולא לתת להם להתגייס לצבא ולהקריב את חייהם לריק. כי שום אדם רציונאלי לא יקריב את חייו ואת חיי צאצאיו בשביל הברירה הטבעית אולי יזכה להיות טייקון או מה. אדם מוכן להקריב את חייו לבית למשפחה ולא לשוויון הזדמנויות אולי יזכה להיות טייקון.

      שוק חופשי רלוונטי (צודק) אך ורק אחרי שכל נולד ייוולד עם הבסיס = הטבע. אי אפשר לומר לכל הנולדים שאני לוקח ממך את הטבע שאפי' מים ומי גשם אסור לך לאגור על פי חוק, ולכפות עליהם לשחק במשחק השוק החופשי.

      חוקי הקניין לא רלוונטיים (על פי הצוו הקטגורי של קאנט) אם כולנו נולדים בלי קניין. אם הליברל רוצה שנכיר בקניינים שלו ? הוא חייב לדאוג מראש שכל נולד ייוולד עם קניין אישי. ביהדות\בתורה באמת דאגו לכך עם הירושה וחלוקת הארץ לכל פרט. ואפי' אחרי החלוקה אין קניין מוחלט כי לא אצל כולם הצליח העונה בחקלאות ולכן מותר להם לקחת מתנות עניים בכוח.

      הליברל חייב להבין - אם ברצונו בחירות האדם באמת - שאין חלשים ואין עניים מבחינת הטבע והטבע שייך לכל אחד כמו לשאר האורגניזמים ויש לו את הטבע חינם ולא מכיר בכלל בקניינים פרטיים (חייב אדם לומר שבשבילי נברא העולם, חז"ל). אנו רוצים קניינים בכדי שנוכל לעמול ולצמוח ? אוקיי זה אפשרי אבל בתנאי שכל נולד ייוולד לטבע קודם. ואם לא ?! אז מבוטלת מראש חוקי הקניינים !!

      אותו דבר לגבי מיסים לשלטון: כל אדם משלם מיסים (מע"מ) לשלטון אפי' שאין לו קניינים ואדם כזה לא צריך את השלטון כלל הרי בשביל מה שלטון שאין לו קניינים ?

      אותו דבר לגבי חינוך חובה: אייך אתה כופה חינוך חובה בזמן שאתה מראש יודע שהוא תחת הברירה הטבעית ? האם גם כל האורגניזמים כופים חינוך חובה בכדי לשרוד בברירה הטבעית ? הרי חינוך היא אנטי תזה לברירה הטבעית. החינוך בא להוציא את האדם מהברירה הטבעית שלא יחיה באקראיות כמו שאר האורגניזמים. אבל אם בשוק החופשי אנו תחת הברירה הטבעית ?! אז בוא נראה אותכם גיבורים מה יקרה שלא תהיה חינוך ?! התשובה ברורה מאוד, כי אז הגיבור פיזית (הבעל כוח הפיזי) ינצח את הברירה הטבעית. את זה הליברל לא רוצה כמובן, כאן הוא ידרוש חינוך ממלכתי ולא מכיר בברירה הטבעית.

      (המשך)

      מחק
    7. (המשך)

      שוק חופשי לגבי מטבע: צריך לדעתי להעמיק מהי כסף ואז נבין את הכשל של הכסף ואז נבין למה בימי קדם ידעו לשמוט חובות.

      לעומק, כסף = בעלות על עמל אנושי. אז אייך זה שכסף מתכנסת אצל יחידים ? (מעל 40% הון אנושי שייך לאחוז אחד מהאנושות)

      הסיבה למה היא מתכנסת אצל יחידים, בא מחוסר עמקה מהי כסף. לעומק, כסף = שמירה על עמלי לאורך זמן. וכידוע לכל בר דעת אין במציאות\בטבע שמירה על עמל לאורך זמן. כל עמל בטבע לא נשמרת לאורך זמן בלי עמל תמידי. ולכן בחליפין טבעי (בלי כסף) אין התכנסות ליחידים וכל עמל נשארת אצל הפרטים. המצאת הכסף הביא לנו דמיון שאפשרי לשמר את עמלי לאורך זמן ולמעשה היא מביאה לאחרים שישלטו בעמלך וכך יחידים ישלטו ברוב עמל האנושי. מבחינת הפרט ?! הוא חולם בהקיץ שהכסף משמרת לו את עמלו, כי בחוקי הכלכלה הוא מפסיד 3% מערך הכסף שלו כל שנה, הוא משלם 18% מע"מ על כל צרכיו, כך שבחשבון קצר יראה שתוך שבע שנים לא נשאר לו עמלו ויצא פראייר שלאחרים יש את עמלו במשחק הכסף.

