יום שלישי, 28 במאי 2013

6 דברים שמנסה להגיד לכם הנגיד בהורדות הריבית האחרונות

הנגיד הוריד פעם נוספת תוך שבועיים את הריבית והיא עומדת כעת על 1.25%. מה הוא רוצה להגיד לנו? לפניכם הסבר לכך בגובה העיניים


1.פישר לוקח אתכם להרפתקאה של כמה שנים על חשבונכם.
זוכרים את הידיעה על הורדת ריבית הקודמת שבה בנק ישראל הצהיר ,שהוא מתכוון לרכוש 2.1 מיליארד דולר עד סוף השנה וזאת כדי להחליש את השקל ? המטרה שלו היא לסייע ליצואנים שנפגעים משקל חזק. אם אתם חושבים שאתם לא הולכים לשלם על זה אז קראו קודם איך התהליך הזה בכלל עובד: נתחיל מאיך בכלל נעשה כל תהליך רכישת הדולרים?
בשלב הראשון בנק ישראל רוכש דולרים ממשקיעים בשוק. בתמורה לדולרים בנק ישראל נותן למשקיעים שקלים. בשלב השני ,על מנת למנוע אינפלציה בשל הזרמת מליארדי שקלים לשוק במקום הדולרים,לווה בנק ישראל את אותם השקלים חזרה מהציבור. בתמורה הוא נותן לאותו ציבור התחייבות בצורת נייר הנקרא מק"מ (מלווה קצר מועד) שבו הוא מתחייב להחזיר להם את השקלים שלווה מהם תוך זמן קצר ובתוספת ריבית. גובה הריבית שהוא משלם על המק"מ הוא בגובה ריבית בנק ישראל שהתפרסמה אתמול. על כל אחוז ריבית שבנק ישראל יעלה ,הוא יצטרך לשלם עשרות מיליוני שקלים יותר כדי לממן את הריבית של המק"מ שינפיק... סליחה אנחנו נצטרך לשלם. כל אחוז ריבית שיוריד יגרמו להוצאות על החזרי הריבית שהוא חייב, לרדת דרמטית. הנגיד הפסיד על המשחקים האלה כבר 325 מיליון ש"ח בתוך חודשיים השנה וכ4.5 מיליארד בשנתיים האחרונות. הורדת ריבית זה למעשה כלי מצוין עבור הנגיד למזער נזקים אצלו בבית אך היא גורמת לנזקים כבדים לבית שלנו כפי שתקראו בהמשך.

2. פישר רוצה שתהיו יותר עניים
כן זו האמת וזה לא חלילה בגלל שפישר הוא איש רע או חלילה וחס שונא ישראל. זה פשוט כי זו הדרך היחידה בשיטה היום שבעזרתה הוא יכול להמריץ את הכלכלה. כשהנגיד מחליש את השקל הוא גורם לכך שאתם תוכלו לרכוש עם המטבע הזה פחות ופחות. כשהכסף שלנו שווה פחות אבל המשכורות לא עולות באותו הקצב, אנחנו נאלצים להתחיל לקחת הלוואות יותר גדולות כדי לגמור את החודש (או בשפה הבנקאית להכנס לאוברדראפט) או סתם כדי לרכוש דירה. בגלל שכסף מיוצר מחוב -כל הלוואה כזו היא עוד כסף שמוזרם לשוק וכסף הרי זה הדבר שממריץ את הכלכלה. למעשה מאז שלחץ פישר על ממשלת ישראל לתת לבנק ישראל עצמאות ב1984,  עוד עדיין ששימש כנציגו של מזכיר המדינה האמריקאי, צנח ערכו של השקל בקרוב ל80%. פישר כנראה שואף להגיע לאחוזים אף גבוהים עוד יותר.

