יום שבת, 10 במאי 2014

בנט נגד פרסומות הבנקים

מאת: ערן הילדסהיים

אחרי שהשבוע העברנו ביקורת על הדרך שבה בנקים התחילו למכור לנו הלוואות , העניין הגיע עד לשר הכלכלה. לא תמיד אנחנו מחמיאים לשרים אבל הפעם מגיע לשר בנט מילה טובה על הפוסט החשוב שפרסם אתמול:



          שמעתי עכשיו ברדיו פרסומת של איזשהו בנק, משהו כמו:
״הגעתי רק עד קפריסין ולא עד פריז, כי ההלוואה שלקחתי קטנה מדי״. קחו הלוואה מאיתנו ואז תוכלו להגיע לחופשה גם בפריז.
--השתגעתם? שאנשים ייכנסו לחובות כדי לטוס לחו״ל?
**
אסור להיכנס לחוב בשביל בילויים, נסיעות. אל תקחו הלוואה כזו.
להשקעה בעסק, חינוך, ועתיד--כן. לצריכה ובזבוזים--לא.
**
חייתי מספר שנים בארה"ב, ושם ראיתי מיליוני אנשים שמעמיסים על עצמם חובות של 30-50 אלף דולר(!) בכרטיסי אשראי, לטובת צריכה שוטפת, שופינג ועוד.
כשהגיע המשבר הגדול, מיליוני משפחות פשטו את הרגל.
**
זו תרבות מערבית פסולה ומסוכנת, ואסור שנייבא אותה לישראל.
**
ומילה לבנק: אמנם אינכם גוף חינוכי אלא למטרות רווח, אבל הפעם הגזמתם.
רדו מפרסומת זו.

37 תגובות:

  1. קצת צבוע שבנט האח - כחלק מהחבורה המושלת -
    1) בסדר עם זה שבנק מדפיס כסף ולמעשה שודד את כולנו, אבל אם בנק מציע הלוואה לצרכים של נראים לאחינו אז צריך להתערב.
    2) לא סומך על משרד ה"חינוך" שבאמת יתן ערך לאנשים ויחנך אותם לצרכנות נכונה

    השבמחק
    תשובות
    1. אולי הוא פשוט לא יודע איך בנקים עובדים ואיך כסף נוצר. אולי גם יאיר לפיד לא כל כך יודע

      מחק
    2. יוסי המג'נון10 במאי 2014 בשעה 12:51

      לפיד מודע לזה אך משאיר את הפיתרון לבנק הפדרלי בארה"ב

      מחק
    3. שחרחרון, אומנם עצוב שבנט עוד לא קבל לחלוטין את עמדת כסף בר-קיימא, קרי אסכולת שיקגו, אבל הוא עשה צעד קטן אחד בכיוון של הוקעת הבנקים. צעד קטן בכיוון של תודעת העושק הגדול בהיסטוריה שבמצעים יצרני הכסף הפרטיים. אבל לפני שהוא יוכל להסכים עם עמדתנו, מישהו עוד צריך להיפגש אתו וללמד אותו מעט בנושא כסף בר-קיימא. אני הוגה מהלך פוליטי אסטרטגי בעל סבירות לא גבוהה בשלב זה ביחס לבנט. בסופו של דבר הוא בין הפחות גרועים שבפוליטיקאים, אם נשווה אותו למשל ליאיר לפיד, זה הבדל שמיים וארץ.

      מחק
    4. מה ז"א מישהו צריך להפגש איתו וללמד אותו?

      האם התשובה שנתת הייתה מקובלת עבור כל איש מקצוע אחר? דמיין למשל שהיית אמור לעבור ניתוח* והרופא המנתח היה מוכשר רק בשיטת ניתוח של המאה ה-19. למעשה, הוא כל-כך לא מיומן שאתה הייתה צריך להפגש איתו וללמד אותו (ואתה לא רופא). האם אותו רופא היה יכול להגיד "אופס - לא ידעתי" או "יש רופאים גרועים ממני"?

      בנט מחזיק כח רב. והבורות שלו (כפי שטענת נכון) גורמת לכולנו נזק רב. הנזק כפול כי גם כופים עלי לקבל את ה"שירות" שלו וגם בנט לא ישא בשום אחריות למעשיו.


      * חס וחלילה. אני כמובן מאחל לך רק בריאות

      מחק
    5. התאכזבתי מהפרגון הזה שלכם. אם יש משהו שיאיר לימד את כולנו זה שעם פוסטים לא קונים במכולת (במיוחד אחרי שיאיר לקח לנו את כל הכסף הקטן). בנט שמברך את בנק ישראל על "משמעת תקציבית עקבית" בדיוק הפוך מההתייחסות שלכם לחובות- ואתם מפרגנים לו כי הוא צקצק על איזה פרסומות בפייסבוק? אין דברים יותר חשובים לכתוב עליהם?

