יום ראשון, 5 במאי 2013

זהירות ספין!

מאת: יוסי שאול, אור לי ברלב ורונית

"גידול משמעותי בהערכת רזרבות הגז והנפט במאגר הענק 'לוויתן'!" בישרו הכותרות ביום רביעי, שמסתירות מאחוריהן ספין ציני וקר שנועד להשתיק את ההתנגדויות לייצוא הגז.


בואו נראה מי הם השחקנים הראשיים מאחורי הספין הזה:
1. יצחק תשובה (השותף גם גם במאגר תמר המפיק גז, וגם במאגר לוויתן)
2. נובל אנרג'י האמריקאית (השותפה גם היא במאגר לוויתן, ורוצה לייצא את הגז הישראלי כי זו הזדמנות לעשות כסף קל וגדול)
3. סילבן שלום, שר האנרגיה

מהלך הספין:
תשובה ונובל אנרג'י ושותפיהם לגמרי במקרה מודיעים ביום רביעי על גידול הערכות תפוקת הגז שיש במאגר לוויתן.
ממש במקרה, הצטרפות מקרים שכזו, יום אחד לאחר שסילבן הודיע שהכרעה על יצוא הגז תתקבל בתוך שבועיים - פתאום הם (תשובה והאמריקאים) שולחים הודעות לתקשורת על "הערכות" (בלבד) שיש עוד גז!
מה, הם לא ידעו את זה קודם?
ומה עושה החבר הטוב סילבן?
טופח על השכם של תשובה בפייסבוק! (ראו תמונה)



אז בזמן שמבשלים לנו ספינים של הון-שלטון קלאסיים, שימו לב מה קרה במדינות אחרות בעולם, ניגריה ונורווגיה למשל...

"ניגריה נתנה לחברות הנפט להשתלט על נכסיה. כל הנפט שלה מיוצא, ואין לה אפילו בית זיקוק אחד, כשבעצם ברוב אזורי המדינה יש כיום מחסור בדלק. הם פשוט מכרו את ההון הטבעי שלהם החוצה.
גם הנורווגים מצאו הרבה נפט וגז, אבל בניגוד לניגרים, הם החליטו לנהל את התחום בעצמם, פיתחו תעשייה של שירותי קידוחים בים, וכיום הם המובילים בעולם בתחום הזה. הם גם השאירו במדינה את תקבולי המס, וגם יצרו תעשייה שלמה על בסיס הגז. אז מה אנחנו רוצים להיות, ניגריה או נורווגיה?"
את זה אמר לפני כשנה יו"ר המכון לתכנון כלכלי, יוסי הולנדר, בתגובה על המלצות ועדת צמח להתיר ייצוא של גז ישראלי.

"אני לא רואה איך דלק או נובל אנרג'י שומרות על האינטרס של המדינה. הן שומרות על האינטרסים של בעלי המניות. האינטרס של המדינה הוא להחליף את הנפט בגז וליצור תעשייה המבוססת על גז. חברות הגז לא מתחשבות באינטרס של המדינה כי הן חברות כלכליות, שרוצות ריבית זולה, ולא רוצות להיות כלואות במגבלות של המדינה", הוסיף הולנדר [קישור].

החדשות הרעות הן, שהם (תשובה, נובל אנרג'י, סילבן וכל מי שקשור לעסקת ההון שלטון הזו שתשדוד אותנו) נחושים ולא מרפים והם יעשו הכל כדי שהגז יצא החוצה.
החדשות הטובות הן, שהמהלך הזה מראה שהם נלחצים מהמחאה הציבורית העזה בנושא ומנסים לקנות אותנו עם סטטוסים מתחנפים בפייסבוק שמדברים על חינוך, בריאות והשקעות בישראל.
כן כן, ספרו את זה לניגרים.
אנחנו כאן לא קונים ספינים, לא קונים גלולות הרדמה וממשיכים לומר בקול ברור וצלול:
לא לייצוא הגז!!!!!

שודדים אותנו.
בחייאת שתפו. יש לנו שבועיים לעצור את ההחלטה (עשינו את זה עם רקפת ודנקנר- אפשר גם אם הגז! )

ועוד בקשה- גשו לדף הפייסבוק של השר Silvan Shalom - סילבן שלום ותכתבו לו מה אתם חושבים על ייצוא הגז.


