יום ראשון, 7 בדצמבר 2014

מדוע הבחירות הן משחק כסאות חסר משמעות?

תכנית הרדיו של הכלכלה האמיתית (קול ישראל)

הנה נושא שלפיד ונתניהו דווקא שיתפו פעולה בינהם בקדנציה האחרונה, אך "יצניעו" אותו בתעמולת הבחירות הקרובה שלהם. תומר אביטל, כתב פוליטי ובעל המיזם 100 ימים של שקיפות, מספר על הועדה הכי חשובה בכנסת שמתנהלת במחשכים. רק אחרי שמבינים איך אותה ועדה  עובדת אפשר להבין מדוע אנחנו בוחרים פעם אחר פעם פוליטיקאים רק על פי כותרות מניפולטיביות בעיתונים (כל פוליטיקאי והעיתון שלו) מבלי שיש לנו מושג מה הם בכלל עושים.





9 תגובות:

  1. sophistry* ואמנות החזקת השילטון.

    * sophistry היא שימוש בטיעונים "שקריים", המתבססים על רגשות ופחדים, במטרה להונות ולגרום לאנשים לעשות כרצונך (ולא כדי לתרום ידע או ליצור דיון). במילים אחרות, הפחד מכך שיגלו את מניעך האמיתיים (במילה אחת "פוליטיקאי").

    הנה שאלה שכל אחד צריך לשאול את עצמו, חבריו ואת הפוליטקאי התורן שהוא מפריח הבטחות נבובות לאויר:
    איך אתה מגדיר "מוסר" או "צדק".

    השבמחק
    תשובות
    1. If you know someone is operating in sophistry mode, why would you want his answer on anything?
      There's a great saying "Don't be right be smart" which appears to have been born out of the realization that moral and justice art subjective.
      This alone could take us a long way towards, say, resolution of the regional conflict, alas, being in sophistry mode is too tempting, it seems.
      - Eran

      מחק
    2. אני מאמין שרוב האנשים לא קמים בבוקר ומחליטים שהיום הם יבחרו בדרך של מוניפלציה ו"לא-טיעונים" כדי להשיג את מטרתם.דרך המחשבה ה"סופיסתית" מוטמעת בנו מגיל צעיר, דרך המערכת ה"חינוך"*, התקשורת וההורים שלנו שהיו חשופים לאותם רעלנים למשך זמן רב יותר.

      האתגר האמיתי הוא לגרום לאנשים לדרוש ולחפש אמת (כלומר פילוסופיה) ולא לחפש מניפולציות במסווה של אידיאולוגיה (סופיזם)

      * שאלת את עצמך פעם למה לא מלמדים ברצינות פילוסופיה או לפחות סוקרטס בבי"ס?

      מחק
    3. אני מאמין שרוב האנשים לא קמים בבוקר ומחליטים שהיום הם יבחרו בדרך של מוניפלציה ו"לא-טיעונים"
      and it's unlikely that men in power were the exception, rather, power corrupts absolute power corrupts absolutely &
      I was taught Philosophy in school, but that is not what's missing - it is CRITICAL THINKING they don't teach, and I agree with what you imply - it's not a coincidence.
      This is off topic for this current blog so I'll end it here.
      - Eran.

      מחק
  2. לשחרורון היקר,
    קודם כל אני מסכים עם הטענה שלך שאנשים "מאולפים" ולא מחונכים כי הכל כאן עובד על התניות ולא הבנה אמיתית.

    לגבי פילוסופיה - לא מצאתי הרבה בוגרי תואר ראשון בפילוסופיה אשר יודעים להתפלסף בצורה טובה - וסליחה שאני אומר את זה, לדעתי הם תקועים על סוג של אי יכולת להחליט או להגיע להחלטה - ולכן הם פשוט "חופרים" ולא מתפלספים.
    פילוסופיה היא אהבת הידע או החוכמה - אבל חוכמה לדעתי מצביעה על סוג של ידע מעשי, טוב יותר או יעיל יותר - ממה שקיים בשטח.
    בכל מקרה זה לא מתאים לילדי בית ספר.

    אני הייתי מלמד אותם על גוף האדם, קצת בישול, כלכלת הבית ואפילו גינון!
    תאמין לי שלמרות שזה פשוט - זה תורם המון!

    בהערכה
    אמיר

    השבמחק
    תשובות
    1. זה שיש לך חתיכת נייר שמציינת שהשגת תואר ראשון (שני או אפילו דוקטורט) בפילוסופיה לא אומר שאתה פילוסוף או שאתה יודע איך בונים טיעונים בצורה לוגית מאפס (זה בסה"כ מעיד על כך שעמדת בהצלחה במספר קריטריונים שרירותים שנקבעו ע"י חבורה של אנשים). את היכולת לראות את המציאות בצורה ברורה בונים עם הזמן. כמו שאמרת בעצמך, זה ידע מעשי וזה דורש ניסיון.