שוטרים מפלסים את דרכו של הנגיד המוקף במפגינים בשבת האחרונה
צילום : ilai fly high
3. אם התמזל מזלכם ואתם בפלוס -אתם לפי פישר פוגעים במדינה. צאו לצרוך!
ככל שהריבית נמוכה יותר ככה יותר מפתה לקחת הלוואות זולות. ככל שתיקחו יותר הלוואות ככה תזרימו יותר כסף חדש למשק. כן, היום כמות המשכנתאות הזולות שמשקי הבית שלנו טובעים בהן כבר מתקרב לסך כל תקציב המדינה ולא רחוק מ300 מיליארד ש"ח! לדעתו של פישר זה לא מספיק- אתם צריכים לקחת עוד חובות כדי שלא תהיה האטה.

4. חוסכים לילדכם? פישר רוצה שתחיו את הרגע
ככל שהריבית נמוכה יותר, ככה יותר כדאי להוציא ולבזבז את הכסף שמאבד מערכו בחסכונות שלנו בבנק או להשקיע אותו במקומות מסוכנים. הנגיד מעודד אותנו לפיכך להישאר עם כמה שפחות חסכונות ,שכן כסף שתקוע בחסכון לא תורם במאומה לצמיחת המשק.

5.פישר לא חושש מאינפלציה -או יותר נכון לא חושש מהאינפלציה המדומה  שמדווח הלמ"ס

רגע, אומרים לנו שריבית נמוכה עלולה לגרום לאינפלציה גבוהה ובכל זאת האינפלציה בהסתכלות על 12 החודשים האחרונים נמצאת מתחת למרכז היעד של בנק ישראל. בנק ישראל הרי רוצה שהמחירים יעלו יותר ויגיעו ליעד (זוכרים: יוקר המחיה הוא תנאי הכרחי לקיום השיטה). לכן אינפלציה נמוכה מעניקה לנגיד פישר מרחב תמרון להוריד את הריבית גם כדי להגיע לעליית המחירים הרצויה מבחינתו ובעיקר כדי להשיג את המטרות שצוינו בסעיפים הקודמים. בנקודה זו מגיעה שאלת השאלות: איך לעזאזל האינפלציה היא מתחת ליעד של בנק ישראל כשאנחנו מרגישים שהמחירים עולים הרבה מעל היעד שלנו לחיות חיים נורמליים?
התשובה נמצאת בשנת 1999.אז חל שינוי מהותי בדרך שבה מחושבת האינפלציה בישראל. זהו המדד שעל פיו נקבע יעד האינפלציה של בנק ישראל. זה המספר שאנחנו כאזרחים לומדים ממנו על עליית המחירים. מה שקרה באותה שנה זה שהלשכה המרכזית לססטיסטיקה, החלה לחשב את מחירי הדיור על פי העלות הממוצעת של שכר דירה למרות שרק 30% מהאוכלוסיה גרה בשכירות [קישור]. אבל לא רק זה -באותו זמן נכנסו למדד כל מיני חישובים מוזרים ומסובכים כמו רגרסיה הדונית. אם זה נשמע לכם יותר כמו שם של מחלה אז אתם צודקים. זו באמת מחלה קשה של עיוות נתוני האינפלציה האמיתיים כלפי מטה.

6. הנגיד טוען שהורדת הריבית באה על רקע תחילת הפקת הגז ממאגר "תמר" והחשש מהתחזקות השקל בעקבות כך
מעניין שבכל העולם מורידים ריבית בדיוק בו זמנית כדי להחליש את המטבעות שלהם.מעניין כמה תמרים התגלו בעולם בשנה האחרונה ולא ידענו עליהם?