פורסם לראשונה בצדק חברתי -בחדר מצב

21 תגובות:

  1. שבוע טוב,
    יש אפשרות להוסיף אפליקציה להדפסת המאמרים ?

    השבמחק
  2. לא הבנתי את הפוסט.
    ערן, אתה טוען שהם ממציאים עוד גז בגלל ועדת צמח? כלומר הם משקרים בדוחות של חברות ציבוריות? במשטרה כבר היית? לרשות לני"ע בארץ ובארה"ב כבר התלוננת?

    להזכירכם את ההערכות האלה מבצעת חברה בלתי תלויה שמעניין לה את התחת מה קורה פה. הכי הרבה אפשר להאשים אותם שעשו להם "יאללה אודרוב" כדי לזרז את פרסום התוצאות (לגיטימי לגמרי).

    שוב חציתם את הקו לדעתי בין ביקורת לגיטימית להשמצה והוצאת דיבה. Tread Carefully.

    השבמחק
    תשובות
    1. אל תהיה תמים עורב
      שום דבר שם לא אובייקטיבי ולא נקי

      שמעון

      מחק
    2. העיתוי העורב, העיתוי.. זאת השאלה.
      ניתן להניח שהכל תמים ובסדר וניתן מצד שני לשאול שאלות ולהעלות תהיות ויוסי, אור-לי ורונית עשו פה עבודה נהדרת בעניין.

      ערן

      מחק
    3. לא, ערן ושמעון, אתם לא הבנתם.
      להגיד, לתהות וכו' זה איך שהוא לגיטימי.
      מה שכתוב למעלה זה השמצה.

      ואני אחדד:
      "תשובה ונובל אנרג'י ושותפיהם לגמרי במקרה מודיעים ביום רביעי על גידול הערכות תפוקת הגז שיש במאגר לוויתן.
      ממש במקרה, הצטרפות מקרים שכזו, יום אחד לאחר שסילבן הודיע שהכרעה על יצוא הגז תתקבל בתוך שבועיים - פתאום הם (תשובה והאמריקאים) שולחים הודעות לתקשורת על "הערכות" (בלבד) שיש עוד גז!
      מה, הם לא ידעו את זה קודם?
      ומה עושה החבר הטוב סילבן?
      טופח על השכם של תשובה בפייסבוק! "


      אין פה לגמרי במקרה. זה מאוד הגיוני שהשותפויות ינסו לעשות כל מה שהן יכולות כדי להשפיע על החלטת הועדה. ועדת צמח החליטה לייצא לפי X כמות של גז, וככל שX יותר גדול, ככה אפשר לייצא יותר. היתה אמורה להיות בעולם הפנטזיה של ועדת שישינסקי בשלב זה עוד לפחות תגלית גז אחת מוכחת (בנו על שרה/מירה), ולכן ההחלטה הייתה אמורה לעבור בשקט.

      אבל אתם שוכחים דבר אחד, שגז אי אפשר להמציא. גם לא בשביל להשפיע על החלטות של ועדה.
      שנית, כל פרסום שכזה צריך לעבור אצל הרשות לני"ע אצלנו, ואצל הSEC בארה"ב (בגלל נובל), ומהרגע שאושר הדיווח, השותפויות מחויבות להודיע מיידית לציבור המשקיעים. ייתכן כאן "שפיל" קטן מאוד של יום לכאן או לכאן, אבל הם ידעו כבר כמה שבועות. הלחץ היחיד שהם יכלו להפעיל זה להתחנן לרשות שיתנו להם לפרסם כמה שיותר מהר.
      או שאתם מצפים שהם יירו לעצמם בראש? שהם יעכבו פרסום נתונים שעוזרים להם?

      *כאנקדוטה, מי שמכיר את סקטור קידוחי הנפט יודע שהרבה פעמים נובל מפרסמת דברים ברגע שהיא יודעת, והשותפויות הישראליות לא מפרסמות כי הרשות לני"ע לא נותנת להן לפרסם (בגלל רגולציה מוגזמת), ואז נוצר מצב אבסורד שמזכיר את סוגיית האסיר X (שלכל העולם מותר לדעת על פי פרסומים זרים... ורק אצלנו אסור לכתוב).

      מה שאורלי ורונית עשו זה לא לשאול שאלות ולהעלות תהיות מהסיבה הפשוטה שבפוסט למעלה יש הרבה סימני קריאה, ואין ממש סימני שאלה. זה גם ההבדל בין הוצאת דיבה לסתם פוסט ביקורתי.