      שנבין שכסף משקר לנו את המציאות, כי אי אפשר לשמר עמל אנושי לאורך זמן בטבע\ביקום, נבין למה אחרים שולטים בנו.

      הכסף חייב לשקף את המציאות. במציאות כל עמל אנושי לא נשמרת לאורך זמן, כך בדיוק הכסף חייב להיבטל כל כמה זמן. שנבטל את הכסף כל כמה זמן ?! אז לעולם לא תהיה מצב של עניות ועבדות וכמובן לא תהיה עשירות מופלגת עד כדי כך שההון האנושי תמצא בידי אחוז קטן מהאנושות וכל יום ויום ימותו אלפי ילדים מחוסר תזונה (הגורם מספר ראשון למוות, היא חוסר תזונה).

      עשירות תהיה פונקציה של עמל אישי (יעקב אצל לבן) ולא פונקציה של נוכלות ורמאות. החליפין תהיה טבעית ולא תהיה מקום לריבית. הכסף העכשווי דורש ריבית כי הוא חולם שהיא משמרת עמל אנושי, אבל ברגע שנבין שזה שקר אז מה הטעם לשלם ריבית על שקר ?

      לסיכום: שאנו רוצים שוק חופשי אנו ביחד עם זה דורשים חינוך, התמחות, והכרה בקניין והכרה בכסף. בלי חינוך ובלי התמחות ובלי קניין וכסף לא רלוונטי השוק החופשי. וכאן הבן חורין טוען ואומר, לעזאזל הקפיטליזם = השוק החופשי, אני לא מכיר לא בחינוך ולא בהתמחות ולא בקניין ולא בכסף ותחזיר לי בבקשה את הטבע כמו לשאר האורגניזמים. שהיהודי דורש את ארץ ישראל הוא דורש אותו מכוח חלוקת הארצות על ידי נח לבניו, כלומר מכוח הירושה מהחלוקה ההיא, אם לא נכיר בחלוקה של אז ?! אז היהודי יטען שצריך עכשיו לחלק את הארצות לכולם ולכל פרט בכל חברה. כל זמן שבני אנוש לא עושים חלוקה, אז נדרוש את הארץ מכוח החלוקה ההיא, בכל אופן, אייך שלא תהיה, הדרישה לארץ ישראל בא אך ורק בחשיבה הבסיסית שכל נולד חייב להיוולד עם הטבע חינם, ואז יש טעם להילחם על הבית ועל הארץ מכובשים ואויבים. אבל אם אנו מראש שוללים את הטבע מכולם שאפי' מי גשם אסור לנו לאגור (ועל פי השופט ברק גם לנשום היא לא זכות מוקנה רק מערכת המשפט נותן לך רשות לנשום) ?! אז מזה הליצנות לדרוש חינוך בכפיה ולהקריב את חיינו למען הדגל והארץ שהיא לא שלי אישית רק של איזה דמיון שנקרא מדינה ואחר כך עוד לומר לנו שאנו תחת הברירה הטבעית ?

      בברכה

      Max maxmen

      מחק
    8. רבי דוד היקר (מי קורה לעצמו "רבי" אם לא רב מטעם ? ) :

      ובכן, לא ממש מעניין אותי לא קומוניזם ולא סוציאליזם ולא קפיטליזם. מה שמעניין אותי היא חירות האדם ואין חירות האדם בלי הטבע. המציאות האנושית המודרנית שוללת מכל פרט את הטבע מראש שאפי' מים ומי גשם אסור לו לאגור וגם לנשום הוא צריך את הסכמתו של אהרן ברק.