      פילוסופיה היא אכן אהבת החוכמה. וכמו שפה, הזמן הטוב ביותר (לדעתי) ללמד את הכלי הזה (חשיבה לוגית, בניית טיעון מאפס ושאלות סוקרטיות) הוא בגיל צעיר. המתנה הגדולה ביותר שאתה יכול לתת לילד, זה לעודד את הנטייה הטבעית לסקרנות והטלת ספק בכל דבר. היום, במקום לתת כלים כדי שיוכלו להתפתח לבד, מערכת ה"חינוך" מדכאת את היצר הזה (הכל בכדי ליצור חיילים ציתנים ומשלמי מיסים טובים)

      מחק
  3. כאדם בעל נסיון פוליטי של כ 40 שנה יורשה לי להתערב ולהפוך את השולחן בדיון הזה על השקיפות של הכנסת. ולא שאני חולק על מה שנאמר הוא רק זוטות קטנות ביחס להפיכה השיפוטית שחיסלה את הדמוקרטיה בישראל ויצרה את מצב האי משילות ואנחנו אפילו לא ידענו. הנה מקצת מדבריה של רות גביזון בנושא: כל ההחלטות הפוליטיות-ביטחוניות המשמעותיות בעשרים השנים האחרונות לא התקבלו על ידי נבחרי הציבור, אלא על ידי קבוצת שופטים שהשקפת עולמם מייצגת ציבור קטן מאוד והמנותקת מהערכים הרווחים בעם. זאת תוך נקיטת אימפריאליזם שיפוטי, רמיסת הדמוקרטיה, ביטול הפרדת רשויות, התעלמות ממגבלות החוק, התערבות בכל דבר ועניין שנראים לבג"ץ, ושכפול עצמי של חברי בית המשפט העליון. הדיקטטורה של בג"ץ ניתקה את הקשר החיוני בין סמכות לבין אחריות. האחריות חלה על נבחרי העם אך הסמכות בפועל הועברה בדרך בלתי חוקית לבג"ץ ולפרקליטות. שופטי בג"ץ והיועצים המשפטיים במשרדי הממשלה מקבלים החלטות בנושאים שלא הוכשרו לטפל בהם ואינם נושאים בשום אחריות ציבורית לתוצאות. בנתחה את האקטיביזם השיפוטי מגיעה הפרופסור גביזון למסקנה כי "איני סבורה כי ניתן יהיה להצדיק לאורך זמן את המצב שבו קבוצה הומוגנית למדי )הכוונה לשופטי בית המשפט העליון( מפעילה קני מידה המרחיבים את גבולות המשפט והשפיטות ומגיעה לפתרונות 'אובייקטיביים' הנגזרים מתפיסת עולמה וערכיה הייחודיים".
    אבירי האקטיביזם השיפוטי מנסים להציג את עצמם כמגני הדמוקרטיה, אך למעשה הם מנצלים אותה ככלי תעמולתי לניגוח המחנה הלאומי. לדברי שר המשפטים לשעבר דניאל פרידמן, "מה שמסתתר פה איננו מאבק על שלטון החוק. זהו קרב על השלטון עצמו"62. בפועל, אליטת המיעוט מבצרת את השפעתה על המדינה באמצעים אנטי-דמוקרטיים, והדיקטטורה של בג"ץ היא ראש וראשון בהם. התנהלותו הרודנית של בג"ץ מחריפה את המתחים החברתיים, בפרט בין חילוניים לדתיים, פוגעת בזהותה היהודית של ישראל ומחבלת בחוסן הלאומי ובאמון של הציבור במערכת המשפט. יתרה מכך, התערבות בג"ץ בתחומי הביטחון הלאומי פגעה קשות ביכולתה של מדינת ישראל להתמודד עם איום הטרור ולספק לתושביה ביטחון. למען שרידותה של מדינת ישראל, על הכנסת לשים קץ למצב בלתי נסבל זה. לנוכח דיקטטורה אפילה זאת ששולטת כאן ואתם אפילו לא ידעתם, גם שחיתותם ונוכלותם של שרים וחברי כנסת מן השורה, חמורה מאוד כשלעצמה, אך בטלה בשישים לעומת פשעי המאפייה השיפוטית ברשות בג"ץ, הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה והקרוניס שלו.

    השבמחק
    תשובות
    1. צודק אך אל תשכח שיש מי שמעל כל מי שציינת והם האמריקאים שאנו נתיניה לצערי, ואתה חושב שבנט ישנה זאת, אני תמה עליך, אם כבר תצביע לבן ארי

      מחק
    2. דוד אתה צודק.כל מי שעיניו בראשו ואמת בפיו יודע שהבעיה המרכזית והחשובה ביותר היא חונטת המשפט וההפיכה שהיא ביצעה. על כן לא מפליא הדבר שערן מסב את תשומת הלב לעניינים אחרים הוא כבר נהיה בורג חשוב בתשקורת

      מחק