יום שני, 29 בדצמבר 2014

הפרשן הכלכלי הבכיר בעולם חושף מדוע צריך לקחת מהבנקים את הזכות לייצר כסף

מאת: ערן הילדסהיים

סר מרטין וולף ,לשעבר בכיר בבנק העולמי והיום נחשב לפרשן הכלכלי החשוב בעולם מטעם הפיננשל טיימס , חושף בהרצאתו לפני כחודש מדוע החליט לצאת השנה בגלוי נגד המערכת המוניטרית (הכספית) בעולם. זאת בניגוד לדעתם של מרבית כלכלני המיינסטרים. הוא עונה גם להתנגדויות שהעלו מרביתם לרפורמה. לפניכם ההרצאה בתרגום לעברית.


במערכת היום הכסף מיוצר על ידי  בנקים פרטיים כאשראי הניתן על פי שיקולי רווח של הבנק [מה שמכונה בעגה המקצועית: בנקאות ברזרבה חלקית]. הדבר מאלץ את המשק והממשלות לשלם ריביות עתק על הכסף הבנקאי ,מה שיוצר משברים גדולים. וולף מסביר בהרצאתו מדוע המערכת הזו אינה יציבה. הוא מנמק מדוע אין מנוס מלהפסיק את ייצור הכסף על ידי הבנקים ולהעבירו לידי הממשלה. הוא עונה לטענות הנגד ומסביר מדוע הרפורמה לא תגרור מצב של היפר אינפלציה או לחילופין תגרום למחסור חמור של כסף בקרב הציבור, כתוצאה מהאיסור על הבנקים ליצור כסף. לסיום הוא מפרט כיצד ניתן לעבור בהדרגתיות למערכת שמיצרת כסף על ידי הממשלה על חשבון כסף בנקאי.  הוא מציין שמשבר גדול שיפיל את הכלכלה העולמית יתרחש בוודאות מתישהוא בעתיד ואז פתרון זה יהיה רלבנטי יותר מאי פעם.

ההרצאה בתרגום לעברית (תרגמה : יעל רמון)


21 תגובות:

  1. אין, ומעולם לא היה באתר זה, דיון ראוי על הפסקת המונופול של ייצור הכסף. הדיון הנ"ל מתייחס להעברת המונופול מהבנקים לממשלה ובאפשרויות הפיקוח על הבנקים. חוסר ההתיחסות לשבירת המונופול ולהתרת ייצור חופשי של כסף נראה לי מכוון. מדובר באנשים כמו "סר מרטין" הנ"ל, "הפרשן הכלכלי החשוב בעולם מטעם הפיננשל טיימס", שיוצרים דיון מדומה ואשלייה של ויכוח חופשי, ולמעשה נותנים גב למערכת מונופוליסטית וטפילית שמפשיטה את אזרחי העולם מנכסיהם. בכך אחראים אנשים כמוהו לעוני הנורא ב"מדינות המתפתחות" ובריקון מעמד הביניים של המדינות המערביות מנכסיו.

    השבמחק
    תשובות
    1. אגב אילו היית גם צופה בסרטון היית רואה שגם לעיקר הטענות שאתה מעלה יש התיחסות על ידי וולף

      מחק
    2. זה נכון חלקית. בפוסט אין דיון על עצם הזכות החוקית והמוסרית של המדינה לשלוט בכח על עצם יצירת הכסף. הזכות הזאת מוקנית לממשלה ולבנקים מכוחו של אינרציה וחוסר ידע.

      אולם הבלוג כן העלה לא מעט דוגמאות ליצירת כסף ברמה המקומית כך רעיון שבירת המונופול ליצירת הכסף כן עלה. לדוגמא:
      http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/2011/12/blog-post_21.html

      מעבר לזה העברת המונופול ליצירת כסף מבנקים לממשלה מערער את המערכת הקיימת ויכול לפתוח פתח לדיון על המונופול ליצירת הכסף.

      לכן בשורה תחתונה זהו בעיני מהלך מאוד חיובי.

      מחק
    3. לאנונימי 9:49:
      ערן הוא קיינסיאני. גם כשהוא מדבר על מטבעות משלימים הוא תמיד מבין זאת במונחים של וורגל או הגרינבאק. זה בסה"כ ייצור מאסיבי של כסף בעזרת תכנון מרכזי כלשהו, שמוריד מהאזרח את יכולת הבחירה ומאלץ אותו ללכת בכיוון שמתווי המדיניות מתכננים עבורו. אין לו אפשרות לייצר כסף בעצמו ומאלצים אותו לממש את הכסף שברשותו, או לעשות דברים אחרים שמשמשים כאידיאל להוגי התוכנית. אין כאן למעשה חירות אישית של האזרח, ובניגוד לטענות החוזרות של ערן מעולם לא הסתיים ניסוי שכזה בהצלחה.