      שאלת "מה הקשר בין קפיטליזם שהיא שיטה כלכלית להתנהלות יומיומיות, לבין האידיאולגיה / היסטוריה / ארכיאולגיה / אמונה של שיבת ציון וחזרת העם היהודי אל אדמתו ? "

      ובכן. בלי חוקי הקניין והכסף, אין קפיטליזם. אם אתה לא מבין את פשטות הדברים ? אז לא תעזור שום הסבר ! אבל קשה לי להאמין שבני אנוש לא יכולים להבין את פשטות הדברים. הרי מי קבע שאני רוצה מים וגג על ראשי, אני צריך כסף ? האלוהים קבע זאת ? האם רוב דמוקרטי יכול לקבוע זאת ? זה אבסורד לגמרי הרי מתי רלוונטי "רוב" ? במקום שאין הכרעה אמיתית. אבל אף אחד לא חושב שהרוב יכול לקבוע ש1+1=7 ולכן רוב דמוקרטי לא יכול לקבוע ששוללים את הטבע ואת האוויר מהפרט. הטבע שייך לכולם, על זה אין חולק כמו שאין חולק ש1+1=2. אבל כסדר חברתי נכון אנו רוצים קניינים שתאפשר לעמול ולצמוח. אוקיי זה אפשרי אבל אך ורק אם נבטיח מראש שכל נולד ייוולד עם הטבע. אחרת אי אפשר לקבל את חוקי הקניין. הצו הקטגורי של קאנט אומרת שאין מוסר אנושי יכולה להיות קבילה אך ורק שכל פרט יסכים לכך, וכל הנולדים לא מסכימים להיוולד בלי הטבע.

      בברכה

      Max maxmen

      מחק
  6. ערן כל כך נכון וברור שבא לבכות איך זה רק אתה כותב על זה. רק ראיתי את הכותרת על ההחלטה ההזויה הזאת מיד עבר בראשי כתבות התדמית שהיו לנוחי דנקנר על גאוניותו לפני ... ובכלל? מה זה בנק ישראל הוא שחקן אקטיבי בשוק ההון? מחר גם יתנו הקלות מס והטבות לתאיגידים על פי האחזקות של בנק ישראל.למה לא בעצם? .
    בכלל אתה בכל פעם הורס לי את הסטטוס שאני מתכנן להעלות כי כבר אתה כותב את המחשבות שלי... אני עוד אאשים אותך בגניבת רעיונות מראשי..

    השבמחק
  7. יש אולי תגובה כל שהיא של בנק ישראל לכך שהם מפסידים כסף?

    זה נראה לי ממש מוזר בגלל שכל בן אדם יודע שהעסק הזה נועד על מנת ש"הלקוח יפסיד" אז בגלל זה לא נאה לי כל כך הגיוני שאנשים שאמורים להיות חכמים ירוצו לבזבז שם את הכסף בלי סיבה הגיונית.

    השבמחק
  8. תודה על הכתבה. ובאותה נשימה - מבחינה פרקטית, אין אני כאזרח פשוט יכול להתגונן מפני המפולת מבחינה פיננסית (המנעות מניירות ערך מסויימים? שווקים? מטבעות?)? אשמח להבהרה לטובת כל הסקרנים.

    השבמחק
    תשובות
    1. קנה ביטקוין :)

      מחק
    2. תודה אבל לא נראה לי שביטקוין זה הפתרון :)
      הגופים החזקים במשק (שאחראים על הדפסת הכסף), שהעוצמה שלהם לא ניתנת לתיאור, לא יתנו לגיטמציה לעולם למטבע הזה.
      אם כבר - מטבע וירטואלי חדש, שכן כפוף באופן מסויים לשליטה ובקרה שלהם.

      מחק
    3. אם את חושב שהערך של הביטקויין ירד כי שה"גופים החזקים במשק" לא יתנו לו לגטימציה אני מציע לך להסתכל על ההיסטוריה.

      בוא נתבונן בכל מיני דברים שהממשלה החרימה או הגבילה ומה קרה לערכם:
      אתה יכול לחשוב לבד על סמים אלכוהול (בתקופה מסויימת בארה"ב) ונשק - זה קל. אבל יש גם דוגמאות אחרות כמו גבינות - מאות אחוזי מס על יבוא ומכסות יצור גורמות לגבינות להיות יקרות פי כמה מאיזורים בהם הממשלה לא מגבילה

      ביטקוין לא צריך את הלגיטמציה של חבורת חמושים זו או אחרת. הוא קיים וזהו. אם יטילו עליו הגבלות זה רק יגביר את המחסור ויעלה את ערכו

      מחק
    4. מצטרף להמלצה על ביטקוין, אבל כחלק קטן יותר מהתיק.
      ממליץ בעיקר על כסף (המתכת) וזהב. פיזי. ביד שלך.