אז מה אפשר לעשות?
נסו להשקיע את כספכם בתבונה אבל השתדלו להימנע מכניסה לחוב גדול מידי כי זכרו שגם אם הריבית נמוכה עדיין תצטרכו להחזיר אותה גם בתקופות שתהיו ללא עבודה ומתישהוא בעתיד כבר אי אפשר יהיה להסתיר את האינפלציה והריבית תצטרך לעלות. מעבר לכך תחת שיטה הנוכחית -ההתדרדרות של הכלכלה הישראלית בילתי נמנעת. הנגיד בינתיים יסחט את כל החסכונות שלנו עד השקל האחרון או עד שהר החובות יהיה כל כך גבוה שיקרוס עלינו וכל זה רק כדי לדחות את המשבר. בניגוד למשבר 2008 למשבר הבא ניכנס עם בלוני חמצן ריקים אבל עד אז הנגיד שלנו כבר ינפוש בארה"ב ויתן ליורשו להתמודד עם המצב.

54 תגובות:

  1. כתבתי את זה כבר באתר בועת נדל"ן ואני אכתוב גם כאן:
    הריבית לא תעלה לעולם!

    זה הקנוניה תבינו.
    החוב של המדינה גדול מידי ולכן הנגיד לא "יעשה את זה למדינה".

    הריבית תגיע ל 0 כמו בארה"ב ויפן.

    רק אם תתחיל היפר אינפלציה או שהחובות של המדינה יקטנו משמעותית
    רק אז הריבית תעלה.

    ביננו אין גם שום עלות למכירת כסף בחינם.
    אז למה זה צריך לעלות כסף?

    הגורם המגביל היחיד הוא הסיכון שהלווה יחזיר את הכסף וזה מה שצריך
    לקבוע את אחוזי הריבית.

    בנק ישראל במילא מגביל את הבנקים בהגבלות שונות שמקשות לתת הלוואות.

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה מבין שאם לא ניתן להעלות את הריבית, אז בסופו של דבר צריך להדפיס עוד ועוד כסף
      ונשאלת השאלה היא מתי אי אפשר לעשות את זה יותר, אם בכלל מגיע זמן כזה

      אני חושב שהתשובה היא כשמדינה צריכה להדפיס כסף כדי לעמוד בתשלומי הריבית על החוב שלה
      יפן בדרך לשם

      מחק
    2. יפה כתבתם - אתם מבינים את "המשחק".

      מחק
  2. לבנק ישראל יש פירצה בה הוא יכול להתחיל לייצר ערמות כסף לממשלה כמו בארהב ויפן??
    כי הבנתי שזה אסור לו

    השבמחק
    תשובות
    1. זאת אותה פרצה שיש לכל הבנקים המרכזיים בעולם. האיסור הוא על רכישת חוב ישיר מהמדינה (על ידי הדפסת כסף) אז מה שהבנק עושה הוא רוכש את החוב דרך גוף שלישי. מבחינת ההשלכות של המהלך אין הבדל בין זה לבין זה -רק שינוי פרוצדורלי.
      אגב, בנק ישראל כבר עשה את זה פעם אחת בשנת 2009.

      ערן

      מחק
  3. הוא בסה"כ פוחד מהמחלה ההולנדית והתחזקות השקל , זה לדעתי אחד מהשיקולים שלו בהקשר של הגז בהורדת הריבית והרצון להחליש את השקל

    השבמחק
  4. קרדיט לתמונה?

    השבמחק
    תשובות
    1. אשמח לתת. רק שהיא רצה ברשת ולא מצאתי את מי שצילם אותה.

      מחק
    2. שלחו לי את השם.
      עודכן במאמר

      מחק
    3. ראיתי את הצילום (ושיתפתי :) ) באלבום של עילי פליי היי (Ilai Fly-High):

      https://www.facebook.com/media/set/?set=a.552484521469063.1073741835.100001225612827&type=1

      מחק
    4. אהבתי את המבט המבואס שיש לפישר בתמונה.
      צריך לגרום לו ולמי שיחליף אותו להרגיש ככה כל יום, כמו שרוב האנשים במדינה מרגישים. מתוסכלים..

      מחק
  5. כתבה רדודה מאוד, כתובה בשפה נמוכה

    השבמחק
    תשובות
    1. השפה שפת העם -חבל שהכלכלנים לא מדברים בשפה הזו כדי שנבין אותם. בעצם.. כשקוראים פה מבינים למה הם מעדיפים לא להיות ברורים.

