יום חמישי, 30 בינואר 2014

דברים לא טובים עוברים על העולם הפיננסי - צירוף מיקרים או סימן למשבר קרוב?

מאת: ערן הילדסהיים

מנהלים מתחום הבנקאות בלונדון מתאבדים , בנקים מגבילים את משיכות המזומנים, מטבעות קורסים בשווקים המתפתחים ומשקיעים עם מידע פנים זורקים לשוק את כל המניות שלהם.האם לפנינו צירוף מיקרים נדיר או דגל אדום רגע לפני משבר גדול?


שלשום ב-8 בבוקר קפץ אל מותו גבריאל מגי, סגן נשיא חטיבת הטכנולוגיה של ג'יי.פי מורגן בלונדון. מגי בן ה-38, התאבד מראש המגדל בן ה33 קומות בו נמצא מטה הבנק ברובע הפיננסי . במהלך אותו יום פרסם "איבנינג סטנדרד" הבריטי כי וויליאם ברוקסמית, בכיר לשעבר בדויטשה בנק, תלה עצמו ביום ראשון בביתו שבשכונת קנסינגטון. ברוקסמית פרש בפברואר שעבר לאחר שלא קודם לתפקיד ראש חטיבת ניהול הסיכונים. בנוסף לשני המקרים האלה הביזנס אינסיידר מדווח כי מנהל תקשורת בבנק אחר בלונדון נמצא מת בשבוע שעבר. התאבדויות מתרחשות כל הזמן ולכן יתכן מאד שההתאבדויות האלה הן בסך הכל חלק מהסטטיסטיקה היבשה. אבל יש גם סיכוי קטן שקורה אולי משהו אנחנו לא יודעים.

בניין ג' פי מורגן

עם קשר או בלי קשר בנוסף למקרים אלה מופיעים כל מיני סימנים מחשידים על המתרחש בעולם הפיננסי. כך  למשל הבנק הענק הלונדוני HSBC החליט להגביל באופן זמני את משיכות הכספים הגדולות של לקוחותיו. כך למשל רשת בלומברג דווחה כי בנק רוסי הנחשב לאחד מ200 המלווים הגדולים במדינה החליט למנוע לחלוטין את משיכת המזומנים מלקוחותיו.גם בסין דווח כי במספר אזורים אזרחים לא מצליחים למשוך את כספם.
מחקר נוסף שפורסם באמצע החודש מתריע כי הבנקים באירופה ,בעיקר בצרפת וגרמניה, סובלים ממחסור בהון בהיקף אדיר של 767 מיליארד יורו. למשקיע הותיק והפופולרי ,מארק  פאבר, אין ספק שאנחנו נמצאים בתוך בועה שעלולה להתפוצץ בכל רגע. פאבר התריע השבוע כי " הסטטיסטיקות מראות שגורמי פנים בתוך חברות מוכרים את המניות שברשותם כמו משוגעים". מה הם יודעים שאנחנו לא?

הודעה מוזרה לא פחות פרסם הוול סטריט ז'ורנל בתחילת השבוע בה הודיע כי הבנק המרכזי של גרמניה מקדם הצעה להטיל מס חד פעמי על פקדונות וחסכונות במדינות אירופאיות שיזדקקו לחילוץ בעתיד. זה מעלה את השאלה: אם הכלכלה אכן מתאוששת והמשבר מאחורינו מדוע דנים בבנק המרכזי הגרמני בפתרונות כל כך קיצוניים למצב משברי כל כך חמור?

לכל הצרות האלה הצטרפו החודש משברי מטבע עצומים. הפזו הארגנטינאי איבד כ-20% מערכו בתוך כמה ימים. הלירה הטורקית צנחה ב11% מתחילת השנה והתאוששה מעט אחרי שהריבית עלתה שם באופן דרמטי ל10% מ5.5%. העלאה שרבים מטילים בה ספק אם תוכל להחזיר את האמון במטבע. עוד מדינה שסובלת באופן חמור מבעיות בערך המטבע שלה היא ונצואלה.