      מחק
    5. לדעתי ההשוואה למזון\אלכוהול וכ''ו, לא רלוונטית. מספיק שהFEDERAL RESERVE יוציא הוראה על איסור כזה או אחר וזהו, השיר של ביטקוין גמור.
      אין שום סיבה שגוף פיננסי אדיר מימדים יתן יד ל"חדירה" של מטבע חדש שאין לו שום שליטה עליו.
      אבל זאת רק דעתי.

      מחק
    6. Fortune אתה פשוט לא נותן לעובדות לבלבל אותך.

      הנה אתגר בשבילך - מצא דוגמא בה הטענה שלך נכונה: תמצא מקרה אחד בהסטוריה בו אנשים השתמשו במשהו מרצונם החופשי, ושהממשלה הגבילה את השימוש בו, ערכו ירד.

      מחק
    7. רבי דוד היקר: גם הספרדים חשבו כך והפסידו. ערך אמיתי היא שליטה על עמל אנושי.

      מחק
    8. אנונימי, אתה לא נותן לעובדות לבלבל אותך.
      אתה מנסה לגרור את ההשוואה לכיוון של מוצרי צריכה (מריחואנה? אלכוהול? תרופות אסורות?) כשכסף זה משהו מתחום שונה לגמרי. צריך להסתכל עליו כשירות, כלי, המקובל על כולם לביצוע סחר חיליפין.
      אם כבר, אז תשווה את זה למטבעות אחרות שהוצאו משימוש בהוראות הממשלה (בנקים פרטים), או ככלי שפשוט הפכו להיות ללא בלוונטים (דוגמא קטנה - שירותי בניית לינקים בשיטות מסויימות לצורך SEO. מי שלא התעדכן, ערכו ירד).

      מחק

  9. תודה על הפוסט . טוב הנושא מאוד מורכב , וזמני קצר . רציתי רק להאיר איזושהיא נקודה מאוד חשובה , שלרוב לא מועלית בסוגיה הזו :

    מסחר בשוקי הון , וביחוד במט"ח , מזקיק הרבה מקצוענות , טכניקה , דיוק , עדכניות . יש מסחר לטווחים שונים - קצר מאוד , קצר , בינוני , ארוך טווח וכו..... . בנק ישראל , לא יכול לסחור לטווחים קצרים מאוד . שם המקצוענות האמיתית , שם הכסף הגדול . אין לו פשוט משאבים מתאימים או גישה , ודינמיות והכשרה לכך , על כל זה , גם בעיה חוקית בענין , בעיה כלל לא פשוטה!! מה שנשאר , מסחר לטווחים יותר ארוכים , ושם אתה חשוף להמון צונאמים בדרך , המון טלטלות קשות מאוד . ומה שאתה מתכנן על הניר , מה יוצא , טירוף שלם !!

    תודה

    השבמחק
    תשובות
    1. פוקסי היקר, תודה שהקדשת לנו מזמנך הקצר. אז בנק ישראל לא מקצועי? הוא מחזיק חובבנים? אולי תיעץ לו? אין לו משאבים? רק 82 בליון דולר? אין לו גישה? והכשרה? חה חה חה חה, פוקסי אתה מקסימום חתולי

      מחק
    2. עורב , זוהי תגובה שניה , ערן מצא לנכון למחוק השניה שלי , ולא את שלך . במקום לעודד שפה נקיה , מכובדת , רהוטה , עינינית , מנומסת , שפה שמבנה ארגומנטציה וחידוד סוגיות תוך כדי דיון תרבותי , אזי :

      הוא מוחק את המגיבים עליהם , ואת התגובות המעוולות המכוננות , הוא משאיר . והרי ברור לכל מי שיקרא התגובה מעלי , שאותו עורב , יושב במושב ליצים של ממש .

      הבהרתי לך : קרנית פלוג , לא יכולה למכור לקנות כל כמה דקות ובסכום של מיליארדים , הכל כמו סוחרת יד שניה . אין לבנק ישראל משאבים כרגע לדבר כזה . הכסף שאתה מדבר עליו , הינו יתרות מט"ח ורזרבות בנקים וכו..... בנק כמו כל רשות ציבורית , צריך תקנים , תקציב , חיצוניים לרזרבות , אין קשר בין השניים!! מסחר אינטנסיבי לטווח מאוד קצר , מזקיק דוקטרינות , שידוד מערכות , הכשרות , חקיקה , מהיום למחר , אין לו אפשרות .