      מחק
    2. דווקא חשוב לכתוב בצורה כזאת, למרות שעשיתי קורס מבוא בכלכלה - עדיין השפה הכלכלית מסובכת - וטוב שיש מקום שמסביר באופן ברור, גם אם פופולארי.

      מחק
    3. ל 09:10
      כתוב יפה וברור - זה לא מאמר שמציג מחקר רפואי באיזה ביטאון. זה הסבר פשוט ולעניין לגבי הרעה החולה הזו.
      זה בלוג שפונה לכולם !
      Get a life

      מחק
  6. אין שום קשר בין חוזק השקל מול הדולר לבין המחירים שיש פה על דברים שאינם מיובאים.

    כתבה מגמתית ולא מקצועית

    השבמחק
    תשובות
    1. כשהריבית יורדת וכמות ההלוואות עולה כתוצאה מכך,באותו הרגע מוזרמים הרבה שקלים לשוק שיוצרים אינפלציה. ירידת ערך השקל היא לא רק כנגד הדולר אלא כנגד מוצרים ושירותים. כשקצב יצור הכסף עולה על קצב יצור המוצרים -הכסף מאבד מערכו ואתה מרגיש את זה בצורה של עליית מחירים.

      ערן

      מחק

    2. חשוב גם לציין שעלות היצור וההובלה של מוצרים המיוצרים בארץ עולה בגלל עליית הדולר. למשל: משאיות שמובילות את מוצרי המזון לסופרמרקט צורכות דלק ומחיר הדלק עולה בהתאם לשער הדולר ובסופו של דבר העלייה הזאת מגיעה גם לצרכן.

      גם חומרי גלם שונים, כמו חיטה למשל, מיובאים מחו"ל ולכן עליית שער הדולר בסופו של דבר גורמת לעליית מחירי המזון

      אם הדולר ימשיך לעלות לכיוון 3.8 - 3.9 , תוך כמה חודשים נראה גל של עליות מחירים של הלחם ומוצרי מזון בסיסיים, רק שאז אף אחד לא יטרח לקשר בין הורדת הריבית של בנק ישראל לעליות המחירים.

      מחק
    3. כשהריבית יורדת כמות ההלאות עולה ?

      לא תמיד, ראה יפן

      אם לאנשים נגמר הכסף או היכולת להציג בטוחות נאותות ( אנשים ו/או חברות )

      אז כמות הכסף במשק לא תעלה וגם המחירים לא , זה בדיוק מה שיקרה למשל עם הנדלן בישראל

      בשלב מסויים שאולי כבר הגענו אליו , אנשים לא יוכולו להגדיל את ההלואות שלהם , והמחיר לא יעלה עוד

      עובדתית רכישות המזון של הציבור בירידה , מה שאומר על מצבו הפיננסי של הציבור

      מחק
    4. אתה צודק ב100%. מאיזשהיא נקודה הורדת הריבית לא אפקטיבית כבר(לא בטוח שזה כרגע המצב בארץ אבל אין ספק שנגיע אליו) ואז הבנק המרכזי מתחיל להדפיס. זה השלב הבא. בכל מקרה המערכת תהפוך עולמות כדי ליצור אינפלציה -אם המחירים לא יעלו המשק יכנס לגל של פשיטות רגל שיביא לסוף פרק בכלכלה. אין גורם שפוי במערכת שלא ינסה למנוע את זה גם אם זה אומר שהוא יצטרך לשחוק לגמרי את ערך הכסף שלנו.

      מחק
    5. ערן אבל הדפסת הכספים בארהב לפי מה ששומעים לא יעילה ולא מצילה אלא חלק קטן מהכלכלה מפשיטת רגל.

      כל הזמן מדברים שם על הפסקת ההדפסה אז נראה לך שיעשו את זה בארץ אם שם יפסיקו?

