יום שישי, 17 במאי 2013

הלוואות, חובות ויאיר לפיד

כתיבה, קריינות ועריכה:  דורין הרטמן


34 תגובות:

  1. ללא קשר לוידאו, שמתי לב שהפדרל בנק מדפיס במסגרת QE 85 מליארד דולר בחודש, שזה בערך הסכום הנצבר של החוב של ארה"ב בכל חודש שעובר, האם ישנו קשר סיבתי לסכום הזה, כלומר האם רכישת האג"ח של הבנק הפדראלי מתפקדת כמקזז החוב על מנת לאפשר לכלכלה האמריקאית להמשיך לתפקד?

    השבמחק
    תשובות
    1. השאלה שלי היתה מאוד מטופשת אבל בעצם, אם הבנק הפדראלי קונה כל חודש סכום של 85 מליארד אג"ח ומשחרר את הסכום לשוק וזה שווה לסכום שבו גדל החוב האמריקאי הרי החוב גדל רק כתוצאה מהרכישה של האג"ח ואין לאמריקה שום גדילת חוב אחרת או שאני שוב פעם שואל משהו מטופש לחלוטין ף אשמח אם מישהו יאיר את עיניי ויבהיר קצת את העניין....

      מחק
    2. השאלה שלך לא מטופשת -השיטה מטופשת. החוב של העם האמריקאי לבנק המרכזי שלו לא שונה במאומה מכל חוב אחר שיש לו. גם הוא נושא ריבית וגם במקרה זה אם ארה"ב לא תצליח להחזיר לפדרל ריזרב את מלוא החובות היא תוכרז כפושטת רגל. הזוי אבל זו המציאות

      ערן

      מחק
  2. אז שאני אבין - ברגע שיש לי 350000 ש"ח בגיל 30 נפתרו כל הבעיות בחיים שלי?

    השבמחק
    תשובות
    1. אם אתה מוכן לחיות מ800 שקל בחודש אז כן

      מחק
    2. בהנחה שאתה עושה 4 אחוז על הכסף, כל חודש יהיה לך בערך 1000 ש''ח כדי לחיות. וצריך לזכור שסכום הכסף ישאר אותו דבר (הרי אתה משתמש בכל הריבית/רווח שאתה משיא מסכוף הכסף).

      הדרך היחידה שאולי ניתן לפרוש לפנסיה חלקית בגיל צעיר זה אם קנית בית שמספק לך שכר דירה של 3000 ש''ח בחודש והצלחת לסיים את המשכנתא עליו עד גיל 35 לערך. כך תוכל לחיות בבאר-שבע נגיד, בדירת שותפים, לשלם 1000 ש''ח שכר דירה ולחיות עם ה-2000 הנותרים. אבל איזה מין פנסיה זו?

      בכל מקרה - לא מתאים לבלוג הזה לפרסם סרטון כל כך לא רציני כמו זה.

      מחק
    3. הפרשנות שלך יותר מדי מוגבלת ונצמדת לטקסט. לא אמרתי בשום מקום שיש להפסיק לעבוד או להסתפק בכסף שחסכת בשנות העשרים. הנקודה המרכזית שרציתי להעביר היא שאדם שעובד קשה בעשור השלישי של חייו יכול בהחלט לחסוך סכום מכובד שאותו יוכל להשקיע לאורך זמן. עם אופק השקעה של 60 שנה זה שווה לא מעט כסף. מצאתי לנכון להדגיש זאת דווקא על רקע מצבם של חלק נכבד מבני דור ה Y חובבי האוברדרפט, הגראס והמחאות החברתיות. וכן, חלק מרכזי מהמשוואה הוא צמצום הוצאות, בפרט בחתך גילאים זה. כדי לפרוש מוקדם יש להגיע למצב שסך ההוצאות לשנה קטן מ 3% מסך חסכונותיך. המשוואה הזו חשובה יותר מכל סכום אבסולוטי שתנקוב בו.

