יום ראשון, 6 בינואר 2013

תאטרון המצוק הפיסקלי הסתיים וארה"ב ניצלה ממיתון- או שהיא בעצם מעולם לא יצאה ממנו

כולם נושמים לרווחה- ארה"ב לא נפלה למצוק הפיסקלי.כפי שכתבנו לפני כשבועיים כשהמשבר היה עוד בשיאו: הרפובליקנים והדמוקרטים הממומנים על ידי אותם גופים ושתומכים באותן דעות עשו את עבודתם ,יצרו מחלוקת מדומה ו"הושיעו" את ארה"ב רגע לפני נפילה למיתון.כל זה עד ל"משבר" הגדול הבא של העלאת תקרת החוב. אבל השאלה היא האם אי פעם ארה"ב באמת יצאה מהמיתון האחרון? החליטו בעצמכם.



בדצמבר 2007 נכנסה ארה"ב לתקופת מיתון של יותר משנה וחצי. ביוני 2009 הוכרז כי ארה"ב יצאה מהמיתון. אחת ההגדרות המקובלות של מיתון הינה צמיחה  שלילית של המשק למשך זמן מסוים ואכן על פי המדדים ארה"ב החלה שוב לצמוח החל מאמצע 2009.

הצמיחה בתוצר בארה"ב
השאלה פה היא את מי משרתת אותה צמיחה.הנקודה המעניינת מתרכזת בעובדה שהצמיחה הנמדדת ברוב ארצות העולם כבר מזמן לא משקפת את מצב האזרחים אלא בסה"כ משרתת את יכולת החזר החובות של המדינה, החברות והאזרחים לבנקים. זו הסיבה שרוב העולם כולל ישראל צומחים למרות שמצב האזרחים שלהם נסוג.

בהסתכלות קצת שונה על מיתון מנקודת מבט אנושית ולא מהסתמכות על נתונים מהונדסים על ידי ממשלות למען ממשלות, אנחנו מגלים עולם אחר לגמרי. לפניכם דוגמא לאחת כזו שניתן לראות בסרטון הבא: קצב הגדילה במספר המשתמשים בתלושי מזון במדינות בארה"ב על פני ציר הזמן הכולל את התקופה לפני המיתון האחרון,במהלכו ואחרי שהוכרז על סיומו מיוני 2009.

צבע בגוון אדום-ורוד כהה יותר מציין אחוז משתמשים גבוה יותר בתלושי מזון עבור כל מדינה בארה"ב לאורך ציר הזמן הנמצא בתחתית המפה:
י

מאז שהמיתון בארה"ב "הסתיים" מאמצע 2009, מספר האמריקאים התלויים בתלושי מזון למחייתם עלה ביותר מ30% ל47.5 מיליון משתמשים כיום,שזה כמעט כפול מהתקופה לפני פרוץ המיתון ב2007 (ראו טבלה למטה). אבל למה להתעסק בזוטות כשהמשק צומח..

כמות המשתמשים בתלושי מזון בארה"ב 1975-2012

4 תגובות:

  1. נתת פה על קצה המזלג טעם טוב שמבקש עוד וחבל שלא הרחבת.
    תאטרון המצוק הפיסקלי- הציגו לנו דרמת סוף עולם עם ספירה לאחור והגיבורים הרגילים הצילו, ממש הוליווד. בפועל זו היתה סתם הצגה כשהנושא נופח והבעיה לא נפתרה. האם כל הקהל טיפש ולא מבין את זה? החלק המפחיד בפרשה שהתשובה היא "כן, הקהל טיפש". מדוע העיתונאים והכתבים משתפים פעולה?

    כיצד ניתן להמשיך בצמיחה כלכלית אמיתית יוצרת? האם הצמיחה במספר משתמשי תלושי המזון היא במקביל לשיפור ממשי ביצור? בהתפתחות הכלכלית?

    לאיזה כיוון אנחנו הולכים? להתמוטטות כלכלית? לשחיקת ערך המטבעות? היפר אינפלציה? האם מחיקת חובות של הציבור לבנקים חיונית ליציאה מהמשבר? מה עדיף צמצום הוצאות הממשלה ומיתון או שחיקת המטבע ארוע שלא יפגע בעשירים אלא רק במעמד הביניים והעניים.

    השבמחק
  2. הקהל אולי טיפש, אבל הכלכלות שלהם האמריקאים חייבים כסף מודפס רחוקים מלהיות טיפשים.
    הנה ידיעה מאתמול שמצביעה על הכיוון. העושר העולמי עובר מזרחה:

    http://www.arabianmoney.net/gold-silver/2012/12/06/china-plans-to-double-gold-consumption-in-three-years-how-high-will-gold-prices-go-now/

    אז לאיזה כיוון אנחנו הולכים? לדעתי, וזה תלוי כמה זמן נשאר עד ההתמוטטות, מטבע סיני כמטבע הרזרבה של העולם כשהוא מגובה בזהב.

    השבמחק
    תשובות
    1. That was yesterday..
      Today..

      http://www.news1.co.il/Archive/0024-D-79999-00.html

      My suggestion..stay put.

      - Eran

      מחק
    2. הלוואי וזה היה כל כך פשוט. את הסיפור הזה הממשל מנסה למכור כבר לא מעט זמן.
      כדאי לקרא כאן לאיזון:
      http://www.technologyreview.com/news/507446/shale-oil-will-boost-us-production-but-it-wont-bring-energy-independence/
      אם הגידול הדרמטי ביצור הנפט בשנה האחרונה היה באמת משנה את כללי המשחק, היינו צריכים לראות את זה בנתוני מאזן התשלומים, בגלל הירידה ביבוא. בפועל לא רואים מגמה ברורה במהלך 2012 - יש חודשים שהגרעון עולה, באחרים יורד, אבל אין כיוון ברור.
      אין מה לעשות, שנים רבות שהמשרות, ובמיוחד האיכותיות, עוברים מארה"ב למדינות אחרות בחסות החברות הרב לאומיות. אמריקה שכחה איך מייצרים, מלבד כמובן היכולת לייצר שטרות ירוקים.

      מחק