      מחק
    6. שחרורון, הנה לך חידה:
      אם רוב הכלכלנים בעולם והאנשים באקדמיה בעד השיטה המוניטרית הנוכחית ורק אתה גאון הדור יודע איך כסף נוצר, אולי תספר להם?
      יתרה מכך, אולי תשתף את המקורות האקדמאיים שלך? ציטוטים, שביב ביבליוגרפיה?
      רעיון יותר טוב לטעמי, הוא שבעל הבלוג יעשה זאת גם. בעל הבלוג, מאיפה הידע הרב? אפשר סימוכין למאמרים אקדמים?

      לפני שאתם מרימים עצמכם מעל נבחר ציבור שביצע כבר אקזיט, תסתכלו במראה ותשאלו מי אני ומה אני יודע על העולם.
      קצת ענווה לא תזיק, תוכנית שיקגו קיימת לא רק מהיום שבו הבלוג הזה גילה אותה, במודלים סטטיסטיים או כל מודל שתבחרו, היא לא תעמוד במבחן המציאות וכולנו ניכנס למיתון.
      דע עצמך קודם, לפי שאתה מבקר אחרים.

      סטודנט שנה ג' לכלכלה.

      מחק
    7. הבלוג הזה מנסה לעשות בדיוק את זה. לעלות מודעות לנושא הכסף (יש הרבה מאוד לינקים באתר הזה ואחרים אם אתה מעוניין בסימוכין).

      אבל הנה הטעות הלוגית הבסיסית שלך:
      *זה שאדם הוא פורפ' לכלכלה זה אומר שהוא עמד בדרישות פדגוגיות של אקדמיה אחת או כמה. זה לא אומר שכל משפט שיוצא לו מהפה הוא נכון.

      *זה שאדם ביצע אקזיט אומר שהוא הצליח להקים ולנהל עסק מוצלח.זה לא עושה אותו אוטמטית צודק, וגם לא אומר שהוא מבין יותר מהאדם ה"פשוט" בנושאים "כלכלים".

      *זה שאדם נבחר לכנסת מעיד שהוא הצליח למכור את עצמו לבעל האינטרסים התורן. לא רק שזה לא עושה אותו צודק, לדעתי זה עושה אותו אוטמטית לא ראוי לאמון (אבל זה חומר של שנה ד')

      והנה הפאנץ ליין. זה שיש קונצנסיוס בנושא מסויים, לא מעיד על כך שהאמונה נכונה (דוגמאות ל"מליון סינים טועים" למשל: בתקופה מסויימת רוב האנשים חשבו שהעולם שטוח, שכדור הארץ במרכז היקום, שזאוס קיים, שנשים פחות חכמות מגברים וכו').

      אני לא טוען שאני צודק. אני מעלה טיעונים ומאותגר ע"י חברי הבלוג. ויחד אנחנו מנסים לקדם את ההבנה שלנו. אתה לעומת זאת מקבל את ה"לא-טיעון" שסמכות תמיד צודקת.

      מחק
    8. הרבה יותר פשוט ידידי המשוחרר, אני בונה את דעותיי ע"ב עובדות מעוגנות מחקרית. שיטת חקר מדעית שמובילה את האנושות למעלה מכמה מאות שנים. אתה זונח את האקדמיה בזלזול ללא ההבנה הבסיסית שלקרוא משהו באינטרנט לא הופך אותו לנכון, יתרה מכך, לרוב זה שטויות.

      הטענה הכי בסיסית שלך מוטעית מיסודה והיא לחשוב על חוב של מדינה(מאקרו) כחוב צרכן שצריך להחזיר ללווה(מיקרו) ולא כחלק מאקו-סיסטם שלם של כלכלה.
      הסיבה לכך היא שלדעתי(ויסלח כבודו), לא למדת את מקורות המסחר(היסטוריה) התבוננת על מחקרים מעוגנים עובדתית על רמת החיים והשכר היום, וכו.
      הסיבה היא שחסרה לך כמו לרוב האנשים המסגרת לכך, יחידי סגולה ילמדו על כך בבית, אך גם אליהם אף אחד לא יתייחס ברצינות אם הם לא יבססו את דבריהם על עובדות. החוב של ארצות הברית היא עובדה, אבל רק טיפה בים העובדות שמשלימות את התמונה שחסרה לך כדי לראות למה יש חוב.
      אתה חושב שכולם מפגרים? אנשים שלמדו נושא מסויים עשרות שנים? אני לא אומר שהם אוטומתית צודקים, אבל לך אין את הידע הדרוש לשפוט איפה הם טועים. למה? כי אתה לא מכיר את החומר. ילד בן 10, לא יוכיח שתורת הייחסות זה שטויות אלא אם ילמד פיזיקה בסיסית ומודרנית לפני. כנ"ל אתה.
      גדל בא ואמר לכל המתמטיקאים שהם טועים רק אחרי שבילה את רוב חייו באקדמיה, גם איינשטיין. גם קופרניקוס וגלילאו.

      הסיבה שאני מסיק מסקנות על הידע שלך כלכך בגסות(ושוב, סליחה) היא הדרך בה אתה שופט ומסתכל על עולם הכלכלה שלנו. הדרך בה בוחר יוצר הבלוג להתייחס אליו.
      אתה רוצה בלוג ענייני?
      ממליץ לך על "דעת מיעוט" הלוג של סטודנט כלכלן ששם את העובדות כפי שצריך לפני שהוא טוען טענה.

