יום חמישי, 15 באוגוסט 2013

על פי הממשלה והכלכלנים כמות האוכלוסיה בערד צמחה כנראה ב36% בתוך שלושה חודשים בלבד

הטבלה הבאה ,שפורסמה אתמול, מוקדשת לכל חברי הממשלה וראשי בנק ישראל  שמספרים לנו שהבעיה בדיור היא היצע. הטבלה הבאה מוקדשת גם לכל אותם כלכלנים שמנסים עלינו תאוריות כלכליות שנכשלו פעם אחרי פעם במדינות אחרות בעולם שחוו בועת נדל"ן .


חלוקת התפקידים ברורה: הממשלה מושכת זמן בדרכנו לתהום ואותם הכלכלנים מדקלמים את ספרי הלימוד רק כדי להסביר לנו למה אין לנו ברירה אלא לפול לתוכו. שר האוצר קורא לזה :"לעשות צעדים לא פופולרים" והכלכלנים מאשרים שהוא פעל נכון.כך לפחות הם מסיקים ממה שלמדו בספרי הכלכלה שמדברים רק על שיטה אחת. כאילו היה יום שמיני של הבריאה שבו נבראה השיטה הזו.
מה עם לחשוב מחוץ לקופסא ולשנות את המערכת מיסודה כמו שמציעים למשל חוקרי קרן המטבע? הגזמתם.. הפוליטיקאים יצטרכו אז להתמודד מול אלה שמממנים אותם והכלכלנים יאלצו להודות שהם למדו  והתעסקו עד היום עם שיטה כלכלית שהיא כלל לא רלוונטית לתקופתנו. הציבור במקרה הזה הוא לא שיקול. הוא הרי גם ככה לא מבין דבר בכלכלה.

וכך הגענו למצב שבו הכלכלה מחייבת אותנו להיות עם ריבית נמוכה המנפחת את מחירי הנדל"ן כאשר האופציה השניה היא משבר או להגיע למסקנה המתבקשת שכל העסק הזה לא מתפקד וצריך להחליף אותו. אלא שאז הכלכלנים והממשלה ,חלק בכוונה וחלק מבורות, מיהרו להאשים את בעית ההיצע. זה הרי משהו שקל לשווק : יש לנו ארץ קטנה והאוכלוסיה גדלה = בעית היצע.עזבו את זה שמחירי נדל"ן גבוהים זה אינטרס של כולם בשיטה הזו (חוץ משל הציבור) והיצע זה תירוץ מצוין למחירי הנדל"ן האלה כי לוקח המון זמן לטפל בו ..לפחות עד הבחירות הבאות.  עזבו את זה שלפי התאוריה הזו אוכלוסית ישראל כנראה הכפילה את עצמה ב5 השנים האחרונות ,אבל למה להתיחס לזוטות. אבל אתם יודעים מה? עזבו גם 5 שנים, מספיק להסתכל רק על שלושת החודשים האחרונים:

הטבלה הבאה מציגה את 35  הישובים שבהם מחירי הדירות עלו מאפריל עד יוני בצורה החדה ביותר בישראל (באחוזים). מבט חטוף מגלה שרוב הישובים המופיעים בטבלה הפלא ופלא רחוקים מהלשתייך לאזורי הביקוש הגדולים בישראל. אם נתיחס לתאורית הכלכלנים והממשלה שהבעיה היא בכלל היצע, הרי ניתן היה לחשוב לפי הטבלה שמאז אפריל המוני בית ישראל פשטו על ערד, נצרת ,שדרות, בית שאן ,כוכב יעקב וכו' כדי לרכוש דירות. כל זה היה נכון אולי אם המוני בית ישראל היו יודעים בכלל איפה זה כוכב יעקב.


השאלה המעניינת היא מה קרה בשלושת החודשים האלה בעיר עם הכי פחות היצע בישראל,הלוא היא תל אביב? היא מסתבר במקום ה88 (מתוך 100 שנבדקו) עם ירידת מחירים ממוצעת של 5.8%. האם היתה הגירה שלילית מתל אביב בזמן האחרון שלא ידענו עליה? התפנו 6% מהדירות ולא סיפרו לנו?