      אהוד

      מחק
  7. אז מה כן לעשות עם הכסף שמונח בבנק?
    לקנות דירה?
    מה לעשות?

    השבמחק
    תשובות
    1. מצטרף לשאלה... כמשקיע מתחיל (לא סוחר) בשוק ההון, אני די אובד עצות.

      תודה.

      מחק
    2. זהו שאף אחד לא יודע בוודאות לומר לך מה לעשות.
      הנדלן האגח המניות הזהב כולם בתסריטים כאלו ואחרים עלולים להפסיד זה תלוי בהחלטות של המאפיונרים בבנקים המרכזיים וזה תלוי מתי תרצה את הכסף חזרה.

      תחושת בטן שלי היא שהדולר רק יעלה בשנה הקרובה.. אבל אולי זה סתם צרבת :)

      מחק
    3. וזה מה שנכתב בסוף המאמר:
      נסו להשקיע את כספכם בתבונה אבל השתדלו להימנע מכניסה לחוב גדול מידי כי זכרו שגם אם הריבית נמוכה עדיין תצטרכו להחזיר אותה גם בתקופות שתהיו ללא עבודה ומתישהוא בעתיד כבר אי אפשר יהיה להסתיר את האינפלציה והריבית תצטרך לעלות. מעבר לכך תחת שיטה הנוכחית -ההתדרדרות של הכלכלה הישראלית בילתי נמנעת. הנגיד בינתיים יסחט את כל החסכונות שלנו עד השקל האחרון או עד שהר החובות יהיה כל כך גבוה שיקרוס עלינו וכל זה רק כדי לדחות את המשבר. בניגוד למשבר 2008 למשבר הבא ניכנס עם בלוני חמצן ריקים אבל עד אז הנגיד שלנו כבר ינפוש בארה"ב ויתן ליורשו להתמודד עם המצב.

      ל9:28 אם תיקח הלוואה לדירה אל תשתולל!! קח משו שתעמוד בו.. (בוודאות אבל אל תיצפה עתיד ורוד מידי תהיה פסימי בראיית העתיד)

      ל10:28 אני מציע: ביטקוין אפ'חד לא יגע בו!

      מחק
  8. לדעתי הצנועה, פישר יודע משהו על מגמות חדשות שמתפתחות בבועת הנדל"ן. אם המגמה מראה שבועת הנדל"ן בדרך לקריסה, דבר שהממשלה פוחדת ממנו כמו מאש, אז הנגיד היה חייב להוריד את הריבית על מנת להוסיף דלק לתחזוקת הבועה.
    כמובן שהפתרון הזה הוא זמני בלבד ופישר בסך הכל מרוויח זמן. כאשר הבועה תקרוס (והיא תקרוס בצורה כואבת), פישר כבר לא יהיה כאן ולכן לא ידרש להסביר את החלק שלו בקטסטרופה.
    ראו הוזהרתם!

    השבמחק
  9. תודה ערן על המאמר!
    אני מאמין שבקצב האירועים הנוכחי בארץ ובעולם כדור השלג הזה יתפוצץ ותתפתח שיטה כלכלית הרבה יותר צודקת לכולנו.

    נעם

    השבמחק
  10. פישר לא לבד גם פוליטיקה של ביבי בכוון הזה כי הממשלה ממלה את הקופה בצורה כזאת למה שהמדינה יהיה חייבת שהעם יהיה בחובות יהיה עוני יהיה שעובד לבנקים ולמדינה ולא הפוך הריבית בינתיים נמוך כי הם רוצים שהעם יקנה יותר שיכניס יותר כסף לקופת המדינה לכו תקנו דירות תיקחו משכנתה של מיליונים למי ייכפת איך תסתדרו בעוד כמה שנים כש ריבית תעלה או יפתרו אותהם מעבודה? הכי חשוב עכשיו לכו תתחייבו על חשבון מי ?