      מעבר לזה, אני ממליץ לך ללכת ללמוד באמת, ולא לבזבז זמן על בלוג בצפייה שמחר הכלכלה תקרוס. אני שומע את נבועות הזעם האלה כבר עשור, פעם אפילו האמנתי לכך, עד שהתחלתי את הלימודים.

      בהצלחה.

      מחק
    9. פעם אחר פעם המודלים של אקדמיה קרסו כך שלא ברור למה צריך להסתכל על מודלים כושלים?

      פעם אחת אפילו קראתי בבלוג דעת מיעוט שאורי כץ (בעלי הבלוג) כתב שיצירת כסף על ידי הבנקים זו קונספירציה של צייגיסט -אז אנונימי יקר - על סמך איזה מחקר הוא כתב את הטענה הזו?
      מה שאני אוהב בבלוג הזה בניגוד לדעת מיעוט שהוא מבוסס על עובדות ומחקרים של טובי הכלכלנים בעולם בעוד בלוג דעת מיעוט הוא פרשנות של דוקטורנט שלפעמים מנחש דברים במקום לבדוק אותם לעומק.
      אבוי אם נסתמך על בלוג כזה.

      מחק
    10. ממליץ לכולם להכנס לדף הפיסבוק של התנועה הליברלית לראות איך מואב חבר של הבעלים דעת מיעוט לא מצליח לענות על שאלות פשוטות כמו למה החוב כל הזמן גדל.

      מחק
    11. כלכלן אשמח אם תתן לי קישור, אני עוד לא ראיתי חוסר עקביות בבלוג הנ"ל ולכן בעיניי הוא מהימן. לא כמקור בלעדי לידע, אלא הבחור מנתח אחלה את הזירה וכמו כן מביא סימוכין ועובדות מחקריים.

      אתה מדבר איתי על עובדות בבלוג הזה??
      איזו ביבליוגרפיה קיימת כאן? איזה סטנדרט של כתיבה אקדמית? הסימוכין היחידים שראיתי פה אם כבר הן של כתבות דה מארקר/כלכליסט ופרשנות אישית של אדם חסר כל רקע והשיגים בכלכלה(עם כל הכבוד לזמן שהוא משקיע).

      זייטגייסט לא גילו שום שיטה בסרט שלהם, הם כמו "what the bleep do we know" של הפיזיקה אם אתה מכיר, אומרים דברים נכונים אבל לא את כל האמת, היום כבר ידוע מי עומד מאחורי הסרטונים האלו ומה הייתה המטרה, כדאי שתתעדכן בקונספירציות.

      ייצור הכסף הוא לא דבר חדש, הוא עסק מורכב. הסיבה שכיום בנק יכול להחזיק הרבה פחות מ 10% מהכסף היא סיבה מנומקת ולא נעשתה "בטעות" מדובר על חישובים סטטיסטים שאילולא היו נכונים, עם כל הפופוליזם כבר מזמן הכל היה קורס במשיכה המונית. אבל זה לא המצב. השיטה המוצעת ספציפית בבלוג כאן(שגורמת לי לחשוב על דעותין הפוליטיות של הכותב), אינה אפילו בצחוק המקובלת בעולם. רוב(שוב, רוב מוחץ) של הכלכלנים(גם החדשים ביניהם), מדברים על שינויים רבים ומגוונים, אבל החלפת השיטה היא נחלתם של הבודדים(שאגב גם יכולים לטעות). אתם מאמינים בשיטה חדשה כלשהיא שלא נוסתה באותה צורה עיוורת שאתם טוענים שכל השאר מאמינים באקדמיה. אבל הבלבול הוא שלכם, לא של רוב העולם. אקפוץ אפילו למסקנה שאין לכם אפילו לא ידע בסיסי בכלכלה ברמה של לפחות קורס מבוא אקדמי(אשמח אם יתקנו אותי הנוכחים).

      אגב, המודלים שקורסים זה נחמד. לא בדיוק ידוע על איזה מודל ואיזה קריסה אתה מדבר, ולמה היא נגרמה "בגלל המודל". החישובים שאתה מנסה כנראה בחוסר הצלחה להבין הינם בגדר קסם עד שלא תלמד את מקורם. זה כמו לנסות לעשות אינטגרל כפול כשאתה לא יודע פעולות חיבור.

      מזל שאתם מיעוט, חבל על שזו דרכם.

      מחק
    12. והתשובה ל-"למה החוב גדל" היא פשוטה כמו השאלה, כי הכלכלה גדלה ומתפתחת.
      אתה רוצה להבין למה? אי אפשר על רגל אחת. צריך לשבת וללמוד מאיפה באנו ולמה.

