יום חמישי, 17 בינואר 2013

בלי פחד: "ארץ חדשה" המפלגה הראשונה בישראל בעד השינוי המוניטרי

היום פרסמה "מפלגת ארץ חדשה" בסיוע "הכלכלה האמיתית" את החזון שלה לגבי המדיניות המוניטרית בישראל והפכה למפלגה הראשונה התומכת בשינוי המוניטרי. וכך נכתב במצע הכלכלי באתר המפלגה :



בשיטה הקיימת הבנקים המסחריים נהנים ממונופול ליצור הכסף במדינה. יצור הכסף מבוצע בעת מתן הלוואות כחוב נושא ריבית. למעשה בכל פעם שהבנקים נותנים הלוואה הם מייצרים את הכסף ונותנים אותו ללווה.

השיטה הזו נותנת כוח עצום לבעלי הבנקים ומגדילה את הפערים בחברה. הבנקים משתמשים במונופול זה לצורך ניתוב ההלוואות למקורבים בתנאים נוחים ולשליטה על המפלגות בישראל על ידי מימונם, בעוד שבעלי העסקים הקטנים סובלים ממחסור אשראי, וכשהם מקבלים אותו זה נעשה בתנאים מחמירים. שיטה זו גם יוצרת אינפלציה מתמדת, משברים מחזוריים של היפר-אינפלציה ומירוץ צמיחה/צריכה שמכלה מחצבים, דלקים פחמימניים, ומוביל למשבר אקולוגי גלובלי.

הבנקים כיום מחויבים ליחס רזרבה (היחס בין סכום ההלוואות לבין סכום הפקדונות) שמאפשר להם ליצור את מרבית הכסף במדינה. ארץ חדשה תבחן את נושא יחס הרזרבה ברוח תוכנית שיקאגו כפי שפורסמה על ידי כלכלני קרן המטבע הבינלאומית (IMF) באוגוסט 2012*. ארץ חדשה תפעל למען העברת הזכות ליצירת הכסף מאותם גופים פרטיים ותבחן הקמת רשות מוניטארית עצמאית ,בלתי תלויה ותחת פיקוח ציבורי שפעולותיה תהיינה שקופות ושתנפיק כסף נטול חוב עבור הממשלה לצורך מימון פעילותה .מטרה בסיסית של רשות מוניטרית זו תהיה מניעת אינפלציה.

ארץ חדשה תעודד בנוסף חוקים המעודדים מיזמי מטבעות מקומיים ע"י קבלת המטבע המקומי כמס לפי יחס המרה הוגן. למטבעות מקומיים חשיבות רבה כאמצעי לעידוד שיתוף פעולה בין אזרחים וארגונים, העצמה וטיפוח הפרט, חיזוק עסקים מקומיים ושיכוך משברי מטבע בינלאומיים. הזכות החוקית ליצור מטבעות מקומיים תינתן לארגונים כגון גופים מוניציפליים וקהילות מקומיות.

ארץחדשה תפעל לעידוד והסרת חסמים בפני אגודות אשראי (credit unions), בנקים חברתיים שפועלים לרווחת הקהילה (ולא למטרת רווח), ועסקים חברתיים על מנתן לאפשר לאזרחי ישראל גישה לשירותי בנקאות הוגנים וזולים וקידום רווחת הפרט.

* קישור למסמך קרן המטבע הבין-לאומית (IMF) הדן בנושא יחס רזרבה

תודה גדולה לערן הילדסהיים (בעל הבלוג 'כלכלה אמיתית') ונוספים שעזרו בייעוץ והכוונה.

הבהרה:
הכלכלה האמיתית איננה חלק ואין לה שאיפה להיות חלק מגוף או גורם פוליטי. בעקבות פנייה של ארץ חדשה נעננו בשמחה לעזור להם בקידום נושא השינוי המוניטרי. נשמח בעתיד לסייע ולתמוך בכל מפלגה, ארגון ,גוף ציבורי או פרטי שיהיה מוכן לקדם,להפיץ או לפעול בכל דרך שיבחר לקידום הנושא.  אנחנו מברכים את ארץ חדשה על המהלך וקוראים לעוד מפלגות להצטרף ליוזמה המבורכת ולהיות חלק משינוי כלכלי אמיתי במקום העלאת עוד פתרונות שווא שרק משלים ומפיחים תקוות שווא בציבור.

45 תגובות:

  1. סוף סוף יש אלטרנטיבה למצע כלכלי , רציתי לשים פתק לבן עכשיו אני מצביע.

    יום יבוא ורב האוכלוסיה פשוט תפסיק לשתף פעולה עם "האדונים" ששולטים בנו בעזרת מערכת שיעבוד המוניטרית הנוכחית.

    השבמחק
    תשובות
    1. ארץ חדשה מחליפה סעיפים במצע בקצב בו אנשים אחרים מחליפים גרביים.
      עד לא מזמן הם דיברו על שכר למובטלים של 8,000 ש"ח למשך שנה.
      עכשיו הם מצאו גימיק חדש בניסיון לגרד עוד איז המצביע או שניים.
      ככה זה, ספינולוגים נשארים ספינולוגים.

      מחק
  2. היא הפכה להיות המפלגה הראשונה שכותבת משהו כה מפורט בנושא.

