יום חמישי, 16 במאי 2013

עבדים של הזמן

אם אין לכם זמן לקרא את תוכן המאמר הזה אז כנראה שמאמר זה נועד בשבילכם- בכל מקרה אל תחמיצו את הסרטון בסופו



המערכת הכלכלית מחייבת אותנו לצרוך וכמה שיותר -אם לא נצרוך בקצב גדל עם הזמן ,היא תתמוטט. אבל כדי שנוכל לצרוך יותר אנחנו צריכים לייצר יותר ובשביל לייצר יותר אנחנו צריכים לעבוד יותר שעות ויותר שנים וכשאנחנו עובדים יותר- יש לנו פחות ופחות זמן לעצמנו,פחות זמן למשפחה, שלא לדבר על זמן להפגש עם החברים פנים מול פנים.  אין לנו זמן להקשיב. אין לנו זמן לדבר עם השכנים.  אנחנו הופכים להיות צרכני גאדג'טים, פרסומות וססמאות. אין לנו זמן אפילו לבדוק מה עומד מאחורי הססמאות האלה.היום כדי לקבוע מה נכון או לא אנחנו מסתפקים בלברר מה התואר האקדמי לפני השם של מי שאמר משהו או בכמה תוכניות טלויזיה הופיע כבר. בבחירות האחרונות היה אפילו אתר שאמר לאנשים למי הם צריכים להצביע לפי מספר שאלות שנשאלו. חמור מכך -הרבה מחברי אפילו נעזרו בו. חמור עוד יותר מכך -הם ממש לא היחידים שעשו זאת. לבדוק את המצע ומה עומד מאחוריו? הצחקתם אותם. כך הפכנו לנשלטים. חיים עם הראש בתוך הסארטפון, במציאות מעוותת שמובלת על ידי כותרות בעיתונים ומובילי דעת קהל מטעם.

רק אם נקח פסק זמן בחיים ונתחיל לדבר עם השכן ועם האחר ,לרגע אולי נגלה שהעולם שאנחנו חיים בו הוא לא זה שבאמת מציגים לנו אותו בעיתון או באיפון. החיים הם לא פרסומת וססמאות אינן תחליף לידע, אלא בסה"כ צינור לשטוף את ראשו של האזרח כדי לשרת אינטרס כלשהוא.
לפניכם מפגש מעניין בין פעיל המחאה החברתית אבי בלכרמן עם יעקב טרנטו, חרדי שבאופן נדיר הגיע גם הוא להפגנה במוצאי שבת האחרונה. תראו עד כמה המציאות היתה יכולה להיות שונה אילו רק היינו מוותרים על התיווך של התקשורת והפוליטיקאים ביננו ומתגברים על החוסר בזמן שמכתיבה לנו השיטה, ורק מדברים. דיבור אמנם לא עוזר לצמיחה אבל עוזר מאד לבני האדם .


12 תגובות:

  1. מבחינת פתיחות וקשב אני מסתכל על ההפגנות של המוחים החילוניים לעומת ההפגנות של החרדים, מקשיב למלל מביט באלימות ולדעתי החילוניים קשובים הרבה יותר לאחר מאשר החרדים.

    השבמחק
    תשובות
    1. זה מוכיח את הטיעון של הכתבה...

      אם הייתה רואה את ההפגנה האחרונה של החרדים לא דרך התקשורת, הייתה רואה כמה אחוז מהמפגינים נטלו חלק או עודדו את האלימות. אני ראיתי את הצלמים מכוונים היטב את מצלמותיהם; הם זקוקים לאקשן, לכותרות, לא לתפילות משעממות של כמה אלפי שחורים מזוקנים...

      בכלל "הפגנות החרדים" זה דבר שמתרחש רק אחת לכמה שנים (פרשת עמנואל, הפגנת החצי-מיליון נגד בג"ץ בעשור הקודם) באותם הפגנות לא היה בדל של אלימות למרות ניסיונות של פרובוקטורים שונים.

      כל ההפגנות האחרות שהתקשורת מייחסת לכל ציבור החרדים הם של קבוצה מסוימת בת כמאתיים משפחות.

      מחק
  2. החצי הראשון של השיחה נשמע די סביר והגיוני. אבל החלק השני נשמע לי הזוי ובטח משהו שהייתי מסנן מחוץ לראיון. מה זה ״לא איכפט לי מאיפה ישלמו את החובות של חברת חשמל״? מה אתה רוצה שלפיד ישלם אותם מכיסו הפרטי? אולי ביבי בגלל שהוא ויתר על הגלידות יוכל עכשיו לשלם? חסרה התפיסה של מהו תקציב, מהי חברה ממשלתית ועד כמה יש קשר תקציבי בין השניים.