      בכל מקרה שיהיה בהצלחה, הסקטור גם ככה הפסיק לעניין אותי אחרי שישינסקי - אם מדינת ישראל רוצה להשמיד את עצמה באופן שיטתי, שיבושם לה.

      מחק
    4. עורב
      באותה מידה אפשר להגיד שבאתר הבועה יש הוצאת דיבה על קבלנים , על הלמס וכו
      גם שם יש רק סימני קריאה.

      שמעון

      מחק
    5. איפה החש?

      אתה רציני?

      תשווה לכתבות של אנקונדה:
      http://www.buat-nadlan.com/2011/07/100000.html
      http://www.buat-nadlan.com/2011/08/108-3.html

      מחק
  3. ייצוא הגז יכניס לישראל יותר מדי דולרים מה שיחליש את השקל יותר מכל רכישת דולרים של בנק ישראל!
    התעשייה לא תעבור לגז במקום דלק כי זה יהיה פחות רווחי לחזירי המדינה הזאת .
    השקל יצנח ובדוחות זה יראה כאילו התל״ג גדל בגלל עודפי יצוא בזמן ש״הצמיחה״ הזאת תתבטא בעוני לעם ישראל.
    אם במקום ליצא נשתמש בגז נרוויח גם את הפער בין מחירו למחירי הדלקים וגם נהפוך לעצמאיים אנרגתית בסביבה עוינת של יצואני נפט.
    אבל זה כמובן לא מעניין את הבנקאים את תשובה את נובל אנרג׳י ואת סילבן הכלבלב .
    עם סגולה ...

    השבמחק
    תשובות
    1. יצוא הגז יכניס דולרים שיוחלפו בשקלים ויחזקו את השקל, אבל כמובן כל יצוא עושה את זה. מכירת החלק האחרון של חברת ישקר עשה את זה. זה כמובן מגוחך לומר בואו לא ניצא כדי שלא נהיה חזקים מדי.
      אבל מה רע ביצוא הגז? מחירי הגז עומדים לרדת בכל העולם בחדות ועוד 20 שנה יהיו תחליפים זולים יותר אז מדוע לא לעשות כעת רווח אם זה אפשרי? הכסף יצמצם את הגרעון של הממשלה ויושקע ברווחה.
      להשות את נגריה לנורווגיה זה לא לעניין במקרה שלנו.

      מחק
    2. אני נאלץ להסכים עם השמיים לשם שינוי.
      ברגע שארה"ב ורוסיה יתחילו להפוך ליצואניות גז טבעי, אפשר לסגור פה את הבסטה.
      למעשה, הרעיון לאג"ח את תמלוגי הגז כדי לסגור את זוועת התקציב היא לא רעה בעיני.

      מחק
  4. שלוש הערות, כרגיל:
    ייצוא גז יכניס למדינה דולרים וזה יחזק את השקל, לא יחליש אותו. גם זה דבר רע. ע"ע "המחלה ההולנדית".

    הויכוח פה הוא על סוגיה מוסרית בעיקרה: האם לנצל את מאגרי הגז לטווח ארוך של עשרות שנים, רק לצרכי האנרגיה של ישראל או "לעשות מכה" ולרוקן אותם במהירות ואת זה ניתן לעשות רק באמצעות יצוא כי צריכת הגז של ישראל איננה משתווה לזו של יבשת שלמה. אני אגב לא כ"כ רואה את "התחליפים הזולים" בעוד 20 שנה (בדיוק כמו שאינני רואה כיום את "התחליפים הזולים לנפש" של לפני 20 שנה וגם 40 שנה). דווקא ההיפך מכך, אבל זה לא באמת משנה כי אם הגז נועד לפתור את בעיות האנרגיה של ישראל, אין משמעות לספקולציות עתידיות על ערכו.