זה כמובן לא ימנע מהממשלה ומנגיד בנק ישראל החדש שיבחר (או שלא), להודיע בשבועות הקרובים שוב שהפתרון לבעית הנדל"ן הוא הגדלת ההיצע. הרי גם כך לציבור לא יהיה זמן לחפור בעובדות כשהוא עסוק במרדף אנסופי אחרי תשלום המשכנתא שלו.


מקור הטבלה: אתר משרד השיכון

38 תגובות:

  1. בבקשה למחוק את התגובה שכתב 00:56.

    השבמחק
    תשובות
    1. אכן נמחק בשל אלימות מילולית

      מחק
    2. תעשו חיפוש:

      דירות בתל אביב שמדכאות אותי
      בפייסבוק

      תראו דירות בגודל 7 מטר מרובע עם שרותים בתוך החדר בלי מטבח לשכרה. ככה יהיו החיים עוד 10 שנים, כולם יגור בחדרונים קטנים כמו בגטאות.

      מחק
  2. דירה להשכרה, הבית שימוש לא עובד אבל אפשר לדפוק בדלת של השכן והוא מרשה להשתמש בשלו. זה לא בתאילנד זה בתל אביב צפון. ובקרוב אצלכם או אצל הילדים שלכם אם הם ברי מזל. חסרי המזל יחזרו למעברות. כמה זמן עד שהארועים במצריים יהיו אצלנו?

    גידי גזר

    השבמחק
  3. הטבלה למעלה בשלוש מילים: שיטוח עקום התשואות.

    השבמחק
    תשובות
    1. בדיוק.עברתי על המחירים בצפון ובדרום.חברים,אין שום בועה,אפשר למצוא שם אחלה דירות ב-300-600 אלף ₪....זה שכולם רוצים להצטופף במרכז זה כבר משהו אחר לגמרי.התשואות שם הם בין 7-8%.....אין שום בועה חבל לכם על הזמן.

      מחק
    2. לא נראה לי שהבנת למה התכוונתי.

      מחק
    3. סקינסי בריסטול15 באוגוסט 2013 בשעה 18:47

      תרגום לעברית מדוברת ?

      מחק
    4. משקיעים שלא יכלו לספק תאוותם לפק"מ נדל"ן במרכז (כי התשואה נמוכה מדי והדירה יקרה מדי למימון), נדחפו לפריפריה, ויצרו שם ביקוש מוגבר. שם ירדו התשואות. מנגד עלו קצת התשואות במרכז (במידה קטנה מאוד).
      זה "משטח" את עקום התשואות (של המרחב, לא של הזמן) ויוצר חוסר איזון (נקרא לזה לחצי ארביטראז'), שייפתר או בעליית שכירויות בפריפריה (בשביל להחזיר את התשואה), או בהורדת מחירים בפריפריה. בתיאוריה גם בהורדת השכירויות או העלאת המחירים במרכז, אבל אלה נראים לי משתנים קשיחים הרבה יותר.

      כל זאת תחת התיאוריה (שלי? של מישהו אחר? אני כבר לא בטוח) שתשואות בפריפריה לנצח יהיו גבוהות מתשואות במרכז.

      מחק
  4. אורי בוקר טוב וסחטיין על הסינכרון
    נראה לי שזה היה סיפור על אדם שקופא או נכנס לתרדמת ומתעורר בעתיד כשכולם מטומטמים.

    Idiocracy:

    http://www.imdb.com/title/tt0387808/

    השבמחק
  5. כבר אמר מי שאמר "חצי אמת גרועה משקר" .
    כל טועני המחסור בדירות וכל טועני בעיית ההיצע אינם מתייחסים אם בכוונת מכוון ואם מחוסר הבנה מוחלט, להיצע למגורים ולהיצע למשקיעי פק"מ נדל"ן .
    שלא לדבר על היצע למשקיעים כבדים יותר שקנו עשרות דירות בשנים האחרונות תוך ניצול הריבית האפסית.
    אין אפילו התייחסות לכך שבני אדם רגילים שרק רוצים להגן על כספם מפני האינפלציה המובנית בשיטה הקיימת לא יכולים לעשות זאת במוסדות הפיננסים הקיימים ומולכים אחר כבוד למכלאת הנדל"ן .
    לגבי "משקיעים" זרים שמקבלים משכנתאות כאילו אין מחר ללא שום בטחונות אישיים שהרי אם אותו צרפתי או אמריקאי יחליט שלא לשלם, המערכת לא תוכל לעשות כלום מלבד לקחת את ביתו ולהיתקע עם אלפי בתים ללא שימוש.

