יום שישי, 3 בינואר 2014

הקריקטורה השבועית של רועי



יוג'ין קנדל, ראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה,אמר בראיון השבוע :
"הדור הנוכחי הולך לחיות הרבה יותר זמן, והוא גם צריך לממן את מערכות הפנסיה היקרות של הוריו. לכן אין ברירה אלא לעבוד יותר באמצעות העלאת גיל הפרישה".


12 תגובות:

  1. ככה זה כאשר את המדיניות הכלכלית מנהלים מנהלי חשבונות עם תואר בכלכלה ולא אנשים עם חשיבה כלכלית שלפעמים צריכה להיות מחוץ לקופסא. ופרופסור קנדל הוא דוגמא למנהל חשבונות (בלי לפגוע במנהלי חשבונות עבודתם חיונית וחשובה). הוא מזכיר לי אפרופו פרשות השבוע האחרונות העוסקות בעבודת בני ישראל בפרך שפרעה דורש מהם עשו לי לבנים ותבן לעשותם אין.

    השבמחק
  2. לו קרנות הפנסיה היו משקיעות את הכספים כראוי, אחרי 20 שנה לכל אחד היה מספיק כסף שמיצר הכנסה לחיות עליה.

    השבמחק
    תשובות
    1. קרנות הפנסיה היו משקיעות את הכספים כראוי אם הייתה להם תחרות. כיון שכל שכיר מחוייב להפריש לפנסייה אין שום תחרות. רוצים שיפור? בטלו חובת הפרשה (פשוט תנו לאנשים זיכוי מס וסמכו עליהם שהם ילדים גדולים ויודעים מה לעשות עם כספם)

      מחק
    2. צריך לשיר את השיר "לייק אה קנדל " לשפוך על עצמו בושם ולקחת 6000 שח. מה זה ולמה לא להלאים הכל בחזרה!

      מחק
    3. צריך להפוך את כל קרנות הפנסיה לקרן אחת ולהעבירה לשליטת הממשלה. קרן זו תגבה כספים מהעובדים ותיתן אותם ישירות לפנסיונרים. הקרן לא צריכה להשקיע בשום מקום ולא צריכה להיות תחרות כי הקרנות האלו לא מייצרות שום דבר ולכן אין להן על מה להתחרות. המנגנון צריך להיות שהעובדים מפרנסים את הפנסיונרים וכאשר העובדים האלו יוצאים לפנסיה הדור הבא מפרנס אותם וכל התהליך הזה נעשה באמצעות קרן הפנסיה.
      צריך לזכור שאם כל העובדים מתחת לגיל 65 היו עוזבים לכוכב אחר אז לפנסיונרים לא היה מה לאכול גם אם קרנות הפנסיה היו מלאות בכסף. כמו כן צריך לזכור שאם העובדים במשק היו מייצרים שפע של מוצרים אז הפנסיונרים יכלו לחיות בכבוד גם אם קופות הפנסיה היו ריקות.
      גורל הפנסיונרים תלוי בכושר הייצור של העובדים במשק (וגם במשאבי המשק) אבל אין לו קשר למצב קופות הפנסיה.

      galgal21

      מחק
    4. העובדים מייצרים את מה שהמאיון העליון אומר לו לייצר עפ"י האינטרסים של המאיון העליון ובד"כ כדי להשיא את תשואת המאיון העליון ולא את מה שההמונים צריכים.

      מחק
    5. ל10:16 מה שאתה מתאר דומה למנגנון הפנסייה התקציבית שקורס היום.

      א. אם תהיה רק קרן פנסייה אחת ממשלתית היא תתפקד בדיוק כמו כל מונופול ממשלתי אחר. ראה ערך: רכבת ישראל, חברת חשמל, מקורות, נמל אשדוד וכו'. כלומר, זה יהיה גרוע, יעלה הרבה כסף וקבוצה מצומצמת של מקורבים תרוויח.

      ב. מנגנון בו העובדים מחוייבים לפרנס את הפנסיונרים הוא לא מוסרי. אתה למעשה מציע לקחת חוב בשמם של אנשים אחרים. לא רק ללא הסכמתם אלא לפעמים לפני שהם בכלל נולדו.

      ג. נעזוב מוסר בצד. המנגנון גם לא בר קיימא. תוחלת השנים עולה, מספר הפנסיונרים עולה. והדור העובד נושא בנטל גדל והולך. זאת לא תאוריה - זה מה שקורה היום בפועל.

      ד. גורל הפנסיונרים צריך להיות תלוי בראש ובראשונה בהחלטות שהם קיבלו בעבר. מי שחסך, יהיה לו כסף. מי שלא, הוא בבעיה.

      רוצה פנסייה שעובדת? בטל את חובת ההפרשה ובטל תקנות. ברגע שהרבה גופים יוכלו להכנס לתחום ובנוסף תהיה לאדם אפשרות לא לבחור באף אחד מהם - אתה תראה תוצאות. גוף שלא יתפקד יעלם. אדם שלא יחסוך יהיה בבעיה.