    היא לא הראשונה שהעלתה את הנושא הזה. במצע של עלה ירוק כבר היה זמן רב קודם "קידום רפורמה שתצמצם את יכולתו של בנק ישראל לחולל אינפלציה ולבצע ספקולציות מט"ח בסכומים המגיעים למיליארדי דולרים על גבו של הציבור ושתפחית את תלותו של המשק בועדת אנשים מצומצמת." (http://aleyarok.org.il/agenda/)

    ובתכנית הכלכלית שלהם הם כבר לא חוסכים בביקורת כלפי השיטה המוניטרית הנוכחית:
    "השמרנות של המערכת הפיננסית נובעת, בין היתר, מהיעדר תחרות. הרגולציה ההדוקה על הסקטור הפיננסי מקשה על קיומה של תחרות, ובכך מעלה את המחירים לצרכנים ופוגעת ביכולתם של עסקים להשיג אשראי זול הנדרש לשם התפתחותם." (עמ' 6 - התוכנית הכלכלית של עלה ירוק http://aleyarok.org.il/economicplan.pdf).

    לסיכום, הם ממש לא הראשונים שעסקו בכך.

    הם גם לא הראשונים שתומכים בשינוי מוניטרי עקב כך.

    אך אין ספק שאף מפלגה לא רשמה משהו כה ברור וחד בנושא קודם לכן.

    כל הכבוד ערן!

    השבמחק
    תשובות
    1. מה שכתבו עלה ירוק זה רמז מאוד מאוד עדין ביחס למה שדרוש.
      אבל לא מאוחר, הם עדיין יכולים לשנות, אני בטוח שהם יכולים למצוא עזרה רבה בניסוח המצע שלהם.

      עמית.

      מחק
  3. האמת מפלגת הפיראטים (לא זו שמתמודדת) כבר הייתה לפניהם אבל למי איכפת אלו חדשות גדולות! עכשיו אני יכול לשים ז' בלב שלם.

    השבמחק
  4. כל הכבוד

    חבל שזה מוקם בסוף הרשימה של המצע הכלכלי שלהם. היו צריכים לשים את זה ראשון.

    אהוד

    השבמחק
  5. סליחה? הראשונים? ממש ממש לא, זה הופיע במצע של עלה ירוק - הרשימה הליברלית כל הזמן. מוזמנים להיכנס למצע שלהם ולראות בעצמכם, גם בתוכנית הכלכלית מדברים על זה.

    השבמחק
    תשובות
    1. בעלה ירוק יש מצע שנועד לתת כלים להתמודד עם הבעיות תחת השיטה המוניטרית הנוכחית אבל אין שם איזכור לשינוי השיטה או לתת פתרון לבעיות מהבסיס שמקורן בייצור כסף מחוב על ידי בנקים פרטיים.
      לדוגמא:
      1. אין התיחסות שם לדרך יצירת הכסף -למעבר מיצירת כסף מחוב לכסף ללא חוב.
      2. אין התיחסות לשינוי יחס הרזרבה של הבנקים
      3. אין התיחסות לשבירת המונופול על יצירת הכסף של הבנקים
      4. אין שם אזכור לאפשר שימוש במטבעות מקומיים
      בעצם אין כמעט אף דבר שמופיע פה ומוזכר במצע של עלה ירוק ואשמח אם תסתור אותי וותביא לי ציטוטים משם שמראים שהסעיפים האלה כן מופיעים שם.
      כל עוד לא נוגעים בנושאים האלה משאירים את הבסיס לכל הבעיות. אולי מה שעלה ירוק כתבו יעכב או יאיץ את הקריסה אבל לא ימנע אותו

      מחק
    2. למי שבקיא בתיאוריה פוליטית וניהל שיחות עם חברים בתנועה הליברלית ששולטת כעת ב"עלה ירוק", ברור מאוד שלכל זה אין שום קשר אליה. לתנועה הליברלית אין קשר אמיתי לליברליות במובן הפופולרי של המילה, וגם לא ממש במובן הקפיטליסטי של המילה. למעשה, היא צריכה להיקרא: "התנועה הליברטריאנית", מלשון "ליברטריאניזם", משום שאלה באמת הרעיונות שהיא מקדמת.

      ליברטריאניזם היא תנועה קפיטליסטית קיצונית. ליברטריאנים מאמינים בהפרטה כוללת של... הכל בעצם. החינוך, הקרקעות, הכבישים, משאבי הטבע, המים, הבריאות... אפילו בתי הכלא. חלקם מדברים אף על הפרטה של הצבא והמשטרה (!). הם מציעים סבסוד ששואף לאפס, אפס רווחה, אפס שירותים ציבוריים, תשכחו משכר מינימום (אם השוק החופשי ירצה שתעבדו ב-5 שקל לשעה? מה לעשות! זה מה שהיד הנעלמה רצתה ותצטרכו להתמודד - החיים קשים!) תשכחו מפנסיה והטבות וכו', תשכחו מבתי חולים ציבוריים (בחדרי המיון לא יטפלו בכם אם אין לכם כסף לביטוח פרטי).
      לדעתם, אם הכל יופרט והמיסים ייפחתו כמה שיותר זה יעודד את התחרות ו-"היד הנעלמה של השוק" פשוט תפתור את כל הבעיות.

      כן, הרעיון ההזוי הזה משווק עכשיו ע"י התנועה הזו בצורה צינית כ"הומני" או "נאור" באמצעות שימוש במילת הקוד "ליברלי".

      עכשיו כשאנחנו יודעים את כל זה, בואו נבחן כמה מהשינויים המעניינים שעבר המצע של עלה ירוק מאז שהתנועה הליברלית נכנסה לתמונה. הנה כמה סעיפים שהיו שם ו... פוף... נעלמו:

      - חינוך גבוה חינם והעלאת משכורות למורים וגננות – כנראה שנצטרך לוותר על הרעיון. אין ארוחות חינם אצל הקפיטליסטים הקיצונים.
      - טיפול בנפגעי אלימות, סמים קשים ואלכוהול ובבני משפחתם – כנראה שנפגעי האלימות יצטרכו לטפל בעצמם מעכשיו. רווחה? עזרה לחלשים? לא אצלנו.
      - עזרה ממשלתית לאומנים ואומנות - הצחקתם אותם.
      - זכויות חיות והפסקת ניסויים למען קוסמטיקה – מסתבר שגם כאן נצטרך לוותר.