    השבמחק
  11. ברננקה אוטוטו מפסיק להדפיס.
    אחכ תעלה שם הריבית ואז כאן.
    הריבית שלנו תלויה בברננקה

    השבמחק
    תשובות
    1. לא להתרגש
      ברנקקי רק שולח בלון ניסוי לבדוק את תגובת השוק.
      בקריאת חומר רב בבלוגים בחו"ל נראה שיש רוב מוחלט לדוברים שאומרים שאין סיכוי שהוא יפסיק להדפיס אחרת השוק יתמוטט.
      כרגע כל הרווחים הם בחברות הגדולות ולא מחלחל לציבור. נכון להיום כל מדדי הצריכה (הגדולים והחשובים הנדרשים לפריחה כלכלית) נמצאים במיתון.
      ביום שהוא מפסיק להדפיס הבורסות בכל העול נופלות !
      חיים

      מחק
  12. למה הטענה שלבנקים לא יהיה כיסוי הינה מוטעית מהיסוד?
    למה אין שום סיכון ליציבות הבנקים בפיצוץ הבועה ?

    הן כי המימון איננו 100%   ויש כרית בטחון שמנה בסדר גודל של עשרות אחוזים מהקניה  .
    הן כי בינתיים שולם חלק מהחוב
    הן כי בינתיים מחירי הדירות טיפסו , כך שאחוז המשכנתאות קטן יחסית לערך הנכסים.
    הן כי הבנק יכול להפרע גם מנכסי החייב האחרים.

    כך שליפול מהמשכנתאות יהיה קשה מאוד.

    כך שרק רווחי הבנק בסכנה... אין ספק שהמדינה ואזרחיה צריכים לשמור על רווחי הבנק החזיריים.

    השבמחק
  13. מחירי הדירות ימשיכו לעלות מכיוון שמספר התחלות הבנייה הוא חצי מקצב ההתרבות שלנו.

    השבמחק
    תשובות
    1. מנעת הלואה לקבלן , מקטינה את התחלות הבניה וכך נשמר המחיר הגבוהה .

      מחק
  14. תודה ערן מאוד מעניין .
    האם יש מצב שבו ערך הכסף שיש לנו כבר לא יהיה שווה כלום
    כמו במעבר משקל ישן לחדש?

    השבמחק
  15. מההבנה הרדודה של הדיוט, אנחנו בין הפטיש לסדן.
    או הדפסה עד להיפר אינפלציה בסגנון זימבבואה.
    או קריסה בעקבות העלאת ריבית.

    אני יכול לסמוך על הנגיד הבא שממש לא ירצה להיות האהבל שימוטט את הכלכלה בגלל העלאת ריבית (נדמה לי שגרינספן עשה את זה, נבהל וחזר בו...)
    לכן נשארנו עם היפראינפציה.
    תתחילו לאסוף שקים כי תצטרכו אותם מלאים בכסף בשביל לקנות מסטיק

    השבמחק
  16. 1549
    בטווח הארוך יעלו. בטווח הקצר בכלל לא בטוח.
    היה שינוי בקצב התרבות בין 2000-2007 לבין עכשיו ?
    כי אז גם בנו מעט אבל המחירים ירדו

    השבמחק
  17. זוהי ראייה מעט פשטנית של המצב. פישר נמצא במצב בעייתי.

    מצד אחד הוא רוצה לשמור על שקל נמוך ביחס לשאר המטבעות על מנת לשמר את התחרותיות של ישראל בשוק העולמי (למי שלא שם לב מתנהלת ברגעים אלה מלחמת מטבעות עולמית - כל מדינה מנסה לשחוק את המטבע שלה ביחס לאחרים. זה מתבטא בכך שהיחס בין המטבעות כמעט לא משתנה אולם המחירים עולים).

    מצד שני כפי שנאמר כאן הורדת הריבית והשקל מתדלקים את בועת הנדל"ן ובועות אחרות. בועת הנדל"ן טובה ליציבות הבנקים אולם רעה לאזרחים.