      מחק
    13. התשובה למה החוב גדל היא פשוטה להדהים - לקח לי סמסטר שלם להבין עד כמה היא פשוטה - הכלכלה גדלה וצריכה עוד כסף כמו שתארת ואיך ידידי נוצר כסף היום? נכון מחוב.
      זו הבעיה שמואב וחבריו עסוקים כל כך בפרטים הקטנים שהם לא מסוגלים אפילו להבין את זה.
      דעת מיעוט הוא בלוג פרשנות של דוקטורנט והוא מבוסס במקרה הטוב על מחקרים שהוכחו שוב ושוב כמוטעים.
      אגב אני עוקב אחרי הפיסבוק של התנועה הליברלית ומסתבר שעכשיו מואב טוען שאי אפשר לקיים מערכת מטבע לאומית עם מטבעות מקומיים בזמן שיש כבר כמה אלפי מערכות כאלה בעולם שעובדים במקביל... ועכשיו אתה עוד מפנה אותי לבלוג דעת מיעוט.... לך תסמוך על סמוך

      מחק

    14. ובכלל מגוחך שהססמא של התנועה הליברלית היא מקסימום חופש מינימום כפיה וצריך רק להוסיף:כל עוד זה תואם את עמדות מואב

      אגב גם רוב רובם המוחלט של הכימאים זלזלו בממצא של פרופ שכטמן עד שקיבל על זה פרס נובל....

      מחק
    15. נכון, גם באיינשטיין זילזלו עד שהוא הוכיח. אבל מה לעשות, עד היום אף אחד לא הוכיח שחוב זה משהו שלילי והוא הגורם לכל תחלואות העולם, עוד אף אחד לא הוכיח שהמודלים הם הם הגורם לקריסות הכלכליות(תזכיר לי, על איזו אתה מדבר בדיוק?). אם לקח לך סמסטר להבין שכסף נוצר מחוב אני חושב שאתה לא במקצוע הנכון (מבלי להעליב), כסף נוצר אם כבר מצורך, שוב, כל דיון על רגל אחת של השיטה הכלכלית יפזר יותר ערפל נתון לפרשנות מאשר יבהיר, לכן אני נמנע מלהכנס לכאלה עם אנשים חסרי השכלה בתחום. כמוני אגב, נוהגים גם רוב האנשים שמבינים עניין. אני לא אנסה להסביר לילד מהו פוטון לדוגמא, מאותה סיבה.

      אין לי מושג מי זה מואב, אני לא קטגור של בלוג זה או אחר. פשוט קורא ולפעמים אומר את דעתי, סתם עוד נקודה למחשבה. אני גם לא תומך בתנועה החדשה הזו שמנסה לצייר את הקפיטליזם כתרופת פלא להכל. רוב רובן של קבוצות כאלו בפייסבוק מורכבות מאנשים שאיך לומר, לא מומחים בתחום כלכלה(או מתמטיקה). את זה אני אומר מנסיון אישי. הדיונים על השיטה מתרחשים כל הזמן, הבנק הוא התורם העיקרי לכך(הבנק המרכזי, מחלקת המחקר). וכך גם האקדמיה, צריך לדעת איפה לחפש(google scholar נגיד) כי בגוגל רגיל יש המון דיסאינפורמציה. אם אתה חושב שפיענחת את הסוד, תשאל עצמך איך זה שאין אף קבוצה גורפת של כלכלנים שאומרת ואו, משהו לא בסדר באיך שאנחנו מייצרים את הכסף. לרוב אלו מיעוטים מאסכולה כזאת או אחרת שאינה נהנית מהתייחסות כמו האסכולה השנייה.
      עם הוכחות וצמיחה טכנולוגית שקוראת בעשורים האחרונים קשה להתווכח, אבל נתונים אלה לא ידועים לכם כי זה לא נראה טוב בתוך סיפור קונספירציה.

      רוצה לצחוק?
      תקרא את ערך הפד(פדרל רזרב) בוויקפדיה העברית ואת מקבילו באנגלית. כנראה שאנחנו יודעים בארץ הרבה יותר על עולם הצללים הכלל עולמי מאשר כל אחד אחר. זה או זה, או שאחד הערכים הוא שטות גמורה.

      לא רחוק היום שיקום אדם דוגמאת אלדד יניב, ויצעק בואו נשנה את השיטה, המונים יבואו כעדר והכלכלה תיכנס למיתון שאותו כמובן נגיד שיצרה הכלכלה הקיימת.

      מתנחם בעובדה שזה לא המצב, אבל חושש שזה אלול לקרות.

      מחק
    16. הסיבה שאין כלכלנים שמדברים על זה היא שכלכלנים לא לומדים על כל הבעיות שהכלכלה האמיתית מציפה. הצמיחה היא מבוססת על חובות והיא לא בת קיימא. הצמיחה גם לא תורמת כלום לרווחת האזרח אולי רק לכמה אחוזונים עליונים אז אני לא מבין מה אתה חוזר כמו תוכי אחרי מה שלימדו אותך מבלי שתבין בכלל את המשמעויות של העניין. זה משפט שבדיוק תואם את בלוג הפרשנויות של אורי כץ
      כסף ידידי נוצר מחוב. איזה צורך היה בלתת כסף חדש שנוצר יש מאין לדנקנר חוץ מאשר לצורך הגדילה העצמית שלו?
      אלדד יניב במקרה הרע כנראה כבר לא יוכל לעשות יותר רע ממה שהמודלים הכלכליים שלמדתי עושים לנו. אם לא שמת לב המצב במדינה לא משהו וזה עוד כשאין מצב משברי.