      מחק
  3. לחסוך ואפילו להתכלב בגילאים 20 עד 30 אפשרי, כמובן חיסכון יפגע משמעותית עם נרצה השכלה גבוה בלעדיה נהיה עם משכורת קצת מעל המינימום, עם יחס כמעט משפיל בעבודה גרועה, אבל נגיד שהגענו ל- 350K ושמנו אותם בפנסיה, ונגיד שמעכשיו לא דואגים לפנסיה יותר. רק בגיל 30 נתחיל לעשות שטויות כמו לנסוע לדוג דגים באלסקה ולנהוג במלגזה? מתי הילדים ומאיזה תקציב? נראה יפה אבל לא ממש מציאותי.

    השבמחק
  4. תחילת הסרטון נחמד אבל הפתרון באמת לא ריאלי. במקום לשכנע אנשים להתכלב במאה ה21, בוא נשכנע אותם שבסה"כ צריך להחליף את השיטה :)

    השבמחק
  5. תעבדו כמו חמורים כדי שבגיל מבוגר בלי שינים לא יהיו לכם דאגות. שטויות במיץ עגבניות. תבזבזו כמה שאתם יכולים כעת ותחיו כאילו אין מחר. אם תחסכו כעת בגיל מבוגר הממשלה תמצא דרך לגזול מכם את החסכונות שלכם ותשארו עם אפס

    השבמחק
  6. הרעיון שצריך לצמצם בצריכה, לא לבלוע כל מה שמוגש לנו ולא להשתעבד לחובות חכם והגיוני, שאר הסרטון הזוי

    השבמחק
    תשובות
    1. שאר הסרטון נסוב בדיוק סביב הרעיון שהזכרת, אבל תודה על הפידבק

      מחק
  7. כתבה מצויינת אבל..
    נראה לי שהבעיה אצל אנשים היא המינוח של המילה "חיסכון" כמובן הכתבה הזו מתבססת על הרעיון העתיק שנקרא קפיטליזם מהמילה קפיטל (הון- בתרגום חופשי) רוב האנשים רואים את הרעיון של החיסכון בתור כסף ששמים בבנק, זה דבילי ברמות כואבות כי המילה האמיתית לזה זה תהיה "ביזבוזון" המינימום תשואה שחייבים להשיג היום הוא 10% כדי שיהיה חיסכון היום, זה נשמע מספר די פרוע ולא הגיוני להרבה אנשים ולצערי "אילפו" אותכם לחשוב שזה מסוכן ולא ניתן להשגה על פי התגובות על כתבות נכונות שקראתי ב YNET אני יודע שרוב העם לא מאמין יותר שאפשר לעשות כסף בכלל, בלי עבודה קשה.
    הלוואי ויכולתי להרצות לכם ולתת נתונים על איך לעשות כסף אבל אני יודע שזה יהיה קשה לאדם שחונך בבי"ס לתפוס משהו חדש, לאחר שנים של קיבוע, גם אני הייתי בבי"ס ואני יודע מה זה לעבור לצד השני - יותר גרוע מזה אין- אבל שווה.
    מזכיר לי קצת את הספר "השחף"
    התכלס מה שמונע ממכם להצליח זה לא חוסר באינטיליגנציה (לרוב) אלא חוסר בנתונים נכונים וחוסר יכולת להסתכל על נתונים אמיתיים, כי כל הזמן מזהירים אותנו מפניהם - ואנשים פוחדים בדיוק ממה שאומרים להם לפחד.
    כולם יודעים שהשיכור שמאיים לעולם לא יצליח לקום משולחן שלא לדבר על להרוג זבוב, נוצר כאן מצב שבו יש היפוך פאזה ונראה שהפחדן הוא מאוד אמיץ ושהשקר הוא אמת, כמו שאנשים לוקחים משכנתה של מיליון שקלים ללא פחד, ההפך הוא הנכון הם כל כך מפחדים שהם עושים בדיוק את מה שצריך כדי להפוך את מה שהם מפחדים ממנו למציאות.
    כמובן שהפחד הוא לא דבר אמיתי - אבל לך תספר את זה לקלסטרופוב - ככל שהאדם פחות שפוי המחשבות שלו תופסות יותר "קדימות" על העולם האמיתי - השקר נהיה יותר חזק מהאמת.
    האמת נמצאת שם רק צריך לא לפחד להסתכל - למרות שאימנו אותנו לא להסתכל והזהירו אותנו עד מוות -
    האמת תשחרר אתכם לחופשי.
    בכתבה לעיל יש יותר אמת משקר - ואל תתנו לשקרים לחסום אתכם מלראות את האמת.
    מי יתן והאל יאיר את דרככם - אמן.
    הלוחש לעם