    כמו שכבר נאמר כאן באתר לא מעט, פתרון אמיתי לבעיה יתחיל בשינוי מוניטרי ושיטת הבנקאות. כמובן הפתרון הזה הוא לא תרופת קסם אולם המצב כנראה יהיה מעט פחות גרוע.

    השבמחק
  18. היי רן רציתי לשאול בנוגע לסעיף הראשון שבו אתה מתאר שתי פעולות בהן הבנק המרכזי מכניס בעצם כסף למחזור א. קניית דולרים ב. פדיון מק"מ.

    אני הבנתי שעפ"י בשיטה מוניטרית אסור לבנק המרכזי להכניס כסף למחזור,
    וסמכות זו מצויה רק אצל הבנקים המרכזיים בצורת כסף כחוב,
    אז איך זה מסתדר ?


    השבמחק
    תשובות
    1. בנק ישראל טוען שאת השקלים שבעזרתם הוא רוכש דולרים ומכניס למחזור הוא לא מדפיס אלא לוקח אותם מפקדונות מוניטרים (כספים שהבנקים המסחריים מפקידים אצלו) ומק"מים שהוא מנפיק.

      מחק
    2. בוקר טוב ערן,

      אפשר לבדוק את זה? ב2009 בנק ישראל אמר שהוא יספוג עם מק"מים. הפעם הם לא טענו טענה כזאת (לא מצאתי לפחות). איפה רואים את כמות המק"מים שהונפקו כדי לבדוק אם פישר ממשיך לעקר?

      שאלה שנייה, מה קורה אם הבנקים המסחריים צריכים את הכסף שלהם בחזרה? זה לא נשמע לי הגיוני - פקדונות אצל הבנק המרכזי אמורים להיות נזילים overnight, לא?

      מחק
    3. שלום העורב,

      לגבי השאלה הראשונה הנה הקישור:
      http://www.boi.org.il/he/DataAndStatistics/Pages/MainPage.aspx?Level=3&Sid=41&SubjectType=2

      היה בבלוג מי שכבר בדק את זה והגיע ללמסקנה שחלק גדול מהעיקור הוא עקר:
      http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/2013/03/blog-post_3.html

      לגבי השאלה השניה:
      שאלה טובה כי הפקדונות הם בדרך כלל יומיים. יש פה הרבה שאלות וכפי שראית או תראה במאמר של פרבר( בקישור שצירפתי) לא כל מה שטוען בנק ישראל בהכרח מתרחש בפועל.

      ערן

      מחק
  19. תודה ערן מאוד מעניין .
    האם יש מצב שבו ערך הכסף שיש לנו כבר לא יהיה שווה כלום
    כמו במעבר משקל ישן לחדש?

    השבמחק
    תשובות
    1. כל מטבע תחת השיטה הנוכחית יפשוט רגל מתישהוא בעתיד וזה כבר לא קשור לכלכלה אלא למתמטיקה בסיסית. היה מי שבדק ומצא שזמן חיים של מטבע תחת השיטה המוניטרית הזו הוא בערך 30-40 שנה.
      האופציה השניה היא פשיטת רגל של המדינה. קשה לי לראות ממשלה שתסכים שפשיטת רגל תתרחש בתקופתה.

      מחק
  20. באמת קשקוש אחד גדול.
    פישר הוא מגדולי הכלכלנים בעולם - לומר עליו שהוא רוצה שנהיה יותר עניים ? שהוא לא רוצה שנחסוך ?
    מה השטויות האלה ?
    מי אתה בלוגיסט קטן שתבקר את פישר ?
    סוציאל דמגוגיה במיטבה

    השבמחק
    תשובות
    1. פישר הוא פישר, אפס אחד גדול. הקשקש היחיד פה זה אתה.

      מחק
    2. אני אולטרא קפיטליסט וגם אני מבקר את פישר, כך שהוא מקבל ביקורת משתי קצוות ה"קשת המוניטרית" = אז מה זה אומר לדעתך?