      מחק
    4. אנונימי 11:07
      הדיון פה הוא בכלל סביב מטבע לאומי למדינה אבל להערותיך:
      כל מערכת כסף שאינה אשראי מייצור עצמי תעבור דרך גוף מרכזי שינפיק את הכסף וינהל אותה. יכול להיות שמדובר יהיה בגוף שיבחר בצורה דמוקרטית ויתכן שיהיה מדובר בגוף דיקטטורי. החירות היא לא בניהול המטבע (אתה לא מצפה שאלפי בני אדם ויותר ישבו בו זמנית וינהלו ביחד את המטבע -זה בילתי אפשרי ובטח לא יעיל) אלא ביכולת לבחור במערכת המתאימה לך או ליצור לחילופין מערכת שתהיה תחת ניהולך או כללים שתחליט עליהם. אם המערכת תהיה מספיק טובה ,אמינה ותשווק נכון יש סיכוי שתצליח ותוכר על ידי האזרחים.
      היום מערכות כאלה קשה להן להתפתח מעצם העובדה שרשויות לא מוכנות להכיר בהן לתשלום מס.

      יוצאות דופן הן מערכות מטבע הקריפטו כמו הביטקוין .מדובר במערכת שאמנם היא מבוזרת אך מעולם לא הוכחה ככזו שתכונותיה מספיקות בשביל לנהל מערכת שלמה בפני עצמה. יתכן שתצוץ הטכנולוגיה בעתיד שתאפשר כזה דבר -כרגע זה לא המצב.

      מחק
    5. ערן,
      שתי נקודות עליהן אני חולק:
      1. השאלה על מה נסב הדיון היא מרכזית, והיא חלק מכללי המשחק שנועדו להוליך את האנשים שולל. כשמעמידים בפניי ברירה מי ייצר את כספי המדינה ולא מעלים בכלל כחלק מהדיון שאפשר גם כספים אחרים, אז זה דיון לא הגון. אי אפשר לחסום אותי בטענה מהסוג "אבל בכלל לא דנים בחרויות אישיות אלא רק באיך ימשיכו לשעבד את כולם".
      2. אני לא טענתי שכל מערכת עצמאית לייצור מטבע תהיה קונגלומרט רצחני של אלפי בני אדם. בדיוק כמו שיש חברות מכל הסוגים והגדלים כך גם החופש לייצר מטבע יבוא לידי ביטוי באופנים רבים ויצירתיים, אפילו כאלה שלא חשבת עליהם.

      מחק
    6. 1. אף אחד לא מעמיד בפניך אף ברירה. אם יש לך רעיונות למערכות אחרות שגם מגבירות את החופש גם פרקטיות ,גם עונות על מגוון בעיות נרחב וגם ניתנות ליישום, אתה מוזמן להעלות אותן. מיד תגלה שאין הרבה כאלה (לצערי).
      2. מסכים

      מחק
    7. הממשלה יכולה לקבל רק מטבע אחד - המטבע "שלה".
      כל מטבע אחר,גם מחוץ למדינה,עובר המרה.

      לכן גם אם יורשו אין סוף מטבעות במדינה עדיין נדרש לאין סוף לוחות המרה.
      בסופו של יום המדינה לעולם תקבל,לתשלום המיסים,רק את המטבע שלה.
      מטבעות אחרים זה רק אם היא יכולה להמיר אותם בקלות למטבע שלה.

      לכן אנונימי הדיון שלך לא רלוונטי.
      הדיון שלך מתייחס לחירות ל"רב מטבעיות" במדינה בעוד הבעיה היא כרגע המטבע של המדינה(ובכל העולם אותה בעיה).

      גם בניסוי של וורגל היה מטבע אחד לעיריה והכל היה מצוין.

      בקיצור אתה מנסה למצוא פיתרון לעצמך ולקבוצת אנשים דרך "בריחה" למטבע שלכם בעוד כאן באתר מנסים(ומצליחים)למצוא פתרון קולקטיבי.