    אבל "יש בעיית היצע" .
    היה פעם סרט שאינני זוכר את שמו שמספר על אדם רגיל לגמרי כמוני כמוכם שמגיע לפלנטה אחרת ומגלה שיחסית לתושביה הוא גאון הדור . אני חושב שאם יגיע אלינו לפלנטה שלנו אורח מהפלנטה השכנה ויראה תחת איזה שיטה אנחנו חיים הוא יוכה בתדהמה.
    דרך אגב אם מישהו זוכר את שם הסרט אל תהססו לשתף .

    השבמחק
  6. איזה ציבור רודף אחרי המשכנתא שלו?
    בינתיים יושבי הגדר אוכלים את הלב...

    חברים לידי משלמים 2500 שח משכנתא בזמן שאני שוכר ב4300 חורבה עם בעל בעל בית חרא באיזור דומה

    השבמחק
    תשובות
    1. נראה לי התבלבלת חמוד.באזור בו משכירים ב 4.5 יש לך משכנתא של מליון.אז קדימה להתעורר מחלומות ולשלם לי את ריבית הפקדונות.עבד

      מחק
  7. ברור שישנה בעיית היצע, אך מה גרם לה?
    כאשר משק שלם לומד להסתמך על אשראי בנקאי ולפתע הבנק מצמצם אצ האשראי לתחום מסויים כגון דיור ההיצע יורד, מנגד הענקת אשראי בלתי מוגבל למשכנתאות והעצמת כוח הקנייה.
    אז מה קרה פה בעצם?
    הבנקים במשך שנים לקחו את כספי הציבור ו"השקיעו אותם בחול" רעו בשדות זרים בכדי שחס וחלילה הכסף לא ינוטב לעם ישראל לחינוך למשל, כאשר הבנקים הפסידו את כספי הציבור ופשטו רגל חזרו גב הישראלי "אין פראייאר כמו הגב הישראלי" טיכסו עיצה ומנעו בנייה חדשה והנפיקו משכנתאות עתק לציבור, כמובן שהמחירים עלו, השאלה מה יקרה כאשר הציבור יצטרך להחזיר את הכספים כאשר מסביבו ישנם עוד זאבים בדמות מיסים עיריה מזון וכדומה.
    השאלה הגדולה מתי תתנפץ הבועה
    השאלה היותר גדולה עד מתי עם ישראל יעניק את הכוח שברשותו לכמה מושחתים לנהל אותו?
    עורב

    השבמחק
    תשובות
    1. לנצח. אתם יכולים לראות ציבור במערב שמתנהג כמו במצריים? וגם אותם מסובבים באף.
      מדוע כל העתונאים אצלנו שבקרו את השיטה כשהגיעו לשלטון לא שינו כלום פרט לעורם?

      מחק
    2. ישיעהו ליבוביץ נשאל פעם מה פירוש הביטוי "מה שרואים מכאן לא רואים משם" והפרופסור הסביר - "ברגע שמגיעים לשלטון, לא רואים אלא את עמדתם השלטונית.“ זה כנראה מין טבע כזה של האדם - מרגע שאנחנו אוחזים בכוח - האינטרס העליון שלנו הופך להיות שימורו ולא מעט אנשים טובים (על אחת כמה וכמה עיתונאים) נופלים בפח.
      אגב - שום דבר הוא לא לנצח גם לא שלטון הכסף אבל מסכים שזה עשוי לקחת הרבה מאוד זמן לאנושות (ולעם היהודי) להשתחרר מהעול הזה; ובאיזה מחיר ניתן רק לנחש. מבאס אבל תכלס אין הרבה חדש תחת השמש :)

      ארבם.