      מחק
    3. אז אני אפילו לא קפיטליסט כמוך וברור שצריך לבקר את פישר.
      אבל הביקורת פה היא דמגוגית לחלוטין.
      "רוצה שנהיה עניים" "רוצה שנחייה את הרגע"
      "רוצה שנצרוך ולא נחסוך"
      הנה יש פה גם מטומטם מעלי שהחליט שפישר הוא "אפס אחד גדול"
      הבלוגיסט הקטן הצליח להסיט את העדר הסוציאל דמגוגי...

      מחק
    4. לא קפיטליזם אמיתי ולא סוציאליזם אמיתי יכולים להתקיים תחת השיטה הנוכחית שלא מאפשרת שיויון ולא מאפשרת שוק חופשי.
      העניין הוא לא פישר -פישר הוא בהחלט כלכלן גדול בעל ידע רב בכלכלה אלא שפישר הוא לא הבעיה אלא השיטה שהוא עובד בתוכה.
      הניסיון שלו להחיות את הכלכלה תחת השיטה הזו שקולה לכך שתבקש מנהג הרכבים הכי מוכשר שיש שינסה לעצור מכונית בלי בקרסים בירידה. המקסימום שהוא יוכל זה לנסות למשוך את הנסיעה כמה שיותר זמן עד שיאבד שליטה. זה בדיוק מה שעושה פישר.

      ערן

      מחק
    5. אנונימי,אם אין לך טיעונים ברמה של הדיון אתה מוזמן לא להשתתף,וכן למי שיש עיניים פקוחות,רואה שמהטרה היא לשחוק את כוחו וכספו של ההמון,מה שמתבצע בהצלחה מרובה לאורך השנים

      מחק
  21. שאלה לערן פישר קנה מילארדי דולרים בשנים האחרונות נאמר לי שיש רזרבות של 40 עד 60 מילארד דולר למה לא לוקחים 10 מיליארד כדי לסגור את החור בתקציב לפני מספר שנים הרזרבות היו 75 אחוז פחות למה כל כך הרבה רזרבות במקום להפיל הכל עלינו תוציאו מהרזרבה אני צודק .???

    השבמחק
    תשובות
    1. אלו לא בדיוק רזרבות - אלו דולרים שמולם עומד חוב שיקלי. פישר יצטרך להמיר מתישהוא את הדולרים האלה כדי להחזיר את החוב שיש לו מולם בשקלים.
      הנה מאמר שיעשה לך קצת סדר:
      http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/2011/11/blog-post_20.html

      מחק
  22. הכל יפה בתאוריה, אבל כל התאוריה הכלכלית שמבוססת על הורדת ריבית = הגדלת צריכה, כבר לא רלוונטית מכיוון שהורדות הריבית כבר מזמן לא מגיעות ללקוח הסופי, ואין הבדל ללקוח שלוקח הלוואה לצריכה, בין אם הוא משלם 12 אחוז או 11.75 אחוז.

    השבמחק
  23. ערן שלום כתבת .
    כל מטבע תחת השיטה הנוכחית יפשוט רגל מתישהוא בעתיד וזה כבר לא קשור לכלכלה אלא למתמטיקה בסיסית. היה מי שבדק ומצא שזמן חיים של מטבע תחת השיטה המוניטרית הזו הוא בערך 30-40 שנה.
    האופציה השניה היא פשיטת רגל של המדינה. קשה לי לראות ממשלה שתסכים שפשיטת רגל תתרחש בתקופתה.
    א"כ איך בארצות הברית המטבע לא נשחק כבר המון שנים?

    השבמחק
    תשובות
    1. הדולר בארה"ב פשט את הרגל פעמיים -בפעם האחרונה בשנות ה70 אז הוא הפסיק להיות מוצמד לזהב והוחלף במטבע שצמוד להחלטות הבנק המרכזי. מאז 1913 איבד הדולר 90% מערכו.

      ערן

      מחק