      עכשיו בואו נעבור על המצע החדש של "עלה ירוק – התנועה הליברלית". כן, הרשימה עדיין מציעה במצע שלה דברים שחילונים אוהבים לשמוע כמו הפרדת דת מהמדינה ונישואים אזרחיים. אבל בואו נעבור על שאר הסעיפים המעניינים:

      - "שיווק חופשי של קרקעות מנהל לציבור" שם קוד ל"הפרטת הקרקעות".
      - "צמצום משרדי הממשלה ו'אחריות תקציבית'" – שם קוד לפגיעה בשכבות החלשות וצמצום כוחה של הממשלה לטובת בעלי ההון.
      - "הורדת מיסים" – באמת? על חשבון מי? את זה בטח כבר הבנתם.
      - "צמצום כוחם של הועדים הגדולים" – הפיכתם של עוד חלקים מתושבי ישראל לעובדי קבלן של בעלי ההון. והכסף שייחסך למי אתם חושבים שיילך? אליכם? תמשיכו לחלום.
      - "הפיכת ישראל לאיזור סחר חופשי" – פשיטת רגל של עשרות אלפי ישראלים יצרניים והפיכת ישראל למדינת עולם שלישי שנשלטת ע"י תאגידים זרים.
      - "מדיניות סביבתית 'רציונלית'" – למה להשתמש במילה המשונה "רציונלית" ולא פשוט להגיד "לשמור על הסביבה"? כי קשה לשמור על הסביבה ולקדם שוק חופשי. כל הרעיון הרי בצמיחה כלכלית הוא לנצל את משאבי הטבע. איך אפשר לעשות את זה כשכל הפעילים הסביבתיים המעצבנים האלה מפריעים? כפי שהם מסבירים באתר: "נפעל לאימוץ מדיניות רציונלית המגנה על הסביבה מפגיעה מחד, אך לא פוסלת מידית יוזמות קידמה ושיפור מאידך".
      - "בחירה אמיתית בחינוך" – מדובר בייבוא שיטת הואוצ'רים משבדיה שמעודדת תחרות בתחום החינוך. העניין כאן הוא שבניגוד לשבדיה, עם הפערים החברתיים העצומים במדינת ישראל ויוקר המחיה, סביר להניח שכאן זה יתבטא שוב במערכת חינוך לעשירים בלבד. במקום יישום של חוק חינוך חינם, יש כאן למעשה קביעה שתקבלו חינוך, אבל כמה חינוך? איזה חינוך? תלוי כמה כסף יש לך.

      מחק
    3. העלה הירוק העלק ליברלים מסוכנים לישראל

      מחק
    4. אפשר לפתור בעיות ליברטניות שציינת.
      בגדול אתה סתם מלכלך על הליברטנים.
      http://en.wikipedia.org/wiki/Libertarianism
      בפוסט של הויקי כתוב שיש כמה עמדות כאלה - ז"א אין עמדה אחידה.
      אתה החלטת מיד שהם מפריטים את הכבישים ובתי הכלא.
      קודם כל לקיחת הכוח מהממשלה יכולה להיות עם קואפרטיבים ולא בהכרח אינדיבידואלים.
      שנית הליברטנים לא באמת נוסו במציאות אז התאוריה שזה לא יעבוד טובה
      כמו התיאוריה שזה כן יעבוד.

      הסוציאליזם נוסה בהרבה מדינות ולרוב נכשל.
      חוץ משבדיה פינלנד שבהם הצליח וגם שם זה מעורב עם הרבה שיטות אחרות
      להגביל את הסוציאליזם.

      יש בעיה מאוד גדולה בלתת כסף מהמדינה לאנשים.

      זה מוריד מאוד רצון לעבוד.

      עדיף שאני נגיד ארויח עוד 2000 ש"ח בחודש ואני אתרום עוד 100 ש"ח בחודש
      למי שאני רוצה.
      ככה היה פעם גם והיה מצוין.אנשים קיבלו נדבות מהשכנים שלהם במקום מהמדינה.

      התיאוריה שלכל בן אדם מגיע כל מיני דברים - מגיע ממי?
      השורש שהאדם נולד בלי סיכויים גדולים להצליח,הרבה פעמים,נובע מהשיטה של
      היום שהיא שיטה של נוכלים שגונבים את כל המשאבים ולא קשורה לכלום.
      אם אתה משתלט על נהר יחיד ומוכר לי את המים זה לא ליברליזם זה נוכלות אתה באמת חושב שעלה ירוק או ליברלים אחרים יתנו לזה יד?

      אני יכול לעבור סעיף סעיף על הדברים הפסימיים שרשמת ולהראות לך איך יש צד שני חיובי ואפשרי - אם תרצה.

      למשל הקופונים לחינוך שזה לא בדיוק ליברלי,זה חצי ליברלי.
      עדיף ממה שיש עכשיו.
      היום מי שיש לו כסף שולח במילא את הילדים לבית ספר פרטי,או בית ספר טוב יותר שדורש יותר השלמת כסף ו/או משלים לילדים עם חוגים ומורים פרטיים.
      אז בפועל אין הבדל.
      התחרות שתהיה עם הואו'צרים תשפר את החינוך יותר דווקא לעניים.
      כי לעניים תהיה יותר בחירה - מה שיש במילא היום בעזרת הכסף לעשירים.

      בקיצור אתה סוציאליסט חולני וחושב שאתה בריא.
      אבל אני לא כועס רוב האנשים כמוך. איבדו אמון באנשים אחרים עקב השיטה הכלכלית שמאלצת אנשים לרמות אחרים בשביל לישרוד ולכן תומכים במדינה
      בתור המפשר האופטימלי.