    השבמחק
    תשובות
    1. שתף אותנו בתובנות שלך על איך להגיע לרווחה כלכלית. נראה אותך

      מחק
    2. בבקשה תפרט כיצד הצלחת לעשות כסף ולהגיע לרווחה

      מחק
  8. יופי של סרטון - מההיבט האמנותי, לפחות.
    האנימציה (קליי-מציה) של משל המערה מאוד יפה - סקרנית לדעת את המקור.
    ולעניין התוכן:
    מעורר מחשבה.
    טיפוח הערכים והרגלי הצריכה צריכים להתחיל מגיל הגן ע"י מודל לחיקוי של המבוגרים.
    איך ילד שכל מה שהוא רוצה, קונים לו מיד, ולכל מקום מסיעים אותו במכונית נוחה, יכול כשיגדל, לגור עם כמה שותפים בדירת חדר ברמלה?
    מסכימה שכיום כאשר משפחה וילדים מגיעים לחיינו לאחר גיל 30 יש להשקיע את המיטב בקרירה - השכלה ועבודה, ויש בהחלט זמן לכל זה, אבל זה לא פשוט לחנך מחדש, כפי שכבר ציינתי.
    לדעתי, השינוי מבחינת הצריכה (שלא סותר חתירה מתמדת לשינוי מוניטרי) יכול לקרות רק בעתות משבר, ולצערי זה קורה בגילאי ה 40.
    לכן, תשומת הלב לשינוי, לדעתי, צריכה לקרות במערכת החינוך של חינוך הילדים החל מהגיל הרך, יחד עם חינוך מחדש של ההורים שלהם, שכבר קורעים תחת הנטל.

    הבוקר, הכלבה שלי הוציאה אותי לטיול בפארק :) ושמעתי אנשים שהולכים ומדברים בניהם:
    שתי נשים מדברות על מחירי דירות ועל מישהי שרוצה לקנות בית בת"א,
    זוג שהבעל דיבר בדיוק על קניות של משהו,
    שני גברים שמדברים על מחירים של דיור...

    אז אולי לפארק מגיעים רק אנשים שמעניין אותם קניות ונדל"ן, ואולי זו הייתה מן השראה שכזו, ואולי באמת הרבה אנשים עסוקים עם יוקר המחיה.

    מיכל

    השבמחק
    תשובות
    1. המקור לסרטון משל המערה:
      Http://Youtu.be/69F7GhASOdM

      אזהרה: עלול לגרום לדיכאון קל

      מחק
  9. בעיני אין שום סיכוי לשכנע אדם בן 20-30 להתעסק בעתיד הרחוק שלו. הם חיים את הכאן ועכשיו, וטוב שכך.
    מה שכן רצוי בכל גיל שאנשים יתאימו את רמת ההוצאות שלהם לרמת ההכנסות, בלי להיכנס לחובות כגון הלוואות ואוברדראפטים.
    זו הבעיה שלנו כחברה, ולא רעיונות כגון עבודה עכשיו כדי לממן את אחר כך. מי אמר שתגיע אל האחר כך?
    *עכשיו* עליך לחיות לפי מה שיש לך ולא עם כסף שאין לך.

