יום חמישי, 27 במרץ 2014

הכלכלה והממשלה היוונית בסכנת קריסה בגלל הגדרה של "חלב-טרי"

מאת: ערן הילדסהיים

בעבר השיקולים  סביב הגדרתו של מהו חלב טרי היו נטו בריאותיים. היום מסתבר שאפילו על הגדרה זו השתלטו גופים פיננסים גדולים ,שלוחצים לשנות אותה בהתאם לרווח הכספי שיפיקו מהשינוי. מדובר בכל כך הרבה כסף עד שאותה הגדרה תמימה מאיימת עתה לא פחות ולא יותר על קיומה של כל ממשלת יוון ועל הסיכוי שלה לקבל את כספי החילוץ שהובטחו לה.


הרבה עליות ומורדות ידעה הכלכלה היוונית בדרך לשקיעתה הנוכחית, אך איש לא יכול היה לצפות שההגדרה של חלב טרי -היא זו שתעמיד אותה כעת בסכנת קריסה ממשית.
כחלק מהנסיונות הנואשים של היוונים לצאת מהתהום הכלכלית אליה צנחו, הם נזקקים מפעם לפעם לכספי חילוץ מגופים זרים. אלו בתמורה מציבים דרישות ליוונים כתנאי למתן הכספים. הדרישה הנוכחית של המלווים הבינלאומיים (בעיקר קרן המטבע והאיחוד האירופי) היא לשנות את ההגדרה של חלב טרי ביוון לחלב הנמצא עד אחד עשר ימים על המדף במקום חמישה ימים כפי שמוגדר היום. השינוי הזה ,מקווים בקרן הטבע ובאיחוד, יאפשר כניסתם של תאגידי חלב גדולים מרחבי אירופה אל תוך שוק החלב היווני.

החלב הטרי -האיום הגדול ביותר היום על ממשלת יוון
לעומת זאת, יצרני החלב ביוון מתנגדים לכך בתוקף ומעמידים בספק את קבלת כספי הסיוע שבלעדיהם הכלכלה היוונית לא תשרוד בגוש היורו.  שישה מחוקקים מתוך הקואליציה השלטת- שלושה ממפלגת הדמוקרטיה החדשה של ראש הממשלה אנטוניס סמארס ושלושה מפאסוק הסוציאליסטית, מתנגדים בשלב זה להצעה שתוגש לפרלמנט ביום שישי כחלק מהצעת חוק שיוון חייבת להעביר כדי להבטיח את הסיוע.
אם אותם מחוקקים יצביעו נגד החוק, אזי סמאראס ומנהיג פאסוק אוונגלוס וניזלוס יאלצו להדיח אותם, ובכך יצמצמו את הרוב שלהם בפרלמנט היווני לרוב זעום של רק 153 מושבים מתוך אסיפה של 300.

לפיכך נשאלת השאלה: למה היצואנים הזרים כל כך מעוניינים להכנס לשוק החלב היווני? התשובה פשוטה: המחירים הגבוהים. כיום המחיר שבו נמכר חלב ביוון הוא מהגבוהים באירופה. אילו יצליחו היצואנים באירופה להגמיש את אורך חיי המדף של חלב טרי ביוון, הם יוכלו לחדור לשוק שבו יגרפו רווחים עצומים.

היוונים מצידם היו לכאורה אמורים לקדם בברכה את הרעיון של שינוי ההגדרה לחלב טרי ,מהלך שהיה מגביר את התחרות ומוריד מחירים אצלם (זאת כמובן אם יתעלמו מההשלכות הרפואיות של השינוי). אבל המצב בשטח כמו תמיד קצת יותר מורכב. תעשיית החלב ביוון מהווה כיום חלק ניכר מהתמ"ג היווני, שלא לדבר על התעסוקה הרבה שהיא תורמת למדינה, שבה כל מקום עבודה כבר הפך לנדיר. עכשיו גם את מקור הפרנסה הזה מעוניינים הגורמים הבינלאומיים לקחת מיוון ומכאן גם נובעת ההתנגדות הגדולה לכך.
כך או כך יהיה זה מעניין להמשיך לעקוב אחרי "ההתאוששות הכלכלית" באיחוד האירופי. התאוששות שמסתבר עכשיו שאפילו הגדרה על חלב טרי מסוגלת לערער אותה.