      מחק
    5. הרעיון של מטבעות מקומיים נידון לכישלון. הוא יכול להצליח בקהילות סגורות, אבל לא ברמה הלאומית והבינלאומית. עם מה בדיוק יסחרו יבואנים ויצואנים?
      דבר שני, מטבע שמספר המשתמשים בו קטן יהיה חשוף למניפולציות ולרמאויות.
      גימל, לא קשה לחזות מי השתלט על המטבעות האלה (רמז:הטייקונים). הם יוכלו ליצור מונופול על המטבעות ולהדפיס כסף כאוות נפשם והנה חזרנו לאותה בעיה בדיוק.

      זה לא שאין לי ביקורת על עלה ירוק וגם כתבתי את זה בדף הפייסבוק שלהם. המצע שלהם בנושא בנק ישראל מאוד אמורפי ומעומעם.

      אני כבר איבדתי אמון במערכת הפוליטית. הפיתרון יבוא מלמטה. מטבע חופשי ודיגיטלי ללא פיקוח ושליטה ע"י גורם מרכזי. ואני יודע שיש המון סוציאליסטים שמתעבים את הרעיון של מטבע חופשי - אבל אפילו הם יאלצו להשלים עימו.

      איתי

      מחק
    6. איתי לא צריך להיות כ"כ נחרץ.
      גם התקדמות מסוימת במערכת הפוליטית היא מועילה.
      למה רק ? למה לא גם?
      הפעילות מלמטה בסופו של דבר מתרגמת ללמעלה.
      אפשר להצביע בלי ציפיות גדולות - כעוד דבר שעוזר ולו במעט.

      אני כבר שנים מצביע למפלגות שלא עוברות את אחוז החסימה ואין לי בעיה עם זה בכלל.
      לא רואה בזה פחיתות כבוד שכלאורה ה"קבוצה שלי" לא הצליחה - כאילו זה ספורט.
      אני מבין שהרוב קובע בלי קשר עד כמה טובים הרעיונות.

      שהיה שרון או ברק לראש ממשלה אז לא הלכתי לבחור כי אז זה באמת טיפשי - אני לא יצביע למישהו שלדעתי הוא רע במילא.
      אם יעשו לי תרגיל כמו בארה"ב שיש רק 2 מפלגות ואין דברים חדשים אז ברור
      שאין טעם לבחור.

      במידה מסוימת אתה צודק שיש כאן איזה סוג של משחק ב"קקה" - גם אם מישהו
      יעבור את אחוז החסימה אז כוחו יהיה כ"כ דל שזה בלתי מורגש אבל עדיין כוח קטן עדיף על חוסר כוח בכלל.

      בהסתכלות אחרת רוצים שתתיאש ותחשוב שאין סיכוי,או שמצביעים למפלגות גדולות ובינוניות או שאין טעם להצביע - ככה הם מנציחים את השלטון שלהם.
      באמצעי התקשורות עושים צחוק מהמפלגות הקטנות ע"מ לגרום לך לחשוב שלבחור
      בהן זה שיגעון.
      לדעתי מי שמצביע למי שהיה בשלטון והיה רע בתקופתו זה שיגעון.

      מחק
    7. לידיעתכם אני בספק רב אם יש מישהו חוץ מכם בישראל שמבקר את הקיום והפעולה של הבנק המרכזי יותר מהתנועה הליבראלית החדשה.

      אם יש כזה אשמח אם תראו לי אותו.

      אלו שרוצים חופש כלכלי באמת רוצים לעצור את המונופול שיש לממשלה על הדפסת כסף.

      למנוע מהממשלה את היכולת "לחלץ" מושחתים שהבנקים שלהם פושטים רגל בעוד הם מחלקים לעצמם בונוסים (ארה"ב).

      בתנועה הליבראלית החדשה הנושאים האלה עולים ממש באופן תדיר. אמנם לא תדיר כמו כאן, אבל יותר תדיר מכל מקום אחר בשיח הציבורי כולו.

      מחק
  6. אלו חדשות מרנינות אבל כמה קולות הם יקבלו את של קוראי הבלוג וזהו בערך

    השבמחק
    תשובות
    1. לא נכון, סקרים אחרונים מעידים על בין 2 ל3 מנדטים, עכשיו ברור שאני מצטרף אליהם ואני מקווה שעוד הרבה כמוני שחיכו למפלגה שתוסיף את השיטה המוניטרית למצע שלה.
      ולערן כל הכבוד, המאמץ שלך נושא פרי

      מחק
  7. ארץ חדשה הולכים לקבל 9-10 מנדטים. זו מפלגה מהסוג שמכוני הסקרים המסורתיים מפספסים, בגלל מתודולוגיית הסקירה המיושנת שלהם. בכלל, סקר בחירות ממוצע פונה ל500 איש. 4 אנשים = מושב בכנסת. לא רציני.

    השבמחק
    תשובות
    1. אם ארץ חדשה יעברו זו תהיה תעודת עניות גדולה מאוד למצביעים שנפלו לספינים של אלדד

      מחק
  8. Did YOU make a nice profit in Gold?
    Study my post from 011613 and apply to 011713 Chart:

    http://www.barchart.com/chart.php?sym=GCJ13&t=CANDLE&size=M&v=1&g=1&p=I:5&d=L&qb=1&style=technical&template=

    Suddeny voting for Socialist Party won't seem that attractive...

    - Eran

    השבמחק
  9. ערן, כל הכבוד!
    הטקסט ניראה שנכתב על ידי מישהו שממש מבין את הנושא (חוץ מההגדרה השגויה של יחס הנזילות...). יש לך מושג מי שם אחראי על העניין ואיך הם החליטו להכניס את הרפורמה המוניטרית למצע?