      מחק
    17. אתה טוען שאני מדבר בסיסמאות אבל חוזר על מנטרה. בן אדם לוקח חוב כי הוא צריך, צורך הוא זה שמוליד לקיחת חוב ובעקיפין דה עקיפין הדפסת כסף. חוב לא נוצר יש מאין, חוב מוליד צורך או להיפך? זה 101 במבוא לכלכלה. וגם קצת הגיוני עם תחשוב על זה.

      לגבי לא בר קיימא. תספר את זה לחוסר הקיימא שאנשים חיים בו ב 60 שנה האחרונות, תגידי לכמה אנשים בארץ יש רכב? פתאום לטוס לחו''ל פעם ב 5 שנים זה לא מותרות(ההגזמה בכוונה), ספר להורים שלי שבגיל 25 היום אנשים משכירים דירה כשהם עם תארים בהנדסה גרו עם ילד עוד אצל ההורים. אתה ואני לא יודעים מהו מיתון, מהו מחסור בחנויות ומהי תקופת צנע. אין לנו את הזכות לבוא ולהגיד שהכלכלה דפקה אותנו כשאנחנו מתכתבים בפייסבוק ועם מחשב שכלל כולם לא היו קיימים בכלל בלי אשראי, הון סיכון, וכן, חוב. שנוצר מצורך שלנו לרמת חיים.
      אל תתבלבל מההיסטוריה, כי אתה בעלייה כבר 60 שנה, על איזה חוסר קיימא אתה מדבר? שקשה לקנות דירה של 5 חדרים בתל אביב??

      המצב במדינה לא משהו לאנשים שבוחרים לראות את זה כך. אתה רוצה? סע למקום בו מיישמים את השיטות שאתה מציע. תראה עולם. כסף נוצר לדנדנר כדי לבנות קניון שבו יוכלו לעשות שופינג בנות 13 שממלאות אותו מדי יום. מתי אתה הקמת קניון לאחרונה? גייסת כספים ממשקיעים? סיכנת הון עצמי לטובת מיזם שלא מאמינים בו?
      מספיק עם צרות עין ובורות, העולם שונה ממה שהוא מוצג ב 2-4 בלוגים ברשת.

      מחק
    18. ואם בא לך לאתגר את עצמך אז תשאל עצמך, מחר מדינת ישראל משנסת מותניים, דורשת שכל החייבים לה יחזירו הכל, ומחזירה את כל הכסף לבנק המרכזי.
      נו, ואז מה יקרה? לכולם יהיה הכל בחינם? איך אתה מדמיין את העולם במצב שכזה? מה הפרספקטיבה? לאן הולכים? כל הכסף הוחזר לבנק ושוכב שם. נו? מה אז?

      מחק
    19. ישנם בדיון הזה נקודה שצורמת לי והיא: "אני סטודנט\פרופ'\ח"כ\מנהיג\הרוב לכן אני צודק".

      הטיעון הזה אפילו לא "לא נכון" - זה פשוט לא טיעון. זה שמישהו פרופ' לכלכלה לא עושה אותו צודק. הטיעונים שהוא מעלה הם עיקר הדברים.

      אם אתה סטודנט לכלכלה אנחנו מצפים שיהיו לך טיעונים משכנעים בנושאים כלכלים
      אבל להגיד אני סטודנט לכן אני יודע זה כמו להגיד אני צודק כי אלוהים נגלה אלי בחלום וסיפר לי

      * לכותב יש תואר ראשון מאוניברסיטת ת"א ותואר שני מ MIT - וכמה שהוא גאה בזה, הוא לא מאמין שהחתיכת נייר שהוא קיבל מהאוניברסיטה עושה אותו צודק אוטומטית

      מחק
    20. עדיין לא ענית לי לאיזה צורך צריך דנקנר את המיליארדים שקיבל? מה הוא ייצר?
      בהמשך לשאלתך שיש לנו היום הכל -זה נכון שכחת לציין שיש מחיר לזה וזה החובות. היום החובות של הציבור בשיא. ההורים שלי חיו טוב ממני -אמנם לא היה להם איפון אבל הם עבדו שעות שפויות ולא היו צריכים לשעבד את עצמם למשכנתא לכל החיים. ובכלל מי אמר שכל הטכנולוגיה שיש לנו היום זה בגלל השיטה? מאין לך שעם שיטה אחרת לא היתה לנו התפתחות גדולה עוד יותר?