אז בהחלט יכול להיות שמדובר בצירוף מקרים נדיר או שמא בסערה קרובה ולנו מה שנותר הוא להזכר באיש הפיננסים הכי מפורסם אצלינו שקפץ מהגג בגלל משבר כלכלי. משיח, מתוך שירו של שלום חנוך:
http://www.youtube.com/watch?v=GDR_3XFDqJM

17 תגובות:

  1. בכל מקרה יותר משנה שנתיים הכלכלה המזוייפת הזאת לא תוכל להחזיק.. עדיף מוקדם ממאוחר

    ובלי קשר, אני זוכר שהיה לך טיעון נגד ביטקוין שצריך לתכנן אותו ככה שערך המטבע יהיה בהתאם לאיזשהו מדד האוכלוסיה או משהו בסגנון.. ומשהו שרק לאחרונה הבנתי הוא שאפשר לתכנן את אותו המטבע ככה שיתאים לדרישות האלה. לא צריך מטבע חדש בשביל זה, כי הביטקוין זה קוד פתוח ויש קהילה שמפתחת אותו. אם משתמשי ביטקוין ירצו להוסיף איזו מגבלה שכזו על המטבע, אחרת הוא יאבד מערכו, אז יעשו שינויים בהתאם.
    ואם יש יתרון משמעותי למטבע מתחרה, אז שוב, אפשר להוסיף את היתרון הזה למטבע הביטקוין.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני חושב שעדיף להיות מוכנים מאשר סתם לוותר אחרת מה שיהיה לך זה כאוס בכל העולם, הכל יפול נחזור 1000 שנה אחורה.

      שינוי מוניטרי הוא נחמד והכל אבל זה עדיין חשיבה של כסף ומעט מדי, מה שאנשים צריכים להבין שקצב התקדמות הטכנולוגיה הולכת לשנות הכל ביום שאתה יכול ליצור אוכל ובתים עם מערכות אוטמטיות שבנוסף לזה ייצרו לך חשמל לא תצטרך יותר כסף הוא יהיה לא רלוונטי.

      זה השינוי שאנשים צריכים לשאוף אליו, העולם הופך להיות לא יציב בלשון המעטה.

      אני צופה קריסה כמו שרומא קרסה או כל תרבות ״מתקדמת״ אחרת.

      מחק
    2. מוצטפא שמטרלינג30 בינואר 2014 בשעה 9:17

      הנושא הוא לא כסף ולא טכנולוגיה אלא שליטה וכוח. כל עוד יש בני אדם ששואפים לשעבד את זולתם (לא משנה באיזו אמתלה) העולם יישאר כפי שהוא, גם אם לכולם יהיו בתים ומזון. המאבק הוא על חופש, לא על כסף.
      ובמאבק הזה לא ננצח לעולם...

      מחק
    3. אני מסכים שעיקר העניין הוא שליטה וכוח. אבל במשבר חמור תיהיה בעיה מזון.

      מחק
    4. אני לא חושב שהבנת בדיוק לאיזה תחום בביטקוין נוגע האופן סורס...

      מחק
    5. מולי, תראה את המאמר הזה על ביטקוין

      http://themonetaryfuture.blogspot.co.il/2011/06/bitcoin-is-economic-singularity.html

      הוא נכתב כבר ב- 2011, ומציג בצורה יפה את הערך שבאגירת ביטקוין במקום בזבוז הכסף של היום.

      מחק
  2. השאלה שאמורה להישאל : האם הם באמת התאבדו?

    השבמחק
  3. שכחת לציין שפאבר הציע גם פיתרון: להשקיע במניות של חברות כריית זהב

    השבמחק
  4. מה מנסים להסתיר ?