      מחק
    8. אנונימי 1, אני חולק עליך.
      על סמך מה אתה מבסס את הטיעון שמערכות מטבע עצמאיות הן חסרות תועלת אם המדינה תתעקש להשאיר את המיסוי רק במטבע שלה? אתה חושב שצעד טריוויאלי ודרקוני כזה מצד המדינה יהיה חזק מספיק בכדי לדכא את חרויות הפרט שיוגברו?
      אתה למעשה פוסל את האפשרות שבמקרה כזה חוסר יעילותה וסיאובה של המדינה יתגלה במלוא כיעורו, והלחץ עליה (המדינה) להתייעל ייתן תוצאות חיוביות, שהן במקרה שלנו המרת כספי המיסים לכל מטבע שרוצים לפי שוויו.
      לגבי התוצאות של וורגל. על העובדה שמדובר בבעיטה בתחת של הבנקים, שזה דבר מרענן וחיובי כשלעצמו אני מסכים. אבל להגיד שזו הצלחה זו אמירה גורפת מדי, ויחצנות של שוחרי הכלכלה הקיינסיאנית. קיימות ברשת גם דעות הפוכות.
      רק מאבק על חירויות אישיות, שחייב להתבטא גם בייצור חופשי של כסף, הוא לדעתי הדרך הנכונה. ייצור קולקטיבי יוצר סתירות קיומיות, והאתר הזה (חוץ מעובדת היותו אינטיליגנטי ומרענן) לא "הצליח" למצוא שום פתרון קולקטיבי אמיתי.
      בוא נסכים שלא להסכים.

      מחק
    9. הסתירה היא שלך.
      אתה אומר שרק מאבק על חרויות אישיות...

      אם הבעיה שלך היא חירות אישית אז תחפש פיתרון אישי.
      אם הבעיה היא קולקטיבית אתה לא יכול לחפש חירות קולקטיבית כי הקולקטיב
      כרגע לא מעונין ביותר חירות(מהפחדים שלו ומסיבות אחרות זה דיון אחר) הוא
      מעונין במצב כלכלי טוב יותר ואת זה ניתן להשיג ע"י חוסר הצמדה ז"א שהכסף יהיה חופשי ולא חוב.

      מחק
    10. הבעיה עם מיסוי היא שכדי לשלם מס את החייב לחזיק שקלים. זה הופך את השקל מנייר טואלט צבעוני למשהו בעל ערך ונותן לממשלה את הכח העצום שלה. אם החלטתי שאני לא מעוניין במטבע שמאבד מערכו על בסיס יומיומי ואין לי שקלים, אני לא יכול לשלם מס ואז ישלחו לביתי בריונים חמושים שישדדו את רכושי ואולי יחטפו אותי.

      מחק
  2. ערן, אשמח אם תתייחס לפוסט שהעלתה "הסולידית" בבלוג שלה בנוגע לבלוג "הכלכלה האמיתית".
    http://www.hasolidit.com/הבעיה-האמיתית-עם-הכלכלה-האמיתית

    השבמחק
    תשובות
    1. אני חושב שדורין הסולידית אינה מכירה לעומק את עניין הרפורמה המוניטרית וחבל כי אז היא היתה מבינה שמאחורי הביקורת שלה אין ממש. ההרצאה של וולף נותנת מענה למרבית המיתוסים שהעלתה דורין ולכן אין לי מעבר לכך תגובה טובה יותר.
      לגבי השאלה איך אני "העזתי" לדבר גם על פתרון בשיטה וגם פתרון הפרט אז היום יש נטיה לבני אדם לקטלג כל אחד לפי שבלונה מסוימת. זה או שאתה ימין או שאתה שמאל . או שאתה בעד הפרדיגמה הכלכלית הקיימת או שאתה קונספירטור. או שאתה בעד קפיטליזם או שאתה קומוניסט ומכאן גם הראיית עולם שדורין לצערי תומכת בה שאו שאתה דואג לעצמך או לכלל ואם אתה גם וגם זה גורם ל"בלבול" (כך תיארה את הרגשתה). אז תגובתי פה היא חד משמעית: אפשר גם וגם.

      מחק
    2. מוצטפא שמטרלינג30 בדצמבר 2014 בשעה 13:56

      מישהו שם בטוקבקים ציין נתון מפתיע: שדירוג הפופולריות של "הסולידית" באלקסה הוא סביב 1000 ושל הכלכלה האמיתית סביב 3300. די מפתיע, אני חשבתי שהיא הרבה יותר בשוליים ושהאתר הזה ממש נהיה סוג של מיינסטרים. לא שזה משנה במיוחד אבל לא ציפיתי

      מחק
    3. ערן, קראתי אותה. טיפשה היא לא. די מבריקה למען האמת.
      מעניין שהיא לא מבינה, בניגוד לכל מגיב/מעריץ מצוי כאן, את הרפורמה "לעומק".
      יכול להיות שיש עם הרפורמה החמקמקה הזו בעיה כלשהי?...