      מחק
    21. הטענה שלי היא לא שפרופסור או אני תמיד צודקים, בני אדם בסה"כ. כולם טועים ואין אחד שיודע את הכל. אני אומר שלפרופסור או סטודנט לכלכלה יש יותר כלים להבין בכלכלה מאשר לאנשים שלא מהתחום. כמו תוכנה, יש יותר כלים למתכנת להבין תוכנה ממישהו שלא. כלים רוכשים בלמידה, בחקר. מהסיבה שלא תרצה להמציא גלגל מחדש אלא לקחת משהו שכבר גילו(שלמדת) ולהשתמש בו לבנות משהו יותר טוב. מכונית למשל. כנ"ל בכלכלה, לא תוכל לקחת מודל שלהערכתי אתה לא מבין עד הסוף, לפסול אותו ע"ב העובדות הבודדות שאתה מציע. לדעתי, אם תלמד לעומק את הדברים זה יראה לך הגיוני. לא אומר שהעולם או השיטה מושלמת, יש ביקורת טובה, ייתכן שכל המומחים טועים. אבל זה כאנושות הכי טוב שאנו יודעים כרגע(נצא מנקודת הנחה שפרופסור יודע על כלכלה יותר ממישהו שלא כלכלן), אתה אומר שיכול להיות יותר טוב - מסכים. תסכים שגם יכול להיות יותר גרוע. העניין הוא שהמחיר בניסוי שכזה לטעמם של (שוב) מומחים גבוה מדי. ואני כן סומך על רוב המומחים.

      לגבי למה דנקנר צריך מיליארדים. שהלוו לו מחזיקי האג"ח, שנישלו אותו מכל האחזקות, למה נראה לכם שכל אותם משקיעים נתנו לו את הכסף? כי הם כולם שותים איתו קפה?
      לא, כי הם מאמינים שהוא יזום בניית בניין שיחזיר להם תשואה יפה. מה היה קורה אם למחרת הוא היה מחזיר להם את כל החוב בתוספת שקל ריבית של יום? כולם היו שמחים? והבניין הדמיוני? היה קם מעצמו ומשלם לעובדים וקבלנים ואדריכלים?
      אפשר להתווכח על כך שהוא למעשה לא עושה כלום חוץ מלגייס הון ולבנות בניין, אבל למה אתה לא עושה זאת? אפשר להגיד שהסחר שלו אל מול העבודה שלו הוא מוגזם, אבל למה שלא תעשה כמוהו ותרוויח גם מיליארדים?

      ההורים לא שעבדו למשכנתא כי לא הייתה להם את האופציה, בגלל זה גרו עם ההורים. אם הייתה אופציה, זה היה אחלה פתרון. ספר על כמה רעה המשכנתא לאנשים מרוסיה או אוקראינה(טרום משבר) שצריכים להלוות כסף מחברים כי הם לא סומכים על הבנקים שם(אם הם כבר מציעים משכנתא). ספר את זה לדור שלישי פה שסיים לשלם משכנתא ועכשיו משכיר 2 דירות בתל אביב.

      כאמור, זה וויכוח עקר, שפוזל לפילוסופיה ופחות כלכלה. כמו שאמרתי, זה לא נושא לשיחה על רגל אחת.

      מחק
    22. פרופ לכלכלה מבין יותר טוב בכלכלה כפי שלומדים אותה באקדמיה מסכים לגמרי, עצם היותו פרופ מעיד שהוא מומחה בנבכי האקדמיה. לגבי העולם האמיתי - העובדות לפעמים מעידות אחרת.

      עד עכשיו הטיעונים שלך נגד העמדה של הבלוג הם משהו בסגנון: אני סטודנט לכלכלה לכן אתם טועים, אתם לא לקחת מיקרו\מאקרו כלכלה 3 לכן אתם טועים, אתם לא מכירים מספיק מומחים לכן אתם טועים.

      אתה חושב שהעמדה של האנשים פה שגוייה? בחר נקודה קטנה אחת שהם העלו והבא טיעונים נגד.

      הנה משהו שהוא *לא טיעון*: למדתי תיאוריה באוניברסיטה שסותרת את זה. לך תעשה תואר בכלכלה ותחזור אלי.
      הנה משהו שהוא *כן טיעון*: יש טענה שצריך לעביר את ההחלטה על כמות הכסף המודפס לועדה עצמאית ושקופה. ועדה מורכבת מבני אדם שבני אדם אחר ממנה לכן היא לעולם לא תהיה עצמאית.

      ד"א דנקנר (אני מניח שאתה מדבר על אחת מפרשיות אידיבי): רוב מחזיקי האג"ח שלו הם מה שקרוי "מוסדיים". כלומר, מספר קטן מ 10 של קרנות פנסיה. למעשה הממשלה כופה על הציבור לדחוף את כספו לידי קרנות הפנסיה, אלו מחלקות את הכסף לחברים שלהם על כוס קפה.

      מחק
    23. ידידי אין לי שום טיעון מולך שכן אני לא מנהל איתך דיון על טיב השיטה. אני אומר שהסיבה לכך שאני(או כל אדם אחר שהשקיע מזמנו וכספו ללמוד) לא אדון איתך על נושאי כלכלה ברמה מסויימת, כאותה סיבה שאני לא אתווכח עם ילד בכיתה ב' שיש אינסוף במתמטיקה. אין לך את הכלים להבין את הדברים שעליהם אתה מתלהם, לכן הכל ברור לך, הכל חוץ מדבר אחד - איך השאר לא רואים שהכל מכור ולא עובד? הרי לא צריך להיות גאון אל מול המתמטיקה העלובה שמוצגת בזייטגייסט, כסף שנוצר עם חוב - מאיפה יהיה כסף להחזיר את החוב?