    השבמחק
    תשובות
    1. צודק לגבי יחס הרזרבה.

      עמית.

      מחק
  10. "ארץ חדשה" היא בנוסף מפלגה שמאלנית קיצונית, פמיניסטית והומולסבית.
    לא מתאימה למי שהתארים הנ"ל אינם מוצאים חן בעיניו.

    השבמחק
  11. מהלך כזה אמנם ישפר במידה כלשהי את החיים של האזרחים.. אבל זה צריך להיות רק ההתחלה.
    שום מערכת מוניטרית לא תפתור את הבעיות שיש לנו, שיפור בלבד של המערכת לא משנה את העובדה שכל מערכת כספית היא מבוססת על מחסור.
    צריך מערכת חדשה (לא מוניטרית).

    "No problem can be solved from the same level of consciousness that created it."
    (Albert Einstein)

    השבמחק
  12. אולי זה ככה
    “We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them.”


    ??

    השבמחק
  13. יש להם את הקול שלי

    השבמחק
  14. השאלה החשובה לגבי "ארץ חדשה" היא האם הם עוברים את אחוז החסימה או שלהצביע להם זה סתם לבזבז קול. האם כל הסקרים שמנבאים להם חצי מנדט הם שגויים או נגועים באינטרסים? עדיין לא יצא אפילו סקר אחד שבו הם עוברים את אחוז החסימה. אני מאוד רוצה שהם יהיו בכנסת, אבל מתלבט מאוד האם להצביע להם ובכך לבזבז את ההצבעה ובעקיפין לחזק מפלגות שלדעתי הן מזיקות. מה דעתכם?

    השבמחק
    תשובות
    1. לדעתי הסיכוי שלהם "פיפטי-פיפטי" בהנחה שמה שהם אומרים לגבי זה שהסקרים לא נכונים הוא סביר.
      אם הסקרים נכונים אז אין להם סיכוי להיכנס.
      אני ראיתי שיש להם חצי אחוז מאחוז החסימה באיזה סקר - ז"א סיכוי קטן להיכנס.

      אבל למה לך להתעמק בזה?
      אם תצביע למפלגה שכן עוברת בטוח - מה זה יוסיף לך בחיים?
      קרא את הכתבה הזאת:
      http://econoblog.co.il/?p=7273

      מחק
    2. ע"פ קמיל פוקס : 3-2 מנדטים

      מחק
  15. כמה שגיאות יש בכתבה אחת...בא ונעשה קצת סדר:

    >בשיטה הקיימת הבנקים המסחריים נהנים ממונופול ליצור הכסף במדינה. יצור הכסף
    >מבוצע בעת מתן הלוואות כחוב נושא ריבית. למעשה בכל פעם שהבנקים נותנים הלוואה
    >הם מייצרים את הכסף ונותנים אותו ללווה.

    כמובן שזו שטות מוחלטת - על כל שטר מוטבע "בנק ישראל" ולא "בנק לאומי" או "בנק דיסקונט" - בנק ישראל אחראי הוא לבדו על המדיניות המוניטרית והוא אחראי על הדפסת הכסף - זה לא נקרא מונופול זה נקרא שילטון (אלה אם כן אתם רוצים כמה ראשי ממשלה וכמה נשיאים). מרבית הכסף בשוק הוא לא בשטרות אלה בבנק - זה נכון - זה נקרא מכפיל ההלוואה - וגם הוא למרבית הפלא נמצא בפיקוח של בנק ישראל.

    >השיטה הזו נותנת כוח עצום לבעלי הבנקים ומגדילה את הפערים בחברה.

    ישנם גופים אחרים שיש להם כוח עצום - מה הקשר בין זה לפערים בחברה? בתקופת המקרא שבהם לא היו בנקים לא היו עניים?

    >הבנקים משתמשים במונופול זה לצורך ניתוב ההלוואות למקורבים בתנאים נוחים ולשליטה
    >על המפלגות בישראל על ידי מימונם, בעוד שבעלי העסקים הקטנים סובלים ממחסור
    >אשראי, וכשהם מקבלים אותו זה נעשה בתנאים מחמירים. שיטה זו גם יוצרת אינפלציה
    >מתמדת, משברים מחזוריים של היפר-אינפלציה ומירוץ צמיחה/צריכה שמכלה מחצבים,
    >דלקים פחמימניים, ומוביל למשבר אקולוגי גלובלי.

    סלט שלם - כל הלוואה ניתנת כנגד ערבון - הלוואה בסיכון גבוה נושאת ריבית גבוהה יותר. המפלגות ממומנות לא על ידי הבנקים אלה דרך חוק מימון מפלגות - הטייקונים ממזמן לא לוקחים הלוואות בבנקים - הם מנפיקים אגרות חוב לציבור (מעניין שאת זה ואת התספורות אתם לא מציינים) הלוואות לא יוצרות אינפלציה - מישהו יודע מה האינפלציה במשק היום?? היפר אינפלציה??? איפה אתם חיים?? ולפי דעתכם לא צריכה להיות צמיחה? זאת אומרת שאתם טוענים שכל הדור הצעיר צריך להיות מובטל? צריך להפסיק לבנות דירות חדשות? להקים מקומות עבודה חדשים? אז תחליטו - צמיחה זה טוב או רע??