      מחק
    4. אין פה קשר לטפשות או חוכמה וזה בטח לא עניין אישי. לגבי טענתך- אין רפורמה שהיא חפה מבעיות , בכל רפורמה יש בעיות ואכן יש בקרב המגיבים גם כאלו שמבקרים אותה -העניין הוא שהביקורת ספציפית שמעלה דורין לא רלוונטית לרפורמה הזו. למעשה מרטין וולף מתיחס לחלק גדול ממנה בחלק של התגובה להתנגדויות. מוזמן לצפות ולהאזין.

      מחק
  3. ערן, טענת ש "ביטקוין זו מערכת שלא הוכחה ככזו שתכונותיה מספיקות בשביל לנהל מערכת שלמה בפני עצמה".

    מה הכוונה שלך ב "מערכת שלמה בפני עצמה"?
    מה לא שלם במערכת ביטקוין?
    בנתיים המערכת עובדת מצויין והגדילה הולכת ומואצת.
    אין חסמים שנראים באופק. אתה יכול לקרוא עוד בגוגל על:
    Bitcoin Scalability

    בנתיים ביטקוין זו המערכת היחידה שנותנת לאזרח בחירה חופשית לחלוטין בכסף, תוך כדי שקיפות מלאה של המערכת ואת ההשליטה בייצור הכסף.

    אתה אמנם מנסח יפה את הבעיה במערכת המונטירית היום, אך כל הפתרונות שאתה מעלה חולקות מכנה משותף לקוי: התלות בגורם מרכזי.

    ראה, גם אם ייצור הכסף יהיה ביידי הממשלה, במוקדם או במאוחר הוא ינוצל לרעה (כמו בזימבבואה).
    מאחורי ממשלה/מדינה עומדים אנשים, ובעיקר אנשי הון שהמטרה העיקרית שלהם זה לעשות הון גדול יותר תוך כדי הסתרה מאיתנו האזרחים.

    אתה צריך לחשוב מחוץ לקופסא, לעשות צעדים משמעותיים ולהעביר את המשחק לכללים חדשים שבהם אף גורם מרכזי לא יכול לנצל את המערכת לרעה.
    אם תחשוב ותקרא לעומק על ביטקוין, אולי יפקחו עינייך ותבין מה עומד לנגד עינייך.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני ממליץ לך לקרוא את הבלוג של ניק סאבו:

      http://unenumerated.blogspot.co.il/

      קשה לקריאה ומייגע לעתים, אבל כנראה שמדובר בגאון. מעניין מאין כמוהו.

      מחק
  4. אין חולק על כך שהאתר שלך ערן תרם תרומה חשובה מאוד לטיפוח המודעות באשר לטפשות והרשעות של השיטה המוניטרית הקיימת. עם זאת המסר של וולף בהרצאה שלעיל, הוא שהצעת שיטה תחליפית אינה פשוטה כלל ועיקר ובלא תוכנית שיתרונותיה יהיו ברורים בעליל לא נוכל להתקדם לשום מקום. לדעתי יש מקום לפתוח דיון באתר בהצעות לשיטה מוניטרית / פיננסית חליפית. אשמח להעלות הצעות בתחום זה.

    השבמחק
    תשובות
    1. נו אז הוא אמר.
      הוא סך הכל זקן טיפש ופחדן.

      כמעט כל שיטה תהיה טובה יותר - זה החלק הקל.
      הוא פשוט מנסה להצטייר כזהיר ואחראי בשביל לאזן את הדיבורים ה"קונספירטיביים" והלא מקובלים.

      מחק
  5. מערכת הכסף צריכה להיות מיוצרת על ידי הממשלה.
    מהלך זה יבטל את חובות משקי הבית בכל העולם לחבורה של אנשים שרק קנו מדפסת וגלופות ופתחו מפעל.

    איני טוען שאלה שיושבים בממשל הם מלאכים וצנועים, ואינפלציה עדיין תוכל לקרות, אך מה ההבדל מעכשיו ?
    לא יהיה בנק מרכזי, לא שער ריבית, כל אחד יוכל להנפיק IOU בהתאם לכללים שלו (כלומר כל אחד יוכל לפתוח בנק מגובה זהב\כסף\אורז\חיטה) והמדינה תוכל להמיר את כספי האזרחים והבנקים הפרטיים לתשלום מיסים.
    הבעיה היא הזמן, כל שיטה שלא תבוא תצטרך לעבור תהליך גם מבחינת חינוך וגם מודעות, איך אתם סומכים על כל גוף ממשלתי או חברה גדולה ? כי היא נמצאת הרבה זמן, מוניטין בקיצור...

    אך היום האנשים מגלים שלמרות המוניטין והשירות והחיבוק והנשיקה בסוף הם נדפקים.
    ניתן לזמן לעשות את שלו.

    השבמחק