      מה אתה יודע על חובבנים ? אתה מבין בדבר ? פעם מסחר בשוקי הון היה אינטואטיבי , דרך בנקים וחדרי מסחר בבנקים בארץ ובעולם , תוך כדי חיפוש " ציטוטים " ( שערים למכירה וקניה ) . היום המסחר הפך להיות אלקטרוני , וטכני מאוד , אתה באמת מאמין , שאם קרנית פלוג היא דוקטור לכלכלה , אזי : היא מבינה למשל בניתוח טכני , במסחר על פלטפורמות אלקטרוניות , היא יודעת לקרוא אינדיקטורים , היא מחוברת בשניות למאגרי מידע ולמהלכים בשוק .

      אם אתה רוצה להבין בדבר באמת , תשאל בנימוס , לא כמו חורני !! ואפילו יראה לך אבסורד משהו , שמור על דרך ארץ ואנונימיות . אפילו כך , קרא שוב התגובה המכוננת שלי , נראה לך שאדם שכותב מה שכתבתי , לא מבין בדבר ?

      קח את זה בחשבון . הייתי בוטה בתגובה השניה , וכך צריך היה להיות !!! בוטה , ועדיין רך ומעודן ....אם אתקל בך עוד פעם , תאר לך , יהיה לך עוד הרבה פחות נעים !!

      מחק
  10. מעניין כמה זמן ייקח לכלכליסט / גלובס או שאר העיתונות המוסדית להביא את העניין לידיעת הציבור הרחב (שאינו מנוי על הכלכלה האמתית)
    אולי בשארית הכסף שנשאר אפשר לבנות מספרה ענקית ולעשות לבנק ישראל תספורת. :)

    השבמחק
  11. חברים יקרים לדעתי זה קו אדום אסור יותר לשתוק ודעתי היא שצריך להציף את הנושא בכל מקום שניתן לפרסום בו לפני שיהיה מאוחר מדי השווקים בעולם על סטרואידים כל נפילה קטנה משמעותה תספורת ענקית על גב הציבור

    ace

    השבמחק
  12. מזכיר לי שלפני כמה ימים עשיתי לחבר חישוב על מפית שאם בנק ישראל היה מקדיש פרומיל בודד מהכסף שהדפיס יש מאין על ביטקוין במקום דולרים (קרי, היה משקיע 99.9% במה שהשקיע ממילא אבל מנתב 0.1% לרכישת ביטקוין ב"שוק הפתוח", מבלי להודיע על זה כמובן כדי לא ליצור הייפ מיותר), היינו במצב הרבה יותר טוב היום...
    עדיין לא מאוחר, קרנית!

    השבמחק
    תשובות
    1. ברוכים השבים!
      איפה הלכת לנו?

      מחק
    2. דווקא עניתי על זה לפני כמה ימים... סתם המשכתם הלאה P-:

      מחק
  13. כתבה מ-2012:
    http://www.bloomberg.com/news/2013-04-24/central-banks-load-up-on-equities-as-low-rates-kill-bond-yields.html

    השבמחק
  14. בנק ישראל משחק בכספנו למוות.
    ערן מאמר חשוב שדוקר את הקישקע.

    השבמחק
  15. ערן, תרשה לי בבקשה תיקון קטן.
    הריבית על המק"ם היא פחות מאחוז אחד. TB נותנים היום יותר, תלוי באורכן. TB לעשר שנים זה מעט פחות מ-3%. כך שהסיבה להפסדים אינה הפרשי הריבית. אני מודע שמדובר באורכי זמן שונים לאגרות החוב, אבל גם המקמי"ם נפדים ונרכשים מחדש לאורך שנים.
    דייב
    הבעיה והסיבה להפסדים של בנק ישראל אינה הריבית, אלא העליה המתמידה של השקל מול המט"ח. למעשה, אם בנק ישראל יקנה בסכומים גדולים יותר ויתן למט"ח לעלות מול השקל, הוא מיד יהיה ברווחים גדולים.
    כמובן שהשאלה במצב הזה היא איך יתבצע ה-EXIT.