    *תומר

    השבמחק
  10. אני מסכים עם האמירה בסרטון שכדאי להקריב את שנות ה20 בשביל לבנות בסיס כלכלי, אבל לצערי צריך להמשיך עם ההקרבה הזו גם בגילאי 30.
    אני יכול לספר על עצמי, עובד הייטק, שגרתי עם ההורים ועבדתי עד גיל 30 בערך וכן, הצלחתי לחסוך סכום של קצת מעל 1M שקל. איפה זה שם אותי היום?
    - אני לא יכול לקנות דירה במרכז (כבר עדיף לי להמשיך לגור עם ההורים בגבעתיים)
    - אני עדיין צריך לעבוד בשביל לשלם שכר דירה מנופח
    - אני לא יכול ללכת לטיול של שנה ולחזור כי אז יש לי חור בקורות חיים


    בקיצור, גם סכום של מליון ש"ח בגיל 30 לא יוצר שינוי מהפכני בחיים...

    השבמחק
    תשובות
    1. אל דאגה, תיכף בועת הנדל"ן תתפוצץ ואז תוכל. בינתיים, שים חלק גדול מהחסכון בזהב, ולא את הכל בבנק, כי עוד עלולים להעלים לך אותו מהבנק כמו שעשו בקפריסין לאחרונה.
      בהצלחה

      מחק
    2. לידיעתך, בקפריסין לא נגעו ביורו אחד מהחסכונות בסוף. הכל היה ספין...

      מחק
    3. 13:11
      תוכל לספר מה כן קרה בקפריסין בסוף?

      מחק
  11. קודם כל לפי התמונה של דורין הרטמן שפורסמה כאן, הקול בכתבה ממש לא נראה קשור לתמונה.
    לא יתכן שמישהי שנראת מעולה, תישמע ככה.

    שנית, עם 350K אפשר לחיות מגיל 40 עם עבודה בחצי משרה, בתנאי שהמחירים פה יהפכו למחירי הודו...
    או שחוזרים לקיום שיבטי שורשי (אני בעד), ללא מוצרי חשמל, ללא רכב, ללא שופינג

    שמעון חש

    השבמחק
    תשובות
    1. או שזה עיוות קשה של הקול שלה בהקלטה
      תמונה:
      https://plus.google.com/113158018948985807806/posts

      מחק
    2. תודה על המחמאה שמעון.
      עניינית, כן, עירבלתי את הקול כדי לתת אפקט שיתאים למוזיקה אבל זה לא כל כך הצליח ואני נשמעת כמו איזו אנונימוס.. לקח לפעם הבאה

      אם אתה מתכוון לעיצורים שיניים כמו ס ו צ אז כן יש לי בעיה בהגייתם, אף אחד לא מושלם.