    >הבנקים כיום מחויבים ליחס רזרבה (היחס בין סכום ההלוואות לבין סכום הפקדונות)
    >שמאפשר להם ליצור את מרבית הכסף במדינה. ארץ חדשה תבחן את נושא יחס הרזרבה ברוח
    >תוכנית שיקאגו כפי שפורסמה על ידי כלכלני קרן המטבע הבינלאומית (IMF) באוגוסט
    >2012*. ארץ חדשה תפעל למען העברת הזכות ליצירת הכסף מאותם גופים פרטיים ותבחן >הקמת רשות מוניטארית עצמאית ,בלתי תלויה ותחת פיקוח ציבורי שפעולותיה תהיינה
    >שקופות ושתנפיק כסף נטול חוב עבור הממשלה לצורך מימון פעילותה .מטרה בסיסית של
    >רשות מוניטרית זו תהיה מניעת אינפלציה.

    אהה... זאת אומרת שהבנקים לא יכולים לעשות ככל העולה על רוחם! אז מה שאמרתם מקודם לא נכון... הבנתי... מה דעתכם על רשת מוניטרית עצמאית שתקבע את "יחס הרזרבה" (או מכפיל ההלוואות) ? מה אתם לא יודעים - קוראים לזה בנק ישראל!!! אתם יודעים פישר!!!!! ואללה - איך המצאתם את בנק ישראל!!! גיליתם את אמריקה - בגלל זה קוראים לכם ארץ חדשה!!!

    >ארץ חדשה תעודד בנוסף חוקים המעודדים מיזמי מטבעות מקומיים ע"י קבלת המטבע
    >המקומי כמס לפי יחס המרה הוגן. למטבעות מקומיים חשיבות רבה כאמצעי לעידוד שיתוף
    >פעולה בין אזרחים וארגונים, העצמה וטיפוח הפרט, חיזוק עסקים מקומיים ושיכוך >משברי מטבע בינלאומיים. הזכות החוקית ליצור מטבעות מקומיים תינתן לארגונים כגון >גופים מוניציפליים וקהילות מקומיות.

    זה כבר לא הבנתי - אתם רוצים הרבה "בנק ישראל"? לא מספיק לכם אחד? רעיון מצוין - גם נעשה הרבה צבאות, והרבה ראשי ממשלות ואולי גם הרבה כנסות כדי שתוכלו לפחות להיבחר באיזה כנסת שהיא... אז יהיה לפי החזון שלכם "שקל תל אביב" ו "שקל ירושלים" - ואולי גם אני אוכל להדפיס כסף ולקרוא לו "שקל לוי" ו- "שקל משה" - כמה בערך יהיה שווה "שקל משה"? - שני "שקל תל אביב"? והיום גופים לא יכולים להנפיק כסף?? אז איך אתם קוראים לאג"ח קונצרני??

    >ארץחדשה תפעל לעידוד והסרת חסמים בפני אגודות אשראי (credit unions), בנקים
    >חברתיים שפועלים לרווחת הקהילה (ולא למטרת רווח), ועסקים חברתיים על מנתן לאפשר
    >לאזרחי ישראל גישה לשירותי בנקאות הוגנים וזולים וקידום רווחת הפרט.

    במקום להטיל פיקוח על הבנקים הקיימים, לאחר המקרה עם אתי אלון אתם רוצים -"בנקים חברתיים" ללא מטרת רווח. כמובן! שאותם ינהלו חכמי דת, כמרים ונזירים...
    על זה נאמר - אתם חיים בלהלה לנד!!!

    אכן תוכנית מטופשת שכתבו כמה הזויים - ההבנה הכלכלית שלכם אפילו יותר נמוכה מזו של שטייניץ (שאפילו לא גמר מבוא לכלכלה באוניברסיטה)

    השבמחק
    תשובות
    1. לזה שרוצה לעשות "קצת סדר",
      כל כך ברור ששילמו לך בשביל התגובה הזאת , שלא שווה אפילו המאמץ להסביר לך כמה אתה זה שטועה.

      ערן ידידי , לצערי , הטוקבקיסטים בתשלום הגיעו גם לאתרך.

      מחק
    2. לאנונימי,
      הנה כמה הערות על מה שכתבת:
      1. מונופול על ייצור הכסף הוא מצב שבו רק לבנקים פרטיים שקמו למטרות רווח מותר לייצר כסף.כלומר אם אני או אתה נרצה לפתוח בנק כנראה של לא יתנו לנו עם מטבע משלנו או לא משלנו . עובדה היא שלא קמו בנקים חדשים כבר המון המון שנים בישראל למרות שהיו הרבה יוזמות כולל בנק אינטרנטי שהוכשלו על ידי בנק ישראל בגלל בירוקרטיה ורגולציות שאפילו בכירים בענף הגדירו אותן כבילתי סבירות.
      2. לגבי ייצור הכסף .הנה כמה עובדות על המערכת הבנקאית וייצור הכסף בארץ:
      7% מהכסף מודפס על ידי בנק ישראל
      93% מהכסף הם רק מספרים במחשב שמיוצרים על ידי בנקים מסחריים
      3. לגבי "לכל הלוואה יש ערבון", ניקח לדוגמא את ההלוואות שקיבלה קדימה מבנק הפועלים -לפחות חלקן אם לא כולן בוצעו ללא ערבויות או בטחונות. וזה רק מקרה אחד מרבים. לגבי השאר בשעת משבר רוב הבטחונות הקריטיים אלו שצריך הבנק לממש אותם בדרך כלל שווים הרבה פחות מסכום ההלוואה כך שאין לזה משמעות. בכל מקרה זה שיקול פנימי של הבנק איזה ערבויות לקחת אם בכלל.
      4.פערים בחברה:
      אתה מוזמן לעיין בדוחות בנק ישראל ולראות לאן מנותב רוב האשראי במשק.
      5. רשות מוניטרית:
      רשות מוניטרית לא תקבע את יחס הרזרבה אלא את כמות הכסף שתועבר לממשלה לצורך מימון פעילותה תוך שמירה על יעד אינפלציה אפסי.
      6.לגבי "אתם רוצים הרבה "בנק ישראל"?":
      בסעיף ראשון טענת שאין מונופול למערכת הבנקאית ובסעיף הזה אתה מתלונן על כך שהמונופול שיש לבנק ישראל בפיקוח על המערכת הבנקאית יוסר. ככל שיהיו יותר מערכות מטבע תהיה יותר תחרות וכשתהיה יותר תחרות- המטבעות היציבים ביותר והמועילים ביותר ישרדו בניגוד להיום שאנחנו מקובעים למטבע אחד שכולם סובלים ממנו כי אין ברירה אחרת. יש מאות מערכות כאלה עובדות וקיימות בעולם ומתפקדות היטב לטובת הציבור. הבט למשל היום רוב הקהילות המשגשגות ביוון עובדות עם מטבע מקומי.
      7.בנקים חברתיים משמעותם לא שיפעלו ללא פיקוח אלא שיפעלו למען הלקוחות ולרווחתם במקום לרווחת בעלי הבנק.
      8. לגבי "תוכנית מטופשת שכתבו כמה הזויים" -
      חשבתי כך בדיוק כמוך על תוכניות כאלה רק עד לפני 6-7 שנים עד שחקרתי ולמדתי איך המערכת עובדת. אני ממליץ לך בחום לעשות את אותו הדבר לא בשבילי ולא בשביל אף מפלגה אלא בשבילך ובשביל ילדיך.