    הרעיון של סגירת הגירעון בתקציב באמצעות איגוח הגז הוא רע מאוד. תמלוגי הגז, אם כבר משווים למודל הנורבגי שכולם מסכימים שהוא הנכון, נשמרים בקרן לאומית מיוחדת שמיועדת למען הדורות הבאים (מתישהו גם לנורבגים ייגמר הנפט) כשרק חלק קטן ממנה מוצא מדי שנה לרווחת אזרחי נורבגיה, ולא לשם מימון גרעונות פופוליסטיים שנוצרו בגלל הפקרות וחוסר אחריות תקציבית. חמור מכך: נראה לי שברגע שייוצר התקדים של מימון גרעון באמצעות תמלוגי הגז, כל תקציב שנתי יהפוך לבכחנליה של בזבוזים והפקרות פיסקלית כי "ניתן למכור עוד גז לממן את העלאת השכר האחרונה לעובדי נמל אשדוד" למשל. הדבר הנכון הוא פשוט להתנהל כאילו אין תמלוגי גז. איגוח שקול לבזבוז כספי הזכיה בלוטו על מסעדות, בגדים ואורח חיים ראוותני לזמן קצר ואז לגלות שנשארנו בעצם בחוסר כל: ללא בית, פנסיה או עבודה.


    השבמחק
    תשובות
    1. דני, מצד אחד אתה צודק, מצד שני אתה טועה. המטאפורה שעולה לי בראש היא של משפחה עם אוברדרפט של 20000 ש"ח מצד אחד (עליו היא משלמת ריבית קצוצה), ומצד שני פק"מ של 20000 שאותו היא מסרבת לפתוח, בשביל חסכון עתידי, בריבית נמוכה הרבה יותר.

      אני חושב שהריביות שאנחנו משלמים על החוב הלאומי שלנו הן בזבוז הרבה יותר גדול, וייתכן ויגמדו את יתרונותיה של כל קרן שתקום.

      לגבי "התחליפים הזולים", מדובר על פשוט עוד ועוד ועוד גז טבעי. אנחנו אפילו לא מתחילים לדבר על סולארי/רוח/גרעיני/משהו שעוד לא גילו אפילו, רק על מרבצי הצפחה/פצלים של ארה"ב ורוסיה.
      יש סיכוי לא רע שבעוד 20 שנה יהיה לכולם יותר גז למכירה מהכמות המבוקשת. בכמה נמכור אותו אז?

      מחק
    2. תעשייה שמבוססת על יצוא גז הוא הסיוט הכי גדול שלי. המחלה ההולנדית זה רק הפן הכלכלי של הבעיה (http://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_disease). הפן המוסרי מדאיג אותי הרבה יותר. האם אנו רוצים להיות מדינה שמבססת את כלכלתה על כלי-נשק, דלק מאובן ועסקים בינלאומיים מפוקפקים אחרים?
      ומי בכלל רוצה להיות נורבגיה? יש לנו כלכלה שמבוססת על ייצוא ידע וטכנולוגיה. טוב לי להיות "עם הספר" ולא "עם הגז". למה אנחנו לא קוראים על ענק האנרגיה שמנסה להשתלט על ההמצאות של ישראל בתחום אנרגית שמש והתפלת/השבת מים?
      אם המטרה של חיפושי הגז הייתה להבטיח אספקה סדירה למדינה שלנו, דיינו. יש "רווחים" שעדיף שלא היו, ויצוא גז הוא אחד.

      מחק
    3. אני דווקא מסכים עם דני,

      זו ממש לא עובדה שמחיר הגז ירד. גם אם לוקחים בחשבון את הגז שמצאו בארה"ב וגם אם לוקחים בחשבון שימצאו עוד פי 2 מזה בחחו"ל... עדיין הצמיחה לדרישה הזו כלכך גדולה- שלדעתי מחיר הגז יעלה.. בכל מקרה זה ספקולציות.

      גם לאנרגיה סולארית יש מלא בעיות לשאר התחליפים...

      חוץ מזה שמבחינה עקרונית- ליצא גז בשביל לסגור גרעון הזוי זה פשוט הזוי...

      מחק
  5. להגיד שיצוא הגז יצמצם את הגרעון הינו תמים בעיני. הוזלת מחירי הגז תוריד את מחירי החשמל וכתוצאה תוזיל יצור מוצרים נוספים. כתוצאה תהיה לאזרח הישראלי יותר הכנסה פנויה שתלך לצריכה, לחינוך יותר טוב וכו' ותגדיל את הכנסות המדינה ממסים. מדוע שעם ישראל לא יהנה מפירות של אוצרותיו??? נותנים לנו עד לפה ואנחנו יורקים בפרצוף. לוותר על אוצרות הטבע שקול ליריקה בפרצוף.