      מחק
    6. תשובות לאנונימי משעה 18:10:
      מנגנון זה אינו דומה למנגנון הפנסיה התקציבית אלא דומה באופן חלקי לשיטת הפנסיה הישנה שהיתה נהוגה עד שנת 1995. שיטה זו נקלעה לבעיות רק בגלל שהתחילו עם שיטת הפנסיה החדשה כלומר הצעירים הפסיקו להזרים כסף לקרנות הפנסיה הישנות.
      א. מונופול ממשלתי לא חייב להיות גרוע. לפעמים (רק לפעמים) זהו הדבר הטוב ביותר שיש. הצבא והמשטרה, מערכת המשפט, מערכת גבית המיסים, מערכת הבחינות לרשיון נהיגה הם מונופולים ממשלתיים.
      לדעתי מאוד לא רצוי שמערכת הפנסיה תהיה פרטית. בעלי המערכות הפרטיות שואפים בדרך כלל להתעשר והדרך הכי נוחה להתעשר במערכת הפנסיה היא פשוט לבזוז אותה.
      ב. מנגנון שבו העובדים מפרנסים את הפנסיונרים זהו מנגנון מאוד מוסרי. זהו אותו מנגנון שבו בימים קדומים הצעירים פרנסו את הוריהם הזקנים (זהו דבר הכי מוסרי שיש). ההבדל בין המנגנון ההוא למה שאני מציע הוא שזה יעשה ברמת מדינה ולא ברמת משפחה. העובדה שזה נעשה ברמת מדינה מוסיפה אלמנט של ביטוח. חלית? נפצעת? אתה לא יכול לפרנס את הוריך הזקנים? אחרים יעשו זאת (תמורת זאת אם אחרים יחלו, יפצעו, או לא יוכלו לפרנס את הוריהם -- אתה תעזור להם לעשות זאת).
      ג. המנגנון הוא בהחלט בר-קימא. העומס הכלכלי על הצעירים לא יהיה גדול יותר ממה שהוא היום. הם אומנם יממנו את הפנסיונרים אבל הם לא יצטרכו לחסוך לעצמם. הדור הבא יממן אותם. גם על הדור הבא לא יהיה עומס גדול. הוא יצטרך לממן את הדור שלפניו אך הוא לא יצטרך לחסוך לעצמו, הדור הבא יממן אותו.
      ד. גורל הפנסיונרים תלוי בעובדים. אם כל העובדים יעזבו לכוכב אחר לא יהיה לפנסיונרים מה לאכול (גם אם קרנות הפנסיה שלהם גדושות בכסף).

      מה נעשה אם אדם לא חסך בקרן פנסיה? ניתן לו לגווע ברעב (ממש פיזית)?

      עשךעשך21

      מחק

    7. א. מונופול ממשלתי הוא גרוע והאמת שאני לא מצליח לחשוב על מונופול ממשלתי יעיל. אם אי פעם הזדקקת לשירותי המשטרה או בית המשפט אתה יודע כמה גרועים הם. ואני בטוח שאתה מכיר חלופות טובות יותר (חברות אבטחה פרטיות, מגשרים וכו'). הצבא אולי הכרחי אבל הוא סמל החוסר יעילות הביזבוז.

      ב. הבעיה שלי היא הכפייה. כופים עלי להפריש לפנסייה. ויותר מזה, מבטיחים הבטחות בשמי ובשם אלו שלא נולדו. אדם צריך להיות אחראי לעצמו.כלומר, לחסוך, להפריש לפנסייה, לקנות ביטוח ולדאוג שהוא בקהילה תומכת (כמו שציינת בעצמך "אחרים יעשו זאת).

      אני לא טוען שצריך להשליך זקנים לרחוב. למעשה, אני בטוח שרוב האנשים מעונינים לעזור לחלשים. לכן, הפתרון הוא צדקה ולא שוד. אם אתה רוצה לעזור לזקנים פתח את הארנק ותרום. כרגע אתה מבקש שיקחו ממני כסף בכוח.

      זוית נוספת: אם אתה חושב שרוב האנשים רוצים לעזור למבוגרים, לא צריך חוק פנסיה חובה (ומנגנון אכיפה, מונופול פנסיה ממשלתי ומיסוי). אנשים פשוט יתרמו מרצום. אם אתה לא מאמין שהרוב רוצה בכך אני חושב שזה לא בדיוק דמוקרטי לכפות זאת.

      ג. המנגנון הוא לא בר קיימא. אתה יכול לראות מה קורה היום. תוחלת החיים עולה, הוצאות הרפואיות גדלות ככל שהאדם מזדקן ומספר הילדים במשק בית ממוצע קטן. כבר היום אין מספיק עובדים כדי לממן בכבוד את כל הפנסיונרים לפי השיטה הקיימת.

      ד. גם אם מטאור יפגע בכדור הארץ לא יהיה מה לאכול. מה הקשר?

      לסיכום, אלימות אף פעם היא לא פתרון. לקחת בכוח כסף מאנשים זה אף פעם לא פתרון יעיל לאורך זמן. הפתרון הוא שאנשים יהיו אחראים לעצמם. ועבור החלק שלא מסוגלים לעשות זאת משום מה, יש צדקה. כולנו נוכל לתרום לעמותות מהכסף הפנוי שיהיה לנו כתוצאה מתחרות אמיתית בשוק הפנסייה

      מחק
  3. סתם לידע כללי, האות ו' לא נמצאת במילים "ראש הממשלה". לתשומת לבכם.

    השבמחק
  4. יוג'ין קנדל שמעולם לא עבד יום אחד בחייו.
    עוד מגרד ביצים עם נייר מהאוניברסיטה שיושב במשרד הממוזג ועושה משהו
    שאף אחד לא צריך.

    אל דאגה,גם ילדיו,נכדיו וניניו של יוג'ין לא יעשו שום דבר יצרני או מועיל.

    השבמחק
  5. קרנות הפנסייה קימות מכיוון שרוב האנשים לא חושבים על מחר. מבזבזים היום בלי הכרה, חיים בלי שליטה עצמית, ואז אלו שחסכו צריכים להתחלק אתם בחסכונות.
    תארו לכם שקרן הפנסיה שלכם היתה משקיעה את כל הפרשות הפנסיה שלכם בדיור להשכרה, ובשלבים מסויימים של חייכם היתה מאפשרת לכם לגור בדירה או להנות מהכנסות השכרתה?

    השבמחק