מקור הידיעה : רויטרס  ו ZeroHedge

27 תגובות:

  1. המלווים הבנלאומיים כאלה אצילי נפש,
    גם מלווים ליוון "חילוץ" ומייצרים עוד חוב וגם מקשים על סיכויה להצליח לשלם אותו. איך זה מסתדר?
    לאבלי

    השבמחק
    תשובות
    1. מרויחים את הכסף בהווה אח"כ מוכרים את המניות בשער גדול יותר ו"אחרינו המבול".

      מחק
  2. שוק החלב היווני דומה לישראלי. ישנם מכסים ותקנות אשר מונעות תחרות ומשמרות את השליטה בידי מעטים. הכנסת תאגידים בינלאומים סתם תוסיף עוד שודדים (מגובי ממשלה) לחגיגה. כמו בישראל, הדרך היחידה לשפר את מצב השוק היא להפסיק את ההתערבות הממשלתית.

    ונקודה למחשבה על חלב: "חלב" כמו שנמכר בסופר מרקטים הוא משקה נחות. מבחינה בריאותית הוא בקטגורית "זבל אכיל" כמו קולה ושאר משקאות קלים.

    השבמחק
    תשובות
    1. מהפה שלך לאלוהים(ז"א לציבור רפה השכל).

      מחק
    2. בשביל שהציבור הזה יכניס את העובדות האלה לראש צריך שהמילים יצאו מהפה של אלוהים או של אחד מאלו שמתיימרים להיות "נציגיו".
      זאת אחת הרמאויות הכי גדולות בהיסטוריה של האנושות. (ואולי הכי גדולה אחרי מסע הכפשת הקנאביס) כבר עשרות רבות של שנים שידוע כי חלב פרה אינו מועיל לבריאות האדם, ועשרות פחות רבות של שנים ידוע כי במקרים מסויימים חלב אף פוגע בבריאות דווקא בנקודות שכל כך אוהבים לשווק כ"חזקות". משווק כמקור לסידן - גורם לבריחת סידן. אפשר לעשות לזה אחלה קמפיין MEMEים בפייסבוק.
      הבעיה היא שרוב האנשים שבכלל מודעים לזה ומפיצים את המידע הזה הם מהכת הטבעונאצית שרוצה להוריד את החלב מהמדפים לחלוטין, והם עושים את זה בדרך של טרור שקל מאד להתעלם ממנה. אם היו מפיצים את זה בצורה שפויה והגיונית - ולא בגישה היופובסקית של "או הכל או כלום" שרוצה להוציא לנו את כל ממלכת החיות מהצלחת ולהחיל את חוקי הכת הטבעונית על כלל האוכלוסיה - אז אולי אנשים היו נחשפים יותר למידע החשוב הזה ומפנימים את הנזקים של החלב.
      סביר להניח שלא הרבה היו מפסיקים לשתות חלב, בדיוק כמו שעדיין יש מעשנים למרות שכולם כבר מזמן יודעים שזה לא בריא, אבל המודעות עושה את ההבדל.
      ולמרות שעל סוכר כבר ויתרתי - אני לא אחד שמוכן לוותר על החלב בנס קפה שלו. אולי אם היו מנגישים (כלכלית) תחליפי חלב איכותיים... אבל התחליפי חלב הנסבלים היחידים שמצאתי עולים פי 5 מחלב רגיל וזה לא משתלם כלכלית. לפחות אני מודע לעובדה שזה ככל הנראה לא תורם לבריאות שלי ובטח שלא בצורה חיובית.