      שבת שלום
      ערן

      מחק
    3. היי ערן, קצת איפכא מסתברא:
      "אם אני ואתה נרצה לפתוח בנק כנראה שלא יתנו לנו" - הטענה הזאת תיבדק בעתיד הקרוב. קואופרטיב "שלנו" מתעתד להקים קרן פנסיה/גמל, איגוד אשראי, ולדעתי בעתיד גם בנק לכל דבר, כולם במודל קואופרטיבי. בינתיים הם מתארים את הרוח הגבית שהם מקבלים מהממסד כ"חיובית להפליא". הדרישה הרגולטיבית המציקה ביותר היא הדרישה להון עצמי גדול (כ10 מיליון ש"ח), זה אכן חסם כניסה גדול מאוד, אך ייתכן שהוא מוצדק במקרים מסוימים.

      מחק
    4. אכן העורב עד עכשיו מה שמנע מהקמת בנקים חברתיים הוא הון עצמי גדול שדרש בנק ישראל,דרישה שהוכחה על ידי אנשים המבינים בתחום כדרישה שהיא מעבר לכל פורפורציה והגיון (חפש על דרור שטרום).אם באמת היה רצון להקים בנק חברתי ,בנק הדואר היה הופך תוך זמן קצר לכזה אבל נחש מי סיכל את זה ? בנק ישראל
      http://www.themarker.com/markets/1.673185
      אתה אומר שזה ישתנה? הלוואי.. אני בעד :)
      אבל הטענה שלי העורב היא הרבה יותר כוללת אם ברצונך להקים "בנק" המנהל כסף שאתה המצאת -אסור לך בלי הון ועם הון. לא הייתי קורא לזה שוק חופשי
      ערן

      מחק
    5. I touched on some of the points you raised in recent post, namely the rate of inflation and risk/collateral considerations when it comes to loans.
      Naturally, this website is biased, and simply ignores important data, particularly when it sharply contradicts claims/predictions made on here.
      Good post.
      - Eran

      מחק
  16. גם אני מצביע ארץ חדשה, עכשיו זה סופי.

    השבמחק
  17. ערן שלום
    כל כך הרבה סבלנות ואורך-רוח יש לך ואנרגיה להסביר גם לפוליטבירוק מטעם הצבת המוניטרית השמרנית.
    אין אנשים כאלו.
    אכן חידוש בישראל וקם ונפל דבר בואקום התקשורתי -כלכלי שבו אף מפלגה לא הזכירה את השם המפורש כסף פיאט ונגזרותיו.מפתה ביותר לתת קול למי שאזר אומץ והעלה את הנושא הכאוב שמחייב הפיכה מן המסד עד הטפחות.
    לגבי דידי לאחר שבדקתי את מצע המפלגה הזו נוכחתי לדעת שמתחת לכיבוס המילים והלשון הצחה מצע הבטחון מדבר על אליטה צבאית וחיזוקה כלומר :היתר ההקצאה הפיסקלי וחלוקת המשאבים שבן דייסון לא מוכן לתת לפוליטיקאים בריטיים בטחוניסטים יינתן לאלדד שיתעדף יחידות קרביות ולוחמים בשטח על פני "שאר " קרוב ~לשמונה ~ מיליון אזרחים ל א שווים , או השווים בהרבה פחות ,הכל משתמע ברורות מהמצע,תוך הנצחת פאר המיליטריזם בתעדוף הלוחמים שבחזית -בדיור (חינם כמעט) משכנתאות,ריביות (כמעט ללא) ,(זה מזכיר רעות אוכ' מתועדפת חינם אחרת ) ועוד כהנה וכנה מהחולי התקציבי של מערכת בטחון ,במשטר דמוקרטטורי החי לנצח על פיתוח - נשק,אידאל הקרב והלוחמה.מאות המיליארדים האבודים ועשרות המיליארדים השנתיים לא יועברו לרווחת אזרחי-ישראל ובטחונם הכלכלי היומיומי לכל הפחות.
    מצע מדיני מדבר בלשון יפה על "התיישבויות ".. וסיפוחן *ל ע ד *ועל שאיפה לשלום.."מ ת י שהוא יקרה" ,קרי :המשך הקיפאון, לעוד כמה שנים ? באילו מחירים ? מי הנופלים חלל תחת ההקפאה הלשונית :-) ? ודי לחכימא ברמיזא.
    כל מה שאתה מטיף נגדו בכל הנוגע לשחיתות הנוצרת מהשקה בין הגוף מייצר הכסף למתקצב מוצא דרכו במפלגה שכזו לעבר המשפך ההתנחיזבוללי ? שמעבר להיותו בור ללא תחתית השואב את כספי החינוך, הרווחה והדיור הציבורי ,המסר הנובע ממנו ,הוא ,שקולוניאליזם,אפרטהייד ושנאת האדם,הזר והערבי {או השמאלן שמסרב ל"התיישב" בשטחים כבושים על פי הדין הישראלי והבינל"א} הם הבון-טון של האבולוציה הציונית ,קל וחומר ,הנזק לדורי-דורות שייגרם לנו כבני אדם תבוניים-מוסריים-מצפוניים (על השחיתות דיברת ,האין זאת מקורה הכוחני האלים ? )והתסיסה הבלתי נמנעת של הנגזל (ארבעה מיליון תושבים בלבד) לרבות תקציב הבטחון שיגדל בכדי לדכא כל תסיסה שהיא לחיים שפויים,בכבוד ובעלי פנים הומניות לכל אדם בבוא -העת וחוזר חלילה.
    מצע החינוך: כ"א אחד מוזמן להיווכח במו עיניו בשימור הנורא הקיים במילים "מירוחם עד ת"א" כל שאר הילדים בכל יתר חלקי הארץ אינם.חלל.לימוד ההיסטוריוגרפיה האמיתית כרפואה ומזור לאי הצדק ולפתיחת דף חדש שבהכרח יעלה את רמת החיים בנפול האיבה האידיאית ושערוך סדר-העדיפויות הלקוי ,כלל אינה מוזכרת.
    מה זה אומר על תעדוף והקצאת משאבים כלכליים ובידי מי ולמי ?