      אז שוב. לדעתי(ולטובתך) צא ולמד. כלכלה באקדמיה. תקבל המון תשובות לשאלות שלך גם אם אתה בטוח שאתה יודע הכל.
      אתה טוען שקיים הבדל בין אקדמיה למציאות? תוכיח. תכתוב מחקר עם מדידות, סקרים אם תרצה, ביבליוגרפיה מסודרת. שאנשים מקובעים כמוני(שהם הרוב למזלינו) יבינו על מה אתה מבסס את עמדתך.
      אתה טוען שצריך וועדה. ע"ב מה? מה לא תקין בשיטה הנוכחית לטעמך? האינפלציה? למה?
      מבטיח לך שאם המסמך שלך ייכתב בצורה רצינית ולא פופוליסטית הוא יקבל התייחסות מלאה.
      אבל להתייחס לשטויות נוסח "זה לא טוב שיש חוב." אף אחד שמכבד עצמו לא יתייחס, זאת לא טענה מנומקת ולא מעוגנת ע"י עובדות/דוגמאות וכן, אפילו מודלים מתמטיים שאתה משום מה טוען שנכשלים תמיד.

      לגבי פנסיה.
      אני(וגם ההורים שלי במקרה הזה) יודע איפה היא מנוהלת, ע"י מי, כמה אני משלם על כך. ומה בדיוק(עד האגורה) הפנסיה שאני אקבל.
      מה איתך? אתה יודע? בדקת?
      אתה תגיד "חכה ותראה שלא יישאר לך פנסיה" ואני אגיד בוא נחכה ונראה.
      אני יכול להבין למה מחייבים להפריש לפנסיה. כדי שאף אחד כמוך, שלא מאמין במערכת, לא יתעורר בגיל 60 פתאום ואני אצטרך לממן אותו. נראה לי לגיטימי. יתרה מכך, בוא נחכה לבחירות הבאות ושוב תיווכח מה הרוב במדינה שלך חושב.

      צר לי אם אני נשמע מתנשא או מזלזל זאת לא כוונתי, אינני מכיר אותך. אבל חשבתי כמוך לפני מספר שנים. מבטיח לך שאתה תשנה את דעתך(או תגבש אותה) אחרי שתתחיל ללמוד.

      מחק
    24. אכן אתה לא מנהל דיון. אתה לא מנהל דיון כי אתה לא קורא את התשובות של הצד השני, אתה פשוט נותן נאומים.

      מאחל לך בריאות והצלחה

      מחק
  2. יפה מאד אבל בסוף תהיה כאן רפורמה מוניטרית ובנקים עם רזרבה 100% וכו.. אבל במדינה דו לאומית. איך לעזאזל מיישבים את הסתירה הזאת? והוא לא היחיד, גם פייגלין האולטרה ימני מבחינה מדינית מגלה סימני אנושיות מבחינה כלכלית

    השבמחק
    תשובות
    1. מי אמר שמדינה דו לאומית קשורה לשיטה הכלכלית? ואם כבר תרצה אז במצב של רפורמה מוניטארית כמו שאתה קורא לביטול כלכלת החוב והעבדות יהיה מספיק עושר גם לכלכלה תלת לאומית..ישראל כבר שנים עושקת את הפלסטינים עם זרימת הון שלילית שהופכת אותם ליותר ויותר עניים.כשקבלנו את השטחים הם נסעו במרצדסים ואנחנו בחיפושיות...

      מחק
    2. מדינה דו-לאומית היא רק שטיפת המוח של תועמלני האויב הקרויים תקשורת ממוסדת שאתה גם עוד קורבן שלה . במציאות הולכת ונוצרת כאן מדינת הלאום היהודי בארץ ישראל המערבית עד לירדן, כאשר אישים כפייגלין, בנט, וד"ר גיא בכור יככבו בה. אומנם הם טרם אמצו את עמדתנו בנושא, אבל מהיותם יותר שפויים מדינית, הם הראשונים שיאמצוה בבוא הזמן. לגבי אנונימי 16:45 המציין שישראל עושק הפלשתינים עם זרימת הון שלילית, זוהי דוגמה אופיינית של תעמולה כזב אנטי ישראלית סייענית אויב, קוויזלינגית מיסודה. העובדות הם שרשות הטרור ביהודה ושומרון וראשות הרצח בעזה חיים מידה של ישראל שמעבירה להם משאיות שקלים ומאות מיליוני שקלים בחודש ובתמורה מקבלת הסתת מוות ביהודה וקסאמים מעזה על אוכלוסייה תמימה.

      מחק
  3. וכשאלה הן הנסיבות, מה באמת עדיף להיות, שכיר או עצמאי? התשובה ממש כאן:
    http://conadav.com/?p=1428

    השבמחק
  4. בנט משתייך לאצולת השלטון שחיה בסימביוזה עם המערכת הבנקאית.
    אבל מפעם לפעם הוא "מעמיד אותם במקום" ואז מיד מריעים לו.
    האם כל כך קל לעבוד על "הכלכלה האמיתית"?