      מחק
    3. למה אתה מתייחס בכזו אלימות מילולית לאנשים שבסה"כ עושים חרם צרכנים על תעשייה (תעשיית מוצרי המזון מן החי) נוראית. תעשיית המזון מעסיקה עובדים בתנאים קשים ומתייחסת לחומרי הגלם (בעלי חיים להזכירך) בצורה קשה אפילו יותר. זו תעשייה שלא בוחלת בשקרים ומניפולציות ולא מפנימה את הנזקים הסביבתיים שהיא גורמת. רוב שטחי החקלאות בעולם מיועדים לגידול מזון לבהמות ולא ישירות לבני אדם. זו תעשיה שמבזבזת המון מים (שוב גידול מזון לבהמות והשקאתן) ובנוסף גם מזהמת מקורות מים (ריסוס, וכמויות אדירות של צואה שמחלחלים לאדמה). למה לקרוא לאנשים שעושים בחירה מודעת לנסות לשפר את מצב העולם בשמות כמו "טבעונאצים". ופניה לערן - אני מבקש שתשקול להסיר את התגובה אליה אני מתייחס או לפחות להסיר ממנה כינויי גנאי כגון זה.

      מחק
    4. גלעד
      אני מסכים לכל מה שאמרת לגבי תעשיית המזון מן החי.
      אבל הדרישה שלך לסתום פיות היא פשוט השתקפות מדוייקת של הצדקנות, תחושת העליונות המוסרית והאלימות המנומסת של של מחנה "הקדושים".

      מחק
    5. חלב טבעי מאוד מועיל לבריאות.
      בלי פיסטור,בלי אנטיביוטיקה,שמתייחסים טוב לפרות(פחות קורטיזול אצל הפרה אז החלב יותר טוב),פרות שאוכלות עשב טבעי מהקרקע ולא תערובות והכי חשוב טרי.
      במילא גם בלי פסתור הוא מחזיק יומיים שלושה.

      נכון החלב יעלה כפול 5 אבל הוא יהיה בריא פי 10.
      ואז מספיק כוס חלב ביומיים.
      לא לצרוך חלב כמו עגל אלא כמו אדם, במתינות.

      מחק
    6. יכול להיות שחלב טבעי כמו שאתה מתאר מועיל לבריאות.
      אבל זה לא רלוונטי ל 99% מהאנשים (כי פשוט אין להם גישה לדבר כזה)

      מחק
    7. נכון שזה רלוונטי אבל חייבים לשמור על מעט אופטימיות.
      אם מספיק אנשים יאמינו למה שאמרתי הלא רלוונטי יהפוך למציאות.

      מחק
    8. זה בהנחה שחלב טבעי טכן בריא - משהו שאני לא חושב שהוא נכון
      בכל אופן שתו מים

      מחק
    9. הבעיה העיקרית שלי עם החלב הוא היותו מזון עתיר הורמון גדילה הוא אמור לקחת עגל בעל קילוגרמים ספורים ולהפוך אותו לייצור בעל מאות קילוגרמים הורמון זה באדם בוגר הינו חסר "תעסוקה" ונכנס לפעולה רק כאשר הוא מגלה תא חדש שמבחינתו צריך לגדול תא חדש באדם בוגר יכול להיות רק תא שעבר מוטציה כגון תא בסמוך לאוזן שמקבלת אנרגיה מייננת מטלפון סלולארי והמבנה האטומי שלו משתנה למשל ואז הורמון הגדילה מזהה אותו כתא חדש ומתחיל להגדיל אותו שזה בעצם הגידול הסרטני שנפוץ כל כך בימינו. לצערי ההורמון הזה קיים ברמות גבוהות בחלב רגיל שיוצא מפרה בריאה הגדילה בטבע ובכמויות עצומות בחלב מתועש כאשר הפרה מקבלת זריקות של הורמון גדילה לצורך הגדלת תפוקת החלב וגם המזון שהיא אוכלת מכיל הורמוני גדילה בקיצור חלב הינו מזון מסוכן ביותר לצריכה על ידי אנשים בוגרים