      מחק
  12. הלוחש לעם,
    תשובה ל 11:13.
    קודם כל אני רוצה לציין שזו הפעם השניה שאני כותב את התגובה כי דרך הנייד זה ממש קשה וזה נמחק בקלות.
    טוב לענייניינו...
    אני יכול לתת המון דוגמאות ולכל אחת מהן יבואו אנטיטזות הכי מדהימות שרק אפשר לשער, עם ניתוחים טכנים מדהימים אבל שורה תחתונה - כסף לא עושים עם מילים (לפחות אני לא הצלחתי - לפיד כן הצליח לדוגמה)
    בנוסף לכך אתה תבין שאני לא יכול לומר לך מה בדיוק נכון לך לעשות אני רק יכול לומר מה אני עשיתי וזאת משני סיבות:1. איך תדע שאני לא עובד עלייך?
    2. אני לא יודע מה המצב שלך - וטוב שכך כי אני עוזר לעצמי ואתה תעשה מה שנכון לך!
    לשם גילוי נאות יש לי רכוש מניב בחו"ל כשאני רכשתי אותו אמרו לי שאני פזיז, לא בטון נחמד ולא במילים יפות, כי עשיתי משהו שהוא שונה מהמקובל - וזה קשה כפליים מצד אחד יש לך את החששות שלך ומצד שני יש לך את החששות של הקבוצה שלך - דבר שלכאורה מאמת את החששות שלך - זה היה נכון פעם בג'ונגל! היום רוב המיידע מגיע ממקור זבל - וזה מה שאני חושב על החדשות ושאר הירקות שנשים מקשיבים להם.
    לדוגמה אני לקחתי את הסיכון הבא: ארה"ב יכולה לקרוס בעתיד הקרוב ומצד שני בהנחה שזה קורה מה יהיה ערך הכסף שלי בשקלים? אם תהיה כאן עוד מדינה כמובן. - תשובתי היתה שערך הכסף שלי יהיה פחות או יותר אפס.
    כלומר סיכון מול סיכון של מקרה קיצוני - יוצא ששווה להשקיע.
    מצד שני תשואה שנתית ממוצעת של מעל 10% לטווח רחוק.
    האים אתה מוכן לקחת חודש חופש לחפש לך את ההשקעה שלך?
    או שאתה רוצה שמישהו יעשה לך את זה?
    תאמין לי שהפחד מאוד יקר!
    _______________________
    באופן כללי אנשים לא מחפשים לשנות לעצמם את החיים הם מחפשים מישהו שישנה את העולם כדי שהם יוכלו להמשיך "לחיות" את הסיוט שלהם בשקט, הם מתעצבנים רק כשמעירים אותם!
    _______________________
    כיום המדינה לוקחת לאנשים כסף מהחסכונות - המספר של הכסף בבנק הוא פיקציה - הערך של מה שזה קונה יורד - טכנית הכסף שווה פחות!
    ואתה כן מרגיש את זה כל יום ולאנשים קשה לקשר בין עובדות - יותר מדי שקרים מבלבלים אותם, ואם זה לא עוזר אז זורקים להם שמועות על מלחמות והם נרגעים, או נכנסים עמוק יותר לחלום - קח מה שנשמע לך יותר נכון.

    אף אחד לא יעזור לך לעשות כסף בלי להרוויח, יש נוכלים - לא כולם, אחרת לא היה שוק.
    אני פוסל את עצמי מראש כי אין לך סיבה להאמין לי - אבל אני דורש ממך לברר, לשאול, להתעניין כל הזמן! עד שתמצא את מה שאתה מבקש, זה קיים כלכך בשפע שהלוואי שהיה לי יותר כסף להשקיע.

    אני ממתין כמו כולם לנפילות בארץ, ושלא תחשוב שלא מחכים לנפילות כאן, ולא אלה שמחכים לא יקנו במחיר קרוב למחירי בועה ולא ימנעו את הבועה - כי משקיע לא מחפש 3% תשואה - נקודה!
    אני בחום רב ממליץ לכל אחד שהצליח לעשות כסף בנדל"ן בארץ לצאת ולהישאר עם הרווה ביד - כסף סופרים במדרגות!! לא תהיה להם הזדמנות פז כזו!
    אני מכרתי את הדירה שלי בארץ ברווח של 300% - זה לא הגיוני! אבל כמו שאמרתי כסף סופרים במדרגות.

    אני מאחל לך בהצלחה ואני בטוח שאתה חושב שלא נתתי לך מספיק דוגמאות אבל לצערי מי שלא מסתכל ולא מחפש לא יצליח לראות.
    מי יתן ותצליח, וכך הצלתי אדם אחד נוסף ממות פיננסי- אמן.
    הלוחש לעם.

    השבמחק
  13. Mildly amusing - unless you're Plato.
    For 052013:
    B CTN13 86.51 STOP
    S 85.54 STOP
    8 TK STOP/TRAIL
    http://futures.tradingcharts.com/chart.php?cbase=CT&market=CT&cterm=73
    Update on 052013 if/when.
    - Eran

    השבמחק
  14. Eran באנגלית,
    אולי תפסיק לחפור עם הקשקושים שלך באנגלית והרצת מניות שלך?
    לאף חד אין כוח לקרוא את החפירות שלך.
    שחרר אותנו
    לך תציף במקום אחר

    השבמחק
  15. Milk war update:

    http://rotter.net/forum/scoops1/20670.shtml?utm_source=rotter.net&utm_medium=mivzakside

    - Eran

    השבמחק

  16. הרעיון הוא שתחסוך לפנסיה בשנות ה 20 לחייך ותצבור הון משמעותי.
    אם תצבור 350 K עד תחיילת שנות השלושים לחייך תצבור הון של (בריבית דריבית)
    3.5*10^5 *( 1+ 0.07)^40 = 5.24 * 10^6 שזה 5 מיליון ומתאיים אלף שקל בתקופה של 40 שנה חיסכון ובריבית של 7%.