    השבמחק
  5. הפזו איבד מערכו כי יש מגבלות מאוד קשות של הוצאת כסף מדרום אמריקה:
    לא ניתן לקנות בפזו דולרים - פרט לשוק שחור כמובן.
    יש מס של 35% על הוצאות בכרטיס אשראי מחוץ למדינה - אמיתי!
    יש הערכה שיש 40 מיליארד דולר כסף שחור במדינה והמדינה מעוניינת לקחת מזה מיסים ככה שהפזו הפך עם השנים למטבע שקשה לברוח ממנו.
    היהודים שם מובן מוצאים דרכים להוציא כסף מהמדינה אבל החבל מתהדק והפריצות נסגרות.
    ומכאן האמון במטבע יורד - בדיוק הפוך מה-ביטקון.

    יש בלאגן וכשהוא יגיע זה יתפוצץ בגדול, אולם לדעתי זה לא יקרה בשנה הקרובה.

    לגבי ישראל - נראה לי שאבי מ-אקונובלוג צדק כשהוא אמר שישראל מוותרת על השטחים כדי לקבל כסף מהדוד סם - זה סם מסוכן! או דוד ממכר!
    וזו הדרך היחידה לכסות על כל טעויות הכלכליות שנעשו כאן - פרט למלחמה כמובן.
    ככה שישראל עומדת בפני שינוי רציני - כלכלי, טריטוריאלי, וצבאי.
    אם דוד סם ישפוך כאן כסף - זה ממש לא טוב לנו משום בחינה, זה יכסה על הטעויות של השיטה הכלכלית בארץ, וכמובן יגדיל את החובות לטווח הארוך.

    השבמחק
    תשובות
    1. יותר משישראל מעוניינת לקבל כסף מארה"ב, ארה"ב מעוניינת שישראל תקבל ממנה כסף.

      הסכמי גאט"ט נקבע שאסור למדינה לסבסד את התעשיה שלה.
      מה שהאמריקאים עושים זה לתת כסף לישראל, בתנאי שתומיא אותו בארה"ב, ואז מכריחים את ישראל לרכוש צעצועים שהיא לא צריכה ואין לה שימוש רציני בהם (F35, V22).
      אותו דבר גרמניה - מוכרת לישראל צוללות במליארד דולר האחת, כאשר שליש (באופן גלוי,לגבי החסוי אני לא יודע) ממומן ע"י ממשלת גרמניה.
      העניין הוא שלגבי הצוללות, עקב הצורך בהגנת שדות הגז/נפט שבשליטת ישראל, כנראה שההשקעה הגרמנית לא תהיה בעייתית ביחס להסכמי גאט"ט.

      מחק
    2. מאמר מעניין אבל אני מתחיל לקבל את הרושם שכל הגולשים פה מחכים לקריסה כלכלית או לסוף העולם - השאלה מי אומר שמה שיבוא אחרי זה יהיה כל כך טוב?

      מחק
    3. קבל דוגמא מעולה על מה שיכול לבוא אחרי - בסרטון המדהים הבא. מה יהיה כשכסף ייחשב למיושן..

      http://www.youtube.com/watch?v=0Db7aWS5A9Q

      מחק
  6. ערן
    תודה על המאמר.
    הסימנים אכן מעידים על תחילתו של שינוי בעולם הכלכלי העולמי...כמו שאומרים: אלה הן הסנוניות המבשרות על בוא המבול. השינוי יהיה לטובה - לעומת המצב היום...
    נמשיך לעקוב בדריכות
    נועם

    השבמחק
  7. ערן מה עם בנקים ישראלים? מה יקרה להם? חושב שקריסה קרובה כמה זמן הערכה?

    השבמחק
  8. עוד תוצאה של המשבר שנובע מהשיטה המוניטרית:
    http://danireshef.blogspot.co.il/2014/01/blog-post_30.html

    השבמחק
  9. יש לי מחשב שאני (כמעט) אף פעם לא מכבה אותו. לפעמים כשהוא קצת מתעייף, ריסטארט מחזיר לו נעורים...

    השבמחק