      מחק
    10. קרינה מייננת מטלפון סלולרי? זה כמו להגיד שאתה נעשה שמן מזה שיש לך תמונה בצבע ירוק בסלון.. אחי - יש מרחק מטורף בין התדר שבו הסלולרי פועל לבין התדר שמיינן. להחזיק סלולרי צמוד לראש זה בדיוק כמו להחזיק פנס כיס צמוד לראש (מצד היינון).
      יש משהו אחר - ואולי לזה התכוונת - קרינה אלקטרומגנטית. לזה יש קשר לסלולרי שלך. אולי זה מזיק, אולי לא - מה שבטוח - זה לא מיינן..

      מחק
  3. זה מה שקורה אצלנו בתחום הדיור. יש לחצים של גורמים בעלי עניין שהאינטרס שלהם הוא לרווח גבוה. זה בטח קורה גם בהרבה תחומים אחרים שאנחנו לא מודעים להם. כל המועצות למינהם, מועצת החלב הירקות הדבש וכו" משמשות כלי לקבוע מחיר לחקלאים ולהעביר את הרווח לאנשי שלומם. בארץ מועצת הדבש מטילה מכסים של 350 אחוז על דבש והיא היחידה שמותר לה ליבא דבש ללא מכס, היא קובעת את מחירי הדבש שישולמו למגדלי הדבורים ולמי יהיו רשיונות לשיווק דבש, והכל אנשי שלומה. מזל שאין מועצת האויר לנשימה

    השבמחק
    תשובות
    1. שכחת את מועצת הצמחים, המאפיה שגובה פרוטקשן מחקלאים והופכת אותם לחיילים במלחמות הפוליטיות של המועצה.
      הייתי במשרדים שלהם לא מזמן - חבורה של אוכלי חינם שכל היום מקשקשים ליד המקרר. לבטל את כל המועצות ההזויות האלה לאלתר. גם ככה כל מה שהם עושים בת'כלס חוץ מלהתערב בפוליטיקה זה לייצר פוסטרים ולוחות שנה עם תמונות של פירות וירקות...

      מחק
  4. כאשר חולבים פרות במכונות מתכת הן בהכרח נפצעות ומפתחות זיהומים בעטיניהן. לכן נקבע תקן לכמות תאי המוגלה שמותר שיהיו בכל כוס חלב. לכל מדינה יש כמות מקסימלית של תאים מוגלתיים שיכולים להיות בחלב. לקביעת התקן הזה יש שיקולים כלכליים שבאים מול שיקולים בריאותיים.

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה מבין?
      במקום לפתח מיכשור מתאים יותר שימנע את הפצעים הנוראיים האלה
      פשוט שמים מכסה מסוימת ויאללה לייצר

      מחק
  5. כל מי שעושה יוגורט בעצמה לבד יודעת שקשה יותר לייצר לבד יוגורט מחלב בקרטון לעומת יוגורט שיעשה מחלב משקית.
    קיימים אפילו הבדלים בין שקיות החלב של החברות, אחוזי ההצלחה של הכנת יוגורט או לבן מחלב תנובה בשקית קטנים יותר לעומת הכנת יוגורט מחלב טרה בשקית, כלומר כנראה שזה של טרה אולי יותר קרוב לחלב המקורי שיצא מהפרה.
    אלו הבדלים קטנים אבל הם מראים משהוא לגבי מה שנקרא "חלב" טרי.
    מי שעושה יוגורט או מגבן לבד כבר יודע על מה אני מדברת יש סוגי חלב "טרי" שאולי הם לא כל כך חלב.

    השבמחק
    תשובות
    1. הקושי משתנה אם זה חלב אורגני? שאלה בצד הדברים ...