    השבמחק
    תשובות
    1. הבעיה בהצעה שלך לא קשורה לאקזיט, אלא היא אחרת:
      1. אם ב"י ימשיך לעשות סטריליזציה תוך כדי ההתערבות המט"חית שאתה מציע, סביר להניח שלא תהיה שום השפעה לטווח הארוך על שער הדולר, אולי רק לכמה ימים.
      2. אם הוא לא יעשה סטריליזציה, אז הפעולה היא פחות או יותר שקולה להורדת ריבית, על כל ההשלכות שנובעות מכך - חימום שוק הנדל"ן ושוק ההון ואובדן השליטה בשיעור האינפלציה.

      מחק
    2. אנא הסבר למה התכוונת במילה "סטריליזציה" בהקשר הספציפי הזה.
      דייב

      מחק
    3. הנפקת מק"מים במטרה "לספוג" את השקלים החדשים שנכנסו לשוק.

      מחק
    4. תודה על ההסבר.
      מדוע הוא לא יוכל להשפיע על שער הדולר?
      בגדול, אם הוא יקנה כל כמות אפשרית שהוא ירצה יקרו 2 דברים:
      1. השקל ייחלש ויהיו לו רווחי הפרשי שער.
      2. את הדולרים הוא ישקיע באגחי"ם ויקבל ריבית גבוהה יותר מהמק"ם. עוד מקור לרווח עתידי.
      דייב

      מחק
    5. שער הדולר נובע בסופו של יום מביקוש והיצע - כמה שקלים אנשים מוכנים לשלם בשביל דולר אחד וכמה דולרים אנשים מוכנים לשלם בשביל שקל אחד. אם נניח למשל שבנק ישראל יתערב באופן אגרסיבי באחד מן הימים ויעלה את שער הדולר ב-10 אגורות, סביר להניח שיום למחרת כל היצואנים יקפצו על ה"מציאה" וירוצו להמיר את הדולרים שלהם בשער הנוכחי, מה שכנראה ידחוף אותו לרמה שהוא היה בה קודם.

      בשביל שינוי בר-קיימא בשער הדולר, בנק ישראל צריך לתת תמריץ איזשהו לבעלי שקלים לקנות דולרים (ולבעלי דולרים - לא לקנות שקלים). חלק גדול מהרכישות האלה מתבצעות על ידי יבואנים ויצואנים, בנק ישראל לא באמת יכול לתת להם שום תמריץ (מה, הוא יבוא ליבואנים ויגיד להם "תתחילו לייבא יותר כדי שנחליש את השקל"? או שהוא יגיד ליצואנים להפסיק לייצא? כל הפואנטה של הורדת שער החליפין זה לעזור לייצוא). חלק אחר מהרכישות הן למטרות השקעה (משקיעים מקומיים רוצים להשקיע בארה"ב, משקיעים אמריקאים רוצים להשקיע פה). פה בנק ישראל אולי יכול קצת להשפיע (למשל, הורדת הריבית אולי תוריד קצת את האטרקטיביות היחסית של השקעה בישראל לעומת השקעה בארה"ב), אבל הנפקת המק"מים מעלה את התשואה עליהם וזה דווקא מעודד השקעה בשקלים.

      מחק
    6. שלום דייב
      הכלכלן הראשי של בנק לאומי בדק את מקור ההפסד. הנה מה שהוא כתב:
      "רכישת הדולרים על ידי בנק ישראל מ–2008 ועד היום יצרה יתרות של כ–80 מיליארד דולר. הרכישה הובילה להפסד שנתי של לפחות 0.5% מהתמ"ג - כלומר עלותה למשק היא כ–5 מיליארד שקל בשנה. הפסדי בנק ישראל נוצרים מכך שהוא מוכר מק"מים כדי לקנות דולרים. הריבית שהוא משלם על המק"מים גבוהה יותר מהריבית שהוא מקבל מהפקדת הדולרים שקנה בבנקים או באג"ח בחו"ל. כלומר מאז תחילת רכישת הדולרים על ידי בנק ישראל, הוא הפסיד קרוב ל–30 מיליארד שקל כתוצאה מפערים בין הריבית שהוא משלם על המק"מ לריבית שהוא מקבל על היתרות הדולריות"

      מחק
    7. קישור :http://www.themarker.com/markets/1.2191222

      מחק
  16. הערה קטנה,
    דיברתי עם חבר על הנושא, כשסיפרתי לו שעד 2010 החוק אסר על בנק ישראל לסחור במניות, התגובה שלו היתה: "אבל הנגיד לא יכול לשנות את החוק"

    גיגול קצר הביא אותי לכאן:
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3863722,00.html
    סטנלי הגיש הצעת חוק לכנסת, היו קצת דיונים, בסופו של דבר לא היו מתנגדים וההצעה עברה. פשוט וקל...