    השבמחק
    תשובות
    1. בנאדם
      באמת ניסיתי לקרוא אבל לדעתי חלק מהמילים המצאת והחלק השני לא בעברית.
      אין דבר כזה כיבוש! והפרשנות שלך למצע המפלגה מוגזמת.

      מחק
    2. כן גם לי לא ברור מה הוא חשב כשהוא הפציץ בשפה כאילו יפה. כנראה היה לו חשבו יותר לשמוע את עצמו מאשר להעביר איזו הודעה ברורה וחבל. הוא נפל חלל תחת לשונו הקפואה

      מהתגובות שלערן לאנשים אני לומד יותר מאשר אני לומד מהכתבות עצמן. כל הכבוד לסבלנות.

      מחק
  18. את הקול שלי יש להם. אם אנשים לא היו חוששים שהקול שלהם "יתבזבז", הם כבר מזמן היו עם כמה מנדטים טובים

    השבמחק
    תשובות
    1. That's what, in a preposterous anti-democratic statement, Bibi told them. Don't fall for this.
      - Eran
      PS
      I'm not against Bibi, in fact, given the competition he's probably the best option, unfortunately.

      מחק

  19. שוב , ערן, אני מסיר את הכובע בפניך!

    תודה על העזרה לארץ חדשה לניסוח המצע הכלכלי שלהם.
    אני התלבטתי קשות אם להצביע עבורם - אך עכשיו שוכנעתי מעל לכל ספק ואצביע עבורם.
    אני רואה במפלגה זו ובאתר שלך - דמיון רב בכך שאתם חושפים את הריקבון + השיטה + בפני אזרחי ישראל שברובם עדיין טרם התעוררו. המדמנה שאנו חיים בה - לא יכולה ולא תוסיף להתקיים עוד זמן רב, ולו רק בגלל אנשים אמיצים כמוכם ! ה "שמור לי ואשמור לך" המגעיל שקיים כאן עשרות שנים ייעלם לאט לאט ככל שיותר אנשים יתעוררו ויבינו מה מתרחש מתחת לאפם. ה "שיטה" כל כך עמוקה ומסואבת שכבר לא ניתן לבער רק חלק ממנה (בגלל הקשרים בין המעורבים בפוליטיקה, בכלכלה ואנשי ההון) --צריך ממש להרוס הכל ולבנות מחדש ! אין פשוט דרך אחרת. בקיצור: צריך "ארץ חדשה".
    שוב תודה תודה תודה על השרות המדהים שלך בחשיפת האמת!!! אל תפחד מאף אחד עד שהטוב והישר ינצח !

    שבת שלום
    נעם

    השבמחק
  20. ערן, האם אפשר במקום לשוב ולהסביר את עקרונות הכלכלה האמיתית נטולת החוב, להתחיל לתאר את המצב בשווקים העולמים ואת התוצאות העתידיות שלו. אי אפשר להחזיק אתר מושך בלי לגוון ולהציג נושאים שקשורים.

    השבמחק
  21. אני שמח על הצעד.

    זה הבלוג הכי חשוב במדינה, ביחד עם ה"קהונס" של ארץ חדשה - יש פוטנציאל לשינוי לטובה.

    אני מצביע לכלכה האמתית ולארץ חדשה.

    השבמחק
  22. ארצחדשה חושפת את פניה האמיתיות.אבל זה היה צפוי. היא פונה מראש לצעירים שלא זוכירם את האינפלציה האיומה של שנות השמונים, ואת העובדה שהמבנה המוניטרי הנוכחי הוא זה שעצר אותה. הם לא מבינים שמאוחרי המילים היפות על "בנקים פרטיים, יושבת הצעה להניח בידי נערי האוצר המושחתים את הכלי האולטימטיבי להרס הכלכלה - הכח להדפיס כסף כאוות נפשם.
    מי שחושב שאלדד יניב הולך להלחם בהון שלטון - הנה לכן ההוכחה שהוא פשוט רוצה את ההון ואת השלטון לעצמו.

    השבמחק