    השבמחק
  5. היתה גם גירסא מוקדמת יותר שהציעה לעזור לך לשלם את חימום הבית בחורף, או הקירור בקיץ, או את הביקור אצל רופא השיניים, קצת יותר גרוע לדעתי.

    השבמחק
  6. שבוע טוב לכולם,
    הבנקים בחסות המדינה גורמים לאנשים לקחת הלוואות לכל מטרה,
    האמת שאני גם מוכן לתת כאלה הלוואות - אם רק היה לי את האפשרות לגבות את החוב חזרה כמו שהבנק יכול.
    הבנקים לא ממש עושים טובה כשהם נותנים הלוואה וכעת הם גם לא עושים טוב בנתינת הלוואות לאזרחים אשר לא ממש מבינים את המשמעות שיש מאחורי "המתנה" הזו.

    אם בנט יצא נגד השיטה הזו אז כול הכבוד לו, ומגיע לו הפרגון הזה במיוחד בצל העובדה שאין ממש קול אחר בכנסת שבכלל שם לב לתופעה.

    אומרים שהחיים זה כמו רכיבה על אופניים כי קל בירידות - ולקיחת הלוואה לשם פיזור כסף זה פשוט זה!

    כל מסיבת כספים הזו מגיעה מחוסר חינוך או תרבות כלכלית שמבאה לחוסר הבנה בסיסי המקשר בין יצור לרווחה כלכלית. התרבות הזו כלכך נוחה וקלה - ממש קשה להתנגד לה!
    אם לא הייתי מכיר אנשים שלוקחים הלוואות כדי לצאת לחופשה לא הייתי מאמין שזה קיים!
    הרבה יותר זול, קודם לעשות את הכסף ואז לצאת לחופשה - אבל ההיגיון רק מפריע לפעמים ואת החינוך תפסו הריגושים המהירים של חברי האסכולה של חיים רק פעם אחת, אם בכלל.

    תוסיפו לזה את היאוש של חוסר יכולת להתרומם או להשתכר בכבוד בחלק מהמגזרים - ואני יכול להזדהות עם הרבה חברים אשר טכנית מנסים להרגיש קצת טוב - אפילו אם המחיר קצת פחות טוב.

    צריך כאן טיפול שורש כי המשך המצב הזה לא יעשה טוב לאף אחד, הפתרון הכי טוב יהיה חקיקה אשר תגביל את הבנקים ב"לפשוט את עורם" של בעלי חוב, הגדלת הסיכון מצד הבנק היא הסיכוי היחיד לעצירת החגיגה.
    בדמוקרטיה קשה עד לא ניתן לשים משמעת על אלה אשר לא מחפשים את טובת עצמם.

    השאלה היחידה היא אם בנט ירים את הכפפה ויעשה במקום לדבר (אין לי בעיה שגם וגם)
    המתחיל במצווה - אח שלו - אומרים לו גמור!

    בזהירות עם הכסף הכאל (קל)
    באהבה
    אמיר


    השבמחק
    תשובות
    1. אמיר ידידי,

      למה לדעתך אין לך את האפשרות לגבות חזרה את החוב? למה כל מי שעוסק בהלוואות הם בנקים או טיפוסים מפוקפקים? למה אנשים מהשורה לא נכנסים לעסק רווחי כזה?

      התשובה היא כי מי שגובה את החוב של הבנקים היא הממשלה (או מאפיה מקומית במקרה של שוק שחור).הבנק בסה"כ שולח ערימה של ניירות. אם אתה לא מגיב יופיעו בפתח ביתך בריונים שממומנים ע"י הממשלה (הוצל"פ). האמת שיישנה מערכת שלמה שממומנת מכיסינו (בתי-משפט והוצאה לפועל).

      זה דומה קצת לעבדות באמריקה. מה שקיים את העבדות היא העובדה שהממשלה נשאה בנטל תפיסת העבדים שברחו. אם כל אדון היה צריך לרדוף אחרי כל עבד שברח, זה היה לא כלכלי להחזיק עבדים. אבל כאשר אדוני העבדים שומרים את הרווחים לעצמם אבל את ההוצאות זורקים על כלל הציבור - הרבה דברים הופכים להיות משתלמים פתאום.

      בקיצור, אם הבנקים היו נושאים בעלות גביית ההלוואות כל המערכת הייתה נראת אחרת לגמרי.
      האמת שזה דומה ל

      מחק
  7. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  8. יעקב חסדאי מדבר על הקשר בין האוליגרכיה הישראלית למיפלגות:
    https://www.youtube.com/watch?v=_sh9OpvrePQ

    השבמחק
  9. אם אתה נמצא במשבר פיננסי,ולא עבדת כמה חודשים,ואז החלטת לפתוח עסק,למשל תיקון מחשבים,אז הבנק לא ייתן לך אפילו שקל !!!,כי זה לא מעניין אותם הפרספקטיבות שלך !,אם יש לך עבודה מסודרת אז הבנק יציע לך הלוואות פי 10 מהמשכורת שלך.

    אבל אם אתה דנקנר,ואתה משחק בכסף שלא שלך,אז הבנק ייתן לך מה שאתה רוצה

    השבמחק