    השבמחק
  3. סמארטפון ולא סארטפון

    השבמחק
  4. דברים כדורבנות, אין מה לומר.

    אני חושבת שהעוול החמור ביותר בהקשר הזה נעשה במישור הצרכני - גורמים ל"מעמד הביניים" להבין שנכון לבזבז כל שקל שהוא מכניס ולהלוות כל שקל שחסר לו כדי לקנות מוצרים יקרים. הוא גודש את עזריאלי ונתב"ג, אבל בוכה שאין לו איך לסגור את החודש.

    הכנתי סרטון קצר ברוח זו, מקווה שזה בסדר להפנות אליו כאן.

    http://www.youtube.com/watch?v=YoIxcXRL180

    השבמחק
  5. זה פופוליסטי להגיד שזה הכל "הממסד" שמסכסך בינינו.
    יש בעיה חמורה עם החרדים (יש בעיות גם עם האחרים) - הולך להיות קונפליקט אדיר ממדים בין החרדים לשאר האוכלוסיה בשנים הבאות. הדובר בן אדם נחמד, אבל לא הוא קובע לאן הולך ההמון החרדי ושמעתם - גם הוא חושש מה יעשו לו על אמירת דברים אלו.

    נכון שככל שיהיה קשר ישיר ומעמיק בין כל חלקי האוכלוסיה נוכל לפתור את הבעיות ויהיו פחות צרות. אבל להגיד שהכל זה ה"שיטה" ובעצם אין שום בעיה עם הציבור הזה ודרך חייו (ספציפית בארץ) זה פשוט לא נכון לדעתי.

    השבמחק
  6. אגב, אני מפחד מכל מיעוט שלגמרי לא פתוח לדעות שונות, רואה את האחר כפחות מעצם היותו אחר ומחנך בצורה דוגמטית שרק דורשת ציות. בגלל זה אני מפחד מהמיעוט הערבי בארץ (מי שמבין ערבית שיקשיב לצריחי המסגדים כדוגמא).
    אני מקווה שהחרדים יעברו "רפורמה" רצינית, אבל צופה שזה לא יקרה ללא משבר.

    השבמחק
  7. עַבְדֵי זְמָן


    עַבְדֵי זְמָן - רבי יהודה הלוי.

    עַבְדֵי זְמָן עַבְדֵי עֲבָדִים הֵם –

    עֶבֶד השם הוּא לְבַד חָפְשִׁי:

    עַל כֵּן בְבַקֵּשׁ כָּל-אֱנוֹשׁ חֶלְקוֹ

    "חֶלְקִי השם!" אָמְרָה נַפְשִׁי.

    השבמחק
  8. הוא לא אמר דברים כאלה מיוחדים. נראה שאתה מתלהב מעצם "הגילוי" שחרדי הוא בר דעת אקטואלי

    השבמחק
  9. מצטער, אני לא מוצא את החידוש שערן מוצא בדברי יעקב טרנטו.
    להיפך, הדברים שלו מעידים על בועתיות.
    למשל הוא מדבר על התשלומים למערכת החינוך החרדית - אז מלבד שהמחירים שם נקוטים בדולרים (בגלל השנור החרדי שמבוסס על תרומות מחו"ל) - המחירים שהוא מציג מצחיקים.
    50-100 דולר זה לא יותר מ- 150 ש"ח לחודש לתלמיד בגיל בית-ספר יסודי ו-350 ש"ח לחודש לתלמיד בגיל תיכון, שאלו מחירים מצחיקים למערכת פרטית. כל חילוני ממוצע משלם פי כמה וכמה אם יבחר במערכת פרטית. זה שהמערכת הזאת מכשירה ללימודי קודש - זה כבר עניין פנימי של החרדים ובחירה שלהם ללמוד לימודי קודש ללא לימודי חול.

    השבמחק
  10. דומה לאלי פיניש.

    השבמחק
  11. יש שם שני סוגים של אנשים. רגילים, שמקוים שתחת הכיפה יקבלו איזה מתנה מדי פעם בזכות הכיפה ואלה שמשתמשים בשיטה כעסק לכל דבר, לעשיית רווחים ובחישה בקלחות. בכל מקרה כל מה שמר טרנטו אמר זה... שהברירה הטבעית עובדת.. כלומר הוא מאמין באבולוציה קר לא יודע את זה ("זה הבן אדם אשם, עם שני ילדים הוא לא יכול להתמודד? אני עם שישה מתמודד.."... או במילים אחרות, טוב אני חי בחברה שמלמדת איך לתחמן..), נו הכל שטויות.

    השבמחק