יום שלישי, 14 במאי 2013

חומר למחשבה לחג: מה עוללנו לעצמנו?

למי שעדיין לא צפה. אחד ההסברים הטובים למה כסף מייצג היום :

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=dO61dN7Ql-c

17 תגובות:

  1. יפה מאוד.

    השבמחק
  2. מי שחושב שכל העולם יכול לחיות ברמת החיים הנוכחית של המערב באמצעים הטכנולוגים העכשוויים, עדיף שיתחבר למציאות ולא ל"מבדרים רוחניים".
    השיטה המוניטרית הנוכחית היא רעה חולה , אבל החלפתה לא תפתור את כל בעיות העולם.
    ובכל מקרה אין דבר כזה מחסור בכסף , מיתון הוא תוצאה של הקצאה לא "רווחית" של משאבים והצורך לארגנם מחדש.

    השבמחק
  3. אם עבור קניית הדולרים בתכנית החדשה בנק ישראל משתמש בכסף חדש שייצר ולא בשקלים שהוא השיג ממק"מ, אז הכסף הזה הוא נטול חוב?

    השבמחק
    תשובות
    1. ממש ממש לא.
      כדי שהכסף החדש שהודפס לא יגרום לאינפלציה הוא *אמור* לבצע עיקור - הנפקת מקמים שעולים לו ריבית.

      אמור כי אין לי מושג אם זה יקרה הפעם.

      מחק
    2. שמעתי ניתוחים של הנושא ברדיו ונשאל מאיפה הכסף יבוא?
      נאמר שיש 2 אופציות: אחת מקמים והשניה הדפסה.
      אם הבנק מדפיס ומשתמש בזה בעצמו אז הכסף לכאורה נוצר מבלי שהולווה.

      מחק
    3. אם הבנק סתם מדפיס שקלים אז עכשיו יש יותר שקלים על אותה כלכלה והם שווים פחות. בסוף זה נראה ככה:
      http://en.wikipedia.org/wiki/Zimbabwean_dollar

      מחק
    4. בדיוק. לכן כל הקטע של "כל כסף הוא חוב נושא ריבית ואין כמות כסף כדי שתכסה את הריבית", מבית היוצר של האסכולה האוסטרית האולטרא-ליבראלית, הוא חרטה. הבנק המרכזי שולט בבסיס המוניטרי ויש לו כל מיני דרכים לעשות את זה; חלקם כוללים יצור של כסף ללא חוב (רכישת מטבע זר), חלקם כוללים יצור של כסף עם חוב אך גם עם הריבית (כשבנק ישראל מלווה מהציבור ועם זה הוא מממן רכישת מטבע זר, נגיד), וחלקם כוללים יצור של כסף בלי הריבית (הלוואה לבנקים). הבלוג הזה מוקדש לרעיון שמבוסס על אי הבנה בסיסית של המערכת המוניטרית.

      עמית

      מחק
    5. עמית,
      חבל שאתה לא קורא יותר בבלוג כי הסבירו פה בדיוק איך סנק מרכזי רוכש מטבע זר- זה אם כל יצירת הכסף מחוב+ריבית. הוא קונה מובע שיוצר מחוב על ידי שקל שיצר מחוב נושא ריבית
      בנק ישראל מלווה לבנקים כולל ריבית -אם אתה טוען אחרת הבא קישור שמראה מתי בנק ישראל הלווה לבנקים ללא ריבית

      מחק
  4. הבלבול הוא בין ערך לייצוג שלו. הכסף הוא רק ייצוג ולעתים אנו מבלבלים זאת עם הערך האמיתי של הדברים שלעתים לא ניתן לכמת אותם (חיים למשל)

    השבמחק
    תשובות
    1. באותו עניין, ממליץ בחום על הטענה של מרקס ב"קפיטל" (פרק 1) לגבי הטבע הדואלי (והמבלבל) של ערך הסחורה (ערך שימוש מול ערך חליפין) וייצוג הערך בכלכלה המודרנית.

      מחק
  5. סליחה אבל הוידיו הזה זה סתם חירטוש שכל. לאנשים אין כסף כי אין להם הכנסה ויש להם חובות. מה זה אין אינצ'ים? סתם נסיון להציג את הדברים בצורה מנופחת.
    המשבר נוצר מחובות, משימוש לא נכון בכסף. כשמישהו מסתכן ולוקח הלוואה כדי ליצר משהו שיכניס הוא לא עושה שום דבר רע. אם הוא חסר אחריות התוצאה היא חוב לא משולם. החובות של הממשלה נוצרו מנסיון לתת לעם תנאי חיים טובים יותר משהכסף הנוכחי קיים תוך תקווה שהעתיד יביא את ההכנסות מוקדם יותר. זה לא בהכרח רע. ככה נוצרו התרופות שאנחנו מקבלים, האינטרנט, המסעדות המכונית לכל פועל. ככה נוצרו כל החיים שסביבכם.

    השבמחק
    תשובות
    1. יכול להיות שאתה כלוא בהסתכלות עליה הוא מדבר...
      תסביר לי איך יכול להיות שחצי מהאוכל בעולם זורקים כל שנה לזבל ובכל זאת יש מיליארד רעבים?

      מחק
  6. http://www.upworthy.com/9-out-of-10-americans-are-completely-wrong-about-this-mind-blowing-fact-2?g=4

    השבמחק
  7. בכל זאת השיטה עבדה יפה מאות או לפחות עשרות שנים. החובות המוגזמים אלו חובות שנוצרו רק לאחרונה יחסית מכיון שזה נהיה מנהג מקובל, אז כולם נוהגים כך. חלק גדול מהחובות הם מכיוון שהמדינות לקחו על עצמן חובות של בנקים, או עזרו למפעלים שעמדו לפשוט את הרגל. מדוע לרוב המדינות בארצות הברית יש חובות? מכיון שהם התרגלו שמתפקדים תחת חוב. זה לא הכסף שלא בסדר, זה השימוש בו

    השבמחק
    תשובות
    1. כזה טיבו של כל גרף אקספוננציאלי, בהתחלה הכל סבבה וmanageable.
      בהתחלה הבנקים לקחו על עצמם חובות של אנשים, אחרי זה המדינה לקחה על עצמה חובות של בנקים, ועכשיו החובות יחזרו בחזרה לאנשים...

      מחק
    2. העורב צודק ובקורס בהתרסקות מדגימים שם יפה כיצד נראה גידול אקספוננציאלי של חוב - בהתחלה הכל נראה טוב ,החוב לכאורה בשליטה וכולם חושבים שהכל בסדר וכשאנשים מגלים שמשהו פה "לא מסתדר" זה כבר מאוחר מידי.
      השיטה הזו אף פעם לא עבדה טוב -כי היא גורמת לאדם לעבוד יותר ויותר ושוחקת את כספו עד שהוא הופך להיות עבד של העבודה. היא פשוט מוצצת ממנו את השקל האחרון שיש לו.

      מחק