    (את ה 350 K אתה צריך להשקיע במוסד פננסי שייתך לך ריבית של בין 5% ל 7% בשנה ללא קשר למגמות בשוק ,זאת אומרת אתה מלווה כסף למוסד פננסי והם משקיעים אותו ונותנים לך 7% על הכסף כול שנה)

    השלב הראשון הוא שאתה לא צריך לדאוג לעתיד שתזדקן ועכשיו השלב הבא זה שאתה לא צריך גם לחסוך בחיסכון לפנסיה 15% מהמשכורת החודשית ככה שיש לך יותר כסף ביד כול חודש.

    וכתוצאה מכך שיש לך יותר כסף ביד כול חודש ככה אתה צריך פחות לקחת חובות כדי לקנות את הדברים שאתה רוצה וכתוצאה מכך אתה משלם פחות חובות וריביות על החובות.
    ככה בעצם אתה יוצא מהשעבוד לכסף.

    השבמחק
    תשובות
    1. תוכל לתת דוגמאות למוסדות פיננסיים שנותנים 7% שנתי בלי יותר מדי סיכון? שאלה אמיתית, בלי ציניות.

      מחק
    2. אני לא יכול לוותר על החיסכון הפנסיוני, המדינה מחייבת אותי ואת המעסיק שלי להפריש לפנסיה.

      מחק
    3. תשובה לאנונימי הראשון:
      יש מוסדות פיננסים שמוכרים ביטוחי חיים על הכסף שאתה מפקיד כול חודש ונותנים לך ריבית שנתית בסביבות ה 5 עד 7 אחוז בשנה אבל יש כאן כמה דגשים חשובים:
      1)אתה לא תוכל להוציא את הכסף עד ליום שבו תגיע לגיל הפנסיה שלך ,זאת אומרת שמבחינתך הכסף הזה נעול עד גיל 67 וצובר ריבית.
      2) הכסף הזה מוגן מכול תביעה ,זאת אומרת שכמו שאי אפשר לתבוע את כספי הפנסיה שלך אין אפשרות לאיש לחייב אותך משפטית לפתוח את כספי הביטוח.
      3) במקרה של מוות (לא על אף אחד) יש לך ביטוח שנותן למשפחה שלך כסף מהביטוח.

      עליך להתייעץ עם איש מקצוע בתחום ,ממש לגשת לאיש מקצוע ולבדוק איזה אופציות יש בארץ
      לצערי אני יודע רק על מוסדות בחו"ל שנותנים שירותים כאלה.

      תשובה לאנונימי 2:
      אתה יכול להוריד את ההפרשה שלך לפנסיה עד למינימום הנדרש בחוק ומכאן יש לך כמה אופציות:
      1) או לבקש לנהל בעצמך את דמי הפנסיה שלך ובכך להוריד את דמי הניהול (הכסף שלך לא באמת מנוהל בקרנות הפנסיה הוא יותר נאכל מדמי הניהול הגבוהים. במהלך חייך תשלם יותר מרבע מהפנסיה שלך לדמי ניהול זאת אומרת מדובר ביותר מ 600 אלף שקל)
      2) יש אפשרות להשתמש בפנסיה שלך להשקעה בנדל"ן
      (מהלך מסוכן בהתחשב במגמות בשוק)

      בקיצור יש מגוון רחב של אופציות מה לעשות עם הפנסיה אבל מהלך ראשון שתעשה הוא לצמצם למינימום את ההפרשה לקרן הפנסיה.

      מחק