      מחק
  8. העליה בביקוש במקומות שכוחי האל הללו נובעת מתשואה שנעה בין 4% ל 7%.
    זה אומר ששוה לקנות דירה ולהשכיר בשביל כמה שקלים בחודש - לכאורה מבחינת תשואה.

    מה שלא נכנס בחישוב של "קרישי הנדל"ן" הללו הוא גודל הסיכון שיש על הקרן אם המחירים יקבלו תיקון כלפי מטה.

    אנשים מחפשים השקעה בטוחה - והכי בטוח זה שהם הולכים להפסיד מתישהו.

    בערי לווין הירידות יהיו יותר קשות מהירידות במרכז ולכן 50% ירידת ערך תביא למחיקת רווח של 10 שנים - אבל אין מה לומר - גאוני הדור, אך לא חשבתי על זה קודם - והיתה לי הצעה של 10% בצפון - ועדיין לא לקחתי - כי הסיכון חברה, - וזה חלק מהפרטים לגבי ההשקעה.
    בהצלחה - אמיתי, אני כבר לא ממש מייחל לנפילות כי מסכנים האנשים במדינה הזו - במקרה כזה.
    אמיר

    השבמחק
    תשובות
    1. אמיר אתה כנראה קצת טועה
      אם יהיו ירידות של 50% בפרברים, כל כך הרבה אנשים יפשטו את הרגל שתהיה שואה כלכלית שאין כדוגמתה.
      כל שנה שעוברת ואתה מקבל החזר של6-7% היא שנה שאם המחיר יורד קלות לא הפסדת כלום. אחרי 3-4 שנים אתה כבר נהיה די בטוח כי זה כמעט ערך רבע דירה.
      פרט לזה הריבית בארץ והריבית בעולם נעים במקביל. מה יהיה לאג"ח של המערב אם הריבית תעלה? הריבית תשאר נמוכה עד יום מותנו או עד מלחמת העולם השלישית או עד שמהיה בני אלמוות, מה שיגיע קודם
      גידי גזר

      מחק
  9. OK אמרתם שמחירי הדירות בישובי הפריפריה האמירו. עולות בדעתי מספר שאלות: 1)מה הייתה מטרת משרד השיכון בהרכבת רשימה זו? האם הרשימה בוצעה בידי גוף בלתי אינטרסנטי? 2)חודשים אפריל-יוני 2013 הם בתחום הקדנציה הנוכחית של שר השיכון. בהנחה שהנס הגדול נתרם ע"י שר השיכון הנוכחי, מה היה היצא המחירים במקומות אלה שהשוואה לערי המרכז בעשר השנים האחרונות? 3)כמה התחלות בניה היו ב-10 השנים האחרונות? אחרי שנקבל תמונה ברורה אפשר יהיה להתייחס למספרים שהוצגו ולכתבה בכללה.

    השבמחק
  10. נכון לומר שאנו שבויים בידי כמה מושחתים אשר מהלכים אימים על הציבור, לאחר שהעברנו להם את הכח וסמכנו עליהם שייצגו את טובתנו אלו מעלו באמון הציבור והיום טוענים שאם תפריע להם להמשיך לגנוב הכלכלה תקרוס.
    אז אני אומר שבשביל להשתחרר צריך גן לסבול, אז קדימה שתקרוס הכלכלה ומשהו יותר טוב יקום על חורבתה.
    עורב

    השבמחק
    תשובות
    1. תגידו עורב והעורב זה אנשים שונים?
      מה זה הומאז' ליכולת הלמידה של משפחת העורביים?

      עורבני

      מחק
    2. ככה יצא.
      הוא היה פה קודם נראה לי, אבל לי נמאס לרשום כאנונימי כי זייפו לי תגובות...

      מחק
    3. תגיד בחור מה יש לך נגד עורבים, הם חיה מאד חכמה, ותאמין לי גם בעלת כושר למידה
      עורב

      מחק
  11. ערן
    יש הגירה שלילית מתל אביב.
    כנראה לא בגללה ירידת המחירים כי היא נמשכת כבר כמה שנים.
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4279443,00.html

    נראה שהכבשים בפריפריה כרגיל אחרונים בתור והם עדיין לא הפנימו שהמחירים שינו כיוון. זה יקרה בקרוב.