    נ.ב
    אולי שווה להכניס את הקישור ל-ynet בגוף הפוסט במקום המתאים.

    השבמחק
  17. אי אפשר למנוע את התחזקות השקל גם אם בנק ישראל יקנה את כל הדולרים בעולם
    זה בלתי אפשרי

    השבמחק
  18. מדוע?
    שוויצריה עושה בדיוק את זה וזה עובד.
    הבעיה תמיד הייתה ההססנות של בנק ישראל. אם הוא היה מפגין נחישות היינו כבר מזמן במקום אחר.
    דייב

    השבמחק
  19. וואלה בזמן האחרון קצת איבדתי הבנה עם כל המושגים הבלתי נגישים מבחינתי שחלקכם מביע פה.בעיקר את פוקסי.אשמח לפחות שאם מישהו כותב מילה או ביטוי שלא שגורים(נפוצים) כל כך בשפה העברית לתת תרגום בסוגריים.(כמו שניתן במשפט למעלה)בכך גם אוכל להרחיב את אופקיי.תודה.בועז

    השבמחק
    תשובות
    1. אנונימי , אני בעיקרון משתדל לאזן בין תגובה ישירה למעלה הפוסט , לבין כלל הקוראים הפוטנציאלים . אולי לא תמיד זה עובד . אם יש לך ענין ספציפי או כל ענין בחסר . אני לשירותך ....... רק תשאל ותיענה .

      תודה

      מחק
  20. הכתובת המלאה של הלוטו הבטוח היא www.sy-ccc.com?r=7619

    השבמחק
  21. שמישהו יסביר לי. ישנו חוק במדינת ישראל, ולא שמישהו בממשלה משתין על החוק, אבל מדובר במוסד הכי מוסדי שיש...האם הם מפרי חוק? ואם כן, למי פונים? תובעים את בנק ישראל בבית המשפט?

    השבמחק
  22. היום כלכליסט מעלה טענות הפוכות לגבי הפסדי בנק ישראל
    http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3622623,00.html
    אל תכריחו את בנק ישראל להרוויח:
    "ההפסד של בנק ישראל ב-2013 מצטבר להפסדים משנים קודמות ומגיע לכ-45 מיליארד שקל. אולם, האמת היא שבנק מרכזי אינו אמור ואף לא צריך להיות מושפע משיקולי רווח.
    ...
    אגב, הסיכוי לכך שבנק ישראל יצליח להעביר רווחים לקופת המדינה בטווח הנראה לעין הוא נמוך מאוד. ההפסדים הנצברים שלו נגררים עוד משנות ה-90. גם אם יתחיל להרוויח ייקח שנים רבות עד שבור ההפסדים יתמלא.
    ...
    בניגוד לדעה רווחות, בנק ישראל גם לא צריך לממן את רכישות המט"ח ע"י הנפקת חוב. הנפקת מק"מ של בנק ישראל לא נועדה לצורך מימון רכישות המט"ח. לכל היותר, הנפקות המק"מ נועדו לספוג מהשוק שקלים שהוא מזרים כדי לרכוש מט"ח, אך גם זאת לא מחויב ומתבצע על פי שיקול דעתו של בנק ישראל. לראיה, שווי יתרות המט"ח בשקלים גבוה ביותר מפי שניים מסך כל המק"מים המונפקים. "
    מה אתם חושבים על הכתבה הזו?

    השבמחק
  23. אבל ממתי השקעות במניות מוגדרות כהימור?!
    מניות זה לא הימור. מאמר מניפולטיבי

    השבמחק
  24. בנק ישראל דורש ממשרד האוצר זה תקופה ארוכה לבטל את הפטור הקיים על רווחי הון על אג"ח ממשלתיות למשקיעים זרים. האוצר מתנגד... כשכל קנייה של שקלים מחזקת את השקל מול הדולר אין שום סיבה להתנגד, אלא אם כן אתה פקיד אוצר ש... על חשבון הציבור

    השבמחק