    השבמחק
  6. ערן שלום לך
    אני נוכח לדעת שהרבה מסתתנים מטעם חודרים לאתר הנפלא שלך שהולך ומעז יותר ויותר לומר בלשון ברורה את המסר הפשוט :
    הדם הכחול הנובורישי ירצח אותנו(הוא כבר עושה זאת במימון מלחמות שווא והשמדת אוכלוסיות בגלובוס )יכלה עד תום את האנרגיה הטבעית ואוצרות הטבע הלאומיים שלנו אזרחי ישראל ומעל לכל את אנרגית עבודת-העבדים חינם שלנו,לתכלית בודדה,צבירת הון אישי אסטרונומי על חשבון הון כלכלי ורווחה בדין המגיעים לאזרחי המדינה ,אנחנו ,הריבון.
    ** שאלה לי אליך בבקשה ? ***
    אתה מוכן להסביר את עניין הריבית הזולה שירוויחו הגנבים ברשות (שהעלה כאן חבר) והקשר להון האגדי שהולך ונצבר ממשאבי הגז הטבעי (בפעם הזו )?

    תודה רבה
    אבי

    השבמחק
  7. בהנחה שהעם הוא הריבון קיים פיתרון צודק :

    כל הגז שיופק ישמש להפקת חשמל בתחנות כוח ולתעשייה.

    מחיר החשמל לאזרחים: אפס שקלים.

    מחיר חשמל לתעשייה יהיה כזה שיממן את עלויות הייצור, ומימון שכר עובדי חברת חשמל.

    המדינה תקבע מחדש את שכר עובדי חברת חשמל, כך שממוצע שכרם לא יעלה על פי 1.5 מהשכר הממוצע..

    הכספים שיתפנו מהצורך לקנות דלקים, חלקם ישמש לתקצוב תחנות כוח חדשות, חלקם ישמש את תקציב המדינה.

    השבמחק
  8. יש פה כמה שיקולים מהם מתעלמים

    1. מדובר בצעד בעל חשיבות גאו פוליטית גדולה. אם נייצא את הגז לאירופה לאירופאים יהיו אינטרסים לייצב את האיזור והמיקום שלנו במשוואה ישתנה.

    2. אם אינני טועה דובר על כך שהרוסים יהיו מעורבים בשינוע הגז שזה מעולה כי זה עשוי להוריד את הפרמיה של השמירה והאבטחה של שדות הגז. אני רוצה לראות את החזבאללה או מישהו אחר מהאיזור מתעסק עם אינטרסים כלכליים רוסיים.

    3. אנרגיה סולארית, חברים הגז איננו לנצח ותעשיית קידוחים ימיים מזהמים כמו של הנרווגים לא ממש מהווים איזו דוגמא עם חשיבה לטווח ארוך באמת. כאשר איסלנד כבר פועלת על 100% אנרגיה מתחדשת ומדינות אחרות באירופה כבר מתקדמות לכיוון העשרות אחוזים של חשמל סולארי , זה הכיוון שאליו רצוי לשאוף. אנרגיה נקיה , בלתי מזהמת ובלתי סופית.

    4. ייצוא יחזק את המשק הישראלי ויאפשר השקעה בפרויקטים לאומיים שימנפו את הכלכלה מהר יותר וחזק יותר קדימה. אפשר בכסף שייכנס לבצע פרויקטים לאומיים כגון הרחבת נמל אילת, רכבת לאילת ולכל פינה אחרת בארץ. תשתיות כאלה אשר יסייעו לפיזור אוכלוסין וההוצאה עליהן ברכישות בחול תאזן את ההכנסות וכך לא יתחזק השקל יותר מידי אם בכלל.

    5. החזר חובות. מלבד החובות הפנימיים אותם אפשר לסגור באמצעות שינוי ייצור הכסף מחוב יש חובות לגורמי חוץ עליהם אנחנו משלמים יותר מידי ריבית כל שנה. זה בהחלט יכול לסייע לכלכה לסגור את החובות הללו ולעבור ליתרות חיוביות.

    זה לא כזה מופרך ושלילי לייצא את הגז
    אבל מאידך חשוב להעלות את המיסים על כך עד כמה שאפשר.

    שחר

    השבמחק
  9. למה אף אחד לא מדבר על היתוך קר?

    השבמחק
    תשובות
    1. היתוך קר? כי זה קשקוש. נכון להיום אין דבר כזה שהוא גם *מייצר* אנרגייה.

      מחק