    אהוד

    השבמחק
  12. מה שקרה בערד דומה למה שקרה בדרום תל-אביב בשנים האחרונות.
    כותב המאמר קצת מתבלבל - הביקוש שהוא מדבר עליו הוא של בעלי אינטרס לדיור (זוגות צעירים, משפרי דיור וכו') - אבל בפועל העלייה של 36% מתבטאת
    בעלייה לביקוש של משקיעים (!).

    אותו דבר לגבי תל-אביב, רק הביקוש להשקעה ירד בתל-אביב, לא הביקוש למגורים.
    וזה הגיוני - למה?

    כי מי ששם לב ראה מה קרה בשנים האחרונות שהפך את כל המגמה - מהגרים.
    מהגרים מסודן, אריתראיה וכו' הגיעו בהמוניהם לאזור דרום תל-אביב והם
    שוכרים שם דירות עד היום בצפיפות של 5-10 איש, אם לא יותר, ובעלי הדירות
    מרוויחים על ידי כך הון. היה משתלם לקנות דירת פח ב-200-300 אלף ש"ח
    ולהשכיר אותה בצורה זו כי התשואה עליה הייתה גבוהה.

    רק מה, הרבה משקיעים עלו על העניין הזה והעלו את הביקוש, שגם העלה את המחיר. הדבר הזה השליך על כל הסביבה שנענתה בעליות מחירים בהתאמה.

    עכשיו, למה ערד? מי ירצה לגור בערד?
    הסיפור פשוט חוזר באותה מתכונת, המון סודנים גרים בערד בשכירויות ועובדים
    בבתי המלון בים המלח. הפעילות בתל-אביב כבר פחות משתלמת, כי המחירים כבר
    הגיעו לרמת שיא והתשואה יורדת. השקעה שכזו כבר פחות משתלמת בתל-אביב.
    אז איפה כן? איפה שזול לקנות וקל להשכיר.

    בגלל זה אתם רואים עלייה של 36% במחירים.
    לא בגלל היצע, לא בגלל ביקוש לדיור, אלא בגלל משקיעים נטו.

    השבמחק
    תשובות
    1. נירוס,
      נראה שאתה קצת התבלבלת כי סיכמת מצוין את מה שכתבתי. עליות מחירי הנדל"ן לא נובעות כתוצאה מבעית היצע אלא מביקוש מלאכותי של משקיעים שראשי המערכת מעודדים אותה. יש לזה גם שם בכלכלה - "בועה פיננסית".

      ערן

      מחק
    2. אני חושב שהבילבול הוא אחר. עליה של 36% במחיר אינה אומרת עליה של 36% בכמות האוכלוסיה. גם עליה של 10% באוכלוסיה יכולה ליצור עליה של 36% אחוזים במחיר אפילו עם ריבית גבוהה במשק. הדבר נכון עוד יותר כאשר אתה מסתכל על חלק קטן מהכלכלה (כמו במקרה של ערד).

      מחק
  13. מה שקורה בערד זו הגירה של כת חסידות גורלעיר בפקודת רבם. חלק מהגידול הנו גידול אמיתי שנובע ממעבר משפחות לערד אבל בגידול כזה לא פרופורציוני צריך לעורר שאלה איך? והתשובה שאותה חסידות שולחת את אנשיה להעביררק כתובתם לערד במשרד הפנים בבאר שבע [לא שואלים שאלות] לצורך הצבעה בבחירות לעיריה. יש בערד אנשים שגילו ושיגלו שבביתם מתגורר עוד תושב פיקטיבי.... אהה וזה חוקי

    השבמחק
  14. לא יודע מה אתכם,
    הקולגות שלי מדווחים על בתי קברות בעסקיהם.
    גם אצלי יש ירידה.
    משאיות מגיעות עם 2 נקודות חלוקה לעיר, מגיעים אליי פתאום ב 10 בבוקר וסיימו את יום החלוקה.
    יש ריח חריף של מיתון באוויר וזה לא כמו כל יולי, אוגוסט, ספטמבר?.
    הירידה הרבה יותר רצינית!
    סוכנים מספרים לי שחנויות גדולות מבקשות לפרוס תשלומים! (גדולות: 500 אלף מחזור לחודש)
    אפח'ד לא מדבר על זה בתקשורת.
    דיברתי עם רואה החשבון שלי, אמר לי יש ירידה בכל הענפים (לא יודע להגיד לי באחוזים).
    אני מקווה שאני טועה, מאוד מקווה, אבל נראה לי לא ייקח הרבה זמן עד שנראה פיטורי ענק ומיתון כבד..
    מהצד שלי זה נראה מפחיד מאוד! אני חרד!!!
    מזל שיש לי אתכם :)
    שנהיה בריאים!