      מחק
    2. מעולם לא ניסתי חלב אורגני, אבל בכל סוגי החלב הנפוצים כבר ניסיתי והחלב של טרה משקית הוא היחיד שגם קרוב לטעמו המקורי של חלב כפי שאני זוכרת אותו מהעבר וגם היחיד שמצליח להפוך ליוגורט בלי כישלונות תדירים.

      מחק
  6. מהי ההשפעה של השיוך הדתי בעניין?
    הרי יוון וקפריסין (הצד היווני שלה), הן המדינות האורתודוקסיות היחידות בגוש האירו, כל שאר המדינות (למעט הולנד שהיא בחלקה פרוטסטנטית, אך במנטליות שלה דומה מאד לגרמניה) הן קתוליות.
    כבר כתבתי פה פעם שיש שנאה תהומית בין הקתולים ובין הפרוטסטנטים, ועובדה מעניינת היא שחוץ משלושת המדינות הנ"ל, כל המדינות החברות בגוש האירו הן קתוליות, וכמעט כל מדינות האיחוד האירופי שאינן חברות בגוש האירו הן פרוטסטנטיות (אם נתעלם מהמדינות שהכלכלה שלהן עדיין לא בשלה לצטרף לגוש האירו).
    להתעלם מעובדה זו, יהיה בידיוק כמו להתעלם מהשפעת השיוך הדתי על מלחמת האזרחים בסוריה.

    השבמחק
  7. קודם כל חלב זה לא בריא בכלל, כך ש 5 יום או 11 זה לא משנה את המחלות שזה מביא.

    כמו כן: כל הפרעה לשוק חופשי תביא בטווח ארוך לנזק כלכלי וירידה באיכות החיים.

    השבמחק
    תשובות
    1. איפה ראית שם שוק חופשי?

      מחק
  8. הלוואי שהיוונים לא יסכימו וישמטו כבר את החוב הזה, יעשה להם רק טוב (ואולי קרן המטבע תפסיק להציב תנאים ביזיוניים למדינות).

    השבמחק
  9. רק בישראל ד"א חלב "טרי" בסופר מגיע עם תאריך אחרון לשימוש עוד 3 שבועות. אז כמה החלב הזה הוא באמת חלב ובאמת טרי זה נושא לדיון בפני עצמו, בלי קשר להאם בכלל חלב פרה בריא לצריכה או בריא בערך כמו קולה.

    השבמחק
    תשובות
    1. גם לא מדובר בחלב אלא ב"חלב". אלא אם כן פיתחו פרות 1% ו-3%

      מחק
  10. ממש גנון כ"א מכנה כינוי גנאי גדול יותר.
    שותים דלקת שותים מוגלה זה חלב .
    יש לכם שמץ מושג על הפקתו הממוכנת במלחצי ברזל צובטי עטין.
    אתם בולעים דלקות נגיפים וזיהומים מוגלתיים לפי תקן ...ומתפלאים שרוב הילדים מרבית האוכלוסייה המבוגרת אלרגיים,חולים במחלות כלי ריאה ודרכי נשימה עליונות כרונית,אסתמטיים ומפתחים סרטנים משונים חדשות לבקרים?
    בחייאתכום:בחלב פרה יש קזאין שהוא קודמן לקולטנים (רצפטורים) בגוף להתחיל שידור עצבי בכדי להאיץ גידול בלתי מבוקר של תאים בגוף (קרצינוגני ומוטיטטיבי) ברמת הגרעין הדי-אן-איי.
    זה הוכח שוב ושוב ושוב ראו מחקר סין לסרטן וראו את "עדיף מזלגות על סכיני ניתוח"
    " BETTER FORKS THAN KNIVES" או אטלס הסרטן.
    העובדות מדברות בעד עצמן,כל עוד לא מדובר בשיווק של הפרמצבטיקות את מגדלי הבקר ,כל מוצרי החלב מרעילים בטווח ארוך.
    רק בריאות והכרה.

    השבמחק