    השבמחק
    תשובות
    1. אנשים הבינו שאפשר לקנות מלא דברים באיביי בחצי מחיר אז לא קונים בארץ.

      מחק
    2. יש גבול למה שאפשר לקנות מאיביי.
      והרבה מוצרים תמצא כאן באותו מחיר..

      מחק
    3. לא יודע אם זאת הסיבה למיני מיתון לכאורה אבל תכלס אפשר לקנות כמעט הכל באיביי ואם לא שם אז בעליבאבה :)
      ארבם

      מחק
    4. המנוע הגדול של הכלכלה המודרנית מתחיל להעצר, הבורסה האמריקאית אשר מחייה את שאר הבורסות סביבה שורדת היום רק בגלל אלגרוטריידרים וגופים גדולים כגון בנקים המחוללים מחזר ומחזיקים פיקטיבית את המחירים.
      אך אין מה לעשות סופה של השיטה הגיעה וזה מחלל בכל פינה.
      אך מפחיד מכך היא ההכנה שנערכים אליה השלטונות או "השליט", הם לא בחרו בשינוי ואיזון המערכת , הם לא בחרו בבחינת המצב אצל העם, נהפוכה באופן תמוהה מתאגד המשטר כמעט בכל העולם לחיזוק הבנקים והתכוננות לנפילת המשטר, ניתן לראות זאת בשינוי שחל במשטרה, בחקיקה, איסוף הנשק מהציבור, מצלמות בכל פינה, הם עוברים לשלב הבא.
      אז תאמינו לי מיתון זה החלק הקל, כאשר ישימו לנו רצועות על הצאוור ולא נוכל לדבר אז תדעו שאתם בבעיה :-)
      עורב

      מחק
    5. כן בטח,
      עד לפני 3 חודשים אף 1 לא הכיר את איביי..
      פתאום כל העולם ואשתו קונים שם.
      זה באמת נשמע לך הגיוני???
      תאמין לי איביי זו לא הסיבה!

      מחק
  15. אתם טוענים שמחירי הדירות עולים בגלל הריבית הנמוכה.
    אבל מצד שני שמעתי שרוצים שהבנקים ישמרו על יחס רזרבה של 100% כלומר אם נפקיד אצלם את כספנו הם לא יוכלו להלוות אותו למישהו אחר.
    אבל במקרה כזה הבנקים לא יוכלו לתת לנו ריבית בכלל ויותר מזה הם אפילו יצטרכו לגבות קצת כסף על חסכונותינו כי הרי יש להם הוצאות (הם צריכים לשלם משכורות, ארנונה, שכ"ד).
    האם לדעתכם כדאי במקום זה להטיל מס רכוש על דירה לצורכי השקעה (לא על דירת מגורים ראשונה) ומעלה ועל דירות שנרכשות ע"י תושבי חו"ל?

    השבמחק
  16. ערן, אתה יודע טוב מאוד שמדובר בממוצע ולא בחציון.
    החישוב הזה הוא בעצם סכום הדירות שנכשו חלקי מספר הדירות שנרכשו, ללא היתחשבות בגודל ובאיכות הדירה.
    ולכן, כל המספרים (ולטוב ולרע) שהוצגו בסקירה הזאת לא אומרים כלום לכאן או לכאן ואתה יודע את זה!!!

    השבמחק
  17. בכל מה שקשור לערד אני יכול להעיד שיש הגירה מאסיבית ביותר של קהילות חרדיות, והדירות נחטפות במהירות. זה כמובן יוצר חיכוכים ועוד דברים שלשלטון אין באמת חשק לפתור, אבל על הנייר הנתון הזה דווקא נראה לי סוג של הגיוני

    השבמחק